1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Memory snelheden. (CPU/MOBO)

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door PredCaliber, 2 nov 2018.

1. PredCaliber

PredCaliber Senior Member

Sinds:
    11 jun 2013
    @division
    Klopt, op 4k sowieso, maar 1440p zie je soms nog wel wat invloed van de CPU. Daarom dacht ik dat een 9700k wel 20/30% extra FPS zou geven, maar het is eerder 5/10%.

@eismc2 haha jij ook bedankt! :) Had memory speed op auto gezet en XMP op 1. Het setje loopt nu op 2400mhz zonder blikken of blozen. En dan van te voren zo druk gemaakt... :eek: Krijgt het in zijn laatste jaar toch nog een volwaardig dual channel setje. :D Ik moet zeggen dat mijn systeem na al die jaren nog bijzonder goed werkt en bijzonder responsief is in dagelijks gebruik. En dat is best knap voor 5 jaar oude techniek. Wie weet dat ik nog eens op een regenachtige (of sneeuwachtige) zondagmiddag een OC ga doen, kijken wat er nog uit te halen valt. Haswell refresh loopt inderdaad redelijk op zijn einde, maar een jaartje zing ik het nog wel uit ;)

Bedankt allemaal alsnog voor jullie hulp!

2. PredCaliber

Sinds:
    11 jun 2013
    haha oke, als je denkt dat dit hoofdstuk afgesloten is, niet dus.. ;)

Ik heb na weken van twijfelen toch besloten om mijn CPU/MOBO/Koeler/geheugen weg te doen, en voor Ryzen 2700x te gaan.
    Ik edit steeds meer video, en ik vind dat op 1440p rendering toch wel echt dat het wel een stukje sneller mag. (Ik kom vaak savonds in de knoei met rendertijden en het nog op Youtube zetten. Snoept stiekem toch wel wat van mijn nachtrust af)
    Tevens wil ik volgend jaar ook gaan streamen, en dan zijn 8c /16 threads van de 2700x meer dan welkom!

Ik heb heel lang getwijfeld tussen een 9900k en een 2700x, maar het verschil op 1440p gaming is voor mij niet hoog genoeg om voor de 9900k te kiezen. En maar goed ook, want voor de prijs van een 9900k heb ik nu een 2700x, moederbord, en RAM ;)

Ik zal voor de geïnteresseerden mijn ervaringen delen zodra ik mijn systeem in elkaar heb zitten.

Wim Visser vindt dit nuttig.
  3. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Goede en wijze keuze!

Wim Visser vindt dit nuttig.
  4. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Leuk!

5. PredCaliber

Sinds:
    11 jun 2013
    Als dit een filmreeks zou zijn, zou dit inmiddels een slecht uitgeknepen deel 5 zijn... ;) Maar het verhaal gaat verder...

Ik heb toch maar de overstap van Ryzen naar Intel gemaakt. (De 9700k om precies te zijn.) Mijn ervaringen met mijn Ryzen 7 2700x zijn namelijk vrij gemengd om eerlijk te zijn.

Zo ging de installatie van Windows 10 al niet echt vlekkeloos, heb ik inmiddels in een kleine maand tijd 2x BSOD gehad van memory error, (Na onderzoek blijkt dat XMP met Ryzen soms niet helemaal lekker schijnt te werken) en ik heb het idee dat sommige van mijn oude gemodde games slechter draaien dan op mijn oude 4790k. Vraag niet hoe het kan, maar ik denk dat het dan stiekem toch met betere clocksnelheden te maken heeft op mijn 4790k. Niet echt een lekkere indruk dus van AMD met zijn snelste Ryzen 7 CPU vs een 5 jaar oude Intel CPU...

Op nieuwere games zijn de prestaties wel iets beter, en dan met name het grote verschil wat ik wel merk is dat bij games die 6 cores ondersteunen zoals Kingdom Come Deliverance of Battlefield 1.

Echter wat ook enorm tegen valt zijn de render tijden van videobewerking op mijn Corel Videostudio Ultimate software. Dit ligt dan niet direct aan de 2700x, want Corel Videostudio schijnt nogal brakke multi core (boven 4 cores)ondersteuning te hebben. Lekker dan! Ik ga volgend jaar maar eens kijken of ik wat met Adobe Premiere Pro kan, want dit pakket heeft wel veel betere CPU core ondersteuning en is eigenlijk ook gewoon het meest gebruikte programma in de (semi) professionele wereld. Echter lees ik hier ook weer dat Ryzen niet zo goede support krijgt als Intel. Reden 2 om weer naar Intel terug te gaan.

Ik ben dus niet voor de 9900k gegaan, maar voor de 9700k.
    Hoodreden is dat voor gaming benchmarks deze zelfs soms ietsje sneller is zelfs dan de 9900k, omdat er toch niet meer dan 8 cores gebruikt worden, en hyperthreading soms juist nadelig is voor games. (zie de HWinfoTV video hierover) Ook blijken in veel Premiere pro benchmarks dat er nauwelijks verschil is in render tijden met 9900k, ondanks zijn hyperthreading, waardoor ik persoonlijk het nut van de 9900k niet zo in zie. De prijzen van de 9700k liggen nu rond de 440 euro, en ik had van mijn werk een bon van 50 euro gehad waardoor de prijs al goed dragelijk is t.o.v. de Ryzen 2700x. Ik heb er ook niet heel veel op verloren gelukkig ;) Mocht er volgend jaar op de 10nm iets heel bijzonders worden aangekondigd met baanbrekende nieuwe snelheden, dan stap ik misschien weer over, maar voorlopig houd ik het lekker bij deze setup ;)

6. Wim Visser

Wim Visser Senior Member

Sinds:
    30 jul 2017
    Hier een Ryzen 2700X systeem draaien en ben er zeer tevreden over :)

7. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Renderen met Quick sync. Zit ingebakken in jouw cpu.supersnel en de kwaliteit is met de laatste generaties prima.
    Moet je wel een echte editer gebruiken en niet een programma als Corel Video studio,want dat is drie keer niks (langzaam,buggie,etc)
    Mijn favoriet blijft Power Director,was vroeger (tot een jaar of vier geleden een bak ellende),maar de laatste jaren hebben ze grote sprongen gemaakt.
    En ik heb echt alle editers geprobeerd door de vele jaren.
    Overigens werkt Premiére Pro/Elements ook lekker,echter Power Director toch net wat smoother.

Laatst bewerkt: 31 dec 2018