1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Nieuwe fans altijd op max snelheid.

Discussie in 'Koeling en overklokken' gestart door Tychovg, 15 mrt 2017.

1. Tychovg

Tychovg

Sinds:
    19 feb 2017
    Beste forum leden

Ik heb net mijn be quite pure wings 2 geïnstalleerd. Het probleem is alleen dat ze zich niet aanpassen aan de temps. Ze draaien altijd op max snelheid! Wat best vervelend is aangezien ik ze juist heb gekocht omdat mijn oude fans een redelijk duidelijk geluid maakte als ik aan het streamen was (wat ik vervelend vind) deze paste zich wel aan aan de temps. Dus nu is het idee er een beetje af aangezien je ze nu nog duidelijker geluid maken. De oude fan (1tje maar) had 3 pinnetjes op een 4 pin mobo. Nu heb ik 2 4 pin fans op het zelfde mobo. Ik denk dat het probleem in de instellingen van de bios zit aangezien ze tijdens de eerste seconden van het opstarten wel draaien maar niet op max snelheid. Iemand idee hoe het op te lossen is?

2. Antilochos

Antilochos Senior Member

Sinds:
    9 feb 2014
    Ik heb weinig verstand van deze dingen, maar mijn gemakzucht heeft bij mijzelf een eenvoudige oplossing opgeleverd bij ouder systeem.

Hoewel ik denk dat dit eenvoudig in bios is te regelen, heb ik simpelweg de software van moederbord hiervoor gebruikt via Windows. Wellicht heb jij ook een moederbord dat die mogelijkheid biedt (even kijken of software is meegeleverd op schijfje en anders op website fabrikant checken)?

3. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    welk mobo heb je ?

4. Tychovg

Tychovg

Sinds:
    19 feb 2017
    Een asus m5a97.

Overigens kan ik ze bedienen ik heb gisteren nammelijk speedfan gedownload en heb stoen een fan controller ingeschakeld. En nu komt het volgende probleem: als ik speedfan als fan controller zou kunnen gebruiken zou dat top zijn want dan kost me dat minder werk om dit op te lossen. Het eninge probleem is dat ik dan wel wil dat speedfan zelf opstart. Dus heb ik een snelkoppeling in de startup folder gezet die je krijgt als je in run "Shell:startup" schrijft. Alleen start speedfan nogsteeds niet automatisch op, dus zijn er mensen die daar verstand van hebben?

5. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Asus levert de AI suite II mee met jou bord.
    Hier zit ook fan controle software bij

6. Lambo LP670 SV

Lambo LP670 SV Senior Member

Sinds:
    20 nov 2013

Vinkje aanzetten in speedfan: start minimized

7. wyber

wyber Senior Member

Sinds:
    27 apr 2010
    zoals ik het zie in de handleiding onder het monitor menu in de bios lijkt het als of de default instelling voor "Chassis Q-fan Control" [Disabled] is.

Het lijkt mij dat deze op enabled moet staan met de gewenste instellingen voor een fan profile.

PS. Fan expert wat in de Asus AI suite is waarschijnlijk wat vriendelijker in het gebruik dan speedfan.

Paulus61 vindt dit nuttig.
  8. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Volgens mij is fancontrol in alle biossen geïmplementeerd vanaf zo'n 20 jaar geleden.
    Zonde om meteen software te installeren voor zoiets.
    Dus ik zou toch even de bios afzoeken. Meestal staat het ergens bij hardware monitor of zoiets.

9. suijkerbuijk

suijkerbuijk

Sinds:
    21 dec 2016
    de 3 pins word via voltage gestuurt via de moederbord.
    de 4 pins word temp gestuurt door het moederbord .
    dus je temp in de bios instellen wat je wilt hebben dan passen de fans het aan.

je moet in de bios temparatuur profile gaan maken .

de moederbord snap alleen cpu en moederbord temp .

op dit moment denk de bord dat de temp in de kast te warm is en stuur de fan extra aan

persoonlijk gebruik ik altijd 3 pins voor case fan

dat je via speedfan wel de boel kan regelen is omdat speedfan dus handmatige de voltage aan past

wil je vol controle hebben pak dan de software van de fabricant en hoef je ook niet in de bios te zoeken

software AI_SuiteII ASUS Update V2.00.12
    https://www.asus.com/Motherboards/M5A97/HelpDesk_Download/

onder windows 8.1 moet je kijken voor de software

Laatst bewerkt: 20 mrt 2017
    Paulus61 vindt dit nuttig.
  10. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    3 en 4 pins zijn allebei temp gestuurd, de 3 pins echter door het voltage te veranderen en 4 pins door een PWM signaal naar de fan te sturen.

bij mijn weten worden alle fans , zowel CPU als systemfans geregeld afhankelijk van de CPU temperatuur.

Zou ik altijd doen, zeker in de ASUS AI suite gaat dit heel makkelijk.

11. suijkerbuijk

suijkerbuijk

Sinds:
    21 dec 2016
    precies ik gebruik asrock bord en kan alles instellen .