Netwerk helemaal herzien en vervangen; advies gevraagd

Ik heb weer wat! :) Ik heb nog een aantal andere topics open staan en ik waardeer de feedback die ik daarin gekregen heb; daar kom ik dus ook nog een keer op terug. Echter, die topics hebben (hier en daar) volgens mij ook met dit topic te maken.

Net als heel veel andere mensen, werk ook ik thuis en mijn netwerk is daar vaak de beperkende factor. Dus dat netwerk moet maar eens op de schop. Lijkt me wel handig om het dan nu in één keer goed te doen.

Situatieschets
Dit is de situatie die ik nu heb:
Ziggo Internet Complete aansluiting (250/25 mbps)

Cisco EPC3928 modem (gebruik ik enkel voor modem functionaliteit)
Asus RT-AC66U router
--> Belkin 5 poort gigabit switch (garage)
-->--> HTPC oud
-->--> HTPC nieuw
-->--> HD Homerun Expand quad tuner
-->--> HD Homerun Connect dual tuner
--> Asus RP-AC56 (eerste verdieping, slaapkamer)
--> Belkin 5 poort gigabit switch (tweede verdieping)
-->--> desktop PC zolder
-->--> laptop werk

Om een beetje een beeld te geven van wat er verder zoal draadloos verbonden is met dit netwerk:
  • 2x Xiaomi Mi Box S (live/opgenomen TV kijken, Ziggo, Netflix, Disney Plus)
  • 6 mobiele telefoons
  • Xbox One
  • Sonos speaker
  • Domoticz server
  • Surface Pro
  • 3 Asus T100TA laptops
  • Samsung Tab A tablet
  • 2 Werklaptops
  • Eneco Toon
  • 3 Galaxy Gear horloges
  • Ben vast nog wat vergeten, maar gaat om het idee….dit is helemaal niet meer zo spannend heden ten dage

Alle routering gebeurt dus door de RT-AC66U.

Heel belangrijk in dit netwerk is het feit dat er twee netwerktuners in zitten. Die gebruiken we om live TV bekijken en TV op te nemen. Het Ziggo TV signaal wordt gesplit en gaat die tuners in. Vervolgens hebben we op de HTPC TV Mosaic draaien om dit signaal weer op het netwerk te zetten en de opnames te managen . Op die machine draait ook NewCS om het signaal te decrypten. Overal in ons netwerk (en ook buiten ons netwerk, maar dat is niet echt nodig) kunnen we TV van TV Mosaic bekijken middels Kodi. Zijn ook nog een paar andere apps, maar Kodi is veruit favoriet.

De bekabelde verbinding naar de eerste verdieping en de zolder heb ik zelf getrokken door een PVC pijp in de bovenkant van de spouw te leggen en zo net onder de dakpannen door naar de twee verdiepingen te gaan. Ik heb daar een kabel met stekker en al doorheen getrokken. Als ik me niet vergis is het een CAT5E kabel. Aangezien het kabels waren met stekkers eraan heb ik deze niet ingekort. Het ziet er allemaal niet heel mooi uit, maar het leek prima te werken.

De RP-AC56 heb ik ingesteld als access point in plaats van als extender. Ik wil dat deze met de gigabit kabel signaal binnenkrijgt en dat dan tegen maximale snelheid op 2.4Ghz en 5Ghz weer verdeelt. Ik heb bewust de RP-AC56 een SSID gegeven met de toevoeging "_RP". Zowel op access point als op mijn router heb ik het SSID van de 5Ghz verbinding de toevoeging "_5G" gegeven. Zo heb ik een beetje zicht op met welk netwerk een apparaat verbonden is.

Daarnaast heb ik nog een Z-Wave en Zigbee netwerk (en een paar laatste restjes van 433Mhz)

Issues waar ik tegenaan loop
  • Internet lijkt af en toe trager dan de 250mbps die ik zou moeten hebben (speedtest laat zien, dat we wel degelijk die 250mbps hebben). Op zolder valt mijn verbinding in Microsoft Teams soms weg terwijl ik de betreffende laptop dan bekabeld aan het internet heb zitten. Dat moet niet kunnen.
  • Telefoons, tablets enz blijven te lang hangen aan een netwerk. Dus ik zit op zolder en mijn telefoon geeft aan "verbonden" te zijn met het 5Ghz netwerk van de begane grond, maar heeft geen internet. Dan moet ik handmatig switchen.
  • Live TV en opgenomen TV loopt regelmatig niet 100% soepel. Dat soort dingen is het beste zichtbaar bij zaken als een nieuwsuitzending met een ticker/lichtkrant onder in beeld. Deze loopt dan niet soepel en hakkelt wat. Dit is waarschijnlijk nog een hele aparte uitzoekklus, omdat het aan heel veel factoren kan liggen. Wel is het een feit dat ik een stuk of 6 full HD streams met gemak over het interne netwerk wil kunnen laten lopen.
  • Ik heb te weinig poorten voor het bekabeld netwerk
  • Eén tablet ziet regelmatig het hele repeater netwerk niet, terwijl een SSID dat veel verder weg staat wel zichtbaar is. Als het repeater SSID wel zichtbaar is heeft deze ook sterk signaal
  • Ik heb weinig tot geen zicht op hoeveel bandbreedte welk apparaat gebruikt. Daarbij is het interne netwerk minstens zo belangrijk als de verbinding met het internet.
  • Alles wat achter de RP-AC56 gebeurt is helemaal een zwart gat. (Bijzonder, want ik zou denken dat alle verkeer geregeld wordt door de RT-AC66U)
  • De Xiaomi Mi Box S in de slaapkamer moet regelmatig bufferen bij het kijken van live en opgenomen TV. Ik heb het idee dat dat erger is wanneer mijn vrouw in bed wat filmpjes op Facebook bekijkt. Ergens ook raar, zo'n netwerk verbinding (ook draadloos) zou met gemak minstens 54mbps moeten kunnen leveren lijkt me.
  • Ik heb geen mogelijkheid om bandbreedte per apparaat te beperken.
  • Ik heb geen mogelijkheid om bepaalde content per apparaat te blokkeren

