1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

NAS niet beschikbaar buiten thuisnetwerk

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door flythierry, 11 feb 2018.

1. flythierry

flythierry Senior Member

Sinds:
    30 jul 2012
    Beste forumleden,

Sinds afgelopen januari ben ik de trotse eigenaar geworden van een Synology DS218Play (Zie dit topic).
    Nu heb ik eerst eea ingesteld toen ik nog in NL was, maar inmiddels is hij mee naar mijn eigen huis in het zonnige Turkije.
    In NL kreeg ik hem precies ingesteld zoals ik hem wilde (incl. benaderbaar vanaf buiten het netwerk), maar hier bij mij thuis wil dat niet meer lukken.
    De enige manier dat ik er bij kan komen is via de Quickconnect funtie van DSM, maar via externe toegang kan ik er niet bij komen.

Als ik via de hostnaam of IP die hier staan hem probeer te benaderen lukt het niet en eindig met een time-out error in m'n browser.

Omdat m'n router niet herkent wordt door de EZ wizard van DSM zelf, heb ik hem handmatig moeten instellen.

Nu heb ik het vermoeden dat het kan komen door de portforwarding op m'n router, maar daar ligt mijn volgende probleem.
    Als ik de poorten open gooi, lukt het nog steeds niet en ook via een aantal test-sites op internet die poorten checken geeft hij aan dat ze niet open staan.
    Echter heb ik het naar mijn weten wel goed ingesteld staan (Zyxel VMG3312-B10B) :

Ik heb de NAS ook een static DHCP gegeven via de router, zodat hij altijd op 192.168.1.36 blijft binnen het netwerk.

Heeft iemand enig idee wat ik fout doe? Ligt het aan m'n crappy standaard router of lijkt er iets anders mis?

Alvast bedankt!

2. Enigma147

Enigma147 Senior Member

Sinds:
    19 apr 2009
    Poort 80 moet je ook op je router forwarden. niet alleen poort 5000

3. flythierry

flythierry Senior Member

Sinds:
    30 jul 2012
    Heb 80 nu ook 'opengezet', maar nog steeds geen toegang helaas

4. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Wat is je externe IP-adres bij de provider in Turkije, en is het een vast of dynamisch IP-adres?

5. flythierry

flythierry Senior Member

Sinds:
    30 jul 2012
    Het is een dynamisch IP volgens mij.

6. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    De Turkse ISP blocked e.e.a.?

eismc2 vindt dit nuttig.
  7. flythierry

flythierry Senior Member

Sinds:
    30 jul 2012
    Klopt, maar het lijkt me wel vreemd als ze portforwarding blokkeren.
    (Ik mis de NOS, Wikipedia etc nog dagelijks :()

8. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Kan lastig worden als je van een turkse isp afhankelijk bent. Die gooien nog regelmatig de boel op slot. Schoteltje plaatsen? En maar hopen dat het vliegverkeer boven je huisje niet toe gaat nemen. ;)

Forum m8 vindt dit nuttig.
  9. flythierry

flythierry Senior Member

Sinds:
    30 jul 2012
    Maar poorten openen is toch iets wat je 'lokaal' doet, dus lijkt me moeilijk te blokkeren toch?

Laatst bewerkt door een moderator: 12 feb 2018
  10. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Inderdaad lokaal, maar als daar niets doorheen komt.. zal je dat toch eerst moeten oplossen (lijn al geactiveerd?) en je te rade moeten gaan bij je lokale isp..voor de juiste instellingen, daar heb ik te weinig info over om met je mee te denken/kijken. Als je in of dichtbij een grote stad woont kan je ook nog een lokaal internet cafe raadplegen en zelfs hun brein pikken. ;)
    Heb je wel verbinding op je mobiel?

Laatst bewerkt door een moderator: 12 feb 2018
  11. flythierry

flythierry Senior Member

Sinds:
    30 jul 2012
    Dat zal ik maar eens doen dan.
    Ik ben wel een aantal YT video's tegen gekomen voor dit modem, maar zij doen exact hetzelfde als ik gedaan heb.
    Wel vraag ik mij af of de tooltjes via je browser accuraat kunnen bepalen of een poort echt open is.
    Is er een betere manier van testen om te kijken of de poort echt open of dicht is?

