1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

NAS configureren advies

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door Koyuki-kun, 26 mei 2019.

1. Koyuki-kun

Koyuki-kun Senior Member

Sinds:
    9 apr 2012
    Beste Hardware.info'ers,

Ik wil al een tijdje een NAS hebben voor zowel het uitbreiden van opslag als het hebben van een backup. Ik moet hierbij zeggen dat ik zelf geen eerdere ervaring met een NAS heb.
    Op dit moment gebruik ik voor de meest belangrijke bestanden mijn pc met een backup in de cloud echter begint daar de ruimte erg beperkt te zijn zonder hiervoor een abonnement voor af te sluiten.

Mijn huidige keuze gaat uit naar een DS918+ of DS1019+ waarbij ik gebruik wil maken van 8TB HDD's. Nu zijn er erg veel verschillende configuratie opties mogelijk als je kijkt naar redundancy en backups. Mijn eerste gedachte ging uit naar een RAID 5 setup, maar na het lezen leek dit toch niet de meest veilige manier van opslag. RAID 6 of 10 zorgt voor wat meer redundancy, maar minder opslag een ook dit wordt niet gezien als een veilige backup en (vooral bij RAID6) schijnt het erg traag te zijn?

Uiteindelijk gaat het mij om het volgende:
    - Belangrijke documenten en foto's / video's wil ik graag op de NAS opgeslagen hebben met een goede backup om zeker te zijn voor het behouden van de data. Grote foto bibliotheken moeten wel redelijk soepel toegankelijk zijn zonder al te lange laadtijden. (wss is 4TB hiervoor meer dan voldoende)
    - Media bestanden. Gezien het hier vaak gaat om grote bestanden is prestatie ook enigszins belangrijk. Het verliezen van media bestanden is echter weer niet het einde van de wereld, maar uiteraard liever niet. (Alle overige TB's moeten hiervoor beschikbaar zijn). Ik wil deze data graag toegankelijk hebben via een Dune HD Pro 4K om makkelijk te streamen naar TV vanaf de NAS.
    - Automatische backups van 2 (of mogelijk meer) PC's naar NAS (wss 2-4TB ?)
    - Bovenstaande moet met minimale handmatige besturing up-to-date blijven. Dus niet ééns in de zoveel tijd zelf data van documenten en foto's kopieren naar een andere HDD voor backups.

Ik ben erg benieuwd of er een oplossing of configuratie is dat aansluit wat ik graag zou willen. Ik sta in ieder geval open voor advies.

2. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Allereerst moet je je realiseren dat een enkele NAS geen backup is, ondanks de hogere mate van veiligheid ten aanzien van uitval van harddisks. Backuppen doe je naar een 2e NAS, liefst off-site, in de cloud, op externe harddisks etc. Liefst met versiebeheer en liefst op meer dan een enkel device.
    Ook met RAID, ongeacht versie, zal bij brand, diefstal, blikseminslag/inductie alsnog je data weg zijn.

Als je dit geregeld hebt, zou je bijvoorbeeld best voor RAID5 kunnen kiezen, omdat je altijd een recente backup elders hebt. Je kan ook meerder RAID sets maken binnen een NAS. Dus bijvoorbeeld RAID5 voor je belangrijkste data en wellicht zelfs RAID0 voor media files etc. Zo werk ik bijvoorbeeld op mijn systemen.

Laatst bewerkt: 27 mei 2019
  3. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    In de eerste plaats, eens met @Gronaldo

Mijn eerste advies zul je misschien gek vinden maar, gooi eens wat weg! Het valt me zelf ook op hoe makkelijk je die terabytes gewoon vol krijgt.

Dan heb je 2 mooie en ook vrij dure apparaten op je wensenlijstje staan. Wat ga je er nog meer mee doen dan alleen opslag? Streamen en backup's maken kan je met iedere NAS, dat is het probleem niet. Ik gebruik daar SyncBack Free voor.

4. Koyuki-kun

Koyuki-kun Senior Member

Sinds:
    9 apr 2012
    @Gronaldo Dat zou inderdaad ook kunnen. Maakt het wel weer lastiger in het efficient gebruiken van de beschikbare ruimte.

@psychosammie je advies is helemaal niet zo gek. Het vervelende is is dat ik dit al tijden aan het doen ben ;-) Veel media gooi ik meestal weg, maar ook deze bestanden worden steeds groter en uiteindelijk wil je toch enkele goede films e.d. beschikbaar houden. Ditzelfde geld natuurlijk voor zelf gemaakte foto's en video's echter zijn deze bestanden gelukkig iets kleiner.

De NAS gaat voornamelijk voor privé opslag en streaming gebruikt worden. In niet al te veel tijd zal een deel van de ruimte ook zakelijk gebruikt gaan worden, maar dit zijn voornamelijk documenten dus verwaarloosbaar in opslag. Beveiliging is hier wel weer van belang.

De belangrijkste data gaan we waarschijnlijk via een cloud oplossing offsite extra backupen. Welk variant wordt nog nader bepaald. Wanneer de NAS in de toekomst ooit vervangen wordt kan deze eventueel gebruikt worden als een offsite backup. Of de software dan nog volledig ondersteund wordt weet ik echter niet. Dat moeten we dan maar weer zien.

Een ander idee kan zijn om als eerst te kijken naar een DS218+ met 2 x 8TB schijven in R1 of SHR. Voorlopig zal dit voldoende zijn, maar zodra we toch wat meer ruimte nodig hebben (of wensen) moet meteen gedacht worden aan een nieuwe NAS...

*Edit* kleine toevoeging. Nu nog niet van toepassing maar tzt zullen er 3-4 ip camera's opnames opslaan op de nas. 1080p standaard instellingen.

Laatst bewerkt: 27 mei 2019
  5. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Nee, in tegendeel. Je kan de indeling kiezen die je het beste past, zonder nodeloze extra reservering, omdat je je risico's anders verdeeld. Je overhead bepaal je zelf.

Wil je minimale overhead, kijk dan naar bijvoorbeeld Unraid, waarbij je alleen een of enkele parity disks gebruikt en de maximale netto opslag van je storagedisks kan benutten. Unraid is echter een besturingssysteen voor een dedicated PC (server). Je hebt hierbij minder fancy tools dan bij Synology bijvoorbeeld.