Nieuw bioscoop systeem

Hallo,
Ik ben bezig met het maken van een soort van bioscoop.
Daar wil ik graag films kijken, tv kijken en playstationen met goed beeld en goed geluid.
Nu heb ik al een goede beamer maar ik twijfel nog wat voor andere apparatuur ik moet kopen. Een media center pc, of een mediaspeler, en wat voor geluidssysteem. Mijn budget is (dus zonder beamer) +/- 3500 euro, maximaal 4000 euro.
Alvast bedankt, Otto

Laatst bewerkt:

picardo77

Senior Member
User systemen
Heb zelf goede ervaringen met denon versterkers .
Dit is een mooie versterker http://http://www.raf.nl/webshop/product_info.php?manufacturers_id=227&products_id=29278&osCsid=4913f5fd4e199f927160743ef5f1f632

Deze kost ongeveer 1400 euro. Dan hou je nog maximaal 2500 euro over voor een paar prachtige boxen en een mediaplayer. ( ben zelf niet zo in de mediaplayers . Heb zelf een blu-ray met 50 inch plasma en gebruik mijn laptop als media player die ik via hdmi verbind met mijn versterker.). Dat werkt voor mij uitstekend.

En boxen zijn persoonlijk .
Heb zelf boxen uit de mirage serie .
Maar ben ook wel fan van klipsch.

Kijk maar eens hier . http://www.lookenlisten.nl/index_ie.html

Ik ben daar geweest op te luisteren en kijken . Dit is een centrum voor Denon apparatuur mirage ,Klipsch en energy boxen.

Laatst bewerkt:

PC-Dude

Senior Member
User systemen
Ik denk dat je een media center pc voor rond de 500 euro compleet kan bouwen. Een i3, met een MS-tech MC-1200 inclusief voeding, 1.5TB HDD en je bent er. En dan zou ik gewoon meerdere luister sessies aanraden. Een Denon is wel leuk qua specs. Maar misschien vind jij een Denon helemaal niet mooi klinken. Voor 3000 euro kan je echt mooie dingen bij elkaar zoeken. En met zo'n budget kan je heel vaak aardig wat kabels gratis erbij krijgen. Dus ik raad je aan om naar winkels als RAF, HOBO enz te gaan. Laat Media Markt, BCC en dat soort winkels rechts liggen. En neem je tijd om meerdere setjes te horen. En als je iets leuk vind, kann je altijd na een week terug gaan en opnieuw luisteren. En vergelijk dan of die vorige keuze nog steeds zo goed is. De mogelijkheden zijn erg groot met zo'n budget.

Ik lees/hoor ook veel positieve reacties over deze XTZ luidsprekers maar ook de Focal 800W, met name de 826W series. Die hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding. ;-)

Laatst bewerkt:
in het geluid segment kan ik je niet echt helpen, maar als player zou ik een dune 3.0 Prime met 500GB schijf. daar kun je via het netwerk of eventueel met externe hdd films opsetten/afspelen. incombi met de beamer.
je hoeft dan geen extra pc met de benodigde software/codecs/andere troep.

PC-Dude

Senior Member
User systemen
@ renegade666

Ik wil dit niet uit laten lopen tot een HTPC vs. Media speler discussie. Maar een htpc is veelzijdiger dan een htpc. TS kan zelf kiezen welk afspeelsoftware hij wilt gebruiken om mee af te spelen en een i3 is zo zuinig dat je die ook gewoon aan kunt laten om te downloaden in de avond.
- Je hebt dan ook veel meer opslag voor dezelfde geld.
- Je kan"normaal (lees: beter) internetten via een htpc dan alleen wat widgets op een
media speler.
- Heb je een kapotte onderdeel kunt je het binnen een dag al oplossen met je hardware
leverancier (indien ze een winkel hebben).

enz enz

FeaR

Moderator
User systemen
in het geluid segment kan ik je niet echt helpen
In het geluidsegment is eigenlijk ook niet te helpen. Zeker met dit budget is het gewoon langs de betere hifi-winkels gaan en daar luisteren. Want het is niet alleen de speaker die moet klinken, maar ook de combinatie met de receiver. Zo wordt hier de Denon AVR-3310 genoemd en Focal Chorus speakers. Persoonlijk vind ik dat een hemelse combinatie, maar een ander houdt wellicht weer minder van het "kille" van de Focal en gaat voor B&W speakers. Al is het natuulijk ook maar weer net wat iemand onder "warm" verstaat. En dat is het hele punt: audio is persoonlijk en de aankoop kan je alleen maar beslissen door zelf te gaan luisteren.

