Netwerk voor mijn nieuwe huis

Hallo,

Binnenkort ga ik verhuizen naar een groter huis waar ik graag een ethernet Backhaul wil hebben maar ook voldoende wifi bereik voor 2x mobiel, tablet en laptop.
Verder op de begane grond een soundsyteem van bluesound en een TV, op de eerste een gamepc, een tv en printer en dan op de tweede moet enkel wifi bereik zijn.

Nu heb ik er zelf niet enorm veel verstand van, maar ben toch maar op onderzoek uitgegaan. Er is alleen zoveel info te vinden, zoveel reviews en van sommige termen heb ik nog nooit gehoord waardoor ik het lastig vind een goede keuze te maken. Daarom hoop ik dat jullie mij uit de brand kunnen helpen.

Wat budget betreft: ik geef liever iets meer uit waardoor ik gewoon goed zit en direct toekomst proof ben, dan dat ik over paar jaar weer nieuwe zooi moet kopen of erger nog dat ik niet tevreden ben in het bereik enz.

Als provider heb ik gekozen voor KPN met een 200Mbit glasvezel aansluiting. Het modem/router van hen kom ik niet vanaf begreep ik, die moet je er sws tussen houden.

Indien ik voor een mesh systeem ga, heb je geen switch meer nodig, correct?

Deze twee leken mij meest geschikt: orbi-rbk50 of AiMesh-AX6100-WiFi-System-RT-AX92U wat is jullie mening hierin? Zit ik goed of er volledig naast.
De huidige kabels die ik heb zijn alweer 10 jaar oud en ik heb gelezen dat je door deze te vervangen met bijv CAT6 er ook nog winst te halen valt.

Asus heeft VPN erop zitten maar dat vraagt heel veel van de processor, op mijn browser heb ik dat standaard aanstaan. Dus ik weet niet of dan perse een meerwaarde heeft om het erop te hebben voor de overige apparatuur.

Ik hoor het graag. Alvast bedankt.

gekido

Senior Member
User systemen
Ik zou voor je beide pc's gewoon gaan voor powerline adapters waarvan 1 ook je wifi kan clonen zodat je op de 2de wifi hebt EN voor de toekomst een extra LAN aansluiting..... Mocht je digitale TV willen ontvangen dan kan middels dezelfde powerline adapters set ook 2 tv-setup boxen kunnen aansluiten.

Mijn situatie destijds (eengezinswoning met 2 verdiepingen) was:

begane grond modem ---> LAN middels powerline van modem naar TV digi receiver en media pc, wifi dekking via modem.
1ste verdieping ---> LAN middels powerline naar Imac en administratie-pc, wifi dekking via repeater
Zolder ---> LAN middels powerline naar game-pc, xbox-one en ps4 (switch), wifi dekking door wifi module in de powerline adapter.

Ik was destijds voor de powerline adapter set met 150 euro klaar , gebruikte mijn bestaande LAN kabels welke al ongeveer 6 jaar oud waren. Wellicht in jouw scenario overkill maar dit is enkel om idee te geven wat mogelijk is zonder ingewikkelde switches/hub/meuk setup. Als de netwerkkabels die je hebt, vermoedt cat5/5e, nog werken dan hoef je die niet echt te vervangen. Scheelt weer in kosten zou ik zeggen. Mesh kan werken maar beetje courante mesh router en mesh devices kom je mogelijk nog duurder uit.....

Heb 5 jaar in dit huis gewoond en op een isp storinkje na was de ervaring zeer goed, netflixen,livestreamen, online gamen, videochatten en dat op pc's laptops en mobile devices zonder echt happeringen wat de beleving belemmerde voor mij, mijn vrouw of onze dochter. Hadden een 150/50 verbinding van xs4all op specifiek te zijn.

Laatst bewerkt:
Thnx voor je reactie.

