1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Memory upgrade met twee verschillende setjes

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Harm van Zon, 7 jan 2019.

1. Harm van Zon

Harm van Zon Member

Sinds:
    17 mrt 2016
    Ik heb een workstation met 32 GB RAm er in, 4x8GB.

Dit is Kingston HyperX DDR4-2666 CL15 RAM. Nu wil ik uitbreiden naar 64Gb. Ik heb 8 sloten op mijn moederbord. Echter dit geheugen kan ik nergens meer vinden, wel met CL16 latency.
    Nu weet ik van vroeger dat verschillende snelheden nog wel eens een probleem kunnen zijn. Maar verschillende timings weet ik niet.

Aangezien geheugen nog steeds vrij duur is, heb ik geen zin om een nieuw setje van 64Gb te kopen. Ik heb ook geen toepassing voor deze 32GB die dan overblijft.

2. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Online kopen (de CL16 kit) in je PC stoppen alle Dimmetjes op CL 15 laten draaien. Werkt het mooi. Werkt het niet terugsturen. Je hebt als consument 14 dagen om het product terug te sturen zonder enige reden (wet koop op afstand).

3. Harm van Zon

Harm van Zon Member

Sinds:
    17 mrt 2016
    Dank voor de tip. Dus de CL16 kit overklokken en niet de CL15 onderklokken.

4. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Yep. Heb zelf ook een CL16 kit (4 dimmetjes van Micron die op CL13 loopt zonder enige problemen.

In het ergste geval zal je het terug moeten sturen en in het beste geval werkt alles.

5. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
  6. Harm van Zon

Harm van Zon Member

Sinds:
    17 mrt 2016
    Ik ga even kijken wat de timings precies zijn

7. Harm van Zon

Harm van Zon Member

Sinds:
    17 mrt 2016
    De Ripjaws hebben een net iets snellere tRCP en tRP timing, maar zijn goed verkrijgbaar dus dat ga ik even proberen.