1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Moederbord kapot

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Danny091283, 16 jun 2017.

1. Danny091283

Danny091283 Senior Member

Sinds:
    14 nov 2012
    Ik heb wat problemen met mijn pc gekregen, maar heeft niets met het moederbord te maken, maar het heeft wel wat vragen over het moederbord opgeroepen.

Vragen zijn:
    1- Hoe merk je wanneer je moederbord defect is?
    2- Hoe lang kan een moederbord mee voordat hij kapot gaat?
    3- Wanneer is een moederbord toe aan vervanging behalve dan een trage cpu of defect moederbord? Eigenlijk is de vraag of een moederbord ook te traag kan worden.

2. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Het heeft niets met het moederbord te maken, maar ik heb toch de vraag of mijn moederbord niet kapot is?

Begin eerst maar eens de problemen te omschrijven, en de specificaties op te schrijven. Dan kunnen we helpen.

1, Daar is geen makkelijk antwoord op, kan van alles zijn.
    2, Niets van te zeggen.
    3, Ook niets van te zeggen. Een moederbord kan in ieder geval niet traag worden, wat dat dan ook mag betekenen.

3. Danny091283

Sinds:
    14 nov 2012
    Ik wil best mijn probleem omschrijven, maar denk dat het software matig is en dat het probleem in Windows zit.
    Het zijn meer algemene vragen.

Mijn pc is nu 4.5 jaar oud en wil er eigenlijk nog 1 a 2 jaar mee doen voordat ik hem vervang, maar mocht ik een hardware probleem hebben dan zat ik al wat te filosoferen over wat ik wil en toen kwamen deze vragen op. Dus vandaar.

Linkje naar mijn probleem: https://nl.hardware.info/forum/thre...utton-windows-toetsenbord-werken-niet.290342/

4. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Dat probleem heeft 99% zeker niet met je moederbord te maken, en is inderdaad een softwarefout.
    Geef toch maar even de specificaties van de computer.

Het is wel een legale versie van windows? Dit klinkt heel erg als problemen die je krijgt met gekraakte windows.

Heb je avg al eens geprobeerd te verwijderen, aangezien die ook raar zit te doen?

5. Danny091283

Sinds:
    14 nov 2012
    Windows 10 gedownload vanaf de Microsoft Windows website. Key heb ik daarna online gekocht.
    Ik vermoed dat ik gewoon ff een clean Windows instal moet doen.

Pc: zie mijn User systeem. Core i5 3570k overclockt. Asus strix gtx 1060. 2x ssd en 1x een HD. 32gb werkgeheugen. Asus
    ASUS P8Z77-V Pro waarvan 1 pci-e slot kapot is.

6. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Begin maar met de overclock er af te halen. Daar moet je altijd mee beginnen.

Hoe krijg je het voor elkaar om een pci-e slot kapot te krijgen? Is er nog meer kapot?

7. Danny091283

Sinds:
    14 nov 2012
    De overclock heb ik liever aan staan. Ik speel veel Guild Wars 2 wat een cpu heavy game is, heb de overclock denk ik nodig om hem nog goed genoeg te kunnen draaien.

Mijn pci-e slot heb ik zelf kapot getrokken omdat ik mijn gpu er niet uit kreeg. Zag de pins wat uitrekken. Zodoende zit mijn gpu nu ook in het onderste slot geclickt.

8. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Dan los je het zelf maar op.
    Een overclock kan rare dingen veroorzaken, daarom moet je altijd beginnen met de overclock er af te halen.

Ik zou dat moederbord niet meer vertrouwen. Kan ook goed dat die rare dingen doet, omdat dat slot kapot is.
    Ik snap ook echt niet hoe je het voor elkaar krijgt om een pci-e slot te slopen.

9. Danny091283

Sinds:
    14 nov 2012
    Een iets mildere reactie mag ook wel. Slechte dag gehad?

Als ik een nieuw moederbord nodig heb dan kan ik beter direct een nieuwe cpu aanschaffen. Ofwel een nieuwe pc. Vorig jaar is er een gtx 1060 in gekomen. Over 2 jaar zou ik een nieuwe gpu en scherm willen hebben om op 4k te kunnen gamen. Zal ik daar nu al qua cpu rekening mee moeten houden? Ofwel een goede i7 of eventueel een i9?

10. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Ik vraag 2x om je overclock er af te halen, jij wil dat niet, dan los je het maar lekker zelf op.
    Ik vraag die dingen niet omdat ik het zo leuk vind, ik vraag het om jou te helpen.

Dit was nog een milde reactie.

Als jij je moederbord zo gesloopt hebt, kan je geen computers bouwen, en kan er van alles aan de hand zijn.
    Je geheugen, videokaart, moederbord, processor, harde schijf, alles kan wel kapot zijn, als je zo hardhandig met je spullen om gaat.

11. Danny091283

Sinds:
    14 nov 2012
    Dat is jouw mening en interpretatie. Je bent daar wel erg snel mee zonder dat je mij kent en weet wat voor ervaring ik heb. Overigens weet jij geneens of ik mijn pc zelf heb gebouwd of dat misschien iemand anders dat heeft gedaan. Ook weet je niet waarom de gpu er uit moest en de reden waarom ik wat meer kracht heb gebruikt.
    Daarnaast hoef ik niet altijd te doen wat een ander mij opdraagt. Ik vraag hier advies en info en ben niet opzoek naar iemand die me op een nogal directe manier verteld wat ik moet doen, dat valt bij mij verkeerd.

Laatst bewerkt: 17 jun 2017
  12. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Ach, dan zoek je het toch lekker zelf uit.

