Nieuwe Game PC - €1250

Zwien

Senior Member
Gegroet mede-HWI'ers!

Het is weer tijd voor een nieuwe Game PC, zeker nu dit weekend mijn GPU is overleden, en zoals altijd waardeer ik jullie adviezen hierin. Er is niet sprake van een echt maximum budget, maar ik heb een bedrag van ong. €1250 voor ogen. Dit is exclusief randapparatuur, monitor en Windows. Zien jullie mooie kansen liggen voor een extra 50-100 euro, dan sta ik hier prima voor open. Daarnaast ben ik mij ervan bewust dat er nieuwe generaties CPU's en GPU's aankomen van AMD. Ik heb geen haast qua aanschaffen, maar zou idealiter voor eind augustus, WoW Classic :D, een nieuwe setup geïnstalleerd willen hebben.

Voor jullie informatie:
  1. Mijn vorige setup is van 6 jaar geleden. Ik ben van plan deze te verkopen voor wat wisselgeld, maar gezien de GPU kapot is, sta ik ook open voor hergebruik van bepaalde onderdelen (maar ik houd meestal van een schone lei).
  2. Ik heb het spelen van de veeleisende single-player games, wat in mijn ogen spellen zijn als Monster Hunter World, Shadow of War en Assassins Creed Origin, uitgesteld tot mijn nieuwe pc. Deze en toekomstige nieuwe releases, zou ik graag op Ultra settings willen spelen indien dat haalbaar is met het budget.
  3. Vereiste opslag voor spellen wordt steeds groter en groter, waarmee ik merk dat mijn huidige SSD van 256GB echt te klein is. Ik zou nu graag een 1TB SSD willen.
  4. Ik ben van plan mijn HDD van mijn huidige setup, 2TB, te houden als secondaire opslag.
  5. Ik ben in dubio over mijn monitoren. Ik vraag mij af of dit tevens een goed moment is om qua main monitor over te stappen naar een 1440p en 144hz monitor? Indien dat volgens jullie het geval is, hoeft jullie advies qua monitor niet binnen het budget te vallen.
  6. Ik heb zelf ook onderzoek gedaan naar onderdelen. Waar de keuze voor een CPU, maar vooral GPU waar ik nog geen keuze op heb kunnen maken, erg lastig is, kom ik tot onderstaande lijst:
AantalProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 3600 Boxed--
1Corsair Force MP510 960GB€ 143,51€ 143,51
1Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-3200 CL16 kit€ 81,50€ 81,50
1Fractal Design Focus G Mini Window Black€ 49,40€ 49,40
1Fractal Design Silent Series R3 120mm White€ 8,99€ 8,99
1MSI B450M Mortar€ 97,00€ 97,00
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 46,00€ 46,00
1Seasonic Focus Plus Gold 550W€ 79,99€ 79,99
8 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 506,39
Als alternatief voor de CPU dacht ik aan de 3700X en voor PSU aan de 650W variant.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en alvast bedankt voor jullie hulp!
~Zwien

MZw

Senior Member
Enkele suggesties (prijs incl monitor en videokaart):
AantalProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 3600X Boxed--
1AOC Q2790PQU€ 279,00€ 279,00
1Asus Prime X470 Pro€ 136,00€ 136,00
1Bitfenix Formula 550W€ 66,01€ 66,01
1Corsair Force MP510 960GB€ 143,51€ 143,51
1Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-3200 CL16 kit€ 81,50€ 81,50
1Gelid Phantom€ 26,00€ 26,00
1MSI GeForce RTX 2060 Gaming Z 6GB€ 399,00€ 399,00
1Sharkoon AI7000 Silent Red€ 29,00€ 29,00
9 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 1.160,02
Iets duurdere en hoger geklokte 3600X gekozen, omdat veel games nog altijd veel baat hebben bij goede single core prestaties.
Iets goedkopere Gold voeding.
De videokaart moet de monitor adequaat kunnen aansturen, dus het is heel belangrijk dat je weet welke monitor je wilt gaan gebruiken. Een WQHD @60hz IPS monitor toegevoegd in combinatie met een stille RTX2060 (gem. 72 fps op WQHD Ultra).
Zie voor de prestatieverschillen: https://nl.hardware.info/reviews/9073/17/nvidia-geforce-gtx-1660-ti-review-turing-zonder-rtx-benchmarks-hardwareinfo-gpu-prestatiescore-2019-1
Goedkopere cpu-koeler.
Goedkopere stille ATX-behuizing met geluiddemping en standaard 3x14cm fans.
Beter moederbord met goede stroomvoorziening en X470 chipset.

Flipking94

Senior Member
@MZw weer een prachtig lijstje! ;)

Zou zelf een iets stillere koeler wel nemen, zeker op high speed is die behoorlijk luid (48dBA), wat is het punt een kast met geluiddemping te adviseren als het geluid van de koeler zelfs luider zal zijn dan de videokaart onder belasting? Een be quiet pure rock vind ik persoonlijk interessanter (41dBA op high speed, één van de stilste getest). @Zwien sta je open om te overclocken? Want dan zou ik eerder een scyte mugen 5 (pcgh) voorstellen (zoals je hebt gedaan in je lijstje). Als je gaat overclocken, kan je misschien beter de 3600 nemen, de X variant is naar mijn gevoel voornamelijk voor diegenen die geen interesse in overclocken hebben, maar toch profijt willen van de hogere core clock.

Voeding is beperkt leverbaar (slechts 5 shops), ik zou daarom eerder de seasonic focus plus gold 550W (zoals in je lijstje van ts) voorstellen of de corsair RM550X.