Wat wil ik nu?
  • Stabiele verbinding. Het interne netwerk is minstens zo belangrijk als het internet.
  • Ruime monitoringsmogelijkheden. Ik wil van ieder apparaat in het netwerk de down en up verbinding kunnen zien. Bij voorkeur monitoring die lokaal draait, zodat ik niet afhankelijk ben van (betaalde) services van een leverancier en internetverbinding
  • Ik wil per apparaat in het netwerk de down en up verbinding kunnen beperken
  • Ik wil een gastennetwerk kunnen opzetten
  • Voldoende fysieke aansluitingen (ben ook best bereid om nieuwe kabels te leggen indien nodig). Uiteraard wil ik die fysieke aansluitingen ook goed kunnen monitoren. De volgende apparaten wil ik er graag nog bij hebben:
    • Xbox One
    • Sonos
    • Mi Box S (via USB to UTP kabel)
    • Domoticz server
    • Samsung TV
  • In geval een mesh netwerk voorgesteld wordt wil ik dat de punten in het WiFi punten in het netwerk bekabeld aangesloten kunnen worden; de back bone/back haul moet bekabeld zijn.
  • Als switches 100Mbit zijn, werkt dat beperkend voor het hele netwerk? Ik vraag dit, omdat de netwerkaansluitingen van de twee tuners 100mbit zijn en ik ooit begrepen heb dat een heel netwerk zo traag is als de zwakste schakel. (Maar dat is al lang geleden :) )
  • Port forwarding moet mogelijk zijn voor Domoticz en eventueel om de tuners te ontsluiten voor gebruik buitenshuis
  • Voor zover mogelijk plug and play. Dus: liever wat meer geld uitgeven aan een standaard oplossing, dan allerlei firmware moeten flashen
  • Toekomstbestendig (liever niet over een jaar weer bezig zijn) Ik zag dat ze bij Sillicon Dust bezig zijn met 4K tuners….leuk voor de toekomst :)

Ik heb natuurlijk ook al een beetje aan het kijken geweest. Ubiquity spul schijnt erg goed te zijn. Iemand van mijn huidige klant heeft er goede ervaringen mee en het klonk erg interessant!
Ik heb ook gekeken naar een TP-Link Deco M9 mesh. Mocht iemand dat als ideale oplossing voorstellen dan heb ik daar nog apart wat vragen over:
  • Zijn de access points dan nog bekabeld aan te sluiten?
  • Bij de logging van websites, worden dan ook de InPrivate/Incognito browser sessies gelogged?
  • Doet zoiets dan ook de routering of moet ik daar de Asus RT-AC66U voor blijven gebruiken?
  • Heeft iemand ervaring met dat Zigbee deel? Pakt dat het bestaande Zigbee netwerk op en versterkt dat of heeft dat zijn eigen Zigbee netwerk?

Ik heb er voor gekozen om een roaming Wi-Fi netwerk aan te leggen, ook al is ons netwerk best groot, niet zo groot als die bij jou.
Circa 20 clients als alles aan staat.
Het heeft zeker een groot voordeel om alles wat bekabeld kan, dat ook te doen, want een aantal zaken die je nog niet kwijt wilt voldoet vast nog niet aan Ax/Wi-Fi6/Mu-Mimo roaming standaarden.
Bij ons vielen oa af onze smart TV, de PS4 en wat oudere Iphones. Een deel is opgelost met bekabeling en een ander deel door een gastnetwerk in te stellen die vnl via WPA2 werkt, waarbij mijn niet helemaal duidelijk is uit de technische info welk deel dan achterwege gelaten wordt omdat het roaming deel nl ook op WPA2 werkt maar ook WPA3 aan kan . De Asus helpdesk kon mij dat nog niet duidelijk maken, maar het werkt...

Het lijkt er op dat de maximale controle di je wilt hebben vooral komt omdat het nu niet goed is....
Ik heb 2x RT-AX58U gekocht, die als Access Points met Ax/Wi-Fi6/Mu-Mimo roaming ingezet en 98+% van al mijn problemen waren opgelost.
De resterende zaken heb ik opgelost zoals boven beschreven.

Als dit niet ver genoeg gaat, en daar lijkt het wel op.... dan kom je in een heel ander segment, haar professioneel, daar komt welk iets meer bij kijken en of je dat hier gaat vinden, ben benieuwd, want het zijn nogal wat noten die je op je zang hebt en om dat op afstand te doen....

