Nieuwe desktop voor max €999,- voor amateur foto- en videobewerking

Tomba71

Member
Hallo allemaal,

Hierbij een vraag, ben opzoek naar een desktop voor foto en videobewerking op licht niveau!
Ben dus geen professionele fotograaf of ontwerper.

Wil een website gaan maken over auto's en daar o.a. foto's en video's op gaan plaatsen.
Deze media wordt mij aangeleverd want kan ik zelf niet maken aangezien ik grotendeels aan huis gebonden ben vanwege ernstige blijvende lichamelijke klachten.
Hierdoor ook geen hoog budget want heb dit bedrag moeten sparen (laatste 8 jaar) want ik heb een ziektewet uitkering omdat ik bijna 10 jaar volledig afgekeurd ben.

Dus sorry, budget is niet meer dan €1000,- en zelf is dat al teveel.
Liefst zou ik een 17" laptop willen hebben maar is financieel niet haalbaar. Dus dan een desktop met monitor etc goedkoper en ook goedkoper in de toekomst te upgraden?

Nu de vragen :

1. Aan welke eisen moet desktop voldoen voor foto- en videobewerking
  2. Kant en klaar of op maat laten bouwen?
  3. Op maat? Waar, welke winkel en waar moet ik op letten?
  4. Welke monitor
  5. Welke software voor video/foto bewerking
  6. Welke software voor website bouwen ( heb op mijn domein ook al diverse gratis website bouwtools dus misschien is dat genoeg?)
Had zelf al wat eisen maar vrees dat dit onhaalbaar is voor mijn budget:

1. Minimaal Intel i7 8de generatie
2. Dedicated videokaart zoals Nvidia MX150 of 1050i/T 2 0f 4 gb.
3. 16GB werkgeheugen
4. Mat anti reflecterend scherm
5. Minimaal Full HD
6. SSD + HDD ivm opslag media ( externe HDD kan uiteraard ook bij desktop )

Zal ongetwijfeld dingen vergeten maar heel graag jullie advies!
Nogmaals ik ben geen professionele fotograaf of ontwerper, is puur hobby en voor op een website!
Advies over een Apple en Dell XPS is bekend maar niet haalbaar, refurbished ben ik geen liefhebber van.
Wil graag minimaal een kaar of 6 met spullen vooruit kunnen en normale garantie.

Hmm zal wel te veeleisend zijn maar goed, wie kan en wil mijn advies geven?
Alvast heel erg bedankt!

Groet, Tomba

Gronaldo

Senior Member
De heren systeemontwerpers slapen nog denk ik, maar ik voorspel van hun alvast mooie builds op basis van de nieuwe AMD processoren, welke net gereleased zijn. Ideaal voor de toepassingen zoals je die omschrijft. Denk zelf aan een 3600(X), wat een prima balans tussen power en prijs geeft.

nutty

Senior Member
De software moet ook aangeschaft worden van het budget dat je noemde of..?
Welke formaat monitor had je zelf in gedachten?
Muis en kb heb je dus niet?
Is tweedehands een optie?

Laatst bewerkt:

Tomba71

Member
De heren systeemontwerpers slapen nog denk ik, maar ik voorspel van hun alvast mooie builds op basis van de nieuwe AMD processoren, welke net gereleased zijn. Ideaal voor de toepassingen zoals je die omschrijft. Denk zelf aan een 3600(X), wat een prima balans tussen power en prijs geeft.
Dank voor je reactie en je advies!
Inderdaad erg benieuwd naar de verdere adviezen.

JB56

Senior Member
6 jaar? Wel qua échte levensduur mits je een goede voeding enz. neemt. In hoeverre een pc over een aantal jaren nog mee kan, dat is een lastiger eis, omdat niet te voorspellen is wat de hardware/software ontwikkelingen in de nabije toekomst worden.
Voordeel is wel dat een desktop, itt. een laptop, makkelijk kan worden geupgradet.

Zoals Gronaldo al aangeeft: de AMD's zijn op dit moment qua prijs én voor de toepassingen die jij zoekt de meeste "bang for the buck".

