1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Nieuwe game pc build (tips/hulp/advies)

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Bert86, 19 jun 2017 om 18:33.

1. Bert86

Bert86

Sinds:
    maandag
    Goedenavond allemaal,

Na de nodige jaren is mijn huidige pc flink verouderd en ben ik toe aan iets nieuws.
    Nu is het meeste mij allemaal wel redelijk duidelijk, maar het moederbord is een groot raadsel voor mij.
    En daarnaast zijn in het algemeen zijn alle adviezen en tips welkom natuurlijk!
    Ik zal eerst iets achtergrond info geven qua gamen, en uiteraard de build waar ik aan zit te denken.

Ik ben een fanatiek gamer, en speel vanalles van Ghost Recon, ARK en Dayz tot Terraria en Cities Skylines. Dus zowel zware als simpele en lichte spellen.
    Ik houd er van om dit soort apparatuur in een keer goed aan te schaffen, maar uiteraard speelt de prijs wel een rol.
    En om dus de kosten nog een beetje in gareel te houden neem ik mijn huidige HDD,SSD en GPU mee naar mijn nieuwe pc.
    Op termijn wil ik mijn GPU upgraden naar een 1080ti. Ik zal waarschijnlijk nooit weer SLI gaan gebruiken, in het verleden niet zo goed bevallen.

Waar ik op dit moment aan zit te denken: (samengesteld aan de hand van advies van vrienden en kennissen en bergen en bergen reviews lezen)

CPU: Intel 7700K (ik zal waarschijnlijk niet zo snel overklokken, maar iedereen zegt dat ik alsnog voor deze moet kiezen met het oog op de toekomst)
    CPU koeler: Coolermaster Hyper212 EVO of de Scythe Mugen 5 PCGH (advies welkom)
    Moederbord: MSI Z270 Gaming Pro Carbon of de Asus ROG Maximus IX Hero (wederom advies of alternatieven zeer welkom)
    RAM: Crucial 16GB-DDR4-3000 Ballistix Tactical (gekozen d.m.v. de review op Hardwareinfo)
    Voeding: Coolermaster B700 700w 4x PCIe (kan niet fout gaan lijkt me)
    Case: Coolermaster Silencio 652S (Het is voor mij heel belangrijk dat mijn hele set-up stil is en goed koelt. Daarnaast houd ik wel van een net en strak ontwerp. Dus ramen aan de zijkant is voor mij niet nodig)

Verder komt er een gewone standaard DVD brander in.

Met het Asus Maximus moederbord en de Scythe CPU koeler komt ik op ca 1000,- euro en hier ligt mijn grens ook zo ongeveer.
    Ik ben erg benieuwd wat jullie er van denken en of jullie mij nog ergens kunnen adviseren om dit beter te maken of in het beste geval beter én goedkoper (zou natuurlijk mooi zijn)

Alvast bedankt!

2. ACB41

ACB41 Senior Member

Sinds:
    8 feb 2013
    Met de B700 kies je een heel erg matige voeding. Het systeem onwaardig. Pak een Corsair RM550X.

De Scythe is in alle opzichten de beste keuze. Je zou zelfs de iets goedkopere gewone Mugen 5 kunnen nemen. Prestatieverschil is nihil met de PCGH.

Heb je een AMD Ryzen 5 of 7 overwogen? Aangezien ze 50-100% meer cores hebben dan een i7 zijn de Ryzens een stuk toekomstbestendiger.

De Silencio vind ik de budget kasten onder de gedempte behuizingen. Met een Fractal Design Define R4/5 Cooltek Antiphon of Nanoxia Deep Silence 3 haal je een beter koelende, beter gebouwde en stillere behuizing in huis.