Herijk je situatie eens als je weet dat je zoets als ik zou krijgen voor ca 400 euro en welk extra bedrag je er nog meer aan over wilt hebben... om het restant helemaal maximaal te hebben?
Zoals jij het hebben wil is een behoorlijk professioneel netwerk. Maar wrs ook met dito prijs?

PS: de kids die thuis werken ivm corona, een geo-ICT-er en een pro fotograaf zijn met al hun zware hardware nu iig super blij met wat ik heb.
We hebben een 100 Mbps VDSL verbinding en de klachten zijn zo goed als over...... Via een Iphone8 wordt bijv 95+Mbps via roaming gehaald.
Net zo goed als via UTP op een desktop. de wat oudere laptops zijn logisch iets trager. maar nog steeds 70+ Mbps.
Met 2x die AP's haal ik in een huis met beton en staal draad net aangelegd (1 weekje) op het 1e gezicht overal een goede dekking, zelfs toch ver in de tuin ca 15 m vanaf het AP op de grens v/d keuken/kamer (ook ca 70 Mbps).
Zou ik meer willen... dat wordt het echt heel veel duurder.
Ik heb nog een AC68U die kan ik nog al extra AP en gastnetwerk inzetten

Dus geen maximale controle (geen QOS of zo) hier maar voor het geld krijgt ik toch heel wat...
De roaming werkt echt perfect, de kids waren het moe om telkens van wifi punt te wisselen, nu hebben ze overal automatisch een hoge snelheid.

Laatst bewerkt:

Forum m8

Senior Member
User systemen
>WU gooit bij W10 bij oudere laptops de verkeerde W-LAN drivers er op.
>Wifi is altijd kut tov bekabeld
>Wegvallend netwerk kan ook komen door oververhitting van apparatuur. Ik had vroeger zo'n stapeltje Linksys. Maar in de zomer moest het een rijtje worden..
>Ziggo is prut qua consistentie
>Telefoons hebben altijd beroerde Wifi
>Die TP Link M8 dingen kun je bedraad van ruggengraat voorzien.

Ik heb er voor gekozen om een roaming Wi-Fi netwerk aan te leggen, ook al is ons netwerk best groot, niet zo groot als die bij jou.
Wat is een roaming Wi-Fi netwerk?
Het lijkt er op dat de maximale controle di je wilt hebben vooral komt omdat het nu niet goed is....
Daar heb je wel een punt. Als iets niet lekker werkt wil ik graag weten wat er dan de kink in de kabel is.
Herijk je situatie eens als je weet dat je zoets als ik zou krijgen voor ca 400 euro en welk extra bedrag je er nog meer aan over wilt hebben... om het restant helemaal maximaal te hebben?
Zoals jij het hebben wil is een behoorlijk professioneel netwerk. Maar wrs ook met dito prijs?
Ik wil er best wat geld aan uitgeven, maar dan moet het natuurlijk wel ook werken. Zou een beetje jammer zijn om er 400 euro aan uit te geven en nog steeds dezelfde issues te hebben.
Dus geen maximale controle (geen QOS of zo) hier maar voor het geld krijgt ik toch heel wat...
De roaming werkt echt perfect, de kids waren het moe om telkens van wifi punt te wisselen, nu hebben ze overal automatisch een hoge snelheid.
Let wel: bekabeld is de basis; WiFi is extra wat mij betreft.
>WU gooit bij W10 bij oudere laptops de verkeerde W-LAN drivers er op.
Wat is een "oudere" laptop in die context? Ik had laatst ineens 10mbps max op mijn desktop. Na wat zoeken bleek in een instelling op de netwerkkaart veranderd te zijn naar max 10 mbps :) Draait nu gelukkig weer gewoon op 1 gbps
>Wifi is altijd kut tov bekabeld
Ga ik van uit, maar ook aan het bekabeld moet ik wellicht wat doen. Of zou dat wel goed zitten? Ben ik er wat dat betreft als ik die 5 poorts gigabit switch vervang door een 10 poorts of zo?
>Wegvallend netwerk kan ook komen door oververhitting van apparatuur. Ik had vroeger zo'n stapeltje Linksys. Maar in de zomer moest het een rijtje worden..
Is in dit geval het hele jaar door. En los van het wegvallen is het ook juist het te lang verbonden blijven.
>Ziggo is prut qua consistentie
Hmmm... dus de problemen die ik bijvoorbeeld met Teams meetings wel eens heb (of dat nu bekabeld of niet bekabeld is) zouden ook wel eens aan Ziggo kunnen liggen? Misschien sowieso eens vragen om een nieuw modem, want deze kan goed al 10 of meer jaar oud zijn. Nog tips om dat te trouble shooten? Ik kom niet veel verder dan een speedtest
>Telefoons hebben altijd beroerde Wifi
Hoe bedoel je dat? Qua snelheid?
>Die TP Link M8 dingen kun je bedraad van ruggengraat voorzien.
Dan neem ik voor het gemak aan, dat dat met een M9 ook kan (of dat dit misschien een tikfoutje was). Doet zo'n apparaat dan ook de routering?
En wat is dan de ideale manier van aansluiten? Er van uitgaande, dat ik nog steeds een Ziggo modem heb en daarachter het eigen netwerk wil opzetten met zoveel mogelijk bekabeld.
Kan bijvoorbeeld Ziggo --> Deco 1 --> Deco 2 --> Deco 3 en daarnaast dan Deco 1 --> switch begane grond en Deco 3 naar switch tweede verdieping.
Maar kan me ook voorstellen Ziggo --> Deco 1 --> switch begane grond. En van daaruit switch begane grond --> Deco 2. En switch begane grond --> switch tweede verdieping en switch tweede verdieping --> Deco 3.

