1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

monitor voor gamen en grafisch ontwerpen

Discussie in 'Monitoren' gestart door Jus125, 5 dec 2018 om 13:18.

1. Jus125

Jus125 Member

Sinds:
    woensdag
    Hoihoi,

Ik ben opzoek naar een monitor die ik hoofdzakeljjk voor ontwerpen kan gebruiken, maar af en toe ook wel is voor het gamen kan gebruiken. Nu heb ik een msi geforce 1060 6gb.
    En het budget wat ik voor een monitor zou willen uitgeven is 1000/1500 goedkoper mag ook altijd:p. Iemand advies?

Laatst bewerkt: 5 dec 2018 om 13:27
  2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Welkom op het forum.
    Ik zit mij af te vragen of het een typefoutje is en je misschien tussen de 100 en 150 euro bedoeld want 1000 tot 1500 euro voor een monitor vind ik wel behoorlijk aan de prijs. Ander punt is dat een monitor voor gaming eigenlijk weer niet echt voor ontwerpen geschikt is en er andere vereisten gesteld worden. Bij ontwerpen heb je denk ik vooral een goed gekalibreerde monitor nodig waarbij b.v. refresh rates niet echt van belang zijn. Voor gaming zijn refresh rates weer vooral van belang en beiden gecombineerd word een stuk moeilijker. Als je zo'n hoog budget hebt zou ik bijna zeggen van pak 2 monitoren en dan 1 puur voor gaming en 1 puur voor ontwerpen.

Jus125 en JB56 vinden dit nuttig.
  3. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Er is weinig toe te voegen aan wat Roel zegt, de eisen voor een gamingmonitor en een (gecalibreerde) monitor voor ontwerpen liggen nu eenmaal een stuk uit elkaar.
    Voor het geld dat jij ter beschikking hebt zou je inderdaad twee monitoren kunnen kopen. Wil je dat niet, dan zul je moeten bepalen wat voor jou het belangrijkste aspect is en op basis daarvan een monitor kopen.

Jus125 vindt dit nuttig.
  4. Egon de Baene

Egon de Baene Senior Member

Sinds:
    7 nov 2012
    als dat budget echt klopt lijkt het me beter dat je ook een betere gpu koopt ;)

5. Van

Van Senior Member

Sinds:
    27 okt 2009
    Laatst bewerkt: 6 dec 2018 om 04:33
  6. Jus125

Jus125 Member

Sinds:
    woensdag
    Oke, dan zal ik idd is wat naar goedkopere alternatieven gaan kijken. Want overkill is natuurlijk niet nodig. Bedankt voor de informatie :)

Egon de Baene vindt dit nuttig.
  7. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Aleen 1 groot nadeel namelijk zo'n gebogen scherm is niet geschikt voor ontwerpen doordat er namelijk altijd een lichte vertekening ontstaat. En tja, qua kleurweergave lees ik toch wel ietwat anders in de review en deze dus echt niet zo goed is, roodpunt licht niet helemaal goed, groen licht verzadigd en dat al 2 behoorlijke minpunten zijn. Maar het meest storende is dat de kijkhoeken niet optimaal zijn en de uniformiteit niet echt goed is terwijl dit voor een ontwerper wel heel belangrijk is.

Voor het ontwerpen raad ik je aan eens te kijken naar merken als b.v. Eizo die bekend erom staan heel accuraat te zijn. Maar voor pak weg tussen de 6 a 800 euro heb je al een heel goed Eizo scherm voor het ontwerp gedeelte. Alleen zijn dat soort schermen weer minder geschikt voor gaming omdat deze vaak qua refreshrates lager liggen. Maar je zou dan voor gamen een 2de monitor erbij kunnen pakken en dan heb je voor pak weg rond 300 euro al heel aardige geschikte schermen. Dan zit je dus nog ver beneden je uiteindelijke budget van max 1500 euro.

Jus125 vindt dit nuttig.
  8. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Volgens mij wen je daar gewoon aan. Mijn bril vertekend ook alles. Kun je gewoon mee leren leven. Mijn huidige bril heb ik een paar weken aan moeten wennen. Waarschijnlijk omdat die sterker is dan de vorige en ook met grotere glazen. In de hoeken is de vertekening het ergst.

Je zicht kalibreert zichzelf ook qua kleuren. Als je één oog in lichte omgeving twee minuten dicht doet en daarna weer open zul je zien dat de witbalans van de twee enorm verschilt. Het oog wat je dicht gehad hebt heeft het 'rood kanaal' enorm gedimd. Als je achter de PC zit met aan de ene kant een raam en aan de andere kant een halfdonkere ruimte heb je hetzelfde.

9. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik weet er alles van want ik ben ook al sinds mijn 11de brildrager, alhoewel ik niet echt vertekening kan zien in de hoeken ( zit ondertussen dat even te bekijken :). Maar ook bij brillenglazen is er kwaliteitsverschil en er bij mij Rodenstock glazen in zitten die kwalitatief wel bekend staan als hoogwaardig.

Klopt, voor gewoon normaal gebruik maakt dat allemaal niet zoveel uit maar als je meer pro gaat werken kan dit soms best wel lastig zijn als een monitor niet goed gekalibreerd is. Ook b.v. als lijnen iets vertekenen kan toch wel lastig zijn bij ontwerpen, maar zo'n gebogen scherm kan wel weer prettig zijn bij het kijken van een film, of b.v. voor gamen. Dat je het gevoel krijgt er midden in te zitten.