Nog nooit van een powerline adapter gehoord, nu ben je nog meer bomen in mijn overvolle bos aan het planten :p

Ik dacht juist dat je enkel hulp kunt krijgen hier als je uitvoerig de situatie in beeld brengt die je zelf voor ogen hebt en zelf al een aantal opties aandraagt die je onderzocht hebt? Het is me nu eigenlijk niet duidelijk of wat ik zelf in gedachte heb in orde is. Daarbij heb ik gewoon het budget voor die ori of asus dus dat is dan geen probleem.

joz

Senior Member
User systemen
Een nieuw huis, dus kans om het goed te doen zou ik denken. Gewoon bedraad pc's aansluiten is toch vele malen beter dan powerline...
De stabiliteit van Powerline hangt sterk samen met de kwaliteit van het stroomnet. Als het een oud huis is, is dat vaak ondermaats en je powerline dan ook. Om nog Maar niet te praten over de kwaliteit van het netwerk tussen verschillende groepen in de meterkast.
Ik zou gewoon utp kabels trekken als ik jou was.

Laatst bewerkt:
Een nieuw huis, dus kans om het goed te doen zou ik denken
Dat is exact mijn gedachten gang. Die airmesh van asus of die ori kan je gewoon bedraden en die communiceren dan weer gewoon met elkaar zodat je ook goed wifi bereik hebt toch? Beide units zijn een router dus een switch heb je dan niet nodig.

joz

Senior Member
User systemen
Ik ben niet zo bekend met die mesh dingen, maar als er meerdere netwerk poorten op zitten, dan zal er een ingebakken switch inzitten.
Aangezien je al een modem/router/gateway hebt van je ISP, heb je geen routers nodig. De meeste mensen die routers kopen zetten het in als Access point en gebruiken het router deel niet, dat word vaak gedaan door het apparaatje van de ISP (waar je niet omheen kan vaak).

Ik ben niet zo bekend met die mesh dingen, maar als er meerdere netwerk poorten op zitten, dan zal er een ingebakken switch inzitten.
Aangezien je al een modem/router/gateway hebt van je ISP, heb je geen routers nodig. De meeste mensen die routers kopen zetten het in als Access point en gebruiken het router deel niet, dat word vaak gedaan door het apparaatje van de ISP (waar je niet omheen kan vaak).
Je bedoelt met isp het modem van KPN? Vandaar uit direct bekabeling leggen naar de zaken die bedraad moeten worden. Probleem is dan dat je wifi bereik potentieel bagger is, vandaar dat mesh systeem was mijn gedachte. Een switch heb je dan niet meer nodig.

Dan is meer nog de vraag of ik die ori zal nemen of de asus.

Heb hier met 2x Asus RT-AX58u als access points ingericht in het hele huis en meer dan 10 m in de tuin prima dekking.
Geen AiMesh want ik kan de mode/router niet in bridge mode laten zetten. Want je hebt een Aimesh router nodig.
En dubbele NAT doe ik niet.

Toch heb ik prima roaming: Met de combi AX/Wi-Fi-4-5-6/Mu-Mimo kun prima roaming opzetten.
Geef de AP's een SSID naam en stel als AP in. Zorg dat Mu-Mimo ingeschakeld is.

Wel: oudere hardware kan er niet mee omgaan... smart-TV's, PS4, Iphone 5s.
Daar heb ik in de RT-AX58u een gast netwerk voor ingesteld met WPA2 beveiliging en dat werkt uitstekend.

Heb hier VDSL 100 Mbps abbo, meer is hier niet, ik haal op zowel de UTP-kabel als (mijn zoon) op de Iphone 11 een speed van 95+ Mbps.
Ik heb kabels uit 1995 ... dus cat5 100 Mbps. Langste lengte >> 20 meter.
Die ga ik stapsgewijs wel vervangen maar dat is om het interne netwerk minimaal op 1 Gbps te krijgen.
De kabel heb ik via Amazon in bestelling (link ). Er staat bij patch kabel, maar ik heb de eerste al binnen, het zijn mooie stevige kabels, exact als op de foto met die rol. Vaak zijn patch kabels van die slappe dunne kabels met dito dunne draadjes. Ik had eerst het idee om het van de rol te doen, maar voor deze prijzen ga ik niet zitten te kl**ien om voor > 1 Gbps niveau te aansluiting trefzeker te hebben. Dat is nl de achillespees voor de snelheid dan... En dan had ik ook nog een goede tang moeten kopen of met wat geluk lenen... De vorige kabels hebben vanaf 1998 gezeten... .deze nieuwe kunnen dus ook nog best tijd mee.... Mss wel glasvezel overal in huis ook tegen die tijd?