Moet het overigens een 5.1 set worden voor de audio of een 2.0, 2.1 of zelfs 7.1? Want als je naar een 5.1 set gaat en je wilt een beetje speaker dan zit je al snel op een euro of 2500 als je bijvoorbeeld voor de Focal Chorus 800-serie gaat. De speakers vallen op zich nog wel mee, maar de subwoofers zijn veelal een stuk duurder. Komt natuurlijk omdat daar een versterker in is gebouwd. En dan heb je nog op welke type speakers: wil je vloerstaanders of boekenplanmodellen, of een combinatie van beide?

Let wel dat je je niet blind staart op dingen als vermogen. Want getallen als 150 Watt klinken leuk, maar in de praktijk gebruik je maar letterlijk vijf Watt per kanaal. Nu is het niet zo dat je een receiver van een paar euro moet kopen omdat die wel genoeg levert. Maar meer vermogen is dus niet nodig of in ieder geval niet het punt om je blind op te staren. Denk dat je met dit budget aan een receiver als een Denon AVR-2310 (of zelfs 1910), Harman Kardon AVR 255 (of 355), etc al genoeg hebt. Dan houdt je een mooi bedrag over voor de speakers en de andere componenten.

Andere tip is dat oudere modellen van receivers lang niet altijd slechter hoeven te zijn. Zo is de Denon AVR-2809 de voorloper van de AVR-3310. De AVR-3310 heeft wel meer features als een extra HDMI poort, USB en ethernet. Maar kwalitatief is de AVR-2809 net wat beter. Plus dat je de AVR-2809 voor nu voor minder geld kan kopen. Wil je toch de opties die op de AVR-3310 zitten zou ik eerder kijken naar de AVR-3808A, dan zit je kwalitatief nog een stuk hoger. Maar dit is dus op Denon gebaseerd, maar gaat ook op voor andere merken.

Lang verhaal kort is dat je redelijk wat geld uit gaat geven, maar volgens mij nog niet weet wat je nu wilt. Schrijf dus op waar de receiver bijvoorbeeld minstens aan moet voldoen: hoe veel maal HDMI in, optische ingangen, etc. Of als je maar een 2.0 set-up wilt dan heb je weer andere punten waar je op kan filteren. Dus beantwoord eerst eens de hoofdvragen met betrekking wat je nu wilt.

Jeroen F

Senior Member
User systemen
Als jij de Digitale Tv recievers er in zet wel.... (dat bedoel je toch, om TV te kunnen kijken?)
maar die zijn volgens mij niet goedkoop:oops:

dan moet je naar dDIT soort speeltjes gaan kijken.

PC-Dude

Senior Member
User systemen
Dan kan je beter linken naar dit artikel. Zo kan hij ook de uitleg erachter lezen en zo eigen kennis opbouwen.

oktoknopie, fear legt het ook al duidelijk genoeg uit. Met de oudere model kan ju ook prima uit de voeten. Je hebt straks toch een htpc staan hoop ik. Dus dan vervallen al veel extra functies van een nieuwere receiver zoals wifi, internet enz.

Misschien kan ik dan wel wat toevoegen over de klank van diverse merken receivers waar veel mensen het wel mee eens zijn.
Marantz is meer muziekaal en minder dynamisch in films.
Denon is heel dynamisch en heeft veel features en extras zoals audyssey enz.
Pioneer kan ook mee met Denon maar met minder features en gelijke prijs.
Acram doet het beter in stereo en surround. Andere prijsklasse, nog minder features.