De eisen die je stelt zijn echt niet erg hoog, voor jouw streefbedrag moet een goed systeem dat aan je eisen voldoet prima mogelijk zijn. Maar als daar ook de kosten voor de software nog bij in moeten, dan wordt het wel krap. Dan is de vraag: bezuinig je op de hardware of op de software? Kies je bv. voor 4K dan lopen de kosten duidelijk meer op (monitor-videokaart). Als video- en fotobewerking de hoofdmoot vormen, dan wordt de monitor wel heel belangrijk, zeker ook qua prijs. Dan wil je het liefst een goede en goed gecalibreerde monitor, zoals Eizo of bepaalde Dell types. Die zijn in fullHD een stuk betaalbaarder. Voor wat de monitor betreft kun je misschien ook denken aan 2e hands.

Een kant- en klaar systeem van een bekende fabrikant vind ik geen aanrader. Ze zijn relatief duur en je moet accepteren wat de fabrikant er in propt. Daarnaast wordt er vaak bezuinigd op bv. voeding, kast enz. om nog een beetje concurrerend qua prijs te blijven. Voordeel is wel dat alles meteen "out of the box" werkt en er enige ondersteuning aan vast zit. Handiger en goedkoper is het als je een systeem zelf samenstelt en door een goede pc-boer (Azerty, MeGekko enz.) laat bouwen. Veel meer keuze in componenten en kasten en bovendien heb je ook garantie op het hele systeem.

Er komt zeker weten een goed voorstel voor een betaalbare build.

Tomba71

Member
De software moet ook aangeschaft worden van het budget dat je noemde of..?
Welke formaat monitor had je zelf in gedachten?
Muis en kb heb je dus niet?
Is tweedehands een optie?

Bedankt voor je reactie.
Keyboard en toetsenbord geen probleem. Monitor en software heb ik inderdaad nog niet.

Sorry ik ben echt totaal een leek wat betreft desktops. Ben opgeleid als ingenieur en vroeger toen ik nog kon werken had ik mijn interesse en wist ik wat er toen allemaal te koop was. Plus was budget geen enkel probleem.
Helaas laatste 10 jaar niet meer in verdiept en dan raak je snel alles kwijt.
Dus zie mij nu echt als een leek, zelf dacht ik dat de laptops en desktops juist goedkoper waren geworden totdat ik mij erin ging verdiepen.
De laatste aankoop was een Asus N75SF (i7, Nvidia etc.. ) laptop. Koop al ruim 15 jaar alleen maar kant en klare Asus laptops. Als ik daar nu naar kijk kom ik rond de €1500,-. Dus vandaar de vraag hier, voor een desktop omdat die goedkoper kunnen uitvallen.

Denk dat de meesten van jullie allemaal budget hebben en de mooiste systemen hebben. ( Zeg ik jaloers hoor hahaha) Maar daar is mijn financiële situatie helaas niet naar.
Misschien rare opmerking maar goed bedoelt, "denk niet vanuit jouw situatie en mogelijkheden maar als jezelf een budget van ca. €1000,- max zou hebben. Wat je dan voor jezelf zou kopen.
Nogmaals dat is geen negatieve opmerking hoor maar duidelijk te maken hoe mijn situatie is.

Ohja de maat van de monitor, ja wat is tegenwoordig beetje maat? 24"of 27"?
Maar dat is ook weer afhankelijk van budget.

Zit gewoon in een lastig pakket, sorry daarvoor en schaam mij daar ook best voor. IS een grote stap voor mij om dit zo publiekelijk te zeggen.

En misschien zijn mijn eisen gewoon te hoog. Zeg dat dan eerlijk hoor, daarvoor ben ik jullie experts aan het polsen!

WAARDEER JULLIE REACTIES ZEER!!!

Tomba71

Member
6 jaar? Wel qua échte levensduur mits je een goede voeding enz. neemt. In hoeverre een pc over een aantal jaren nog mee kan, dat is een lastiger eis, omdat niet te voorspellen is wat de hardware/software ontwikkelingen in de nabije toekomst worden.
Voordeel is wel dat een desktop, itt. een laptop, makkelijk kan worden geupgradet.

Zoals Gronaldo al aangeeft: de AMD's zijn op dit moment qua prijs én voor de toepassingen die jij zoekt de meeste "bang for the buck".