Roaming op de Wifi
Als een smartphone, tablet of ander Wi-Fi-netwerkapparaat in een dergelijke omgeving automatisch overschakelt van een Wi-Fi-netwerk met een zwak signaal naar een netwerk met een sterker signaal, wordt dit "Wi-Fi-roaming" (draadloos of wireless roaming) genoemd.
De rest denk ik nog over na.

Wl... bekijk de reviews eens van die Deco zaken.
https://tweakers.net/pricewatch/761369/tp-link-deco-m5-3-pack/reviews/
https://tweakers.net/pricewatch/1496176/tp-link-deco-m9-plus-v2-3-pack/reviews/
Range 200-300 euro.... en AC (max Wifi5) geen AX (max Wifi6).

Ah ok, thanks. Ik zou verwachten dat dat automatisch gaat met mijn huidige setup. Maar toch blijft ie erg lang vasthouden aan een verbinding die niet jofel is.
Misschien is zo'n TP Link mesh dan toch de oplossing.
En eerlijk gezegd zitten me de hickups van de bekabelde delen ook niet helemaal lekker. Ik wil er best nog een paar switches bij zetten.... maar of dat dan zaligmakend is....

Bekabeld probleem: die moet je nu eerst gaan testen rechtstreeks op de 1e router...... als het daar al mis gaat.... dan probeer je een niet bestaand probleem in de rest van je netwerk op te lossen.... dat gaat je niet helpen als de zwakste schakel de 1e router is....
Dus maak je problemen eens duidelijker door het in stukjes op te knippen en eerst per stuk te onderzoeken welk probleem je daar echt hebt...
Anders loop je echt het risico iets verkeerds te kopen.....

Een mesh kan ook zijn beperkingen hebben, dit is voor Asus maar TP-Link mesh kan het ook hebben....
https://dongknows.com/asus-aimesh-overview/
AiMesh’s shortcomings
Like all mesh systems, AiMesh is not perfect. Below is the list of what that could use some improvement. While it seems long, most of the items are rather minor.
  • Some router combinations might be buggy. Considering there are so many routers involved, it’s quite hard for Asus to make all work consistently in all scenarios. At times, a new firmware release that fixes one combo might causes issues in others. In most cases, though, I find that resetting your router and setting up your mesh from scratch helps.
  • No support for WPA3 for now. While most of Asus routers now support WPA3, if you choose to use it, your AiMesh system will stop working. Considering WPA3 is so new, this might change in the future.
  • Guest networking is not supported — the Guest networks remain at the router unit. Initially, Asus said it would fix the issue by the end of 2019. Now it looks like this might happen in 2020. The idea is it will happen, eventually.
  • There’s no way to manually set a band of your liking, 2.4GHz or 5GHz, to work as the backhaul.
  • You can only access the web interface of the main AiMesh router. (If you try accessing a node via its IP address, you’ll reach the interface of the router). Among other things, this means you generally can’t manage certain features of the node, including its USB ports, unless you use the ZenWiFi hardware throughout — more on this below.
  • Firmware updates of the nodes are only available via the interface of the router unit, and you’ll need to download the firmware on your computer manually first. Currently, there’s no au auto-update — this is true for all Asus routers — so you’ll need to manually check for new firmware using the interface once in a while. Firmware update works better on the Asus Router mobile app, which allows you to perform the update, of both router and node units, via a few taps.
En TP-Link heeft toch nog wel enige andere min puntjes zoals deze:
https://community.consumentenbond.n...e-privacy-voorwaarden-tp-link-producten-20624
en ook:
Lang niet altijd een webinterface maar een app
Gevolg: lees de TP-Link Deco type reviews maar.... geen of erg weinig geavanceerde instellingsmogelijkheden.
Ik had kort naar de TP-link AX10 gekeken, qua prijs dik in orde, maar na deze indrukken van TP-Link ben ik helemaal afgehaakt en bij Asus gebleven.
Tuurlijk zijn daar ook zaken die beter kunnen, waar niet... maar een ding is wel zeker: Met web interface en vaak best aardig wat geavanceerde optie zodat je niet snel vast loopt.

Laatst bewerkt:

Forum m8

Senior Member
User systemen
Ah ok, thanks. Ik zou verwachten dat dat automatisch gaat met mijn huidige setup. Maar toch blijft ie erg lang vasthouden aan een verbinding die niet jofel is.
Misschien is zo'n TP Link mesh dan toch de oplossing.
En eerlijk gezegd zitten me de hickups van de bekabelde delen ook niet helemaal lekker. Ik wil er best nog een paar switches bij zetten.... maar of dat dan zaligmakend is....
Je kunt beter een rol kabel kopen dan extra switches. Die switches gebruiken permanent energie en gaan ook periodiek naar de klote natuurlijk. Naja, mits je natuurlijk het fatsoenlijk kunt wegwerken.