Laatst bewerkt:

joz

Senior Member
User systemen
ISP is Internet Service Provider, dus idd KPN in jouw geval.
Vandaar uit direct bekabeling leggen naar de zaken die bedraad moeten worden.
Ik zou het basis station van de mesh units aansluiten op het ding van KPN, dat is dus 1 kabel. Ik denk dat je de satteliet stations dan vervolgens met het basis station kan aansluiten, bedraad (kan geloof ik ook over een wifi backhaul, maar bedraad is beter).
Als de satteliet en basis stations nog meer poorten vrij hebben, kan je vanuit die stations dan weer kabels trekken naar bv je game pc.

ISP is Internet Service Provider, dus idd KPN in jouw geval.

Ik zou het basis station van de mesh units aansluiten op het ding van KPN, dat is dus 1 kabel. Ik denk dat je de satteliet stations dan vervolgens met het basis station kan aansluiten, bedraad (kan geloof ik ook over een wifi backhaul, maar bedraad is beter).
Als de satteliet en basis stations nog meer poorten vrij hebben, kan je vanuit die stations dan weer kabels trekken naar bv je game pc.
Ja precies. Op begane grond eentje, daar de tv op aansluiten en het geluidsysteem. vandaar uit 1 Kabel naar de eerste en daar de tweede unit aan koppelen en daar dan de tweede tv en game pc aan vast zetten.

Nu heeft Andre@home het over apparatuur die niet compatible zou zijn? Wij hebben niet de nieuwste mobiels of laptop of tablet is dat een isseu dan? Wel gedaan een nieuwe tv. Pc heb ik 2jaar terug nog nieuw gebouwd.

De tuin is 14meter diep, maar de router zou ik in de woonkamer plaatsen, dus dat zit dan wel goed denk ik.
Kabels wilde ik hier halen

Ook even uitgezocht wat bridge mode is, je gebruikt dan het kastje van je provider enkel als modem en niet meer als router. Dit wordt bij ziggo goed ondersteund heb ik gelezen, bij kpn is er minder support. Mja op het nieuwe adres kan ik glasvezel krijgen dat vind ik wel fijner dan kabel of adsl, daarom voor kon gekozen.
Wel dit artikel gevonden
maar werkt dat wel samen met wat ik in gedachte heb?

hmm net dit artikel gelezen en gezien het fait dat ik de basis bedraad aan zal leggen en tevens dan goed wifi bereik wil hebben denk ik toch dat zo een mesh systeem het handigste is. Voordeel is dat ik dan geen switch nodig heb, dat scheelt dan weer kosten en een weer een kastje. Die draden krijg ik wel netjes weggewerkt en mijn vriendin doet daar niet moeilijk over dat scheelt weer.

Dan is het meer de keuze maken tussen
Asus AiMesh RT-AX92U Duo Pack of Netgear Orbi RBK50, hebben jullie daar nog iets zinnigs over te zeggen?
De interface van asus spreekt mij wel aan en ik vind dat zwarte kastje mooier.

