1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Nieuw systeem, oordeel van de experts gevraagd

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door Jeroenveen1992, 3 sep 2017.

1. Jeroenveen1992

Jeroenveen1992 Member

Sinds:
    3 sep 2017
    Beste forumleden,

In 2008 heb ik bij Azerty een systeem aangeschaft met onder andere een Core 2 Quad processor en 4gb ram geheugen. De computer deed het altijd perfect en ik ben dan ook erg tevreden over mijn aankoop. Helaas is hij nu na 9 jaar wel een beetje aan het eind van zijn latijn vrees ik, want hij begint steeds meer last van kuren te krijgen.

Daarom wil ik graag een nieuw systeem samenstellen dat ik weer een ruime tijd mee kan. Na mijn internetonderzoek naar de juiste componenten ben ik op het volgende systeem uitgekomen:

https://imgur.com/a/g0y8O

Overklokken ga ik niet doen, dus vandaar dat ik voor de processor gekozen heb. De koeler wordt er bijgeleverd.

Het onderdeel waar ik het meest over twijfel is de videokaart. Ik heb het idee dat het een beetje overkill is voor de mate waarin ik game, maar het lijkt me ook wel tof om alles op hoge resolutie te kunnen spelen. Zou een Radeon RX580 hier ook voor voldoen, of anders een goedkopere Nvidia? GTX 1060 of 1070?

En dan tot slot, zien jullie compatibiliteitsproblemen in dit systeem? Tips en op- of aanmerking zijn ook welkom :)

Met vriendelijke groet,

Jeroen

2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Dit hangt eigenlijk vooral van je monitor af en of je momenteel een 2 of 4K monitor gebruikt en het dan wel zinvol is om voor een GTX1080 te gaan. Gebruik je nu alleen een Full HD monitor dan is het weggegooid geld en kan je zelfs prima volstaan met een GTX1060 of een RX570. Vooral dus de resolutie en refreshrate van de monitor bepaald een beetje wat voor videokaart je nodig hebt en zinvol is.

Verder zag ik dat de i7 7700 een baseclock van 3.6 Ghz heeft en de i7 7700 K een baseclock van 4.2 Ghz wat toch wel een tamelijk verschil is terwijl deze maar net 30 euro duurder is. Punt is namelijk dat je daarbij een moederboard met een Z270 chipset gekozen hebt wat alleen zinvol is in combinatie met een K cpu en niet met een non K. Dus persoonlijk raad ik je evenzogoed een K versie cpu aan ook al ga je niet OCjen, waarbij OC tegenwoordig niet meer echt ingewikkeld is.

Nog een puntje is dat je de boxed koeler wil gaan gebruiken die dan bij de non K versie cpu's geleverd word maar ik je die dingen echt niet aanraad en je beter meteen een goede aftermarket koeler erbij kan pakken. Die standaard boxed koelers maken gewoon veel lawaai en koelen niet echt optimaal.

Qua voeding zou ik niet die Coolermaster V550 pakken en kan je beter voor zo goed als bijna dezelfde prijs een Corsair RM550x pakken waarop je standaard 10 jaar garantie krijgt in plaats van de 5 jaar die Coolermaster bied.

Jeroenveen1992 vindt dit nuttig.
  3. Danny091283

Danny091283 Senior Member

Sinds:
    14 nov 2012
    Ik zou qua processor nog even wachten totdat de nieuwe van Intel er zijn.

4. Jeroenveen1992

Jeroenveen1992 Member

Sinds:
    3 sep 2017
    Bedankt voor de antwoorden! Ik heb momenteel een full hd die scherm die ik nog wel even wil gebruiken, dus dan wordt het een logische keus om wat meer te spenderen aan de processor (i7700k met koeler) en te besparen op de videokaart.

@Danny092183: Ah dan gaat het dus om de achtste generatie processor van Intel toch? Klopt het dat die eind september verschijnen op de markt? Dan is het wellicht wel een goed idee om nog even te wachten. Alhoewel ik ook iets lees over een cashback actie die momenteel loopt op 7e generatie modellen.

Wordt nog even puzzelen dus!

5. Danny091283

Sinds:
    14 nov 2012
    Dacht een van deze weken dat ze uit kwamen, zo goed weet ik het ook weer niet, maar ik zou daar nog even op wachten, niet dat de 7700k slecht is, heb deze zelf ook ;)

6. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Logische combinaties zijn: 7700K + Z270-moederbord +3000Mhz memory en losse cpu-koeler
    of 7700 + goedkoper B250/H270-moederbord + 2400Mhz memory en eenvoudige cpu-koeler.

Met de behuizing is wat raars: http://eu.coolermaster.com/nl/case/mid-tower/masterbox-lite-5-rgb/
    Azerty: 1x fan included
    CM: 1+3 fans included
    Ik sluit niet uit dat Azerty de tekst heeft overgenomen van de non-RGB uitvoering en dat deze foutief is.
    Als je twee front fans aanschaft overweeg dan 2x14cm, past ook.
    Als je geen verlichte fans kiest, wellicht een geperforeerd front kiezen voor een betere koeling (met standaard twee fans): https://azerty.nl/product/cooler+master/2430328/masterbox-5-midtowermodel-atx

7. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Dat is de verwachting maar eer dan ook de geschikte moederboarden goed verkrijgbaar zijn dan zijn we nog wel een aantal maanden verder dus houd daar rekening mee. Let er namelijk ook op dat die 8ste generatie niet compatibel is met vorige chipsets zoals het Z270 chipset en alleen werken met een 3 serie Z370 chipset.