Snap niet zo goed waarom je alles zou willen monitoren en qua bandbreedte wilt regelen. Is die Ziggo verbinding zo gaar dat het anders niet goed gaat? Al die extra poespas betekend duurdere apparatuur die meer verbruikt, vaker vastloopt... meer ellende. Ik heb nog nooit een unmanaged switch gehad die ik moest "rebooten". Routers echter...

Ok, weer wat tijd overheen gegaan...

Met betrekking tot dat glitchy lopen van live en opgenomen TV, dat lijkt toch niet aan het netwerk te liggen. Onlangs voor de aardigheid eens geprobeerd om vanuit de TV de TV Mosaic DLNA server te benaderen en dingen van daaruit af te spelen. Wow! Haarscherp! En super smooth! Wel fijn om te merken, dat dat dus wel gewoon kan. Voor mijn netwerk analyse laat ik het even links liggen.

Bekabeld probleem: die moet je nu eerst gaan testen rechtstreeks op de 1e router...... als het daar al mis gaat.... dan probeer je een niet bestaand probleem in de rest van je netwerk op te lossen.... dat gaat je niet helpen als de zwakste schakel de 1e router is....
Dus maak je problemen eens duidelijker door het in stukjes op te knippen en eerst per stuk te onderzoeken welk probleem je daar echt hebt...
Daar heb je wel een punt. Even een stapje terug en kijken naar wat er nu echt mis gaat in plaats van in wilde weg problemen proberen op te lossen.
Een mesh kan ook zijn beperkingen hebben, dit is voor Asus maar TP-Link mesh kan het ook hebben....

En TP-Link heeft toch nog wel enige andere min puntjes zoals deze:

https://community.consumentenbond.n...e-privacy-voorwaarden-tp-link-producten-20624
De technische beperkingen zou ik ondervangen door een bekabelde backhaul. De bizarre voorwaarden gaan wel wat ver inderdaad :(
Lang niet altijd een webinterface maar een app

Gevolg: lees de TP-Link Deco type reviews maar.... geen of erg weinig geavanceerde instellingsmogelijkheden.

Ik had kort naar de TP-link AX10 gekeken, qua prijs dik in orde, maar na deze indrukken van TP-Link ben ik helemaal afgehaakt en bij Asus gebleven.

Tuurlijk zijn daar ook zaken die beter kunnen, waar niet... maar een ding is wel zeker: Met web interface en vaak best aardig wat geavanceerde optie zodat je niet snel vast loopt.
Ja, een web interface is wat mij betreft echt wel een must! Dank voor het toevoegen van deze reactie. Ik heb echt geen zin om met een telefoon of ene Android tablet mijn hele netwerk met een app te gaan inrichten. Maar alles via een command interface... zo masochistisch ben ik ook weer niet ingesteld :)

Misschien moet je aan een managed switch.
Lijkt me ook van meerwaarde inderdaad met zoveel aangesloten apparaten,dan kun je o.a.de bandbreedte toedelen aan elk apparaat.
Dank! Ik ben daar eens naar gaan kijken en dat lijkt wel echt iets wat ik zoek inderdaad! En daar ging weer een wereld voor me open! Want, wat een opties zijn daar! :)

Je kunt beter een rol kabel kopen dan extra switches. Die switches gebruiken permanent energie en gaan ook periodiek naar de klote natuurlijk. Naja, mits je natuurlijk het fatsoenlijk kunt wegwerken.
Ik zou niet zozeer extra switches kopen, maar eerder de twee switches die ik nu heb vervangen. Maar wat zou ik dan aan een rol kabel hebben? :)
Snap niet zo goed waarom je alles zou willen monitoren en qua bandbreedte wilt regelen.
Dat heeft te maken met wat van die "vage" dingen die ik zie gebeuren die ik niet goed kan verklaren. En misschien leidt dat wel tot een situatie waar ik met een kanon op een mug ga schieten (zoals de Belgen het mooi noemen :D)
Is die Ziggo verbinding zo gaar dat het anders niet goed gaat?
Nee, ik heb eigenlijk helemaal niet het idee dat de Ziggo verbinding gaar is...
Hoe zou ik dat kunnen testen? Kan al slecht de hele dag door speedtestjes zitten doen. Dus een suggestie daar zou ik erg waarderen!

Ik heb ondertussen het verhaal ook naar enkele winkels gemaild. Van routershop.nl heb ik vandaag al een uitgebreide reactie gehad. Samen met wat hier genoemd wordt heb ik wel een stuk beter beeld van wat mooie oplossingen zouden kunnen zijn.

