Muziek hakkelt - SSD of Firefox?

Wormwiel

Senior Member
User systemen
Dames, heren,
sinds kort kan ik geen MP3-bestand meer normaal afspelen als ik ergens op klik in Firefox of een programma (bv. Gimp) een bestand moet opslaan.
De muziek hakkelt dan (in Windows Media Player) en zelfs de muis hakkelt.
Volgens mij schiet de CPU-belasting naar 100% om een of andere reden.

Ik heb Firefox deïnstalleerd en herinstalleerd maar dat heeft niet geholpen.
Natuurlijk kan ik Windows 7 compleet nieuw er op zetten maar dat doe ik liever niet.
Misschien heeft een of andere Windowsupdate het veroorzaakt?
Mijn systeem

LaCrimosa

Senior Member
User systemen
Juist wel, Realtek geluidschips hebben de laatste tijd problemen met Windows. Om een oplossing te hebben -> Apparaatbeheer -> Besturing voor geluid, video & spelletjes -> Stuurprogramma's bijwerken -> Op mijn computer zoeken naar stuurprogrammasoftware -> Ik wil kiezen uit een lijst ... -> High defenition Audio-apparaat -> volgende -> Waarschuwing met ja bevestigen. Nadien in de eigenschappen van je luidsprekers de 16-bits cd kwaliteit kiezen.

Tevens ook van browser veranderen. Problemen doen zich het meest voor met Edge, Chrome en Firefox. Opera heeft hier minder last mee.

LaCrimosa

Senior Member
User systemen
Had er ook geen problemen mee, maar sinds ik overgestapt ben naar een Ryzen, zijn deze problemen opgedoken. En de site van Realtek en hun drivers is echt op dit moment een ramp.

Wormwiel

Senior Member
User systemen
Ik heb de Realtek ALC1150 inderdaad.
Voor de lol heb ik de driver geïnstalleerd die je noemde. Ik moest rebooten en had daarna helemaal geen geluid meer.
Dan heb ik de oude driver weer teruggezet. Toen had ik, zonder reboot, meteen weer geluid.

Het vreemde is zoals ik eerder schreef ook dat mijn resmon.exe niet meer werkt. Ik vermoed dat het probleem dieper ligt.
Ik denk dat Windows 7 een kink in zijn kabel heeft.

xzandr

Senior Member
User systemen
Had er ook geen problemen mee, maar sinds ik overgestapt ben naar een Ryzen, zijn deze problemen opgedoken. En de site van Realtek en hun drivers is echt op dit moment een ramp.
Tja, ik heb een heel andere ervaring dan, heb een Ryzen systeem met de Realtek 1220 op 't bord en gebruik Firefox...niets gemerkt.
De Realtek site is inderdaad een ramp, maar is dat volgens mij altijd al geweest.

joz

Senior Member
User systemen
Voor mijn ryzen systeem heb ik gemerkt dat ik de drivers van Asus zelf moet installeren en niet die van Realtek. Anders werkt bij mij de jack detection niet op het front panel.
@Wormwiel ms een idee hetzelfde te doen. Had overigens vergelijkbare zaken qua audio met mijn vorige intel based P67 bord.

Ook mijn intel lan chip moet ik zelf drivers voor installeren (die van de intel site werken in dit geval wel goed) omdat de standaard w10 driver opties mist voor WOL.

Daarnaast, als het een ryzen systeem is, heb je de chipset drivers van amd geïnstalleerd? Dat verhelpt ook dergelijke zaken. Laatste weken/maanden wat nieuwe versies voor uitgekomen met name voor zen2, die schijnen wat negatieve effecten te hebben op zen/zen+. Daar zitten wat fixes in voor zen2 frequentie scaling (idle en hoe de klok schakelt enzo).

Wormwiel

Senior Member
User systemen
als het een ryzen systeem is
Nee, het is een 4790K.
Ik denk dat het niet een brakke driver is maar dat de CPU naar 100 % gaat als ik ergens op klik. En dat daarom de muziek hakkelt en ook de muisaanwijzer, dat laatste ook in andere programmaas.
Mijn resmon.exe doet het niet.
Ik run nu sfc /scannow in een Command Prompt venster als Admin. Geen fouten gevonden.
Maar over vijf maanden stopt Microsoft met updates voor Windows 7 dus ik moet toch een keer overstappen naar iets anders.

Wormwiel

Senior Member
User systemen
Vroeger hoorde ik regelmatig de harde schijven starten. Dat is niet meer. Vreemd genoeg draaien ze continu. Maar de muziek hakkelt nog steeds. Zelfs Claudia de Breij stottert nu 🗣
Zie je ze sa - a - a - amen, ze lij - ij - ijken op mij.

eismc2

Senior Member
User systemen
Heb ook als joz voorstelde, de meegeleverde audio drivers opnieuw geinstalleerd. Daarmee bereik ik wat beter resultaat.
Die 16bits tip van @LaCrimosa werkt bij mijn combi ALC1150+W10 niet. Dus denk ik toch aan iets braks op api/codec-level en browsergerelateerd o.i.d.

Heb wel de laatste versie r2.82 over de originele driver gegooid. Die kan je hiervandaan downloaden en updaten via lokaal zoeken naar en naar folder wijzen.
https://www.realtek.cz/download-driver-nr-468-for-realtek-ALC900-and-Windows10-64bit.html

Ook gebruik ik FX Sound Enhancer (7day trial) https://www.fxsound.com/download
Die doet toch iets met het geluid, waardoor de stotter (waar ik mee kamp) weg lijkt te zijn. Ben benieuwd waar het in W10 precies aan ligt..

LaCrimosa

Senior Member
User systemen
Andere optie, welke ik nu dat ik geen problemen hierbij heb, is kijk eens welk internet security programma je gebruikt ? En of je wel de laatste drivers van je internetkaart gebruikt. Het programmaatje LatencyMom kan je enig inzicht geven waar je problemen kunnen bevinden.

LaCrimosa

Senior Member
User systemen
Linkje ter bevestiging?
Was iets dat ik hoorde op UDF tech of hoe dat "tech kanaal" van diene hyperactieve mag noemen. Ik ben zelf aan het zoeken naar een oplossing van dit probleem. Ene zegt dat Microsoft ergens een fout heeft gedaan dat de versterker instellingen van het geluid bij Realtek geluidskaarten heeft gemold en dat je het best je systeem op Performance powerplan zet. De andere heeft het over de displayinstellingen die een probleem veroorzaken. De andere raadt aan om de bios up te daten en dergelijke. Mijn gedacht is dat mijn internet security suite een latency probleem veroorzaakte, nu aan het testen met een ander. Error and trail, zoals men zegt.

Bovenaan