10. Egon de Baene

Egon de Baene Senior Member

Sinds:
    7 nov 2012
    Je moet maar eens iets laten afdrukken bij een drukker en op jouw scherm is het geel en op je afdruk is het groen ;)

11. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Zó sterk heb ik het nooit ervaren, maar ik snap je punt. Ik werk nu met een gecalibreerde Dell Ultrasharp en dan zie je inderdaad wel het verschil met een "gewoon" scherm in vergelijking tot de afdruk. De Dell komt er veel dichter bij.

Van en Egon de Baene vinden dit nuttig.
  12. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Vroeger met foto's waren er wel van die centrales die aan witbalans correctie deden. Kreeg je allemaal mislukte foto's...

13. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Klopt, daar ben ik een tijd terug achter gekomen ondanks dat de monitor die ik heb dan "redelijk" gekalibreerd is maar er nog kleurverschil te zien was van wat vanaf de drukker kwam. Als je dan pro bezig bent dan is dat een ramp en wekt alleen maar behoorlijk ergernis op.

14. Van

Van Senior Member

Sinds:
    27 okt 2009
    Persoonlijk vind ik dat te vaak te overtrokken, dat zogenaamde perfecte kleurbereik. Vaak ga je bv met webdesign uit van bepaalde kleur nummers, ook met drukwerk.
    Het is misschien beter maar niet voor de meerprijs. Zat zelf ook in de drukwereld. Sowieso ziet er met het eindresultaat (met printwerk) vrijwel nooit precies hetzelfde eruit... met wat je ziet.. maar daarom heb je ook al die kleur nummers enzo.

Dit scherm bv is gewoon heel goed met kleurbereik/grijswaarden.. Je kan makkelijk met meerdere programma's tegelijk werken, in het midden bv Photoshop (zodat je de minste kleurvervormingen hebt, als dat belangrijk mocht zijn). Rechts bv Illustrator/Indesign en links word of wat dan ook.
    Als je het alleen puur voor photoshop/foto bewerking gebruikt okay wellicht dan beter Eizo.

En als je dan wilt gamen, lekker hoor dit scherm! voor niet veel geld ook nog!

Met zo'n breed scherm helpt een vervorming juist en heb zelf ook een ultrawide met een kromming. En zoals eerder opgegemerkt met mijn bril op dan merk ik pas een vervorming! Met mijn lenzen in en met deze kromming met mijn ultrawide is het gewoon fijn werken juist.
    Met mijn bril op wordt mijn ultrawide gewoon een vlak scherm maar ook een stuk kleiner!, ok heb dan ook -6 :D

Laatst bewerkt: 7 dec 2018 om 22:10
  15. Van

Van Senior Member

Sinds:
    27 okt 2009
    Met mijn bril op lijkt mijn 34 inch een laten we zeggen een 27 inch. Dat vind ik zo irritant van mijn bril dat alles gewoon kleiner en vervormt wordt. Gelukkig zijn lenzen nu zo goed (vooral Silicone lenzen die veel meer zuurstof doorlaten) dat ik er niet veel last van heb (ook best goedkoop als je ze online besteld), tenzij airco's en zo, dan na een lange tijd wordt het comfort toch wat minder (bij mij). Maar geen vervorming en geen kleiner beeld, damn dat is toch wel heel fijn!
    Vroeger ook vanwege dat ik zo'n hekel had aan mijn bril, ondanks de irritatie bleef ik mijn lenzen (die toen van een stuk mindere kwaliteit waren) gewoon dragen... Nu mix ik het, achter mijn monitor altijd lenzen in elk geval!

Laatst bewerkt: 7 dec 2018 om 22:13
  16. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ik heb ook minglazen, zo rond de -3, maar nog nooit echt opgevallen dat dingen kleiner worden. Wel veel scherper ;)

Dat gepiel bij m'n ogen moet ik niet aan denken. Huu

Daarnaast; bij het fietsen zou ik dan alsnog een bril moeten opzetten, tijdens diverse werkzaamheden ook, als de zon fel is ook, en in combinatie met hooikoorts heb ik ook weinig aan lenzen. Heb nu drie brillen op m'n huidige sterkte. Aangezien ik ook veel achter een beeldscherm zit, zit ik er aan te denken gewoon zelf zo'n beeldschermbril te kopen dat je ogen minder hoeven aan ge spannen.

17. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Vervorming in mijn brillenglazen heb ik dan verder hier bijna geen last van en heb ook aan 1 kans -5 met een cylinder van -2 ( is eigenlijk dan -7 ) en aan de andere kant -4 met ook een cylinder van -2 ( is dan eigenlijk -6 ). Maar ik zou in elk geval voor het meer preciezere werk geen gebogen monitor willen want ik weet zeker dat mij dit gaat storen.

Denk dat het ook afhankelijk is van de sterkte want ik merk het helaas wel.

Heb een tijdje zachte lenzen gebruikt maar mee eens, dan ben je moe en wil je naar bed en kan je eerst nog zitten te pielen. Of owee als er iets onder zo'n lens komt en je bent onderweg, lekker, daar sta je dan te knipperen haha.