De eisen die je stelt zijn echt niet erg hoog, voor jouw streefbedrag moet een goed systeem dat aan je eisen voldoet prima mogelijk zijn. Maar als daar ook de kosten voor de software nog bij in moeten, dan wordt het wel krap. Dan is de vraag: bezuinig je op de hardware of op de software? Kies je bv. voor 4K dan lopen de kosten duidelijk meer op (monitor-videokaart). Als video- en fotobewerking de hoofdmoot vormen, dan wordt de monitor wel heel belangrijk, zeker ook qua prijs. Dan wil je het liefst een goede en goed gecalibreerde monitor, zoals Eizo of bepaalde Dell types. Die zijn in fullHD een stuk betaalbaarder. Voor wat de monitor betreft kun je misschien ook denken aan 2e hands.

Een kant- en klaar systeem van een bekende fabrikant vind ik geen aanrader. Ze zijn relatief duur en je moet accepteren wat de fabrikant er in propt. Daarnaast wordt er vaak bezuinigd op bv. voeding, kast enz. om nog een beetje concurrerend qua prijs te blijven. Voordeel is wel dat alles meteen "out of the box" werkt en er enige ondersteuning aan vast zit. Handiger en goedkoper is het als je een systeem zelf samenstelt en door een goede pc-boer (Azerty, MeGekko enz.) laat bouwen. Veel meer keuze in componenten en kasten en bovendien heb je ook garantie op het hele systeem.

Er komt zeker weten een goed voorstel voor een betaalbare build.
Dank voor je bericht!
Ja 6 jaar is misschien erg lang, dat weet ik. Komt omdat ik beetje vergelijk met mijn vorige 2 laptops en hoe lang ik die gebruikt heb, Die ik nu heb is al 8 jaar en was eigenlijk veel te uitgebreid voor wat ik ermee gedaan heb en nu doe.
Hmmm tja goed punt wat je zegt.... Waar leg ik mijn voorkeur, hardware of software. Denk dat hardware de beste keuze is?
En mijn video- en foto bewerking gaat echt op amateur niveau zijn. Dus die dure 4k monitoren etc. prachtig maar is voor mij alleen maar om foto's/video te bewerken om op een website te plaatsen. Denk dat niemand ziet dat dit in 4k is of in een lagere resolutie?

Inderdaad zie ik een kant en klare desktop niet zitten, al gezien dat ik dan echt de hoofdprijs betaal. Heb uiteraard al op wat website gekeken waar men zelf een desktop kan samenstellen. Prachtig maar daar begint mijn pijnpunt, WAT en WELKE opties moet ik nemen voor, standaard foto-video berwerking. (sorry zeg dat misschien te vaak maar ik ben geen professionele fotograaf die de hoogste kwaliteit wil.
Zoek een desktop waar ik, waarschijnlijk met Adobe software, simpele dingen wil kunnen aanpassen zonder dat de computer vast loopt.

Jongens, misschien type ik teveel. Weet ook niet of iedereen mijn berichten die ik als Quote gebruik bij iedereen aankomt die mij reeds een bericht heeft gestuurd. Ben net nieuw hier op het forum.

MZw

Senior Member
Wellicht zoiets:
AantalProductPrijsSubtotaal
1Adata XPG SX6000 Pro 512GB€ 63,55€ 63,55
1Antec Kühler A40 Pro€ 18,90€ 18,90
1Antec PerformanceOne P5 Black€ 53,00€ 53,00
1ASRock B365M Pro4€ 86,00€ 86,00
1Be quiet! Pure Power 11 400W€ 51,90€ 51,90
1BenQ BL2480T€ 149,00€ 149,00
1Cooler Master Devastator 3€ 31,90€ 31,90
1Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-2666 CL16 kit€ 70,99€ 70,99
1Gigabyte GeForce GTX 1650 OC 4GB€ 160,00€ 160,00
1Intel Core i5 9600KF Boxed€ 195,05€ 195,05
1Western Digital Blue 2TB€ 58,90€ 58,90
11 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 939,19
Snelle nvme SSD met 5jaar garantie en stille 2Tb HDD.
Behuizing met geluiddemping en standaard twee fans: https://antec.com/product/case/p5.php
Hoog geklokte Intel Hexacore cpu, zonder interne gpu en zonder boxed koeler.
After market Antec cpu-koeler.
Zuinige GTX1650 videokaart met 4Gb geheugen. Een AMD RX570 zal sneller zijn in gaming, maar voor foto/videobewerking gekozen voor Nvidia Cuda cores.
In hoogte verstelbare 24" IPS monitor: https://www.benq.eu/nl-nl/monitor/business/bl2480t.html
Moederbord met Intel-Lan, ondersteunt geen overklokken, daarvoor is een duurder Z390-moederbord nodig: https://www.asrock.com/mb/Intel/B365M Pro4/index.nl.asp

