MSI GS30 impressie

haasje26

Member

Inleiding
Op 28 februari 2015 werd er in Tilburg de allereerste editie van de MSI Fandag gehouden. Hier was ik zelf ook aanwezig en heb verschillende hardware mogen uitproberen en kort onder handen mogen nemen. Zo ook deze laptop. Ondanks dat ik hem niet lang heb kunnen uitproberen, wil ik toch mijn indruk en ervaring met jullie delen.

De laptop
Deze impressiereview gaat over de kleinste gaming laptop uit de stal van MSI: de GS30. Op dit moment zijn er twee modellen op de markt te verkrijgen.

Laptop:
Intel Core i7-4870HQ (4x 2,5GHz-3,7GHz)
Intel Iris Pro 5200 IGP
16GB DDR3L-1600 RAM
13,3” Full HD (1920x1080) IPS-paneel, mat scherm.
2x 128GB mSATA-SSD (RAID-0)
Killer E2200 (netwerkadapter in laptop en dockingstation)
Intel Wireless-AC 7260 (802.11ac WiFi-adapter + Bluetooth)

Dockingstation:
1x PCIe x16 Slot voor GPU (in gebruik door GPU)
1x Nvidia GeForce GTX970 (4GB GDDR5 VRAM)
2x 5 Watt speakers met 1x 5 Watt subwoofer
1x Drivebay voor 3,5" HDD (SATA-3)

Behuizing

Afbeelding afkomstig van MSI

“Is dit wel een gaming laptop?" Mijn eerste indruk was twijfelachtig. Ik kon niet geloven dat dit het nieuwe model was in de Gaming-Series lijn van MSI. De laptop is behoorlijk klein en licht. Een beetje té licht, als je het mij vraagt. Met het gewicht van 1,3 kilogram is deze laptop zeker niet zwaar te noemen. De afmetingen van deze laptop vallen mij zeker niet tegen. Dichtgeklapt is de laptop maar liefst 2 cm hoog. Verder is deze laptop 32 centimeter in de breedte, en 22,5 centimeter in diepte.
Op de achterkant van het scherm staat in het klein het MSI logo. Daaronder staat hun welbekende Gaming Series- logo, die tevens ook licht geeft wanneer het beeldscherm aanstaat.

Aan de voorkant van de laptop bevindt zich een balk wat wit licht geeft. Dit licht is helaas niet uit te schakelen. Zelf heb ik van de helderheid geen last van gehad.
De behuizing is volledig gemaakt van aluminium. Verder valt de gevoeligheid voor vingerafdrukken mij mee. Ondanks dat ik vrij vette handen heb, heb ik niet veel vingerafdrukken gezien op de laptop. Dit kan natuurlijk ook komen doordat ik de laptop niet lang in mijn handen heb kunnen hebben.

Afbeelding afkomstig van MSI

"Nieuw speakersysteem van MSI?" Nee. Ik zat fout. Na even goed te kijken kwam ik er achter dat hier een desktop GPU in geïnstalleerd was. Mij werd er verteld dat er een GTX970 geïnstalleerd was. Door middel van dit dock kan de laptop gebruik maken van desktopwaardige GPU-prestaties.
Het dock valt mee qua formaat: 36x20x21 centimeter. Het gewicht valt ook best mee: 9,2 kilogram. Dit is dan inclusief de PSU en de voorgeïnstalleerde GPU.

Ik ben tevreden over het uiterlijk van het dock. Aan de voorkant vinden we het MSI logo, geplakt op een mesh. Daarachter bevindt zich een afbeelding van de MSI Dragon, om aan te duiden dat het binnen de gaming serie valt. Ook zijn de speakers daar te vinden. Aan de rechterkant vinden we een powerbutton, 4x USB 3.0 aansluitingen, een gigabit netwerkaansluiting, headset- en microfoonaansluitingen. Ook is er een 92mm-casefan te vinden.
Aan de linkerkant vinden we de aansluitingen van de videokaart en de PSU. Heel jammer is dat de voeding blikkerig grijs is, terwijl de behuizing zwart is.