Zo gaat de lijst door. Maar ook luidsprekers hebben dat.
Kef heeft bij mid range zoals IQ series toch meer mid en bass en minder hoog.
Bowers en Wilkins klinken wollig maar hebben meer power om juist te kunnen klinken.
enz enz

Dus maak gewoon een afspraak met een goede winkel en geef dan ook je budget door. Dan kunnen ze alvast wat voor je klaarzetten eventueel. En mijn advies is ook dat dan ook bij zo´n winkel koopt en niet na het luisteren bij een internetwinkel gaat bestellen. De verkopers hebben moeite gedaan voor jou en meestal hebben de betere winkels ook betere afspraken met fabrikanten qua garantie enz.
;)

FeaR

Moderator
User systemen
Marantz is meer muziekaal en minder dynamisch in films.
Denon is heel dynamisch en heeft veel features en extras zoals audyssey enz.
Pioneer kan ook mee met Denon maar met minder features en gelijke prijs.
Acram doet het beter in stereo en surround. Andere prijsklasse, nog minder features.
;)
Classe: nog duurder en nog minder features :mrgreen:
Maar zonder gekheid: dat gaat hem toch niet worden, want een beetje Classe kost een euro of 3500. En dan heb je het instapmodel :twisted:

Je hebt ook nog Onkyo: voor het geld niet verkeerd en zeer veel features. Alleen wel oppassen dat de modellen tot de TX-SR807 een zwakke voeding hebben. Dus als je op de lagere series flinke speakers aan wilt sluiten kan dat fout gaan. Maar normaal moet dat geen probleem zijn. Vandaar dat ik Onkyo wel wilde noemen.

Verder heb je ook nog merken als Harman Kardon en Yamaha die het overwegen waard zijn. Sony is ook leuk, maar neem dan wel een ES-serie want anders is het echt gewoon knakenspul...

Kef heeft bij mid range zoals IQ series toch meer mid en bass en minder hoog.
;)
Dat hoor je niet vaak dat KEF minder hoog heeft. Vind KEF voor het geld een zeer helder hoog hebben. Nadeel vind ik dat het zo helder is dat het haast onnatuurlijk over komt. Ik heb liever de hoogweergave van Focal, maar dat is ook weer een andere serie. Moet ook gezegd worden dat er verschillende soorten hoog zijn: zo heeft Klipsch de RF-82 (heel veel speaker voor je geld!) een zeer scherp hoog. Persoonlijk vind ik dat niets, maar nogmaals: smaken verschillen.

Verder ben ik het met je eens qua klanken, al blijft het natuurlijk altijd twisten wat de ene onder "warm" verstaat ten opzichte van de ander.

PC-Dude

Senior Member
User systemen
Ach joch. Een Mark Levinson is ook maar enkele tienduizenden euro's duur.:mrgreen:

Maar ik ben benieuwd of TS ons op de hoogte houd van zijn vorderingen. Is wel leuk wat hij voor elkaar krijgt met zijn budget.

Hey, heel erg bedankt voor alle info. Ik heb besloten toch de htpc (al gekocht, zelf samengesteld) buiten deze 3500-4000 te laten dus ik heb nog iets meer budget. Ik wil graag een afspraak maken bij een winkel om te gaan luisteren, waar zal ik dat gaan doen. Wie heeft goede service en een goed assortiment?
Alvast bedankt, dan kan ik jullie binnenkort informeren welke het dan geworden is.

FeaR

Moderator
User systemen
En dat moet je juist niet doen: Look en Listen heeft qua versterking alleen Denon en qua speakers maar een paar merken. Als je een keten als de Stassen, RAF, Hobo Hifi, Heinhuis, etc in loopt dan heb je veel meer merken versterkers en speakers. Dan pas kan je goed horen hoe de ene versterker met de andere een klankverschil heeft. Het assortiment van Look en Listen is gewoon niet breed genoeg om daar als eerste heen te gaan.

picardo77

Senior Member
User systemen
Dat klopt ja .. Maar de merken boxen die hun hebben staan die hebben ze bijna nergens. Tenminste niet bij mij in de buurt.. Maar ze zijn idd gericht op specifieke merken.
Bij een zaak waar ze een bredere keus hebben is misschien verstandiger om eerst heen te gaan.

FeaR

Moderator
User systemen
Klipsch staat bij de meeste Hobo's gewoon in "de schappen" en als het er niet staat kunnen ze met filialen onderling ook uitwisselen. Of je rijdt gewoon naar het filiaal waar wel alles op voorraad is. Klipsch is echter een merk wat bij niet veel mensen in de smaak valt. Dit komt omdat het hoog er zeer scherp uit komt en velen vinden dat niet fijn. Dat kan je balanceren door er een warmere versterker aan te hangen, maar dan is het hoog nog steeds scherp en niet helder. Dat komt door de titanium tweeter die Klipsch gebruikt.

Maar punt was meer dat je bij andere ketens meer keuze hebt qua assortiment...

Bovenaan