netwerk thuis upgraden; hier is waar ik tegen aan loop:

Maartenlei

Senior Member
User systemen
Hoi allemaal, eerder gezegd dat ik hier een topic over zou beginnen, en hier is het dan.

het zijn maar een paar kleine dingetjes sinds ik de rest van andere fora en sites heb afgeplukt.

later (dag na schrijven van dit topic) voeg ik mijn plan toe, de foto's heb ik nog niet af, maar ik begin met het verhaal en de ideeën en waar ik tegen aan loop.

ik zit al langere tijd met sloom internet, en ben eens gaan uitzoeken waar het aan zou kunnen liggen, ik heb ongv 30mbps (mbits) met de kabel op tplink tegenover helemaal geen bereik op zolder.
aan de hand van ons abonnement is gebleken dat wij 50mbits hebben, maar dus nooit halen.
mijn theorie is dat dit komt door de aansluiting van ISP naar modem/router wat een soort (a/v?)dsl kabel is, daar over vond ik dat deze vaak 40-50% minder geven dan COAX of glasvezel of dergelijke.
om het internet sneller te maken had ik als idee:
een router van een isp(ziggo, kpn, t-mobile, noem maar op) om deze als modem te laten fungeren, vervolgens een stevigere router midden in het huis te zetten, aan te sluiten door middel van cat6 kabel.
op die router (ik maak nu verschil in router en modem) een switch neerzetten met evt poe ondersteuning (kom ik later op terug) daarnaast een NAS met LAG(link ag, iets met dual ethernet is wel fijn met sneller data overdracht (of het werkt met 1 of 2 en of je dat verschil merkt is een 2e verhaal)
op de switch een AP (acces point) neerzetten door middel van ethernet en poe zodat er geen stroom naartoe hoeft, deze plaatsen op de zolder, zodat daar goed bereik is.

mijn vragen:
kan je de dchp van de 2 router uitzetten, en verwachten dat de 1e modem/router met wifi, ip-adressen uitdeelt aan de switch en AP en connected devices?

is het slim om een 2e router te nemen? of kan ik beter mijn coax kabel verlengen of dergelijke?

zou je in plaats van een router een firewall based gateway kunnen neerzetten? en deelt deze ook ip-adressen uit? deze had ik in gedachte: https://www.coolblue.nl/product/725136/ubiquiti-unifi-security-gateway.html
en in het geval van slim switchen, en met de LAG functie die niet zou werken(of niet goed) is het verschil tussen managed en unmanaged switches groot? bijvoorbeeld; een router met dhcp uit, en de firewall gateway erop, en dan een managed of unmanaged switch?
managed switch met poe: https://www.coolblue.nl/product/671601/netgear-prosafe-gs108pe.html

hoop dat jullie mij wat meer kunnen vertellen over de situatie, zit niet zo bizar veel apparaat in, maar wil het dan meteen goed hebben zodat ik niet over een maandje of 3 denk: had ik toch maar het anders gedaan.

Laatst bewerkt:
Gebruik je nog zulke oude netwerk kaarten die coax gebruiken?
Hoever is de afstand beneden/zolder? Ik heb hier ca 21 m UTP Cat 6 of 7 kabel via een omweg naar de zolder liggen.... daar haal ik >95% van de snelheid die binnen komt (100 Mbps, ook via "ADSL" wat nu VDSL heet).

Zet eerst maar eens wat fatsoenlijke metingen beneden rechtstreeks met een systeem dat het liefst een Gigabit kaart heeft met UTP aansluiting (een goede desktop of laptop), om de zaak in kaart te brengen neer voordat met allerlei aannames er van alles voorgeteld wordt.
Valt het daarna nog tegen... doe de post code test bij providers online om te kijken welke VDSL snelheid je verwachten mag, klopt vaak best aardig.
Klopt dat niet ... bel de provider-VDSL-helpdesk en laat ze jouw aansluiting doormeten en vraag door waarom het zo slecht zou zijn.....

Ga die kabel voor de zolder maar alvast halen... dan weet je wat je echt voor een signaal daar krijgt....