In deze laptop is gebruik gemaakt van een verlicht toetsenbord. De toetsen zijn prettig en typen fijn. Een numpad mis ik wel, maar met dit compacte formaat spreekt het voor zich dat dit weggelaten is. Er is hier geen plek voor.

Onder het toetsenbord bevindt zich het touchpad. Ik heb gemengde gevoelens hierover. Het reageert goed, voelt prettig aan. Echter vind ik het oppervlak vrij glad. Op mijn (verouderde) GP60 2OD-laptop is het oppervlak ruwer. Persoonlijk vind ik dat prettiger werken.
De muisknoppen zijn in het touchpad verwerkt. De grote brede knop die ik vaak zie bij touchpads is weggehaald. Ook hier heb ik gemengde gevoelens over.

Beeldscherm
Een laptop is geen laptop als er geen scherm in zit. Er is hier een Full HD 13,3" IPS-paneel te vinden. De keuze kan ik begrijpen. Op de laptop zelf (ongekoppeld aan dock) zul je niet vaak gaan gamen. De matte afwerking zorgt er voor dat licht niet reflecteerd. De helderheid van het scherm valt mij ook zeker niet tegen. Het scherm is kleurrijk en zeer accuraat. Ook het contrast valt niet tegen.
Helaas zit er een heel groot nadeel aan dit scherm: Als de laptop gedockt is, is het scherm niet te gebruiken. Dit vind ik heel jammer. Hopelijk dat we in de toekomst wel deze mogelijkheid hebben.

Ook niet te vergeten: Boven het beeldscherm zit een HD-Ready (1280x720p, 30fps) webcam met microfoon.

De laptop is niet groot. De hoeveelheid aansluitingen is dan ook beperkt:

Aan de linkerkant bevinden zich een kensingtonslot, de uitlaat van de laptop, een USB 3.0-aansluiting, de microfoon- en headsetingangen en een 'battery reset hole'.

Aan de rechterkant vinden we de cardreader, een USB 3.0-poort, een HDMI 1.4-aansluiting, de netwerkadapter en de stroomaansluiting.
Gelukkig zijn er wel meer aansluitingen mogelijk via het dock.

Helaas kon ik de laptop en dock niet open schroeven. Logisch, ik stond op een beurs en niet in mijn eigen werkkamer ;). Ondanks dat probeer ik toch zoveel mogelijk informatie te geven.

Opslag
De opslag bestaat uit twee mSATA-SSD's. Deze zijn geconfigureerd in MSI's Super Raid (RAID-0) om de maximale prestaties te kunnen krijgen. Ik ben er helaas niet achter gekomen uit welke stal deze SSD's kwamen. Mijn gebruikerservaring met deze SSD's was goed. Het systeem startte behoorlijk snel op. Ook het starten van een game ging zeer snel.

Extra opslag in de laptop is niet mogelijk. MSI heeft dit opgelost door in het dock een 3,5" HDD-bay in te bouwen. Hier kan dan een HDD in geïnstalleerd worden. Deze HDD wordt dan gekoppeld aan een SATA-3 interface.

Grafische kaart
De grafische 'kracht' komt tot stand met de Intel Iris Pro 5200-GPU. Deze heeft maar 128MB geheugen wat geprikt is in de CPU. Het is niet veel, maar voor basisgebruik is het toch voldoende.

Wil je meer grafische kracht, dan komt het dock weer om de hoek kijken. In dit model zit een GTX970, gefabriceerd door MSI (hoe kan het ook anders). Uiteraard is dit ook te upgraden naar een GPU. Houd er wel rekening mee dat je zit met de voeding en de lengte (en hoogte) van de videokaart.

