1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Nieuwe computer specifiek voor fotobewerking

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door krulle3, 21 jan 2012.

1. krulle3

krulle3

Sinds:
    8 okt 2011
    Beste,

Ik zit nu al ettelijke maanden adviezen etc. te volgen en samenstellingen maar 'k kan er maar niet aan uit welke componenten 'k me nu net moet aanschaffen voor een pc die voorlopig uitsluitend zal dienen voor fotobewerking.
    Binnen een tijdje kan hier misschien nog videobewerking bij komen maar dat zie 'k dan wel.

Nu gebruik 'k nog m'n laptop voor het bewerken van foto's en batchen in Photoshop maar deze begint na bijna 3 en een half jaar toch wel wat te traag te worden voor deze taken. Anders vlot dat nog héél goed eigenlijk (Sony VAIO BZ12VN).

Echter vraag 'k me af wat 'k hier nu specifiek dan voor nodig zal hebben want videobewerken is toch nog anders dan foto's.

Een i7 2600K lijkt me logisch of zou AMD ook aan m'n eisen kunnen voldoen waarbij het totaalplaatje uiteindelijk goedkoper zou uitvallen?
    8GB RAM lijkt me ook voldoende? wat met het aantal MHz?
    Is een videokaart eigenlijk nodig bij deze eisen van fotobewerking? Gamen doe ik toch nooit.
    Zou een voeding volstaan van 450W? Ook indien 'k hier in de toekomst zou beginnen met videobewerking?

De BitFenix Outlaw vind 'k alvast een mooie case, voor mij hoeft een case er niet uit te zien als een prachtig designwerk maar 't moet gewoonweg z'n ding doen zonder dat 'k de componenten intern hoef te zien.

Als iemand me zou kunnen helpen zou dat héél vriendelijk zijn. :)

2. tractrix

tractrix

Sinds:
    26 dec 2011
    Voor fotobewerking is 8GB geheugen wel het minimum, 16GB zou voor mij de voorkeur hebben. Als photoshop meer op kan slaan in je geheugen hoeft het minder in het scratch bestand op te slaan.

Een SSD (128Gb) om je Windows en Photoshop op te installeren bevorderd je opstart tijden aanzienlijk.

Als je met HD video aan de slag gaat en Premiere Pro gaat gebruiken is het handig om een Videokaart te nemen van Nvidea. Premiere pro kan dan gebruik maken van de cuda cores: http://www.studio1productions.com/Articles/PremiereCS5.htm

Een 2600K is eigenlijk alleen nodig als je gaat overclocken, wil je dit niet gaan doen kan je ook de gewone I7-2600 nemen. Het overclocken van de I7 is met wat inlees werk redelijk eenvoudig voor elkaar te krijgen. Denk er dan wel aan om een andere koeler er bij te doen.

Een goede start voor een nieuw systeem:
    http://nl.hardware.info/pcadvies/776/hd-videobewerkings-pc---januari-2012
    Met die 4 harde schijven zou ik ff wachten tot de prijzen een beetje zakken!!!

3. Page42

Page42 Senior Member

Sinds:
    23 sep 2011
    Een i5 2500k is maar zo'n 10-20% trager, maar een stuk goedkoper dan de i7 (zie bijv Anandtech bench). Ik zou daarvoor gaan. Een AMD A8-3870K is nog goedkoper maar ook een stuk trager. Voordeel van de AMD is wel de veel betere ingebouwde grafische kaart.

8 GB RAM is voldoende. Snelheid is niet zo van belang, al kan met name de AMD videoprocessor voordeel hebben van sneller geheugen. Ik zou voor 1600 MHz gaan, omdat het nauwelijks in prijs scheelt met 1333.