Forum m8

Senior Member
User systemen
mijn theorie is dat dit komt door de aansluiting van ISP naar modem/router wat een Adsl kabel is, daar over vond ik dat deze vaak 40-50% minder geven dan COAX of glasvezel of dergelijke.
Bij ADSL haal je vaak inderdaad (fors) minder dan je opgegeven max, mede afhankelijk van afstand tot centrale. Binnen 's huis je ADSL modem wel zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt zetten.

daarnaast een NAS met LAG(link ag, iets met dual ethernet is wel fijn met sneller data overdracht (of het werkt met 1 of 2 en of je dat verschil merkt is een 2e verhaal)
De normale NAS'en zijn al te traag om een enkele gbit link te vullen...

Ik heb 2x1 gbit naar m'n thuisserver, maar het is eigenlijk vooral leuk voor de heb, verder is het extra energieverbruik van de netwerkkaart...

Maartenlei

Senior Member
User systemen
Zet eerst maar eens wat fatsoenlijke metingen beneden rechtstreeks met een systeem dat het liefst een Gigabit kaart heeft met UTP aansluiting (een goede desktop of laptop), om de zaak in kaart te brengen neer voordat met allerlei aannames er van alles voorgeteld
Met wifi 5 kaart haal ik de 55 met 3 a 4 streepjes bereik, dat is uit mijn eigen pc.
Dan met een internet kabel direct naar een desktop beneden wordt er ook maar 60 gehaald.

Een bonus, tijdens het gross vam de dag, wanneer iedereen online bezig is, met videobellen, lessen, tv kijken. Haalt mijn wifi5 pc speedtest niet eens de 20, en dat merk ik in games hoor, soms 20, en dan hoppa naar de 300. Daarom leek een managed switch mij wel handig.

Bij ADSL haal je vaak inderdaad (fors) minder dan je opgegeven max, mede afhankelijk van afstand tot centrale. Binnen 's huis je ADSL modem wel zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt zetten.
Helaas hebben we aan vaak niks... als de TS nu een aangeeft :
  • hoever hij van de centrale zit (* ook met enig voor behoud)
  • hoe goed zijn ISRA punt nu onderhouden is, hoe kort de router bij dat ISRA punt staat en
  • vooral bij hem thuis eventueel met foto's ondersteund wordt... yes .... we're talking ...
  • en wat hij al gedaan heeft als het tegenvalt om de proivider te bellen: Ze kunnen zijn lijn doormeten....

https://www.providercheck.nl/kennisbank/bericht/24/snelheidsverlies-bij-adsl-en-vdsl-verbindingen
Ik heb VDSL2 en op 1 km van de centrale haal ik bijna 100Mbps (*).

(*) Maar zelfs daar met ik enig voorbehoud maken, want er wordt meer en meer met straatkasten gewerkt, die hun signaal via glasvezel in jouw buurt krijgen en de laatste paar honderd meter is dan telefoonkabel... ik heb geen idee waar er bij mij een in de buurt staat, maar vermoedelijk wel want op 1 km nog steeds 100Mbps krijgen is best goed..

Zonder wat fatsoenlijk onderzoek zijn veel van dit soort verhalen op drijfzand gebaseerd.

Focus iig er op dat het in huis perfect is. Die kabel naar boven moet er toch komen en de rest is en zorg van later.

Wel: Laat die provider je lijn door meten als je toch teleurgesteld blijft.... eff bellen en vragen...

Met wifi 5 kaart haal ik de 55 met 3 a 4 streepjes bereik, dat is uit mijn eigen pc.
Dan met een internet kabel direct naar een desktop beneden wordt er ook maar 60 gehaald.
Ik ben je kwijt.....
ik zit al langere tijd met sloom internet, en ben eens gaan uitzoeken waar het aan zou kunnen liggen, ik heb ongv 30mbps (mbits) met de kabel tegenover helemaal geen bereik op zolder.
aan de hand van ons abonnement is gebleken dat wij 50mbits hebben, maar dus nooit halen.
mijn theorie
is dat dit komt door de aansluiting van ISP naar modem/router wat een Adsl kabel is, daar over vond ik dat deze vaak 40-50% minder geven dan COAX of glasvezel of dergelijke.
en dan dit......
We hebben al tv met coax, isp bied dan
coax internet mee Aan tot 500mbit. Mijn dsl speeds zijn maximaal 144, waar ik direct op de router net 59 haal.
Eerst had je ADSL waar je nooit de 50 mbps haalde... nu heb je het ineens over 500 Mbps .... met coax.... en max 144 Mbps...
Eerst haal je max 30 Mbps ....de 50 haalde je nooit... nu weer 59 Mbps....
Sorry er is geen touw aan vast te knopen, ik haak wederom af.