8. Jeroenveen1992

Jeroenveen1992 Member

Sinds:
    3 sep 2017
    Hmm, een paar maanden wachten zie ik eigenlijk niet zo zitten. Denk dat ik een met een i7 7700k ook wel weer een flinke tijd vooruit moet kunnen en met de cashback actie krijg ik dan nog 35 euro terug. Dan zal ik ook gelijk een goede processorkoeler aanschaffen, zodat ik hem wat kan overklokken als het nodig is. Is het dan aan te raden een iets zwaardere voeding te kiezen?

Ik geloof dat de Cooler Master Lite 5 RGB inderdaad al met drie fans aan de voorkant geleverd wordt. Ik vind hem er wel leuk uitzien en de prijs/kwaliteit lijkt me ook wel in orde. Of is de Masterbox echt een stuk beter qua geluidsproductie en koeling?

9. Jeroenveen1992

Jeroenveen1992 Member

Sinds:
    3 sep 2017
    Ik heb mijn systeem wat geupdate na jullie aanraders:

https://azerty.nl/basket/?code=YTo5...7aToxO2k6MTU1MTQ4MDtpOjE7aToxNjQ2Nzc2O2k6MTt9

Denken jullie dat de Radeon RX580 de meerprijs waard is tov. de Geforce GTX1060? En ik vraag me af of de behuizing voldoet voor dit systeem of wat te goedkoop is.
    Tot slot heb ik voor het MSI Gaming Pro Z270 moederbord gekozen in plaats van de MSI Z270 SLI plus, omdat de laatste niet meetelt voor de cashback actie. Goede keus?

10. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Nee hoor, die Corsair RM550x is een klasse A voeding wat betekent dat die voeding continu 550 watt kan leveren en de piek een heel stuk hoger ligt, maar voor jou setup is 550 watt zelfs met een flinke OC op je cpu meer dan ruim voldoende. Ook wanneer je er b.v. een GTX1080 bij zou prikken dan heb je nog ruim voldoende en dat is het voordeel van een kwaliteitsvoeding ( gebruik hem zelf ook ).

Nou ik denk dat je tegen een ander probleem aan loopt namelijk de verkrijgbaarheid van die RX580 vanwege die hele mining hype, en zo qua prestaties ontloopt zich dat niet zoveel en zou ik persoonlijk eerder voor een GTX1060 gaan.

11. Danny091283

Sinds:
    14 nov 2012
    Als hij een freesync scherm heeft zou mijn voorkeur naar een amd kaart gaan.

12. Jeroenveen1992

Jeroenveen1992 Member

Sinds:
    3 sep 2017
    Bij Alternate is de MSI Radeon RX580 nog wel op voorraad. Misschien dat ik hem daar los ga bestellen en er dan zelf in klik. Hij trekt namelijk toch niet meer aan da de Geforce GTX1060.
    Die mining hype gaat nog wel even door zeker, of verwachten dat de prijzen wat zullen zakken binnenkort?

Laatst bewerkt: 4 sep 2017
  13. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Het is al eerder gezegd, maar ik noem het toch nog maar een keer. Al sinds de introductie van de i reeks, bijna 10 jaar geleden, is het topmodel van Intels mainstream platform een 4 core 8 thread i7.

Nu, voor het eerst in al die tijd, wordt dat 6c/12t, vermoedelijk voor een vergelijkbare prijs. De snelste mainstream i7 is altijd een aanrader geweest, behalve nu. Het is gewoon geen verstandige investering op dit moment. Uiteraard is de 7700k nog steeds een dijk van een processor die single threaded vrijwel alle concurrentie opvreet en multithreaded z'n mannetje staat, maar value for money is dit zo'n beetje het slechtste moment om er één aan te schaffen.

Jeroenveen1992 en Danny091283 vinden dit nuttig.
  14. Jeroenveen1992

Jeroenveen1992 Member

Sinds:
    3 sep 2017
    Goed punt. Dan wacht ik nog even een maandje af. Misschien zijn de AMD kaarten dan ook weer beschikbaar.

15. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Wat seb zegt klopt idd als een bus. Als je persé intel wil is wachten idd de beste keuze. Als je niet kan wachten is AMD ryzen vanaf ryzen 5 1600 (en hogere versies dus) ook absoluut beter dan nu een i7 7700k kopen.

16. Jeroenveen1992

Jeroenveen1992 Member

Sinds:
    3 sep 2017
    Ik heb me er nog wat verder in verdiept en gelezen dat de AMD chipset tot 2020 ondersteunt wordt, en dat het bij de nieuwe Intel chipset nog maar even afwachten is of het weer enkele generatie wordt. Klopt dit? Dat is wel een groot voordeel want dan zou ik over twee/drie jaar een al te ingewikkelde upgrade kunnen doen.

In ieder geval ga ik nu aan de slag om ook een AMD systeem samen te stellen.

Edit: Alvast één vraag, als je niet van plan te gaan overklokken moet je dan Ryzen 1600 of de Ryzen 1600x kiezen?

Laatst bewerkt: 7 sep 2017
  17. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    1600x

18. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Dan juist de 1600x

19. Jeroenveen1992

Jeroenveen1992 Member

Sinds:
    3 sep 2017
    Wensenlijst Jeroen nieuwe bak AMD van Jeroenveen1992

Dit gaat hem waarschijnlijk worden.
    Ik heb voor een vrij goedkope videokaart gekozen omdat deze momenteel aan mijn wensen zal voldoen. Wellicht als de prijzen weer wat gedaald zijn dat ik hem upgrade.
    Sowieso heb ik de pc samengesteld met het oog op een upgrade over twee of drie jaar, vandaar de relatief dure voeding.

De kast is misschien wel een puntje om nog naar te kijken, maar ik vind hem tof!

20. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Niks mis mee hoor zo te zien.
    Maar vanwaar dit moederbord ipv de prima presterende en goedkopere msi B350 Gaming Pro Carbon?