MSI AP16 Flex Impressie

haasje26

Member

Inleiding
Op 28 februari 2015 werd er in Tilburg de allereerste editie van de MSI Fandag gehouden. Hier was ik zelf ook aanwezig en heb verschillende hardware mogen uitproberen en kort onder handen mogen nemen. Naast game- en overklokhardware stond ook deze onschuldig ogende All-in-One (AIO) PC. Ik heb hem niet lang kunnen uitproberen, maar ik wil toch mijn indruk en ervaring met jullie delen.

De All-in-One

Deze impressiereview gaat over het nieuwe AIO-model van MSI: de AP16 Flex. Op het moment van schrijven heb is hij nog niet te koop in Nederland. De verwachting is dat hij ieder moment uit kan komen.

De specificaties zijn als volgt:

CPU: Intel Core J1900 (4x 2 - 2,41GHz)
RAM: 4GB DDR3L-1333 (max. 8GB)
GPU: Intel HD Graphics
Scherm: 15,6” WXGA (1366x768) / 10-point touchscreen
Opslag: 64GB eMMC + 500GB 2,5” HDD
Netwerk: 1x Gigabit Ethernet + 802.11ac WiFi (bluetooth optioneel)

(Afbeelding afkomstig van MSI)

“Dit zal een perfecte PC zijn voor mijn zusje!” Zij is momenteel op zoek naar een zeer compacte PC geschikt voor haar studie. Ik denk dat deze wel geschikt voor haar zal zijn.

De AIO is niet al te groot (38,2 (breedte) x 26,4 (hoogte) x 2,5 cm (diepte)) en is niet te zwaar (2 kg). Mocht ze het eens meenemen naar school, kan ze hem zonder veel problemen meenemen in haar tas.

Afijn, genoeg over mijn zusje. Laat ik het nu meer hebben over de Flex zelf. De laptop is hoofdzakelijk gemaakt uit plastic. Onder het beeldscherm is ook (geborsteld) aluminium te vinden. Op de achterkant vinden we het logo van MSI met daaronder de voet en het speakersysteem.

Ik vind dat deze AIO zeer zakelijk overkomt. Door de wit/grijze kleuren zal deze AIO zeker in een kantoorpand thuis zijn. Maar ook voor thuisgebruik vind ik hem een mooi ontwerp hebben. Niet te veel extra’s, maar toch to-the-point en strak.

Een leuke feature aan deze AIO is dat hij beschikt over een touchscreen. Met maximaal tien vingers tegelijk is het mogelijk om deze AIO te besturen. Ik had mijn twijfels hier over. Ik geloofde niet direct dat hij bestuurd kon worden met tien vingers tegelijk. Ik heb het welbekende programma Paint opgestart en ben ‘creatief’ bezig geweest. En ja, het touchscreen had alle tien vingers geregistreerd.

Ook leuk is dat deze AIO in drie standen te plaatsen is: staand, liggend of hangend (!). Ik heb er wel vertrouwen in dat de voet stevig genoeg is om te blijven hangen. In de voet zijn ook nog vier mounting holes te vinden. Zo kan je hem bijvoorbeeld aan een muur ophangen. Ik heb helaas nog niet kunnen uitproberen hoe stevig de voet is.

Toen ik deze AIO mocht gebruiken viel het mij op dat de hoeveelheid aansluitingen beperkt was. Na wat verder te bestuderen kon ik meer aansluitingen vinden:

Aan de linkerkant vinden we alleen de aansluiting voor het Kensington slot.

Aan de rechterkant vinden we een kaartlezer, een USB 3.0-poort (met MSI Super Charger), een USB 2.0-poort, een Line-Out audioaansluiting en natuurlijk ook de stroomaansluiting.

Aan de bovenkant vinden we de uitlaat, knoppen om de helderheid aan te passen, de led-indicatoren en de power-button. Achter het scherm vinden we ook nog twee USB 2.0-poorten samen met de netwerkadapter.

Op deze AIO is standaard Windows 8.1 geïnstalleerd. Maar dat is niet het enige. Net als met andere producten van MSI heb ik hier ook bloatware kunnen vinden. Toen ik deze AIO onder handen had vond ik vrijwel dezelfde bloatware als op andere producten. Ik heb BlueStacks, een trial van Office en een flink aantal programma’s van Norton gevonden. Ook de hoeveelheid voorgeïnstalleerde apps viel mij in het verkeerde keelgat.

Ondanks de vele software van derden heb ik geen programma’s gevonden van MSI zelf.

Ondanks dat ik niet veel tijd kon besteden met deze AIO ben ik niet teleurgesteld. Het touchscreen reageert prettig en de snelheid waarmee programma’s opstarten was zeker niet slecht.

Zoals ik al in andere (impressie)reviews aangegeven heb, heb ik niet veel verstand van speakers en audio. Ondanks dat ben ik niet geheel ontevreden over het geluid. Het geluid klinkt redelijk. De speakers zijn geplaatst aan de achterkant, wat ik een groot nadeel vind. Echter heb ik het geluid niet optimaal kunnen testen door de hoeveelheid omgevingsgeluid.

Ik ben best tevreden over deze AIO. Het touchscreen reageert goed en de geluidsproductie is nagenoeg nihil. Er zitten namelijk geen ventilatoren in. Ook de compactheid spreekt mij aan.

(90 graden draaien, 10 punts-touchscreen, een fanless design en een quadcore-CPU maakt deze AIO een 'Flexcellent' apparaat. Afbeelding afkomstig van MSI)

Bedankt voor het lezen van deze impressiereview! Met veel plezier heb ik hier aan gewerkt. Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk informatie te verwerken. Als je feedback of vragen voor mij hebt, schroom dan niet om mij een PM te sturen Ik wil MSI bedanken voor het organiseren van deze fandag! Ik heb het er ontzettend naar mijn zin gehad.

Bovenaan