Zolang ik op hetzelfde netwerk met wifi zit; geen probleem, maar via 3G is het hetzelfde verhaal.

12. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    https://www.grc.com/shieldsup
    Die gebruik ik meestal, maar tja..

13. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Niet iedereen zal het even veilig vinden maar je kan het volgende doen:
    1. Zet UPnP aan in je router;
    2. Laat je NAS de benodigde poorten open zetten in de router.

14. flythierry

flythierry Senior Member

Sinds:
    30 jul 2012
    UPnP staat aan op m'n modem, maar als ik het via DSM automatisch wil laten configureren krijg ik een foutmelding.

15. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Heb je al eerst handmatig de bestaande regels verwijderd (in het modem)?

16. flythierry

flythierry Senior Member

Sinds:
    30 jul 2012
    Jep, heb al een modem reset gedaan.

Wat mij trouwens is opgevallen is dat mijn modem een ander extern IP nummer geeft dan bijv. via Google.
    Bij mijn modem staat als IPv4 100.103.***.** terwijl als ik Google voor m'n IP ik 88.232.***.*** krijg te zien.

17. Hermano Conejo

Hermano Conejo Senior Member

Sinds:
    14 mei 2012
    Navragen bij Synology of ze een oplossing hebben

18. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Probeer deze website eens:
    https://whatismyipaddress.com/

Overigens kan je hier gerust je gehele IP-adres doorgeven, dat is veilig.
    Soms staan IP-adressen in omgekeerde volgorde, daarom is het gehele adres nodig om het te interpreteren.
    88.232.x.x zou Turkije kunnen zijn. Welke provider gebruik je?

Reset van de modem is niet voldoende. Je moet de fabrieksinstellingen terugzetten.
    En daarna ook de IP-instellingen automatisch laten overnemen (van je provider).

19. flythierry

flythierry Senior Member

Sinds:
    30 jul 2012
    Het zijn twee totaal verschillende IP adressen. Provider is Türk Telekom (Voormalig TTNET)
    Op een Turks forum heb ik wel iets gelezen van iemand die een open poorten nodig had voor een IP camera, maar ze tegen hem hadden gezegd dat hij eerst een statisch IP moest hebben om de poorten te kunnen open oid. (Was met translate vertaald, dus dat is wat ik er van begrepen heb)

Vrije vertraling:
    Code:
    FiberNet 50Mbit / 200GB gebruiker. Ongeveer 1 week geleden toen ik zag dat de poorten die ik de modem heb genoemd niet meer werken, heb ik gecontroleerd wat ik heb geleerd van de forums, en ik heb gemerkt dat de WAN-ip die op mijn modem verschijnt en de ip-min die op internet verschijnt niet hetzelfde is. Dientengevolge, begrijp ik dat de havens die ik van de modem heb geopend niet meer zullen werken. Ik schreef een klacht over de eerste online services-afdeling en schreef dat de poorten die ik via de modem heb geopend niet meer werken. Binnenkort als een terugkeer; "Ze vertelden ons dat de CGN IP-applicatie is ingeschakeld om een betere service aan ons te bieden, en ik kan profiteren van Static IP-services als ik poorten wil openen!"

Blijkbaar alle stap van Turkije voor stap nemen ze deze toepassingen. Nu elk spel, toepassingsprogramma, externe verbinding (TS), camera enzovoort. we moeten 15 TL per maand betalen en profiteren van Static IP-services! of games, programma's, camera's enz. die poorten moeten openen. We zullen niet gebruiken!

Ik bedoelde een fabrieks herstel, maar heeft niet geholpen helaas.

20. Wouter Lobbestael

Wouter Lobbestael HWI Forum Crew

Sinds:
    14 aug 2012
    Laten we de politieke en offtopic meningen achterwegen laten. ;)
    Topic opgekuist.