1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

modem met 1 aansluiting

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door Toine1, 19 jun 2012.

1. Toine1

Toine1 Senior Member

Sinds:
    6 mrt 2010
    Ik heb via Alice een modem [copermine] met maar 1 aansluiting en normaal splits ik via de Belkin draadloze router het signaal naar twee PC's [bedraad] en draadloos naar de Macbook. Nu wil ik de PC's met modem op zolder plaatsen en de router op de 1ste verdieping zetten zodat de macbook ook op de begaande grond en in de tuin kan internetten.
    Is het mogelijk om hiervoor een splitter te gebruiken of moet dit echt met een switch?
    Volgens Alice moet het volgende gebeuren: U kunt een switch plaatsen tussen uw computers en het Alice modem. Het modem zal middels DHCP automatisch ip-adressen uitkeren

2. Booster.

Booster. Senior Member

Sinds:
    30 mei 2011
    Ik zelf zou het anders doen. Ik zou de modem bij het punt waar de telefoonlijn binnen komt hebben geplaatst (meestal meterkast). De router op de eerste verdieping op een plek waar je overal bereik hebt (huis + tuin). En dan vanuit de router twee kabels naar zolder voor de pc's. Dan heb je verder helemaal geen splitters of switches nodig.

Als je toch voor je eigen opstelling kiest. Dan moet je een switch gebruiken. Want bij een splitter kun je maar één uitgang tegelijk gebruiken (die dan al door de router bezet is).

3. mvschaik

mvschaik

Sinds:
    8 nov 2002
    Eens met het antwoord van Booster. Switch is absoluut de beste oplossing.

Een splitter voor LAN bestaat ook niet "echt". Je zou het kunnen proberen met een ISDN splitter en mogelijk werkt het ook wel, maar dan krijg je een situatie vergelijkbaar met een HUB. Nadeel hiervan is dat het "Shared Medium" betreft en dit kan tot collisions leiden met als gevolg snelheidsverlies. Met twee PCs zal dit overigens verwaarloosbaar zijn.

Derde oplossing zijn van die Lan over Power units. Kan je ook overwegen.