En zoals gesteld: even een stap terug en kijken naar wat er eigenlijk daadwerkelijk mis gaat en waar ik tegenaan loop:
  • In de slaapkamer kijken we TV via de Mi Box S middels Kodi. Daarbij moet Kodi regelmatig bufferen. Dat ding is dan verbonden met mijn Asus RP-AC56 access point
  • Op zolder heb ik regelmatig dat van mijn Teams call de verbinding helemaal verbroken wordt. De laptop is dan aangesloten middels de Asus RP-AC56 uit de slaapkamer of met de kabel. Die kabel zit in de 5 poorts switch en die zit weer aangesloten op de Asus RT-AC66U router
  • Waar ik ook in huis ben, regelmatig heb ik een telefoon of tablet die aangeeft verbonden te zijn met het netwerk, maar geen internet. In mijn beleving is het meestal zo, dat ik op de begane grond ben en nog steeds verbonden met mijn AP in de slaapkamer of dat ik op zolder ben en nog steeds verbonden ben met de router op de begane grond. Dit issue is dus tweeledig: ik heb geen internet op zo'n moment enerzijds en hij pakt niet de sterkste verbinding anderzijds
  • Ik wil meer apparaten bekabeld aan kunnen sluiten (dus een uitbreiding aan switch capaciteit moet er sowies komen)

Dat zijn de zwaarste punten. En ik heb nu het idee, dat ik daar meer zicht op krijg door een managed switch te hebben. Echter, met een managed switch heb ik geen zich op hoe dat zit met alle apparaten die via WiFi verbonden zijn.

Grootste nadeel (en misschien ook van daaruit de behoefte om meer zicht te krijgen): het zijn van die intermittent problemen. Ik kan niet simpelweg stellen, dat bepaalde problemen zich telkens voordoen als...
Wat ook wel wat lastig is, is dat het een netwerk is wat natuurlijk door alles en iedereen hier in huis gebruikt wordt. Dus dat netwerk een uurtje of wat uit de lucht halen resulteert in muiterij :D

Forum m8

Senior Member
User systemen
Ik zou niet zozeer extra switches kopen, maar eerder de twee switches die ik nu heb vervangen. Maar wat zou ik dan aan een rol kabel hebben?
Extra switches zijn meestal het gevolg van niet genoeg kabels van de uitersten van een netwerk naar het middenpunt. Ik heb hier nu tijdelijk ook een 5-poorts switch in gebruik om 4x15 meter aan UTP uit te sparen...

Ja, op die manier. Nee, zo zie ik het niet. Ik heb de router en switches allemaal bij elkaar staan. Enige uitzondering is de switch op zolder. Die heb ik echter ook niet heel hard nodig. Mijn desktop wil ik daar bekabeld aangesloten hebben en de rest kan (met goede WiFi) prima via WiFi.
Vandaar ook, dat ik bij de aanpassingen ook liever kijk naar een router met een losse switch van 16 poorten, dan drie 5 poorts switches. Maar eerst eens even zien wat ik nodig heb.

Ondertussen nog met het één en ander bezig geweest. Ik heb een hele nette reactie gekregen van routershop.nl en ik heb vandaag even contact opgenomen met Azerty en ook daar volgens mij prima advies gekregen.
Voor de TLDR gevalletjes heb ik een paar concrete vragen dik gedrukt :)

Routershop.nl kwam met de volgende oplossing:
De oplossing zoals ik in uw situatie wil voorstellen is als volgt:
- Ubiquiti USG (router zonder wifi)
- Ubiquiti UAP-AC-Pro (geschikte access points voor nu en toekomstig gezien, bij voorkeur 1 stuks per woonlaag voor de juiste dekking en prestaties in snelheid)
- Ubiquiti Cloud Key (hier draait de Ubiquiti UniFi controller op en deze maakt het mogelijk om op afstand inzage te hebben op uw Ubiquiti hardware).
- Eventueel een Ubiquiti US-8-60W als switch om het aantal LAN poorten op het netwerk uit te breiden en om de (3) access points middels PoE van voeding en data te voorzien.
Nu heb ik sterk mijn twijfels bij die Cloud Key. Ik wil in principe mijn netwerk alleen lokaal beheren; dat hoeft niet van buitenaf. Iemand een idee of ik dat ook nodig heb voor lokaal beheer?
Op basis van die oplossing kwam ik dan zelf op de volgende oplossing:Eerste opzet.png
Nu gaat dat natuurlijk nogal in de papieren lopen en ik heb bij sommige dingen mijn twijfels of ik dat wel echt nodig heb! Dus ik heb Azerty gebeld en dan kom ik op de volgende oplossing:
Tweede opzet.png
In deze oplossing zou ik de port forwarding en dergelijke ook regelen in de managed switch. Is dat mogelijk of moet ik daar per sé een router voor hebben?
Verder heb ik er voor gekozen om achter de derde UAP-AC-Pro een domme switch te hangen om enkele apparaten bekabeld op zolder te kunnen verbinden. Ik heb even gekeken, maar kon het zo 1-2-3 niet vinden: Kan ik aan de secondary van een UAP-AC-Pro een switch, computer of welk netwerkapparaat dan ook hangen? Of is dat enkel bedoeld om door te lussen naar een andere UAP-AC-Pro?
Tenslotte heb ik in deze oplossing gekozen voor één van deze twee switches:
https://azerty.nl/product/ubiquiti/2435404/unifi-switch-us-24-switch-beheerd
https://azerty.nl/product/ubiquiti/2419964/unifi-switch-us-16-150w-switch-beheerd
Hoeveel toegevoegde waarde hebben de PoE poorten? Daar waar ik de UAP-AC-Pro apparaten neer wil zetten heb ik prima stroomvoorziening

Ah ok, nee ik heb dat Ziggo apparaat nu in bridge mode gezet. En als ik het dan toch aan het aanpakken ben en ik wil het goed doen, kan ik beter niet gaan voor het inzetten van de Ziggo router, maar gewoon deze erbij zetten https://azerty.nl/product/ubiquiti/2435412/unifi-usg-router-3-poorten
Wel wéér dik honderd euro erbij.
Of de routering overlaten aan mijn Asus RT-AC66U, zoals nu het geval is.