Een aparte videokaart is niet per se nodig voor fotobewerking, al kunnen de nieuwere versies van photoshop er wel hier en daar gebruik van maken om wat zaken te versnellen. Veel is dat niet, geloof ik. Een aparte kaart kan wel handig zijn om meerdere monitoren aan te sluiten. De meeste moederborden hebben wel een DVI en HDMI aansluiting, maar die kun je niet tegelijk gebruiken. Wel hebben ze dan vaak nog een VGA aansluiting voor een tweede monitor.

Een 450 W voeding is meer dan genoeg voor een systeem zonder, of met een kleine, grafische kaart. Een 300 W voeding is ook al voldoende en heeft het voordeel dat hij efficienter is bij de lage belasting waar het systeem meestal op werkt (al die tijd dat jij zit te denken gebruikt het systeem slechts zo'n 50 Watt; dat schiet even, een paar seconden hooguit, omhoog naar zo'n 100 Watt op het moment dat je een filter toepast in Photoshop).

Als case zou ik kijken naar een een stil model, bijv de Cooler Master Silencio 550.

Ten slotte zou ik nog overwegen een SSD als opstartschijf te nemen. Een 64 GB model, bijv de Crucial M4, is al voldoende voor Windows, Photoshop en nog enkele veelgebruikte programmas. Dat scheelt enorm bij het opstarten.

Laatst bewerkt: 22 jan 2012
  4. krulle3

krulle3

Sinds:
    8 okt 2011
    Overklokken is toch niet echt de bedoeling en daar een i5 haast 1/3 minder kost met maar 10% snelheidsvermindering vind 'k dit toch wel nog de moeite t.o.v. een i7.

Voorlopig heb ik al deze samenstelling, een SSD ging 'k me toch aanschaffen omdat dit er zovéle malen prettiger mee werken is.

Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 Cooler Master Silencio 550 Black

Laatst bewerkt: 22 jan 2012
  5. Page42

Page42 Senior Member

Sinds:
    23 sep 2011
    Qua CPU koeler zou je kunnen denken aan de Cooler Master Hyper-TX3-evo. Hij is niet duur en op lage snelheden stiller dan de stock koeler terwijl hij op hoge snelheden beter koelt dan stock (maar dan wel hoorbaar is, maar hoevaak draait je CPU op max?). Hij is ook niet te groot, zodat hij in je kast past (de Silencia 550 is iets minder diep dan andere kasten door de isolatie schuim: hoge koelers kunnen een probleem geven).

6. krulle3

krulle3

Sinds:
    8 okt 2011
  7. Page42

Page42 Senior Member

Sinds:
    23 sep 2011
    De Bitfenix is zowel op deze site als bijv bij Anandtech goed bevonden. Je zult je er dus geen buil aan vallen. Het is wel een tamelijk open kast en ik verwacht dus dat hij het geluid van CPU- en GPU- koelers weinig zal dempen, al vielen de resultaten bij idle in de test van Anandtech reuze mee.

8. Zimmer

Zimmer Senior Member

Sinds:
    28 jun 2011
    Ik snap niet goed waarom je 16GB geheugen zou aanraden. Ik heb zelfs 16GB maar ik werk ook met databases aandelen data van 5GB. En op zich gaat dat al op 8GB. Als je 8GB hebt, pakweg 2 ingenomen door Windows, dan heb je nog 6GB over. Ga je die allemaal vullen met foto's van 6MB? Dan kan je nog 6000 foto's tegelijk openen. Zelfs al je big-ass fotos van 25MB per stuk opent, kan je er nog 240 tegelijk openen.

Fotobewerken ≠ videobewerken.

8GB is zeker genoeg. Als je ooit gaat videobewerken steek je er maar 8GB extra bij. Het heeft weinig zin om nu 40 euro extra uit te geven voor die kleine kans dat je het ooit nodig zou hebben.

Laatst bewerkt: 23 jan 2012
  9. tractrix

tractrix

Sinds:
    26 dec 2011
    Als ik in Photoshop 1 RAW foto (25mb) open en daar een benchmark action op los laat gebruikt Photoshop bijna 12GB aan geheugen! Daarom is snel en veel geheugen handig voor pohotoshop