Nieuwe Game PC

Van der berg

Senior Member
Beste forum gebruikers,

Ik heb deze topic ruim van te voren aangemaakt voordat ik ga upgraden. Graag bij voorbaat dank voor de tijd en het mee denken aan mijn toekomstige nieuwe computer.

Ik wil gaan upgraden (mijn Skylake wordt dit jaar 4 jaar en wil graag upgraden) Ik hoor dat AMD binnenkort met de Ryzen 2 gaat komen klopt dit? Ik leesde op het forum hier volgens geruchten wordt dit een 16-cores voor $489 als adviesprijs. Ik kan ook voor Intel kiezen en Intel heeft nu de i9-9900K die ik overweeg, maar hoor dat dit jaar waarschijnlijk de Ice Lake aan zit te komen? Jammer dat de stap naar 10nm nog steeds niet is gelukt door Intel.

Bij het upgrade ben ik van plan om alleen het moederbord en de processor te vervangen. Mocht ik AMD Ryzen kiezen dan kan mijn Noctua NH-U14S niet mee omdat deze niet op een AM4 past. Als ik Intel kiest dan kan ik gewoon de Noctua NH-U14S her gebruiken.

Bij het upgraden ben ik het volgende van plan:

AantalProductPrijsSubtotaal
1Arctic Silver 5 Premium 3.5g€ 6,91€ 6,91
1Gigabyte Z390 Aorus Pro€ 191,00€ 191,00
1Intel Core i9 9900K Boxed€ 525,89€ 525,89
3Noctua NF-A12x25 ULN 120mm€ 27,00€ 81,00
6 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 804,80

Het moederbord is als beste uit de test gekomen bij een vergelijking van Hardware.info.

https://nl.hardware.info/product/489219/gigabyte-z390-aorus-pro

https://nl.hardware.info/reviews/8855/17/23-intel-z390-moederborden-review-+-vrm-test-welk-bord-is-echt-8-core-waardig-conclusie

De nieuwe Noctua koeler behuizing koelers wil inzetten in mijn behuizing als vervanger op de huidige.

Als ik voor Ryzen ga wanneer komen de eerste PCI-E 4.0 moederborden beschikbaar?

Dit neem ik mee in nieuwe systeem:
Behuizing: CoolerMaster CM690 III USB 3.0
Voeding: Seasonic Platinum 860W V2
Processorkoeler: Noctua NH-U14S
Geheugen: Corsair Vengeance LPX 32GB (2×16) DDR4 3200MHz CL16 (16-18-18-36)
Harde schijven: alle harde schijven
SSD: Samsung 970 EVO 1TB + 840 500GB
Optische drive: LG Blu Ray brander tot 50GB
Videokaart: MSI VENTUS OC RTX 2080
Geluidskaart: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium pcie (sinds Maart 2009)
Muis: Razer Ouroboros 8200 dpi
Toetsenbord: Logitech G613 Draadloos Mechanische toetsenbord
Monitor: LG 27UD68P 4K

Later dit jaar ben ik van plan om mijn 27 inch monitor te vervangen met een 4K 144Hz en het liefst 32 inch groot met Freesync. Een monitor met lage toegangstijden voor gamen is dat erg belangrijk met een VA paneel in combinatie met goede kijkhoek en kleurweergave. Op dit moment vind ik de Acer 4K 144Hz van rond de €999 erg duur. Verwachten we dit jaar nog goedkopere 144Hz op 4K?

Graag zou ik met jullie willen discussiëren en wat advies inwinnen. Wat vinden jullie van het door mij samen gestelde systeem? Het moederbord en mijn gekozen processor.. Welke Ryzen moederbord kan ik kiezen AM4 High-End chipset?

Intel staat nog steeds bovenaan als het op gamen komt.

Ik ga zeer waarschijnlijk de 6700K door verkopen met moederbord, processor en 16GB (2×8) Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHZ CL16 de andere 2×8 zijn reeds al verkocht.

Met vriendelijke groet,
Van der Berg

Laatst bewerkt:

division

Senior Member
Zen 2 komt idd uit dit jaar, maar het is nog beetje koffiedik kijken van hoe en wat. Heb je sowieso een budget in gedachten? Persoonlijk als je geen haast heb met het verkopen van je setje halverwege dit jaar kijken hoe het word met intel en amd. Dan kunnen wij ook beter advies geven.. Wat voor termijn wil je maximaal wachten?

Van der berg

Senior Member
@division Ik heb inderdaad geen haast met het upgraden en denk ik eind Mei/begin Juni of misschien eerder voor mij. Wat ik heel belangrijk vind naast goede multithreading performance, is hoe de processors in verschillende benchmarks het doet in game-benchmarks en in Single threading. Het hoofdzakelijk gebruik van mijn computer is voor gamen en de i9-9900K staat momenteel bovenaan in bijna alle games. Ryzen 2 kom tegen die tijd uit en kijk naar de performance. Ryzen 2 wordt gemaakt op 7nm?

