Moederbord voor een 3700x

Het is weer tijd om m'n pc te upgraden!
Naast dat ik nog allerlei spullen heb liggen, heb ik ook al een aantal dingen besteld die ik sowieso nodig heb. Ik kan echter geen beslissing maken over welk moederbord ik wil kopen.

Ik heb al een aantal dingen opgezocht op verschillende sites, en de voorlopige kanshebbers zijn:
Vergelijkingstabel mobos van Sammy Stephens

- De Gigabyte wordt hier op de site redelijk goed gewaardeerd, heeft een Intel NIC, een degelijke audiochip en dual bios.
- De MSI is goedkoop en heeft een degelijke VRM -- met name voor die prijs. Deze mist echter wel alle pluspunten die de gigabyte wel heeft.
- De Asus lijkt mij de beste keuze, door de goede VRM, Intel NIC en degelijke audiochip. Mist volgens mij wel de dual bios. Ook kan ik verder vrij weinig over dit bord vinden.

Mis ik nog iets wat betreft deze borden en/of heeft iemand nog andere goede opties?

Waar ik naar op zoek ben:
De X470 chipset biedt eigenlijk vrijwel alle mogelijkheden die ik nodig heb. B450 haalt het wat dat betreft net niet, dus dat is geen optie. X570 vind ik verder wel erg duur. Dus tenzij iemand me echt weet te overtuigen van de meerwaarde van X570, is dat ook geen optie.
Wat betreft extraatjes, vind ik kwaliteit belangrijk. Daar wil ik in princype dus best een paar tientjes extra voor betalen -- mits het uiteraard echt iets toevoegt. Uiteraard is extra functionaliteit ook altijd mooi meegenomen.
CPU die er komt is, zoals in de titel al te zien is, een Ryzen 7 3700x.

Van der berg

Senior Member
X470 is een goede keuze. Ik heb gelezen dat de X570 veel meer verbruikt dan een vergelijkbare X470 moederbord. Ik ben het zelfde situatie als jouw maar ik zal ondanks dit voor een X570 kiezen ben je toekomstige bestendig met vooral PCI-E 4.0. Ik ga voor een MSI X570: MSI MPG X570 Gaming Plus €184,- niet goedkoop maar wel goed geprijsd.

Als nog geen review verschenen bij Hardware.info vergelijking X570 moederborden en nog stééds niets verschenen over de 3800X daarop wacht ik

quiller

Senior Member
Op YouTube vind je momenteel een heel mooie roundup van b450 x470 en x570 van gamer nexus... Ze beoordelen onder meer de vorm koeling en features in combinatie met prijs. Die kan je best eens bekijken. Ook voor jou van toepassing @Van der berg

X470 is een goede keuze. Ik heb gelezen dat de X570 veel meer verbruikt dan een vergelijkbare X470 moederbord. Ik ben het zelfde situatie als jouw maar ik zal ondanks dit voor een X570 kiezen ben je toekomstige bestendig met vooral PCI-E 4.0. Ik ga voor een MSI X570: MSI MPG X570 Gaming Plus €184,- niet goedkoop maar wel goed geprijsd.

Als nog geen review verschenen bij Hardware.info vergelijking X570 moederborden en nog stééds niets verschenen over de 3800X daarop wacht ik
Ik loop niet echt warm voor x570. De PCIe 3.0 16x bus word nog niet eens voor de helft vol getrokken door de snelste videokaarten van vandaag. En voor opslag, kan je op X470 ook gewoon gebruik maken van PCIe 4.0 -- mits je het juiste moederbord selecteert.
Verder biedt X570 in mijn optiek simpelweg niet veel extra, maar kost het wel flink meer.

Zelfde overwegingen gedaan voor mijn 2700X destijds.
Uiteindelijk deze gekozen, mede gezien goede uitrusting en voeding; ASRock X470 Gaming K4
Die vind ik (momenteel) maar duur voor wat het biedt.

Op YouTube vind je momenteel een heel mooie roundup van b450 x470 en x570 van gamer nexus... Ze beoordelen onder meer de vorm koeling en features in combinatie met prijs. Die kan je best eens bekijken. Ook voor jou van toepassing @Van der berg
Ik zal zo eens kijken.

Benieuwd of je er iets aan had ;)
Hij ging helaas niet echt diep in op het segment waar ik naar aan het kijken ben. Het Asus Prime bord komt wel langs als een goed bord en het MSI gaming plus bord (indirect) ook. Hij ging echter vrij snel over naar de B450 borden.
Zijn interesses en voorkeuren liggen volgens mij net iets anders dan die van mij.

Zodoende helaas dus geen nieuwe ideeën op gedaan.

Mijn voorkeur ligt voorlopig bij dat Asus bord, dus ik heb daar even naar rond gekeken. Ik moet er echter een bios update bij hebben en sommige winkels doen dat niet, of het is nogal prijzig. Ik ga in ieder geval geen 25 euro neer leggen (Alternate *kuch*) voor een simpele bios update.
Megekko doet niet aan assemblage en bios update volgens hun sites -- tenzij het voor reparatie is.
Op Cdromland kan ik er niks over vinden. Iemand enig idee? Anders bel ik maandag wel ofzo.

Als het bij een van die sites niet lukt, dan is het bord meteen een euro of 20 duurder. Voor die prijs vind ik het de moeite niet meer waard.