joz

Senior Member
User systemen
Nu heeft Andre@home het over apparatuur die niet compatible zou zijn
Ik gok dat hij doelt op het gebrek van ondersteuning van Mu-Mimo. Met een mesh opzet doet dat er niet toe. Het is fijn om te hebben maar werkt prima zonder.
Ook even uitgezocht wat bridge mode is, je gebruikt dan het kastje van je provider enkel als modem en niet meer als router. Dit wordt bij ziggo goed ondersteund heb ik gelezen, bij kpn is er minder support
Klopt bij Ziggo kan dat. Het is echter geen vereiste. De router functionaliteit van die ziggo boxes volstaat voor de meeste mensen. De WiFi echter vaak niet. Ik denk dat de mesh basis stations volledige routers zijn en niet enkel domme switches (zeker weten doe ik dat niet, bij de specs van de asus staan iig allerlei router zaken zoals DHCP), indien dat het geval is kan je de ziggo router in bridge zetten en al het werk laten verrichten door het mesh basisstation.
Hoe dan ook werkt het wel. Of je nou de ziggo router wel of niet in bridge zet. Als je hem niet in bridge zet moet je zorgen dat het mesh basisstation enkel als Access Point fungeert en geen router werk opzich neemt (zoals bv DHCP, dat doet de ziggo dan).

joz

Senior Member
User systemen
Asus heeft VPN erop zitten maar dat vraagt heel veel van de processor,
Dat valt wel mee hoor, en idd de Asus kan als OpenVPN server opgezet worden (de netgear kennelijk ook maar daarvoor moet je ff in de manual graven). Dat is wel leuk om je eigen VPN naar je thuis netwerk te hebben.
Asus AiMesh RT-AX92U Duo Pack of Netgear Orbi RBK50, hebben jullie daar nog iets zinnigs over te zeggen?
tsja, kijk ff naar reviews. ze zijn niet heel erg verschillend zo op het eerste oog.

"Glas" toch prima... gaat om de router die bij het glas hebt... en dat is?

In de link die je plaatste kun je kiezen voor:
Eigen router ipv die van je provider: Alle risico voor TV, telefoon, internet, ligt bij jou, zeer beperkte support voor andere router, er zijn een par suggesties voor andere routers maar ondersteunen die Aimesh of roaming zalos mijn "58"dat doet?
tweede router achter 1e.... : Kan goed gaan.... maar ik lees ook veel problemen.

Ik heb het maar zo laten staan de standaard router, port forwarding werkt prima en er is voor moeilijke gevallen een DMZ die nog niet nodig is.
Access point zijn in verhouding super eenvoudig te installeren. Ik heb voor een router als AP gekozen, er is veel meer keuze, prijs/kwaliteit voor mij OK. En als ik in een andere situatie kom en er is een router nodig... hoef ik geen anders spul te kopen.... een pure AP kan niks anders dan AP zijn.

Voor de verandering had ik ook alleen maar AP's maar dat ware duidelijk tragere AP's, vaak router afdankertjes die als AP nog mooi een tijdje het wol gehouden hebben... een 2e leven, maar door corona en 2 extra thuiswerkers moet er een upgrade komen.

Ah super thnx voor de reacties.

Net contact gehad met KPN ja zij hebben geen bridgemode en ook de nieuwe modem/router die binnenkort komt heeft deze functie niet werd mij verteld. Ja dan vraag ik mij af is het dan niet beter een andere provider te kiezen die wel bridge mode ondersteunt zoals ziggo bijvoorbeeld, dat scheelt je dan een hoop ellende en op die manier kan je tenminste wel de max uit je mesh systeem halen.

Vond het persoonlijk wel leuk om eindelijk op glasvezel aangesloten te zijn, maar qua snelheid maakt het niet veel uit kabel of glas? Sws isrond 200Mbit meer dan zat voor mij en mijn vriendin.