Hoe zit het met Intel ik heb gelezen dat Intel dit jaar waarschijnlijk de Ice Lake wil uitbrengen?

@Roel1966 Ik kan zonder problemen gewoon mijn koeler behouden en dat ga ik doen. Ik vind mijn koeler nog steeds erg goed en er is geen betere optie. Ik ga zo veel mogelijk hardware her gebruiken. Mijn behuizing gaat ook mee al wissel ik bij ieder upgrade maar hij is nog goed genoeg.

Hoe zit het met de monitor? Ik wil graag 4K op 144Hz. Het enige model dat wat betaalbaar is van Acer Nitro XV273K deze kost rond de €999 en nog steeds vind ik dat te duur. Ik heb vernomen van Hardware.info dat er dit jaar betaalbare 4K 144Hz zitten aan te komen. Dit keer wil ik een monitor met zeer lage ms (toegangstijden) op 144Hz. Een collega van mijn heeft Full-HD 144Hz en hij zegt als je dat eenmaal hebt wil je niets anders meer :). Ik heb nu paar generaties IPS gehad maar wil over op een VA wegens de aantal ms van het scherm in combinatie met goede kleurenweergave en contrast.

Budget voor mijn upgrade is €900 a €1000

Laatst bewerkt:

Crewz

Senior Member
@division Ik heb inderdaad geen haast met het upgraden en denk ik eind Mei/begin Juni of misschien eerder voor mij. Wat ik heel belangrijk vind naast goede multithreading performance, is hoe de processors in verschillende benchmarks het doet in game-benchmarks en in Single threading. Het hoofdzakelijk gebruik van mijn computer is voor gamen en de i9-9900K staat momenteel bovenaan in bijna alle games. Ryzen 2 kom tegen die tijd uit en kijk naar de performance. Ryzen 2 wordt gemaakt op 7nm?

Hoe zit het met Intel ik heb gelezen dat Intel dit jaar waarschijnlijk de Ice Lake wil uitbrengen?

@Roel1966 Ik kan zonder problemen gewoon mijn koeler behouden en dat ga ik doen. Ik vind mijn koeler nog steeds erg goed en er is geen betere optie. Ik ga zo veel mogelijk hardware her gebruiken. Mijn behuizing gaat ook mee al wissel ik bij ieder upgrade maar hij is nog goed genoeg.

Hoe zit het met de monitor? Ik wil graag 4K op 144Hz. Het enige model dat wat betaalbaar is van Acer Nitro XV273K deze kost rond de €999 en nog steeds vind ik dat te duur. Ik heb vernomen van Hardware.info dat er dit jaar betaalbare 4K 144Hz zitten aan te komen. Dit keer wil ik een monitor met zeer lage ms (toegangstijden) op 144Hz. Een collega van mijn heeft Full-HD 144Hz en hij zegt als je dat eenmaal hebt wil je niets anders meer :). Ik heb nu paar generaties IPS gehad maar wil over op een VA wegens de aantal ms van het scherm in combinatie met goede kleurenweergave en contrast.

Budget voor mijn upgrade is €900 a €1000
Tja die 4K monitoren zijn erg aan de dure kant. Kan je het niet veroorloven om 2560 x 1440 te namen met 144 hz? Misshien deze? https://nl.hardware.info/product/402478/samsung-c32hg70qqu/specificaties

Van der berg

Senior Member
@Crewz Nu ik al 4K heb wil ik eigenlijk niet in resolutie omlaag en kan niet meer zonder 4K. Al is deze Samsung die jij aanraadt erg goed! Ik wil als gamer dit keer juist 144Hz.

Roel1966

Senior Member
is hoe de processors in verschillende benchmarks het doet in game-benchmarks en in Single threading.
Daar moet je je niet zo op blind staren want sowieso verschillen benchmarks in real time altijd met wat je bij reviews ziet. Je kan van te voren nooit zeggen hoe een cpu gaat presteren, puur afhankelijk van de silicon lottery.

Maar ik vraag mij een beetje af of je werkelijk zo'n pro en die-hard gamer bent als ik zo al je eisen lees, en/of het niet meer een beetje is dat je het gewoon leuk vind het snelste van het snelste te hebben. Niks mis mee verder en ieders eigen keuze natuurlijk maar laat je in elk geval zeker niet gek maken. Ik ben ermee gestopt in elk geval en hoef niet meer het nieuwste van het nieuwste en ben heel tevreden met mijn inmiddels misschien al antieke systeem.

Van der berg

Senior Member
@Roel1966 Ik ben het met jou eens dat het wat kan verschillen in de benchmarks. Ik doe hoofdzakelijk gamen maar doe ook andere dingen met mijn computer. Voornamelijk vind ik het erg leuk om weer de nieuwste generatie te hebben en daarmee weer een aantal jaartjes mee kunnen doen.

Roel1966

Senior Member
Voornamelijk vind ik het erg leuk om weer de nieuwste generatie te hebben en daarmee weer een aantal jaartjes mee kunnen doen.
Persoonlijk zou ik dan toch eerst eens afwachten wat zowel Intel als AMD gaat doen en vooral ook de prijzen van de Intel cpu's. Ondanks dat ik altijd Intel cpu's gebruikt heb zou ik momenteel denk ik niet voor Intel kiezen vanwege de erg hoge prijzen en voor AMD gaan.