Toch nog eens goed kijken of ik niet problemen aan het oplossen ben die er niet zijn...

Als de Ziggo in bridge mode staat kan paaltje 2 niet. Je moet... er een router tussen hebben zitten, voor je AP's gebruiken kunt.
Zelfs zonder port forwarding moet dat al.... het is totaal niet mogelijk om dat zonder te doen.
Zakelijk kan het alleen als je meer ip-adressen aangevraagd hebt... ander verhaal....

De handleiding vind ik niet duidelijke voor de Ubiquiti UAP-AC-Pro of die ook als lokale switch kan dienen... ik neig naar niet want er staat dan "De secundaire poort is een Gigabit Ethernet-poort die wordt gebruikt voor bridging."...... dat lijkt me wat anders.... de ander UTP poort is de zgn main poort voor signaal en stroom.

En dat vind ik nu weer het voordeel van Asus routers als AP: je houdt iig 3 volwaardige UTP poorten over als lokale switch.

Ik bedien nu met 1x RT-AX58U 2 verdiepingen met Wi-Fi6/roaming. En vanaf dat punt heb ik de optie (die ik wel gebruik) om UTP naar de ruimtes in de buurt te trekken. En beneden staat dan dus het modem/router met als AP de 2e RT-AX58U, waar vanuit ook weer zowel Wi-Fi6 als UTP-kabels in gebruik zijn.
Wrs had het met AC-types gekund, maar de zware gebruikers stelden Wi-Fi6/roaming zeer op prijs en alle problemen zijn compleet opgelost, ze zijn zeer tevreden.
Op 3 kamers heb ik 5 punts mini switches gezet, hoeven niet aan en in gebruik zeer zuinig. Als men daar alleen bekabeld wil werken kan dat.
Beneden ga ik wrs mijn oude AC68U als extra knutsel AP inzetten, die kan bekabeld ook op 1 Gbps werken.

Samengevat: Test deze config eens met spullen die je minimaal nodig hebt effe quick en dirty, zodat je moelijk met 2 AP's al geneog hebt.
Ziggo: in router mode en zet port forwarding goed, laat hem ook het TV signaal doen, of je hebt coax die dat doet?
1x AP (Asus?) downstairs met minimaal Wi-Fi5/roaming: die regelt alles beneden en deels boven. Je hebt met een Asus al 3 UTP punten daar (hoeveel op Ziggo router?)
1x AP (Asus?) upstairs incl 2e verdieping: opzet als downstairs. Kom je aan de 3 UTP poorten op de Asus tekort, zet er dan een 5 of 8 poort switch bij (15-25 euro)

Overzicht Asus met AX:
https://tweakers.net/modems-en-rout...3yh2_tl_QpdXSq9wYeduKweaDrVV_2YUE5ANbLtMeecTw
Met de AX56U heb je er een die goedkoper is dan wat jij nu beschreef en zeker net zo snel.
Wil je meer performance dan ben je wat duurder uit.
Dat dus x2 in euros... plus wat goedkopere switch....
Met de AX56U ben je dus ca 320 euro excl switch/kabels kwijt.

Ik ga nu ff wat anders doen....give it a thought icm input van anderen,

Weet niet of ik het al genoemd had, maar de issues die ik in Teams had (zelfs met de bekabelde verbinding) lijken vooral aan mijn zakelijke laptop te liggen. Dat ding zit zo vol met device management tooling (lees: business spyware), dat daar gewoon een issue ontstaat.

Dank voor je feedback in ieder geval!

Als de Ziggo in bridge mode staat kan paaltje 2 niet. Je moet... er een router tussen hebben zitten, voor je AP's gebruiken kunt.
Zelfs zonder port forwarding moet dat al.... het is totaal niet mogelijk om dat zonder te doen.
Zakelijk kan het alleen als je meer ip-adressen aangevraagd hebt... ander verhaal....
Ah, duidelijk. Had al zo'n vermoeden, maar nu weet ik het zeker. De routering moet immers ergens gebeuren.