Zoals ik al zei, ik vraag jou om de overclock er af te halen, OM JOU TE HELPEN!
    Ik vraag jou niet om dingen te doen, omdat ik het zo leuk vind om jou te vertellen wat je moet doen. :rolleyes: Nee, je hoeft het niet te doen, maar dan ga ik je ook absoluut niet helpen.
    Jij wil per se de overclock er op laten staan, zoek het dan lekker zelf uit.

Als je je videokaart zo uit het slot trekt, kan ik zeker wel oordelen dat je absoluut geen computers kan bouwen.

13. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Kan me wel voorstellen dat iemand die je eerst normaal advies geeft en beetje geïrriteerd wordt als jij zijn goed bedoelde advies negeert.
    Die OC moet er gewoon af om tot de oplossingen te komen.

14. Danny091283

Sinds:
    14 nov 2012
    Zijn advies is niets mis mee, maar zijn manier van communiceren wel. Daarnaast heb ik nooit gevraagd in dit topic op mijn probleem op te lossen, maar heb ik 3 vragen gesteld waar ik benieuwd naar ben en info over wil. We zijn zo helemaal off topic gegaan. Voor mijn probleem heb ik een ander topic aangemaakt, zie eerdere link

Ik ben gewoon benieuwd wat de symptonen zijn van een kapot moederbord.

15. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Je vragen zijn beantwoord in de 1e reactie op jou topic.

Wat de symptomen zijn van een kapot moederbord is (voor de 2e keer) weinig van te zeggen.
    Er zitten (bij wijze van spreken) 50 onderdelen op een moederbord.
    Als de chip in je onboard audio kapot gaat, geeft het natuurlijk andere symptomen als dat je sata controller kapot gaat. (ik zeg maar iets)

Je andere topic loopt geen storm. Hier willen mensen je helpen, maar je wil het niet accepteren.
    Dan niet toch.

Jou manier van comminuceren is ook niet super hoor.
    Maar goed, als jij je probleem niet opgelost wil hebben, dan niet.

16. Danny091283

Sinds:
    14 nov 2012
    Oke, maar snap iets niet.
    Een besturingssysteem staat toch los van een BIOS? Hoe kan het een dan met het andere te maken hebben terwijl alleen de cpu instellingen anders zijn? Ik zie die link niet met een windows start button en een windows keyboard button die niet meer werken. Vandaar dat ik zijn advies ook negeerde.

Mijn pc heeft ook altijd goed gedraaid sinds gisteren dat er 2 dingen niet meer werken. Als het iets met dat pci-e slot te maken heeft dan zou ik iets al 2 jaar geleden aan mijn pc moeten merken

17. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Je overclock werkt toch in windows? Dat is toch het hele punt van overclocken?
    Windows, of de pc zelf, kan rare dingen gaan doen, als er een overclock op zit.
    Jou problemen kunnen (misschien) door de overclock komen, daarom moet je (voor de 3e keer) beginnen met de overclock er af te halen. Dan kan je pas diagnoses gaan stellen.

Je computer word toch ook instabiel als je je overclock te hoog zet? Wat gebeurt er dan? Dan krijg je een bluescreen.
    Natuurlijk is je overclock verbonden met windows, en je bios is ook verbonden met windows.
    Als je een instelling in de bios verkeerd zet, start je windows ook niet meer op.
    Ik weet niet hoe je er bij komt dat dat niet met elkaar verbonden zou zijn.

En als je iets niet weet, vraag het dan gewoon, zoals hier. Nu heb je een antwoord op je vraag.
    In plaats van nee, ik haal de overclock er niet af, en jij kan me niet vertellen wat ik moet doen.
    Terwijl je eigenlijk niet eens weet waarom ik het vraag, en je weet volgens mij niet eens waarom je nee zegt.

Ik ben bovendien niet de enige die zegt dat de overclock er af moet, om tot een goede diagnose te komen. Je kan mijn reacties negeren, dan is er nog steeds een reactie die precies hetzelfde zegt als ik.

18. Danny091283

Sinds:
    14 nov 2012
    Maar snap nog steeds niet wat het te maken heeft met 2 buttons die niet goed werken die dat 2 dagen geleden met overclock wel deden.

Als je een windows update krijgt kan dat dan de communicatie tussen bios en windows veranderen en dan doordat je een overclock hebt ineens zich anders gaan gedragen en storingen geven? Als dit zo is, moet je dan voor elke update de overclock eraf halen en na de update eventueel terug zetten?

19. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Het heeft misschien met elkaar te maken, misschien niet.
    Daar kom je pas achter als je de overclock er af haalt.
    Om problemen op te lossen, moet de pc gewoon stock lopen.

Dit begint wel echt heel erg vermoeiend te worden.
    Moet ik echt per se alles 5x herhalen? Lees mijn reacties gewoon in 1x goed.
    Dit antwoord heb ik ook al gegeven in eerdere reacties.

Impulz vindt dit nuttig.
  20. Danny091283

Sinds:
    14 nov 2012
    Ik wil graag leren en dat roept vragen op. Ik zal de overclock er wel af halen.

Nog een vraag. Kan het zijn doordat je een defecte pci-e slot hebt je besturingssysteem hierdoor storingen kan gaan geven ook al heeft het niets met de aansturing van dat pci-e slot te maken heeft.
    Over het algemeen: kan een defect onderdeel er voor zorgen dat er bepaalde software matige fouten ontstaan in je besturingssysteem zonder dat het iets te maken heeft met de aansturing van het defecte onderdeel?