1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

net voltage en werkelijke voedings spanning op het ATX probleem

Discussie in 'Overige componenten (geluidskaarten, controllers)' gestart door benzzie, 28 nov 2017.

1. benzzie

benzzie Senior Member

Sinds:
    18 jun 2007
    ik zit in belgie en het netspanning fluctureerd soms van 225 naar 240 en zak zo ook naar net onder de 190 volt.
    nu bevriest mijn pc steeds kort.
    cpu schiet is volllast dan en blijft daar tot restart ( anders blijft pc wel werken als de net stroom terug is rond de 220v )

dat het het net stroom is zijn we achter gekomen door de audio versterker die plots uitvalt en overload aan geeft ( werkt niet onder de 200 volt )

maar de 12volt lijnen van de Be quiet 1000 power zone zakken in de net spannings dip naar -8 en +8v zo ook de +5 lijnen die in eens -8 en +8 worden.
    bij het automatische mixen de 12+ en +5 zou er +7 /-7 op systeem moeten komen bij overloading en geen +8/-8
    nu lijkt mij dit op overvoltage protectie of de onder voltage protectie die de voeding bevat.
    en waarom blijft de voeding in die voltage ranges hangen na een piek 240> of flinke drop naar lager dan <190
    en wat doen de ATX spanningen normaal ?
    gaat het verbruik in ampere op de lijnen omlaag bij een Onderspanning ?

Wie kan mij hier opheldering over geven

Systeem:
    CPU: AMD 4300FX 4,7 ghz
    RAM: 1600 ram cl 8
    vid: R9 280x
    voeding: be quiet 1000 power zone
    Bescherming tegen stroompieken (OCP)), Overspanningsbeveiliging (OVP), Onderspanningsbeveiliging (UVP),

2. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Niet aan de DC zijde van je voeding. De grote verbruikers zitten allemaal achter een extra laag spanningsregulatie. Als je dus het voltage verlaagt, gaan die circuits gewoon een hogere stroom trekken.

225 en 240 is prima, 190 valt grof buiten de +/- 10% tolerantie vanaf 230. Heb je de netbeheerder al aangesproken? Is dit op alle drie de fasen? Het kan dat bij bepaalde defecten in het wijkstation 1 fase onzuiver is.

8V op de 5V lijn !?

Die horen binnen +/-5% te blijven;
    Dus;
    11,4 - 12,6 voor de 12V lijn
    4,75 - 5,25 voor de 5V lijn

benzzie vindt dit nuttig.
  3. benzzie

benzzie Senior Member

Sinds:
    18 jun 2007
    @Forum m8

1: de voeding is het niet want bij externe stroom pieken en dalen klokt de cpu ook in eens omhoog naar 5.3 ghz om de klap op te vangen en piekt zelfts naar 6.3 ghz ( dit doet het moederboard de BCLK omhoog gooien en de CPU klokt zelf zijn MP omhoog ).
    de functie amd auto clock staat aan .

ik zit sinds deze maand in belgie gevestigd, daar heb ik nu dus dit probleem met de netspanning die dus ook een hoop hardware flink aan de brul geeft.
    probleem 1 netspanning
    probleem 2 hoe de voeding er mee omgaat en de hardware die bevalt mij niet.

ja maar er staan negens hoe UVP en OVP werkt in de ATX standaard!!!!

met de software van gigabyte meet de settings van boot van de spanning maar de cpu frequentie wisselt met de stroom pieken mee.
    spannign fluctureerd intern met meten met spannings meter tot overal 8volt

enkele screenshot van de gigabyte software die cpu monitort ( voornamelijk BCLK die fluctureerd op net spanning )
    dus ook de PCIE vandaar ik problemen heb dat de monitoren af en toe uit vallen )
    laatste loopt systeem 3 sec stil en hervat daarna weer waar hij was valt dan terug naar 6.8ghz.
    Hardware monitor kan de voltage monitoring niet benaderen
    cpu clocks.jpg cpu 107 ghz.jpg spanning.jpg

net kleine test gedaan met datum en tijd voor men denkt dat het fake is:
    fail computer test.jpg

Laatst bewerkt: 28 nov 2017
  4. Marc Geyskens

Marc Geyskens Member

Sinds:
    3 aug 2016
    Best de wisselspanning componenten vòòr de computer goed nakijken evt. de spanning nakijken met een scoop of een logger. Meet u de waarden met een universele voltmeter ? jitter en spikes door een losgekomen contact schroef in een stopcontact is met een multimeter moeilijk te herkennen.

5. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Waar meet je mee? Neem aan software? Dat werkt niet.

6. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Zoals @WEBPC al zegt; met de multimeter?

8V intern op de 5V = voeding rot, simpel zat.

Heb je de boel geaard?

7. benzzie

benzzie Senior Member

Sinds:
    18 jun 2007
    de net spanning word gemeten met een watt/netvoltage meter, daar blijft de spanning omlaag pieken en dan begint steeds de ellende.
    intern is idd gemeten met een multimeter zoals screenshot aangeeft die voltages kloppen met de handmatig gemeten voltages met multimeter.

er is geen aarde boven alleen in de keuken, al heeft de groep wel een werkende aardlek waar opgeschakeld wordt.
    zit sinds 2 maanden in dit huis in Belgie ( hele huis net loopt in 1 loop en van de kast aparte verdeling )

tevens in delft waar ik nog geregeld kom, zijn deze problemen niet daar is stabiel 230v en functioneerd de voeding geheel zonder problemen

maar mijn vraag was ook hoe een voeding met UVP en OVP omgaat of is dit per fabrikant verscillend ?

8. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ja, kan zijn dat je wat vervuilers in de buurt hebt waar je nu zit.

UVP is niks anders dan uitschakelen ipv het te laag te laten worden, lijkt mij. OVP; tja, volgens mij is dat zelfs per model verschillend.

Maar als je voeding moeilijk doet over 190V dipjes; Koop een exemplaar met grotere condensatoren, want dit slaat helemaal nergens op.

En 8V op je 5V lijn is gewoon... fout

9. benzzie

benzzie Senior Member

Sinds:
    18 jun 2007
    @Forum m8
    oke dan eens kijken voor een andere voeding.
    hij wilde vanmorgen niet eens opstarten ( te lage spanning naar de videokaart, no signal ) na 15 minuten paar keer aan drukken laten booten en 1x shutdown en aflaten sluiten kwam hij naderhand toch met beeld.
    dus gewoon andere voeding.

welke raad je aan,
    FX4300 oc 4,7 ghz
    5x 2,5 inch hdd's
    4x 2,5 inch hdd
    4x ram stick
    1x video momenteel wordt 2x ( r9 280x )
    2x externe audio kaart
    1x watercooling corsair all in one H100i v2 ( 4 fans )
    4 x systeem fan

dat is het systeem dat gevoed wordt momenteel door Be Quiet Power zone 1000 watt bronze in de HWI test ( 80 Plus Bronze voeding )

alvast bedankt

10. Detmer Bisschops

Detmer Bisschops Senior Member

Sinds:
    10 mei 2004
    Wat voor jouw van belang is dat de voeding goed scoort qua hold-up-time, o.a TechPowerUp en Tomshardware testen dit.
    Dit Seasonic model doet het bijvoorbeeld niet onaardig.

Zou verder als extra zekerheid een serieuze surge protector stekkerdoos aanschaffen (geaard stopcontact is vereist). Dit beschermt dan ook je randapparatuur, toch wel belangrijk als je wil dat je apparatuur niet voortijd kapot gaat...

eismc2, benzzie en WEBPC vinden dit nuttig.
  11. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Wat een raar systeem.
    Met die fx heb je met 1 280X al bottlenecks, laat staan met 2.
    En er zijn nog veel meer redenen waarom je crossfire niet moet willen.
    Zou eerder aan een processor upgrade denken.