Geheugen
In de laptop zijn twee geheugensloten te vinden. Echter zijn ze allebei al bezet door twee keer 8GB DDR3L-1600 geheugenen zijn allebei al bezet door twee keer 8GB DDR3L-1600 geheugen van SK Hynix. Hiermee zitten we gelijk al aan het limiet van wat deze notebook aankan. Meer dan 16GB RAM wordt niet ondersteund.

Cpu
In deze laptop is een CPU te vinden uit de stal van Intel. Het gaat hier om de Intel Core i7-4870HQ. Deze Haswell processor kan 8 threads aan en praat via de Intel HM87-chipset. Deze CPU is helaas zelf niet te vervangen.

Accu
Linksonder zit de 4-Cells Lithium Ion accu met een capaciteit van 6400 mAh. Deze accu is niet te verwijderen door een schuifsysteem.
De accuduur heb ik helaas nog niet kunnen testen. Daar was helaas te weinig tijd voor.

Op deze laptop is standaard Windows 8.1 geïnstalleerd. Maar dat is niet het enige. Er is ook wat bloatware voorgeïnstalleerd. Tot nu toe heb ik WinZip, BlueStacks, een trial van Office, de Magix MX Suite en een flink aantal Norton-programma's weten te vinden. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de voorgeïnstalleerde Windows Apps!

Verder zijn de standaard programma's van MSI geïnstalleerd. Dit zijn onder andere System Control Manager, Super Charger en Sound Blaster Cinema 2. Dit is een kleine greep van de software die geïnstalleerd is.

Mijn gebruikerservaring met deze laptop is goed. De laptop is in enkele seconden opgestart en het opstarten van programma's gaat ook razendsnel. Ook de mogelijkheid om een desktop-GPU te koppelen spreekt mij aan.

Ik heb zelf niet veel verstand van speakers, maar ik ben niet ontevreden over de speakers die geplaatst zijn. Er komt aardig wat geluid uit en het geluid klinkt helder. Door middel van het voorgeïnstalleerde programma Sound Blaster Cinema 2 wordt dit mogelijk gemaakt. Standaard zijn er in de laptop speakers geïnstalleerd van DynAudio.
Ondanks dat er aardig wat omgevingsgeluid was, klonk het geluid best helder.

MSI roept al jaren dat ze een laptop willen maken met een externe GPU. Nu is het eindelijk zo ver en heeft MSI het eindelijk op de markt gebracht. Een zeer dunne laptop met aardig snelle hardware. Het geluid valt mij niet geheel tegen en ook de twee SSD's in Super Raid (RAID-0) zorgen voor een zeer snelle gebruikerservaring.
De CPU is behoorlijk snel en houdt zich goed koel. Echter heb ik niet kunnen horen hoeveel geluidsproductie er is. De uitbreidbaarheid in het dock bevalt mij ook. Extra opslag is zo gecreëerd.

Ik ben best tevreden over deze laptop, maar er zijn natuurlijk ook minpunten te vinden. Elke keer als je de laptop wilt (ont)koppelen zul je de laptop uit moeten schakelen. Pas dan kun je hem veilig (ont)koppelen. Gelukkig gaat het afsluiten en opstarten zeer snel, dus dit zal geen grote issue zijn. Omslachtig is het wel. Ook is het zo dat als je typt op het toetsenbord de toetsen gaan inzinken. Het toetsenbord drukt dan naar beneden. Dit vind ik jammer. Het is een behoorlijk prijzige laptop, maar dit kon wel wat steviger.

Ondanks dat ik deze set kort heb kunnen gebruiken, ben ik toch onder de indruk!

Bedankt voor het lezen van deze impressiereview! Met veel plezier heb ik hier aan gewerkt. Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk informatie te verwerken. Als je feedback of vragen voor mij hebt, schroom dan niet om dat achter te laten .
Ik wil MSI bedanken voor het organiseren van deze fandag! Ik heb het er ontzettend naar mijn zin gehad.

Bovenaan