Ik gok dat hij doelt op het gebrek van ondersteuning van Mu-Mimo. Met een mesh opzet doet dat er niet toe. Het is fijn om te hebben maar werkt prima zonder.
Asus zegt dat het vooral ook aan de WPA ligt, maar daar heb ik mijn twijfels over (want stond op WPA2). Met gastnetwerk geen probleem voor ouder spul. Wat je ook koopt ik zou het iig meteen testen of het ook met oudere hardware wel werkt, anders binnne de termijn terugsturen.
Klopt bij Ziggo kan dat. Het is echter geen vereiste. De router functionaliteit van die ziggo boxes volstaat voor de meeste mensen. De WiFi echter vaak niet. Ik denk dat de mesh basis stations volledige routers zijn en niet enkel domme switches (zeker weten doe ik dat niet, bij de specs van de asus staan iig allerlei router zaken zoals DHCP), indien dat het geval is kan je de ziggo router in bridge zetten en al het werk laten verrichten door het mesh basisstation.
Hoe dan ook werkt het wel. Of je nou de ziggo router wel of niet in bridge zet. Als je hem niet in bridge zet moet je zorgen dat het mesh basisstation enkel als Access Point fungeert en geen router werk opzich neemt (zoals bv DHCP, dat doet de ziggo dan).
Om Aimesh te laten werken MOET er een AiMesh router als startpunt zijn, de rest zijn de zng nodes die je koppelt in de Aimesh setup. Of je dan kabel of WiFi backhault hebt staat er los van.
Dus in dit geval:
Als je hem niet in bridge zet moet je zorgen dat het mesh basisstation enkel als Access Point fungeert en geen router werk opzich neemt
Je kunt alleen AiMesh krijgen als je in dat geval een 2e router met Aimesh neemt achter je standaard router.!!!
Met 2 Asus die Aimesh kunnen maar opgezet als Access Point ..... kun je geen Aimesh netwerk opzetten.... hij vind de 2e nl niet... bij gebrek aan Aimesh router.
Stond in de manual en ik heb het gecheckt, werkt echt niet.

Net contact gehad met KPN ja zij hebben geen bridgemode en ook de nieuwe modem/router die binnenkort komt heeft deze functie niet werd mij verteld. Ja dan vraag ik mij af is het dan niet beter een andere provider te kiezen die wel bridge mode ondersteunt zoals ziggo bijvoorbeeld, dat scheelt je dan een hoop ellende en op die manier kan je tenminste wel de max uit je mesh systeem halen.
Met de Asus werkt dus roaming exact hetzelfde als Aimesh. Roaming is ook merk onafhankelijk, dat is Aimesh niet. En wie garandeert je dat de oudere hardware bij Aimesh het wel doet? De nieuwere Asus zijn voor de rest vrijwel gelijk aan die van mij, dus zorg voor een escape (en die heb ik iig wel).
En kabels speed is op zich prima, maar daar zou je ook voor 2x AP kunnen kiezen, hoef je je eigen router niet in te richten voor de speciale zaken, als je daar onvoldoende verstand van hebt.

Leesvoer Mu-Mimo
https://superuser.com/questions/1210502/how-do-mu-mimo-routers-handle-non-mu-mimo-devices
https://www.google.com/search?clien...56789012345678901234567890Bc&biw=1606&bih=817
MU-MIMO capabilities are WiFi standard (device) dependent
The end-devices such as smartphones, laptops, or tablets still need to take their turns to send data to the router. But with the 802.11ax, wireless devices will also be able to simultaneously upload or send the data to the routers or access points

ik vind het altijd leuk dat uit te pluizen en het dan allemaal zelf te doen, heb ik destijds met mijn game pc ook gedaan. maanden zaken uitgezocht en dan zelf gebouwd dat geeft toch wel goed gevoel en is leuk dan een kant en klaar pakket te kopen. Kant en klaar is makkelijker natuurlijk, maar het is toch gewoon leuk om te weten hoe zaken werken denk ik dan.

OK, even uitgezocht wat Mu-Mimo is, maar het is me nu duidelijk.

Nu even in dubio dan om KPN op te zeggen en voor een provider te kiezen waarbij het kastje wel bridge-mode ondersteunt.

xzandr

Senior Member
User systemen
Ook nog een aandachtspunt in een nieuw huis, mocht je nog zwevende vloeren gaan leggen (laminaat/vinyl) vermijd dan de ondervloeren met een metaal/aluminium laag meestal goud of zilver kleurig.
Daarmee help je het bereik van je wifi netwerk (hoe goed ook) totaal om zeep.

Bovenaan