Miniatuur thuisbioscoop

govie

Senior Member
User systemen
Ik heb wat advies nodig. Ik wil mijn tevee de woonkamer uit hebben ipv een espressokastje/bar in combinatie een beamer+beamerscherm omdat ik bijna nooit televisie kijk op de televisie. Het beamerscherm komt uit het zicht te hangen achter draagbalken in mijn plafond (oud klooster):
  1. Heb opgemeten dat 140 cm breedte optimaal is qua indeelbaarheid woonkamer, dus een maximale diagonaal van 60" lijkt me ok?
  2. Welke resolutie beamer moet ik nou eigenlijk nastreven voor op 60" als voorbeeld lord of the rings te kijken op hoge kwaliteit voor een prettige ervaring?
  3. Zijn er type beamers die echt prima met daglicht scherp beeld genereren of wordt dat beeld ook minder ondanks de verkooppraatjes? Anders heeft een duurdere beamer weinig zin, niet?
  4. Beamers over marktplaats kopen, heeft daar iemand ervaring mee?
  5. Hoe zit het met de brandduur van lampjes? Is dit nog steeds een issue?
thx.

Forum m8

Senior Member
User systemen
  1. Heb opgemeten dat 140 cm breedte optimaal is qua indeelbaarheid woonkamer, dus een maximale diagonaal van 60" lijkt me ok?
Bij 16:9 en 140cm breedte kom je aan 78,75 hoog en een diagonaal van 160,6 cm ofwel 63"

Welke resolutie beamer moet ik nou eigenlijk nastreven voor op 60" als voorbeeld lord of the rings te kijken op hoge kwaliteit voor een prettige ervaring?
Hoe ver zit je er af? Ik zou 4K doen. Maar dat zal wel weer prijzig zijn.

1. Zijn er type beamers die echt prima met daglicht scherp beeld genereren of wordt dat beeld ook minder ondanks de verkooppraatjes? Anders heeft een duurdere beamer weinig zin, niet?
Beamer die bij daglicht goed werkt ben ik nog nooit tegengekomen. YMMV

Zijn toch ook al beamers met LED lamp?

pizzaman

Senior Member
User systemen
Volgens mij is led vrij duur. Maar als je budget onbeperkt is, kun je ook voor een laser projector gaan ;-)

Aan de andere kant: kun je bij 60 inch niet veel beter een tv kopen? Desnoods plek als je prefect donker wil.

govie

Senior Member
User systemen
Jammer dat bij daglicht er nog niet goede beeldkwaliteit mogelijk is, maarja ik kan nog wel effe wachten om e.e.a. te overwegen. Ik heb de wens om een filmpje te kijken zo nu en dan op groot formaat en anders het beeldscherm te verbergen, maar is geen primaire levensbehoefte. Ik hou gewoon de meukmarktplaatsen in de gaten en we zien wel. :cool: Voorlopig staat de televisie achter de feautuils wat ook prima is en Rome was immers niet gebouwd in een dag.

Laatst bewerkt:
Bovenaan