12. benzzie

benzzie Senior Member

Sinds:
    18 jun 2007
    ehhh FX-4300 is geen bottle neck voor de R9 280x
    enige wat sneller is is een FX8300 serie cpu met alleen de 4 echte cores ingeschakeld op 4,77 ghz
    CPU/NB 2600 en htt 2600
    sneller kom je niet met AM3+ helaas

13. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Bijzonder. Toen ik een fx4300 had, had hij al bottlenecks met een hd7850. (270)
    Hoe snel die liep weet ik niet precies meer, maar rond de 4,5.

14. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Met zo'n slechte netspanning, zou je nog kunnen kijken naar een knappe UPS (in-line model, dus stabiliserend). Gaat je een redelijke duit kosten, vrees ik, gezien vermogen. Maar ook een betere voeding kan maar beperkt deze fluctuaties opvangen.

Al heb ik overigens wel twijfel over je meetwaarden, want als gemelde spanningen kloppen verbaast het mij dat je PC niet overleden is.

Sw333t en eismc2 vinden dit nuttig.
  15. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Ik geloof eigenlijk ook niet dat een pc überhaupt kan werken bij deze voltages.

16. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Als indicatie even snel gekeken op ebay nl die heb je al vanaf 72 euro voor een APC Back-UPS Line-interactive UPS - 500 VA/300 W. (komt nog wat customs duty/vat bij)

Denk eerder dat het verstandig is je stroomvoorziening in België te laten stabiliseren..

17. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Te beginnen met wat ik al zei; contact opnemen met de netbeheerder / leverancier.

FX-4300 is sowieso langzaam, zeker naar huidige maatstaven. Een i5-2500K (stock) (uit 2011!) is al iets van 40% sneller ?!

Hoe en waarmee stel je dat vast? Heb je een mooie multimeter die tijdens bedrijf een min/max/avg kan bijhouden?

18. benzzie

benzzie Senior Member

Sinds:
    18 jun 2007
    @Forum m8
    Contact met net beheerder wordt door huis eigenaar opgenomen.

FX4300 komt in 3d mark cpu bench zelfde uit op OC 4.8 met punten als een stock I5-6600 als ik de benchemark mag geloven die bij 3d mark omder de CPU in combo met de GPU staan.
    er is dus geen bottleneck tussen Vishera 4300 en de R9 280x ( die tevens beter presteerd dan de R9 380 volgens 3d-Mark )
    1 kleine aanpassing kan voor 3% winst zorgen ( zoals vergelijken met zelfde ram speed en timings )
    Zoals de Video chip spanning in de CPU die wel gebruikt wordt maar geen onboard gpu heeft ( scheeld veel procenten in de 3dmark scores zoel tezien is, links spanning 1.2v op de VDX cpu/gpu line en rechter bench op 0.950 v ivm met ander fail op de intene cpu/nb )
    zoals je ziet gaan de cpu physics er redelijk flink op voor uit ( gewoon een ontwerp foutje )

in standbey staat er 12v op, zodra de kaart spanning vraagt bij net spanning onder de 200 zakt het voltage op de rail naar +8 zo op alle 4 de PCI-e rail die de voeding heeft.
    de voeding blijft hier ook opstaan

19. wyber

wyber Senior Member

Sinds:
    27 apr 2010
    even een brainfart :) zou een UPS (Uninterruptible Power Supply) misschien helpen om de net spanning op te schonen.

EDIT was al ge-opperd

20. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Dat is niet goed dan.. een ATX voeding kan alleen juist werken binnen de ATX-standaard en voltage toleranties. Die +8V valt daar ver buiten. Dus als de net-spanning onder de 200V valt en je grafische kaart daar ook nog eens wat van wegtrekt, gaat er duidelijk iets niet goed. Dat heeft met de instabiele voorziening van het lichtnet te maken!
    Niet je systeem of voeding per se. In Delft (waar het stabiel is) werkt het toch wel goed.

https://www.lifewire.com/power-supply-voltage-tolerances-2624583

Forum m8's vraag was dan ook, hoe je dit meet? Eerder heb je al vermeld dat je een 'watt/netvoltage meter' aan de muur gebruikt. Dat is weliswaar het totale verbruik van je systeem, niet de voeding in het bijzonder. Exact meten = weten.

@wyber dat is al voorgesteld ;)

Laatst bewerkt: 1 dec 2017