Laatst bewerkt:

nutty

Senior Member
User systemen
Eerst had je ADSL waar je nooit de 50 mbps haalde... nu heb je het ineens over 500 Mbps .... met coax.... en max 144 Mbps...
Eerst haal je max 30 Mbps ....de 50 haalde je nooit... nu weer 59 Mbps....
Sorry er is geen touw aan vast te knopen, ik haak wederom af.
Dacht dat het aan mij lag,ik ben ook de draad/kabel kwijt.

Maartenlei

Senior Member
User systemen
Ja, getallen.
Nee zit zo, en is echt niet moeilijker dan dat je het zelf leest:
Onze tv provider heeft al coax in ons huis, mar wij hebben andere met een soort van dsl, en via de kpn postcode check is onze maximale snelheid dan 144mbps, via coax van de andere provider(die wij al voor de tv hebben) is dit 500mbps.
En over de 30 en 60, moet ik zeggen, de 30 is met een verouderde tp link powerline naar ethernet... Sorry, daar ligt het aan.

Verdere getallen kloppen.

Maar dit topic draait imo niet om die nummers die ik eerst heb, maar of het gaat werken wat ik dacht, dus met de poe naar ap, met 2 routermodems, waarvan 1 de dhcp uitzetten.
En wat die coolblue gateway firewall nou doet, deelt deze ook ip adressen uit? Of hoe zit dat met andere boxjes?
Dat zijn de hoofdvragen van dit topic, de snelheden was een van de redenen dat we het geupgrade wilde hebben.

Maartenlei

Senior Member
User systemen
1592986852491.pngzonder andere actieve apparaten op het netwerk via de tp link powerline.
1592986941882.pngzonder andere actieve apparaten met wifi 5 moederbord direct naar router.
zelfde haalt een andere desktop aangesloten op een ethernet cat5e (6?) naar de router.

testen meerdere keren gedaan, blijft hetzelfde, met andere apparaten is het tot wel 20mbps minder. en wanneer er films gestreamd worden op de tv(netflix) dan kan dat wel tot25mpbs zijn.
onze router heeft wifi4 standaard, met 802.11n en 5ghz, maar niet elk apparaat support dat.

Maartenlei

Senior Member
User systemen
ja is het antwoord

maar ik heb nu dit, ik snap zelf niet echt hoe en wat;
daarom leg ik het even voor:
bedoeling is om zoveel mogelijk bereik over wifi voor telefoons te hebben, een nas op een router na een firewall.
een firewall er tussen, deze heb ik eerder doorgestuurd.
1 of 2 acces points voor het wifi bereik.
maar ik weet dus niet of ik zomaar een firewall op een modem/router kan zetten, daar een router op, en daar weer een switch op, of dat niet gaat rommelen of dergelijke.
moet ik dan bijvoorbeeld de dhcp van de 1 of 2 uitzetten(router)?

telefoon en tv blijven op de modem aangesloten sinds die plek het handigst is qua kabeltjes.1592994269978.png 1AP

Laatst bewerkt:

xzandr

Senior Member
User systemen
kan je nagaan hoe verouderd het onderhand al is.
Dan lijkt de oplossing me vrij simpel, een nieuw up to date pakket met bijbehorende apparatuur afnemen bij één provider, ze bieden tegenwoordig allemaal "wifi garantie".
Het moet niet zo heel moeilijk zijn iemand (ouders) ervan te overtuigen dat alles op één adres handiger en voordeliger is, want de totaal pakketten zijn bijna altijd de goedkoopste deal.

Maartenlei

Senior Member
User systemen
met bijbehorende apparatuur afnemen bij één provider, ze bieden tegenwoordig allemaal "wifi garantie".
met bijbehorende apparatuur, dat is dan alleen de mediabox, en modem/router denk ik...
dan is de wifi garantie door het hele huis nogal kansloos.
daarom wilde ik weten wat er nodig is voor deze setup,
stel ik heb die ziggo router, zou je dan daarop een andere router kunnen zetten, en daarop een switch met poe, en daarop een AP.
ik update het plaatje, er is maar 1 AP nodig.

Bovenaan