Nieuw systeem, nieuwe windows 10?

Hoi hoi,
Mijn huidige systeem heeft een legale (via upgrade van windows 7) windows 10 HOME licentie en draait stabiel. Ik ga de komende weken een nieuw systeem bouwen. Moet ik dan een nieuwe licentie kopen en zo ja; waar koop ik die het best? Ik ga echt alles vernieuwen.
Mijn huidige licentie was van windows 7 en was destijds een oem licentie die ik ergens in 2008 bij Alternate kocht. Bij vervanging van onderdelen in de loop der jaren had ik steeds activatieproblemen en moest regelmatig windows bellen. Mijn nieuwe computer krijgt alles helemaal nieuw en mijn huidige (strakjes oude) systeem wil ik als backup behouden.
Ik overweeg een windows pro licentie en dus moet ik of upgraden of een nieuwe licentie aanschaffen denk ik. Kan ik nog een nieuwe OEM windows pro aanschaffen? of werkt alles nu anders dan zeg 10 jaar geleden?? Wie heeft een goed adres waar ik deze zonodig kan aanschaffen?

Groetjes vanuit Noorwegen, waar ik woon.

Windows 10 key is gebonden aan je microsoft account. na nieuwe build gewoon windows installeren, hij zal vanzelf vragen of je een upgrade of nieuwe pc hebt aangeschaft. Vervolgens klikken op de optie die bij je past en alles zal weer werken als voorheen.

Roel1966

Senior Member
User systemen
mijn huidige (strakjes oude) systeem wil ik als backup behouden
Je mag een licentie maar op 1 pc tegelijk gebruiken dus voor je nieuwe systeem zal je dan een nieuwe licentie moeten aanschaffen wanneer je Windows 10 op je huidige systeem laat staan. Ik zelf koop licenties meestal bij Kinguin die prima werken en legaal zijn maar je wel die licenties de 1ste keer even telefonisch moet activeren.

OEM licenties zijn pc gebonden en kunnen maar éénmaal geïnstalleerd worden!!
Als de licentie éénmaal geactiveerd is kan je deze nog maar alleen op dezelfde pc gebruiken (of herinstalleren).
Alleen RETAIL versies kunnen overgedragen worden (na de oude ge-deactiveerd te hebben).

Roel1966

Senior Member
User systemen
OEM licenties zijn pc gebonden en kunnen maar éénmaal geïnstalleerd worden!!
In theorie klopt dat maar de praktijk ligt toch weer ietwat anders bij desktop pc's, maar bij laptops en tablets zit je gebonden aan de licentie die erbij geleverd word omdat de licentiecode in het bios ingebakken zit.
Wel is het zo dat OEM licenties officieel alleen bij hardware geleverd mag worden en deze niet los mogen worden verkocht.

Hoe werkt dit dan met een Home licentie die is ge-upgraded naar een retail Pro versie (ook voor laptops)?
Ik heb 2 laptops die zo bijgewerkt zijn en dit zonder problemen ging.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Hoe werkt dit dan met een Home licentie die is ge-upgraded naar een retail Pro versie (ook voor laptops)?
Je licentie word aan je Microsoft account gekoppeld en niet meer zoals eerder dat de licentie aan de pc/laptop gekoppeld werd. Bij een upgrade word dan de laatste licentie die je gebruikt hebt gekoppeld, dus bij jou dan die Pro versie. Dit is ongeacht of het een retail of OEM versie is en je dit ook in je account verder niet ziet staan.

Let er wel op dat op dat het bij laptops ietwat anders in elkaar steekt namelijk vaak zit de licentie van het OS wat er standaard bij geleverd word, ingebakken in het bios. Echter, als jij er naderhand een andere versie op zet met eigen gekochte licentie dan zit het weer anders en die word wel weer aan je account gekoppeld.

Trouwens, op het moment dat jij je licentie op een andere pc/laptop gaat installeren moet je wel de vorige pc/laptop afmelden via je account. Je mag geen 2 pc's/laptops via 1 licentie laten lopen maar alleen dus de-installeren is niet genoeg, maar ook dus verwijderen bij je account.

Je licentie word aan je Microsoft account gekoppeld en niet meer zoals eerder dat de licentie aan de pc/laptop gekoppeld werd. Bij een upgrade word dan de laatste licentie die je gebruikt hebt gekoppeld, dus bij jou dan die Pro versie. Dit is ongeacht of het een retail of OEM versie is en je dit ook in je account verder niet ziet staan.

Let er wel op dat op dat het bij laptops ietwat anders in elkaar steekt namelijk vaak zit de licentie van het OS wat er standaard bij geleverd word, ingebakken in het bios. Echter, als jij er naderhand een andere versie op zet met eigen gekochte licentie dan zit het weer anders en die word wel weer aan je account gekoppeld.

Trouwens, op het moment dat jij je licentie op een andere pc/laptop gaat installeren moet je wel de vorige pc/laptop afmelden via je account. Je mag geen 2 pc's/laptops via 1 licentie laten lopen maar alleen dus de-installeren is niet genoeg, maar ook dus verwijderen bij je account.
Alleen de office's (2016-2019) staan vermeld in mijn microsoft account. De pc's/laptops (apparaten) gsm staan er wel in maar geen specifieke windows 10 (geen home-geen pro). Hoe kan ik deze dan de-activeren of is dit niet mogelijk? De eerste tijd is dit wel niet nodig (wwarschijnlijk koop ik dan toch een nieuwe licentie als ik deze nodig heb. Ik zou het wel graag weten.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Hoe kan ik deze dan de-activeren of is dit niet mogelijk?
Ik weet niet hoe je inlogged op de pc's/laptops maar je moet dan 1 keer via je Microsoft account inloggen, dus niet via een lokaal account of eigen inlognaam/wachtwoord. Normaal gesproken moet je dan die pc's/laptops in je account zien verschijnen althans bij mij werkt dit in elk geval altijd.

Naar mijn weten log ik maar zelden in, enkel als ik in mijn microsoft account wil bekijken of dit voor een programma noodzakelijk is en dan alleen na een melding hierover. Zelfs mijn mail programma's (windows mail, office outlook en thunderbird).
Waarschijnlijk heb ik alleen ingelogd voor de activatie's van windows 10 want die vermelden allemaal een digitale licentie. Office staat vermeld in mijn account en mijn apparaten ook, maar niets over windows 10 installaties.

Ah, OK! Weet jij ook waar ik het best een upgrade licentie naar windows pro kan aanschaffen?
Zoals al eerder gezegd kun je dit inderdaad het beste bij Microsoft zelf doen. Wel wat aan de prijzige kant maar safe. Als je toch wat goedkoper wil zitten zou ik de site waar je gaat halen even onderzoeken. Veel licenties die voor echt een spotprijs worden aangeboden zijn OEM of MSDN licenties en deze mogen niet zomaar aan particulieren verhandeld worden. Kans dat Microsoft hier iets tegen gaat doen bij jou persoonlijk is klein maar toch.

Zelf afgelopen jaar een PC gebouwd en de licentie bij ESDstore.nl gehaald. Die zijn verzekerd mocht een licentie van ze toch niet kloppen. En meen dat ik er toen iets van 35,- voor betaald heb

Bovenaan