Azerty: 964,70 excl. 69.- assemblage en excl. Windows10 (zou ik zelf installeren):
https://azerty.nl/product/azerty/7517/pc-assemblage-assemblage-1-jaar-garantie
https://onlinekeys.nl/product/windows-10-professional-oem-3264-bit-multi-language-serial-key/ (PRO-licentie)
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

psychosammie

Senior Member
@Tomba71
Voor wat jij wil gaan doen denk ik dat je met een budget All-round PC meer dan voldoende hebt. Misschien de nieuwe AMD erin of een voorganger daarvan. Een losse videokaart lijkt me niet absoluut noodzakelijk. Een video bewerken kan wat langer duren maar wat maakt dat uit?

Verder een goed 27 inch 4k scherm van Philips erbij. Zie de recente test ervan hier op de site.

Voor software kan je volstaan met freeware.

Voor de site zou ik naar WordPress kijken.

https://nl.hardware.info/pcadvies/1137/budget-all-round-pc---januari-2019

Bovenstaande configuratie is mooi uitgangspunt om nog wat aan te passen zodat jij mooi binnen je budget blijft.

Laatst bewerkt:

nutty

Senior Member
Mooie setup MZw.
Maar ik zou een 8400/8500 aanbevelen.
Ook 6 core met voordeel van een igp.
De igp kan hij ten eerste gebruiken om mbv quicksync te converteren.
Maar nog belangrijker,hij kan zonder aankoop al zien of de igp wellicht voldoet voor het werk van hem.
Mocht de 8400/8500 toch tekort schieten (wat ik niet verwacht want ik heb zelf een 8400 en doe daar ook fotobewerkingen en videobewerking mee en merk geen belemmeringen,maar goed de tijd zal dat leren),dan kan hij later alsnog gewoon de GTX1650 bijplaatsen.
In het geval dat de igp het allemaal trekt spaart hij dus 160 euro uit.

MZw

Senior Member
@nutty Ik heb ook gekeken naar een Intel met interne gpu, maar ik blijf ze duur vinden. De oudere en langzamere 8500 is nog altijd 15,- duurder dan de 9600KF. Je betaalt ongeveer 60-70 euro voor de interne gpu. Quick sync kan inderdaad wel een voordeel zijn.
Besparen kan ook met een 9400F (vergelijkbaar met een 8500), maar ik vond de veel hogere kloksnelheid de meerprijs van de 9600KF wel waard.

nutty

Senior Member
Tja,belangrijkste vraag vindt ik of TS een videokaart nodig heeft.
Is dat niet zo, dan vindt ik dat een cpu met igp van belang,want dan hoeft geen 160 euro (of welk bedrag dan ook) uitgegeven te worden voor iets wat hij niet nodig heeft/gebruikt.
Daarom de volgende vraag aan TS:
Is het van meerwaarde voor jou als je op het nieuwe systeem ook games kunt draaien?
En zo ja,hoe belangrijk is dat op een schaal van 10
Door het investeren in de videokaart blijft daarvan het belang niet beperkt tot (een mogelijk) voordeel tijdens video bewerken,maar ook in de mogelijkheid tot gamen.

Laatst bewerkt:

Tomba71

Member
Wellicht zoiets:
AantalProductPrijsSubtotaal
1Adata XPG SX6000 Pro 512GB€ 63,55€ 63,55
1Antec Kühler A40 Pro€ 18,90€ 18,90
1Antec PerformanceOne P5 Black€ 53,00€ 53,00
1ASRock B365M Pro4€ 86,00€ 86,00
1Be quiet! Pure Power 11 400W€ 51,90€ 51,90
1BenQ BL2480T€ 149,00€ 149,00
1Cooler Master Devastator 3€ 31,90€ 31,90
1Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-2666 CL16 kit€ 70,99€ 70,99
1Gigabyte GeForce GTX 1650 OC 4GB€ 160,00€ 160,00
1Intel Core i5 9600KF Boxed€ 195,05€ 195,05
1Western Digital Blue 2TB€ 58,90€ 58,90
11 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 939,19
Snelle nvme SSD met 5jaar garantie en stille 2Tb HDD.
Behuizing met geluiddemping en standaard twee fans: https://antec.com/product/case/p5.php
Hoog geklokte Intel Hexacore cpu, zonder interne gpu en zonder boxed koeler.
After market Antec cpu-koeler.
Zuinige GTX1650 videokaart met 4Gb geheugen. Een AMD RX570 zal sneller zijn in gaming, maar voor foto/videobewerking gekozen voor Nvidia Cuda cores.
In hoogte verstelbare 24" IPS monitor: https://www.benq.eu/nl-nl/monitor/business/bl2480t.html
Moederbord met Intel-Lan, ondersteunt geen overklokken, daarvoor is een duurder Z390-moederbord nodig: https://www.asrock.com/mb/Intel/B365M Pro4/index.nl.asp