Maar goed. Ik moet er van door. Wellicht heb ik morgen wat betere inzichten.

auto660

Member
Jammer dat B450 geen optie is, de MSI B450 Gaming PRO Carbon AC heeft namelijk (in tegenstelling tot zijn X470 versie) bios flash back waardoor je dus zonder cpu je bios kan flashen. Dat zou eigenlijk een hele goede optie zijn.

suijkerbuijk

Senior Member
Waarom geen x570?
Die dingen kosten 160euro plus minus.
Beter memory support .

Sorry maar als ik nu een AMD ryzen zal kopen gaat er gewoon een x570 bord in.

In tegen deel mijn pc gaat een x570 bord krijgen voor mijn ryzen 2600 model.
Aangezien de x570m de beter vrm bezit dan welke m-atx bord.

suijkerbuijk

Senior Member
€€'s, 2005 wil z'n fannetje terug, en het energieverbruik. Alles wat ik zie aan X570 verbruikscijfers lijkt er op te wijzen dat er een of andere gloeielement in zit ofzo...

Je hebt dus een systeem met een slecht bord?
Nee wil mijn msi met 4+2 vrm er uit doen .
Deze bezit maar 1x m2 slot en 2x ddr4 sloten.
Bord draait verder gewoon stabiel voor dagelijks gebruik.

Wil deze vervangen voor de asrock x570m bord .
Deze bezit 2x m2 sloten en 1x m2 wifi slot.
En 4x ddr4 sloten.
En pci-e sloten kan ik dan ook gebruiken voor een high end audio kaart op pci-e basis

De msi kan je maar 2x pci-e sloten gebruiken en 1 x 1xpci-e slot zit achterlijk onder de gpu en kan je dus niet gebruiken .

De asrock bord haal ik gewoon die achterlijke fan met koelblok er af .
Zet er zelf wel een dikke koelblok op
https://www.geekbuying.com/item/Pccooler-Beihai-3-CPU-Cooler-2-Heat-Pipes-Radiator-393064.html?Currency=EUR&gclid=CjwKCAjwgqbpBRAREiwAF046JTB1pCiivvDysEGqUERQdN8PDDx4DinvPzUmExwVP0bl_cFbnAhptxoCDRUQAvD_BwE#googtrans/en/nl&source=googleads&la=nl&dv=c&pt=1o12&ty=pla
Aangezien bij de asrock niks in de weg zit om deze te monteren .
Behalve als 2x gpu in crossfire gaat draaien .
https://www.asrock.com/MB/AMD/X570M Pro4/index.asp

Forum m8

Senior Member
Dan moeten wel de benodigde gaten in het bord zitten om die koeler te monteren, of je moet hem lijmen...

En 4 DIMMs met Ryzen was toch juist een probleem?

Ja, dat MSI bord van je heeft inderdaad wel een hele domme layout. Dat PCIe x16 slot had eentje hoger moeten zitten, of anders het er onder gelegen x1 slot er boven. Schijnbaar was de les van dualslot kaarten nog niet geland bij MSI..

suijkerbuijk

Senior Member
Dan moeten wel de benodigde gaten in het bord zitten om die koeler te monteren, of je moet hem lijmen...

En 4 DIMMs met Ryzen was toch juist een probleem?

Ja, dat MSI bord van je heeft inderdaad wel een hele domme layout. Dat PCIe x16 slot had eentje hoger moeten zitten, of anders het er onder gelegen x1 slot er boven. Schijnbaar was de les van dualslot kaarten nog niet geland bij MSI..
Nee de ryzen 2600 kan makkelijk in praktijk 4x singel side dimms aan op 3200 bus.

Forum m8

Senior Member
Lol.

De laatste keer dat ik heb gekeken naar SS of DS was met m'n Athlon 64 in 2005 / 2006. Nu heb ik geen flauw idee. Het nare toen was ook nog dat de Single Sided set die ik toen gekocht had een half jaar later nog een keer besteld had; zelfde EAN, alles hetzelfde... en toen was het opeens een dualsided set...

suijkerbuijk

Senior Member
Lol.

De laatste keer dat ik heb gekeken naar SS of DS was met m'n Athlon 64 in 2005 / 2006. Nu heb ik geen flauw idee. Het nare toen was ook nog dat de Single Sided set die ik toen gekocht had een half jaar later nog een keer besteld had; zelfde EAN, alles hetzelfde... en toen was het opeens een dualsided set...
Reden dat ik 4x 8gb singel side heb genomen is de prijs.
Als ik dualside 2x16 GB wilde hebben zijn ze nogal duur op een klok van 3200 met rgb .
En de garantie dat ze hoger kunnen klok is er niet.

Terwijl die ik nu heb een max klok van 3600mhz kunnen halen .

KevtjeNL

Member
Ik zelf draai een MSI B450M Mortar met mijn 3700X, en draai voornamelijk op 4,2Ghz, maar tikt some de 4,4Ghz aan in boost (Stock Koeler). VRM's zijn maximaal 30 - 40 graden (Zonder overclock)
2x 16GB 3200Mhz ram van Kingston met SKHynix chips, zonder problemen. (Kingston HyperX Predator)

Even een headsup, MSI heeft de Bios al fixed, maar het is een bios geworden zoals je bij Gigabyte ook zou zien, Geen probleem natuurlijk, maar de UI is een stuk simpeler gemaakt, dit om de ROM size binnen de 16MB te houden

Bovenaan