De handleiding vind ik niet duidelijke voor de Ubiquiti UAP-AC-Pro of die ook als lokale switch kan dienen... ik neig naar niet want er staat dan "De secundaire poort is een Gigabit Ethernet-poort die wordt gebruikt voor bridging."...... dat lijkt me wat anders.... de ander UTP poort is de zgn main poort voor signaal en stroom.
Ah ok.... eventueel even navragen bij Azerty of routershop.nl dan. Of iemand moet het hier weten
En dat vind ik nu weer het voordeel van Asus routers als AP: je houdt iig 3 volwaardige UTP poorten over als lokale switch.
Ik heb ooit oude routers als AP gebruikt. Maar die waren maar 54mbit en enkel 2,4Ghz. Ik heb destijds bewust voor de RP-AC56 gekozen, omdat die wel zowel 2,4Ghz als 5Ghz aan zou moeten kunnen en bekabeld aangesloten zou deze als volwaardig AP moeten kunnen dienen. Toch vind ik met name dat tegenvallen, want vooral op de eerste en tweede verdieping is WiFi een drama.
Samengevat: Test deze config eens met spullen die je minimaal nodig hebt effe quick en dirty, zodat je moelijk met 2 AP's al geneog hebt.
Ziggo: in router mode en zet port forwarding goed, laat hem ook het TV signaal doen, of je hebt coax die dat doet?
1x AP (Asus?) downstairs met minimaal Wi-Fi5/roaming: die regelt alles beneden en deels boven. Je hebt met een Asus al 3 UTP punten daar (hoeveel op Ziggo router?)
1x AP (Asus?) upstairs incl 2e verdieping: opzet als downstairs. Kom je aan de 3 UTP poorten op de Asus tekort, zet er dan een 5 of 8 poort switch bij (15-25 euro)
TV signaal komt op coax binnen op de twee netwerktuners. Dat wordt in de TV Mosaic server decrypt en op het netwerk beschikbaar gesteld voor alle clients. In principe kan ik op ieder device in huis live TV kijken of opgenomen TV kijken wat op de TV Mosaic server staat.
Ik snap alleen niet helemaal waarom ik de router functie van de Asus RT-AC66U zou moeten uit zetten en die van het Ziggo modem aan. Ah... volgens mij vat ik hem al: Ziggo modem als router en 2 AX56U er bij als AP?
Overzicht Asus met AX:
https://tweakers.net/modems-en-rout...3yh2_tl_QpdXSq9wYeduKweaDrVV_2YUE5ANbLtMeecTw
Met de AX56U heb je er een die goedkoper is dan wat jij nu beschreef en zeker net zo snel.
Wil je meer performance dan ben je wat duurder uit.
Dat dus x2 in euros... plus wat goedkopere switch....
Met de AX56U ben je dus ca 320 euro excl switch/kabels kwijt.

Ik ga nu ff wat anders doen....give it a thought icm input van anderen,
Overigens heb ik net bij de instellingen van mijn huidige router en AP gekeken en ik zag daar een roaminghulp uitgeschakeld staan. Die heb ik nu eens aan gezet. Misschien dat dat al wat helpt.

Met de beide oplossingen die ik eerder tekende zit ik al snel rond de € 700,- en dat vind ik wel heel veel geld! Ik snap best dat ik niet een 100% soepel netwerk heb voor een paar tientjes, maar ergens er tussenin moet ook kunnen.

Zo even denkend over een cheapere oplossing... kom ik bij zoiets uit:

Cheap option.png
Ik zou dan enkel een nieuwe switch voor de begane grond en 3 mesh punten hoeven kopen.

En dat is dan puur geredeneerd naar waar de grootste problemen zitten:
  • Niet afdoende bekabelde aansluitingen
  • Geen goed consistent WiFi; met name op de eerste en tweede verdieping. En dat lijkt dan weer te komen door te lang blijven hangen aan een WiFi punt.

Zal je wat input geven van mijn metingen. Ik heb op 3 plaatsen met mijn Samsung TAB A gemeten waar normaliter gewerkt wordt (met de Wifi analyzer app).
1. De signalen naast elkaar.
2. De snelheden op die plaatsen.
Je ziet dat er roaming plaats vindt, want je ziet andere MAC-adressen.
Kijk vervolgens naar de gemeten snelheden, ik heb 2x gemeten per keer en een meting naast de AX58U want de tablet kan niet hoger dan ca 70 Mbps, op die punten haal de Iphone 11 met AX bijna 100 Mbps, de max van ons netwerk. Let even op de volgorde (het staat erbij waar gemeten is)!
Maar ik moest het vanavond met de tablet doen... de "11" verdwijnt" telkens met mijn zoon mee...

Ik heb in alle gevallen gecheckt of de tablet niet stiekem een andere WiFi nam.... neen het was in alle gevallen AX via roaming.
De signaalverschillen zijn er best maar als je dan naar de snelheden tabel kijkt dan is het verschil met ca 30 cm naast de AX58U niet super groot....
De combi van signalen + de ontvanger (de tablet) is blijkbaar goed genoeg om dit resultaat te krijgen.

De opstelling 1e/2e verdieping is nog niet eens geoptimaliseerd... hij staat iets korter bij de zolder... en dat zie je ook terug aan de signalen vooral de 5GHz!
De 2.4GHz band heb ik mogelijk ook meer storing v/d buurt... zou ik nog wat kunnen optimaliseren maar de snelheden zijn al hoog... dus waarom?
Tot meer dan 10 meter in de tuin haal ik dit soort snelheden ook nog wel... beneden "kijkt" de AX58U op de grens van de kamer/woonkeuken optisch redelijk de tuin in.
De verdiepingsvloeren zijn van gewapend beton.....

Tip voor het meten van zulke zaken: standaard zit het AX-stuk dicht geklapt en zie je de nodes/AP's niet apart. Dus klik op de app op het driehoekje naast "AX" en je ziet alle roaming-AX-en die er geïnstalleerd zijn, mits hun signaal uiteraard groot genoeg is. Soms zie je de verste niet. Uiteraard heet jouw "AX" roaming mogelijk anders....
1592427890081.png
1592427918398.png

Laatst bewerkt:
Bovenaan