Van der berg

Senior Member
@Roel1966 Dat ga ik doen. In Mei ergens wordt de Ryzen 2 verwacht en het topmodel daarvan zal ik naast de i9-9900K zetten. AMD is ook niet slecht maar dat sneller vooral in Multi-threaded workload. Ik hoop dat we ook meer te weten te komen over wanneer Intel met Ice Lake generatie aankomt en dat zou ergens dit jaar moeten zijn.

Roel1966

Senior Member
AMD is ook niet slecht maar dat sneller vooral in Multi-threaded workload.
Denk dat je beter ook het prijskaartje erbij kan betrekken en dan gaan vergelijken of dit in verhouding met extra prestatie staat. Althans ik persoonlijk heb zoiets van dat ik niet, bij wijze van, het dubbele ga betalen voor relatief ietwat meer snelheid.

Van der berg

Senior Member
Ik wacht nog op de reviews van de Ryzen 7 3800X deze is geklokt op 3.9GHz ik denk dat deze meer bij mijn gebruiksdoel past. De 3900X neem ik in overweging. Ik wacht ook op de reviews van de nieuwe X570 chipsets.

1AMD Ryzen 7 3800X Boxed€ 411,50€ 411,50
1Gigabyte X570 Aorus Elite€ 209,90€ 209,90
3 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 628,31

1AMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 526,00€ 526,00
1Gigabyte X570 Aorus Elite€ 209,90€ 209,90
3 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 742,81

De rest van de hardware uit mijn bestaande systeem gaat mee als ik ga upgraden naar de nieuwe platform

quiller

Senior Member
@Van der berg Wat je ook doet (wss doe je toch weer je zin) : Blijf aub van die gigabyte rommel weg. Ze hebben op het eerste zicht mooie borden, met mooie features, maar desondanks is hun software (en bios) crap. Getuige de vele horrorverhalen die je er over terug vind en die hier ook al vaak aangehaald zijn.

Persoonlijk vind ik (afwachten op reviews, maar die zijn wel kortzichtig inzake features en niet op langere termijn) vind ik de MSI en Asrock borden voor x570 op het eerste zicht wel wat hebben... Nog bijkomend : als je de duurste processor neemt (3900x), dan geeft het een serieus onevenwicht in je systeem als je het goedkoopst mogelijke bord neemt...

Dabomb

Senior Member
Ligt er ook maar weer net aan welk gigabyte moederbord je koopt. De ene is de andere niet.
Ik heb hier nou ook een gigabyte bord liggen.. Met hetzelfde soort bios.
Vind het eigenlijk minder erg als ik het gedacht had.. Voornamelijkste probleem blijft dat je overal aan het zoeken bent naar dingen en de opties versprijd staat.. Ik kan dan alleen nergens zien welke Intel Me versie het bord op dat moment draait en naar welke het is veranderd bij een bios update.

Overigens raad ik alleen MSI moederborden aan als je iets voor een goedkoop budget zoekt. MSI is bepaald erg kort met bios support (in de zin van, koop maar een nieuw moederbord. Want extra verbeteringen krijg je niet meer met een nieuw bios.

Meest duidelijke bios vind ik die van asrock.. Die van asus oogt vaak erg druk..
Positieve aan de gigabyte bios is dat Q-flash erg snel is met bios updates.

Van der berg

Senior Member
Vreemd genoeg nog steeds geen review over de nieuwe X570 en een vergelijking daarvan. Als eerste zal ik onderzoeken welke moederbord bij mij het beste past binnen X570 reeks maar ik wil niet extreem duur betalen maximaal €250,- met uitzondering tot €300,- mocht het echt heel bijzonder zijn.

Processor ben ik nog niet uit, ik ben vooral benieuwd wat de 3800X doet tegenover de 3900X en de i9-9900K. Ik verwacht betere prestaties bij de 3800X wegens de hogere kloksnelheid in game-benchmarks

joz

Senior Member
Vreemd genoeg nog steeds geen review over de nieuwe X570 en een vergelijking daarvan
Geen vergelijking, wel een review;
https://www.tomshardware.com/reviews/asrock-x570-taichi-amd-ryzen-3000-am4-atx-motherboard,6217.html
maar ik wil niet extreem duur betalen maximaal €250,- met uitzondering tot €300,-
Ik vrees dat je dan wat gaat inleggen links en rechts. De borden zijn vrij duur door de gebruikte chipsets en daarbij behorende PCI-e 4. Een luidruchtige chipset fan kan je dan wel vanuit gaan, gok ik. Degene in de link hierboven is al luidruchtig en zit op je max van 300,-

Van der berg

Senior Member
Hopelijk wordt dit getest en er zullen modellen uitkomen waarbij dit minder geluid maakt of zijn ze allemaal standaard?

Bovenaan