1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Monitor gaming en grafisch werk

Discussie in 'Monitoren' gestart door arondenouden, 27 jan 2019.

1. arondenouden

arondenouden Member

Sinds:
    3 jan 2019
    Ik ben aan het zoeken voor een monitor.
    - Ik wil hem gebruiken voor gamen en grafisch werk (3d, tekenen, videobewerking, games coderen).
    - Ik wil voor het grafisch werk een IPS monitor, voor de goede kleur-reproductie.
    - Omdat ik er ook op wil gamen wil ik een refresh rate van minimaal 75hz.
    - Ook wil ik graag een lage response time, maar dat is erg lastig te zeggen, want daar wordt vaak mee gesjoemeld.
    - Qua grootte wil ik een 24'' (23,5-24,8) monitor
    - Ik zit nog een beetje te twijfelen welke resolutie ik moet nemen, want ik heb het 1080p is voor grafisch werk wel wat weinig.
    - Voor de inputs weet ik het nog niet helemaal, ik denk of hdmi of displayport (ligt ook aan welke de hoge refresh rate kan doorvoeren)
    - Voor de prijs weet ik het ook nog niet zeker, ergens tussen de 80 en 150 euro denk ik. (ik zit ook vooral tweedehands te kijken)

Dus:
    - Gamen en grafisch werk
    - IPS
    - 75hz+
    - lage response time
    - 24''
    - 1080p+
    - hdmi of displayport
    - 80-150 (tweedehands of niet)

2. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Waarom IPS? VA is ook een techniek die de kleuren zeer goed uit laten komen. Mar een monitoren met jouw eisen voor dat geld nieuw zijn niet haalbaar. Als je er nu eens een paar honderd euro voor neer legt zit je al beter. Weet wel dat een monitor de ervaring maakt of breekt. Je krijgt er namelijk alles door te zien.

3. arondenouden

arondenouden Member

Sinds:
    3 jan 2019
    Is er dan een VA monitor is die aan die eisen voldoet en die jij kan aanbevelen?

4. Crewz

Crewz Senior Member

Sinds:
    19 sep 2018
    Kan je voor grafisch werk niet beter naar een hogere resolutie kijken? Misshien 2560 x 1440, en VA. VA heeft een beter contrast

5. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
  6. arondenouden

arondenouden Member

Sinds:
    3 jan 2019
    ik snap nog niet echt wat het verschil is tussen IPS en VA, want ik dacht dat IPS beter was qua kleuren, maar het VA dan dus een beter contrast?

7. CriticalHit_NL

CriticalHit_NL Senior Member

Sinds:
    22 nov 2013
    Misschien heb je hier wat aan:
    TN, IPS, VA: over monitor panels en lcd-technologie

Ik denk dat VA wel een gulden middenweg is voor beide doelen.

Echte IPS schermen hebben zover ik weet doorgaans wat meer last van input lag of algemeen tragere werking, dus dat is met gamen net iets minder fijn, de kijkhoeken zijn vaak de betere maar ook VA kan daar prima in meekomen.
    VA is dan weer net wat vlotter dan IPS in het algemeen en komt ook meer voor bij hoge refreshrate monitoren, ondanks dat de specificaties in de pricewatch van bijv. Tweakers.net vaak zegt 'IPS'.

TN zou ik dan voor grafisch werk dus eerder negeren.

Indien je een monitor op het oog hebt kan je ook even bij tftcentralco.uk kijken want daar worden veel aspecten uitvoerig getest, alleen je beoogde model moet dan wel getest zijn...
    Desondanks kan je er ook veel informatie op doen als de monitor daar niet is getest.

8. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dan weet je dat fout. Inputlag is een keuze en heeft niks met het IPS paneel te maken. Mijn Dell U3014 in gaming mode heeft 0,0 inputlag. Op enkele uitzonderingen na zijn er helemaal geen "trage" monitoren meer in de zin van ghosting. Tegenwoordig heb je veel meer exemplaren met te veel overdrive wat resulteerd in overshoot. Dat is nog veel smeriger om te zien dan ghosting.

9. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    De meeste (Gaming?) monitoren met IPS paneel zitten tegenwoordig rond de 4 a 5 ms, VA panelen zijn er meerdere met 1 ms, net zoals de TN panelen, dat zal hij bedoelen met zijn stelling dat de IPS panelen de traagste zijn van de drie.
    Er zijn ook wel enkele IPS panelen met 1ms maar die zijn peperduur.

Heb zelf een ééntje met IPS (5 ms) en dat gaat ook lekker soepel ingame dus inderdaad, voor gamen hoef je IPS zeker niet af te schrijven, ook al zijn ze op papier wat trager als de andere types.

Laatst bewerkt: 29 jan 2019
  10. arondenouden

arondenouden Member

Sinds:
    3 jan 2019
    Is er nog iemand die een monitor weet die:
    - Gamen en grafisch werk
    - IPS of VA(wel goede kleurreproductie)
    - 75hz+
    - lage response time
    - 24'' of hoger
    - 1440p
    - hdmi of displayport
    - 80-150 (tweedehands of niet)

11. Crewz

Crewz Senior Member

Sinds:
    19 sep 2018
    Dit is wellicht een optie https://www.coolblue.nl/product/816377/philips-328e9fjab.html

Tweedekans kan je haast niet vinden, met die eisen

JMM vindt dit nuttig.
  12. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012