Azerty: 964,70 excl. 69.- assemblage en excl. Windows10 (zou ik zelf installeren):
https://azerty.nl/product/azerty/7517/pc-assemblage-assemblage-1-jaar-garantie
https://onlinekeys.nl/product/windows-10-professional-oem-3264-bit-multi-language-serial-key/ (PRO-licentie)
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

WAUW.... dank je wel!
Ga dit allemaal eens goed doornemen en bekijken wat het allemaal is. Laat zsm van mij weten!

Tomba71

Member
@Tomba71
Voor wat jij wil gaan doen denk ik dat je met een budget All-round PC meer dan voldoende hebt. Misschien de nieuwe AMD erin of een voorganger daarvan. Een losse videokaart lijkt me niet absoluut noodzakelijk. Een video bewerken kan wat langer duren maar wat maakt dat uit?

Verder een goed 27 inch 4k scherm van Philips erbij. Zie de recente test ervan hier op de site.

Voor software kan je volstaan met freeware.

Voor de site zou ik naar WordPress kijken.

https://nl.hardware.info/pcadvies/1137/budget-all-round-pc---januari-2019

Bovenstaande configuratie is mooi uitgangspunt om nog wat aan te passen zodat jij mooi binnen je budget blijft.
Dank voor je informatie.
Ja zit zelf ook te denken van,... ga ik niet te hoog met eisen zitten. Tijd is inderdaad voor mij geen probleem, want doe het als hobby en niet beroepsmatig.

WordPress zag ik ook tussen de website tools staan en had zoiets al als tip gelezen via Googlen. Dank, ga ik mij daar ook even in verdiepen.
Zal komende dagen eens goed gaan kijken naar alle onderdelen en adviezen, duizelt mij wel een beetje hahahaha maar super allemaal!!

Tomba71

Member
Mooie setup MZw.
Maar ik zou een 8400/8500 aanbevelen.
Ook 6 core met voordeel van een igp.
De igp kan hij ten eerste gebruiken om mbv quicksync te converteren.
Maar nog belangrijker,hij kan zonder aankoop al zien of de igp wellicht voldoet voor het werk van hem.
Mocht de 8400/8500 toch tekort schieten (wat ik niet verwacht want ik heb zelf een 8400 en doe daar ook fotobewerkingen en videobewerking mee en merk geen belemmeringen,maar goed de tijd zal dat leren),dan kan hij later alsnog gewoon de GTX1650 bijplaatsen.
In het geval dat de igp het allemaal trekt spaart hij dus 160 euro uit.
Ook dank voor de informatie.
Zie al de informatie en specificaties en ga mij er even heel goed in verdiepen want niet alles zegt mij meteen wat. ;-)
Ben niet zo meer bekend in de huidige onderdelen etc.

Tomba71

Member
Tja,belangrijkste vraag vindt ik of TS een videokaart nodig heeft.
Is dat niet zo, dan vindt ik dat een cpu met igp van belang,want dan hoeft geen 160 euro (of welk bedrag dan ook) uitgegeven te worden voor iets wat hij niet nodig heeft/gebruikt.
Daarom de volgende vraag aan TS:
Is het van meerwaarde voor jou als je op het nieuwe systeem ook games kunt draaien?
En zo ja,hoe belangrijk is dat op een schaal van 10
Door het investeren in de videokaart blijft daarvan het belang niet beperkt tot (een mogelijk) voordeel tijdens video bewerken,maar ook in de mogelijkheid tot gamen.
Dank voor de info.
Games is helemaal niet mijn ding dus als ik van schaal van 10 moet nemen mag die op 0 staan ;-)

Bovenaan