Bert86 vindt dit nuttig.
  3. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Welkom op het forum,

Wellicht zoiets:
    Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 Arctic Freezer 33 € 23,30 € 23,30
    1 ASUS Prime Z270-A € 159,01 € 159,01
    1 Corsair RM650x € 102,00 € 102,00
    1 Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-3000 CL15 kit € 127,00 € 127,00
    1 Fractal Design Define R5 Black € 94,95 € 94,95
    1 Intel Core i7 7700K Boxed € 343,99 € 343,99
    1 Samsung SH-224GB € 18,53 € 18,53
    7 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 868,78
    Strakke behuizing met geluiddemping: http://www.fractal-design.com/home/product/cases/define-series/define-r5-black
    Semi-passieve cpu-koeler: https://www.arctic.ac/eu_en/freezer-33.html
    Volledig modulaire, stille Gold-voeding met 10 jaar garantie. 650W is ruim, maar we weten niet wat AMD Vega kaarten nodig gaan hebben.
    Bij gebruik van een zeer zware videokaart zou je kunnen overwegen om een tweede Fractal front fan toe te voegen.
    Moederbord met Intel-Lan, goede audiochip (ALC1220), DTS, USB Type-C, etc.
    Memory met nog iets lagere latency.
    DVD-brander die volgens de test iets beter discs brand, dan de goedkopere LG.

PS: importeer de wensenlijst om te zien welke winkels alle producten leveren en voor de prijs als je alles bij één winkel koopt.

Bert86 vindt dit nuttig.
  4. Bert86

Bert86

Sinds:
    maandag
    Bedankt voor de reactie terug, naar me iets meer verdiept te hebben in de verschillende voedingen ziet de Corsair er inderdaad beter uit dan de Coolermaster en zal ik die dus vergeten.
    Maar is een 550W voldoende?

Ik heb eigenlijk niet aan een AMD gedacht, Intel was/is altijd mijn go-to processor geweest. Waarschijnlijk omdat AMD al langere tijd op dit hoge niveau nooit een grote rol speelde. Ik zal me hier in verdiepen.

Ik heb de modellen die je noemde even bekeken. De Nanoxia ziet er wel heel tof uit. De andere 2 spreken me wat minder aan.
    Uiteraard gaat het om de prestaties, maar ondanks dat ik niet aan casemodding o.i.d. doe wil mijn oog ook wat.

Bedankt voor de suggesties, ik neem ze zeker mee!

5. Bert86

Bert86

Sinds:
    maandag
    Dankjewel

Ook bedankt voor het meedenken in de case. Wat ACB41 ook al zei dat dit betere keuzes zijn.
    Alleen spreekt de Fractal case mij niet echt aan, de Nanoxia daarintegen wel weer heel erg. Ik ga dit zeker meenemen.

Ik zat zelf dus ook te denken aan 650w/700w. De Corsair valt wat duurder uit, maar zoals het lijkt bespaar ik weer iets op de kast.

Van wat ik allemaal heb gelezen (en dat is veel, eigenlijk te veel) komt de MSI wat ik noemde er nog iets beter uit.
    Ik kan dit uiteraard fout hebben, zoals ik zeg, ik ben bergen en bergen reviews door geweest en het word haast een beetje een blur.
    Daarom word alle input zeer gewaardeerd!

6. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Als het uitgangspunt is "ik zal waarschijnlijk niet zo snel overklokken", dan is zelfs de ASUS Z270-A al overdaad. Investeren in een nog zwaardere stroomvoorziening of verlichting (bij een dichte behuizing) is dan weinig zinvol. Je zou zelf een overzicht moeten maken van welke features er minimaal op het moederbord moeten zitten. Ongetwijfeld zijn er dan prima goedkopere alternatieven.

PS: Be Quiet maakt ook prima stille behuizingen met geluiddemping, bijvoorbeeld de 600 (twee fans) of 800 (standaard 3 fans).
    Corsair 330r heeft ook geluiddemping.

Bert86 vindt dit nuttig.
  7. Bert86

Bert86

Sinds:
    maandag
    MZw, bedankt voor de toelichting. Ik zal mij nog even wat meer verdiepen in de moederborden.

8. Danny091283

Danny091283 Senior Member

Sinds:
    14 nov 2012
    Wou ook al vragen. Ik zag dat ROG moederbord die er wel erg tof uit ziet, maar je betaald dan alleen maar voor extra features die je niet gebruikt en dat is wat zonde.