Een kast van 30 euro in een budget van 1250 euro? Liever niet. Een betere keuze zou zijn; fractal design define r6, phanteks enthoo evolv atx, cooler master mastercase 5, nzxt H500. Zeker qua inbouwgemak, geluid en temperatuur denk ik dat je de betere richting uitgaat met die keuzes. Kast koop je doorgaans voor meerdere systemen, daar zou ik persoonlijk nooit op besparen.

Videokaart is zeker futureproof voor het scherm, in mijn ogen een goede combinatie!

Qua dilemma's @Zwien even antwoord op je vragen;
  1. 3700x boven een 3600x verkiezen zou ik enkel doen als je later van plan bent aan video-editting te doen. Voorlopig lijkt me een 6C12T processor meer dan voldoende!
  2. 650W kan je overwegen als je later van plan bent om ook de videokaart te overclocken, anders is 550W ook meer dan genoeg. De 3600X zal (volgens tdp) zo'n 95W verbruiken. Pak, ruim genomen dat je 175W verbruikt incl overclock, de gpu 150W, en 50W voor de rest, dus dan heb je nog 150W op overschot, ruim voldoende dus :).

Zwien

Senior Member
@Flipking94 @MZw

Dank voor jullie reacties. Wat zijn videokaarten toch duur geworden zeg!
Zien jullie toegevoegde waarde in het afwachten van de AMD GPU's?

Wat betreft je vraag over overclocken. Na wat gelees over de 'binning' van cpu's ben ik het met je eens dat de 3600 een betere keuze is indien je zelf in staat bent te overclocken, wat ik wel aandurf.

MZw

Senior Member
Ik zie weinig meerwaarde om te wachten op de Navi kaarten. De prijzen (en prestaties) zullen vrijwel gelijk zijn als de RTX2060/2070 en bij introductie wellicht nog iets hoger. In eerste instantie zijn er alleen referentiekaarten met een blower koeler en die wil je niet. Voor stillere en betere Custom-koelers zul je langer moeten wachten. De PEG8+PEG6 aansluiting verraad al een beetje, dat ze niet zuiniger zullen zijn dan een RTX2060 die voldoende heeft aan een enkele PEG8.
Afhankelijk van de prijs zou een RTX Super kaart (9 juli?) wellicht nog wel interessant kunnen zijn: https://nl.hardware.info/nieuws/66199/nvidia-rtx-super-kaarten-worden-aangekondigd-op-2-juli

Als je gaat overklokken, dan heb je een goede koeler nodig. De Scythe Mugen PCGH is goed, maar de fan draait maximaal 800rpm. Daarom had ik Gelid Phantom gekozen, idle 19db en onder belasting afhankelijk van hoe je het fanprofiel instelt.
PS: de Sharkoon AI7000 Silent is een 80 euro behuizing, die nu in de opruiming is.

Vanwege de prijs had ik ook geen WQHD 144hz monitor (+220,-) en RTX2070 (+120) of RTX2080 gekozen.

Laatst bewerkt:

TrueTactiX

Senior Member
Waarom geen ITX systeem?.. staat veel deftiger en betere footprint en geen loze ruimtes in je kast (vind persoonlijk zo'n hele rits ongebruikte pcie slots zo lelijk)

MZw

Senior Member
@TrueTactiX Een ITX-systeem met goed moederbord en goede koeling zal duurder zijn. Als je een ITX-systeem op je bureau zet, dan heb je ook meer geluid. Het is soms wel mooi, ik heb er een :)

TrueTactiX

Senior Member
Heb zelf een Nano S met een B450 Aorus Pro Wifi, over beide zeer tevreden. Al kriebelt het al weer een beetje voor een nieuwe build.. (nog kleiner, Kolink Rocket bv..)

Zal niet gek veel duurder zijn..

Gronaldo

Senior Member
Na wat gelees over de 'binning' van cpu's ben ik het met je eens dat de 3600 een betere keuze is indien je zelf in staat bent te overclocken, wat ik wel aandurf.
Vergeet niet dat de X-varianten door AMD al geselecteerd (gebinned) zijn op betere performance. Overclocken biedt niet heel veel extra snelheid, door de intern geoptimaliseerde overclocking. Zorg voor een goede koeling en de CPU regelt het zelf. Zou zelf gewoon de X-varianten kiezen en indien gewenst hieraan wat bijsturen.

• Like
Waarderingen: MZw

Peter87

Geband
Zien jullie toegevoegde waarde in het afwachten van de AMD GPU's?
Ik zou inderdaad even afwachten naar de Navi kaarten, meestal is AMD sneller voor een lagere prijs dus ik zie dat niet plots veranderen. Navi komt ook 7 juli uit.
Over verbruik en de rest is nog helemaal niets te zeggen, even de benchmarks afwachten van verschillende reviewers.
HardwareUnboxed/techspot is een aanrader gezien die erg veel recente games test, meestal zo`n 30+.
https://www.youtube.com/channel/UCI8iQa1hv7oV_Z8D35vVuSg
https://www.techspot.com/

TrueTactiX

Senior Member
Als je op de Zen2 wacht dan wacht je automatisch ook op Navi.. Waar Zen2 heel erg gehyped wordt is dit niet het geval voor Navi.

Even wachten op de benches.

division

Senior Member
@TrueTactiX Een ITX-systeem met goed moederbord en goede koeling zal duurder zijn. Als je een ITX-systeem op je bureau zet, dan heb je ook meer geluid. Het is soms wel mooi, ik heb er een :)
Ja en nee, gek genoeg maakt die van mij helemaal geen herrie.. Stond ik beetje van te kijken eigenlijks omdat ik dat wel had verwacht

Bovenaan