1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Memory snelheden. (CPU/MOBO)

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door PredCaliber, 2 nov 2018.

1. PredCaliber

PredCaliber Senior Member

Sinds:
    11 jun 2013
    Hallo allemaal,

Ik draai op dit moment:
    i7 4790k
    Corsair Vengeance 12GB DDR3-1600 CL9 triple kit
    MSI Z97 Gaming 5
    MSI GTX 1080ti Gaming

Ik wil nog even een jaartje uitzingen met dit systeem, want opzich gaat alles nog prima m.b.t. gaming.
    Echter met Video Editing wat ik ook veel op deze machine doe, zit ik ter overbrugging toch naar ander en vooral meer memory te kijken. De 12 GB DDR3 heb ik namelijk al van een paar systemen meegenomen, en dit is eigenlijk echt een tripple channel kitje. Hierdoor draait mijn memory redelijk traag aangezien het een dual channel bord is.

Nu kan ik redelijk goedkoop 32GB DDR3 2400mhz aankomen, maar zit ik een beetje met de memory snelheden in mijn maag. Mijn moederbord heeft namelijk ondersteuning tot 3300mhz, maar mijn CPU kan maar tot DDR3- 1600mhz.

Ik had al het e.e.a. opgezocht, en als het goed is klokt mijn CPU de memory snelheden automatisch terug naar 1600mhz. Echter andere verhalen zeggen ook weer dat er kans is dat het systeem niet boot omdat het moederbord er niet van kan booten. Heeft iemand ervaring met sneller (DDR3) geheugen dan de CPU aan kan?

2. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Sneller geheugen wordt inderdaad teruggeschakeld naar ondersteunde snelheden van processor/moederbord.
    Zolang je zelfde snelheid gebruikt voor alle modules, is er geen issue.

gamemeneerarmy vindt dit nuttig.
  3. Panzio

Panzio Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2017
    CPU klokt niet automatisch snelheden terug. De maximale CPU clocksnelheid is feitelijk een gegarandeerd ondersteunde snelheid waarop je werkgeheugen altijd kan draaien. Moederborden ondersteunen ook altijd minimaal de bij CPU vastgestelde ondersteunde kloksnelheid.

Bij duurdere moederborden zoals jouw Z97 Gaming 5 worden ook hogere clocksnelheden door het moederbord ondersteund. Alle clocksnelheden hoger dan wat CPU ondersteunt is formeel een overclock van het geheugen. Als je bij jouw moederbord kijkt op de productpagina zie je dit ook staan:

https://www.msi.com/Motherboard/Z97-GAMING-5/Specification

Bij de hogere snelheden staat een * met als toelichting OC (overclock). Deze overclock wordt echter niet gegarandeerd! Dat is belangrijk om te realiseren. Moederbordfabrikanten publiceren wel altijd een QVL list met geheugenkitjes die getest zijn en die op bepaalde snelheden werken bij door hun uitgevoerde test. Die vind je hier voor jouw moederbord:

https://www.msi.com/Motherboard/support/Z97-GAMING-5#support-mem

Als je werkgeheugen koopt die op die lijst staat kun je vrijwel zeker zijn dat de clocksnelheid wordt behaald zoals op deze lijst bevestigd. Staat je werkgeheugen niet op die lijst? Ook dan kan het prima dat je werkgeheugen toch werkt op de hoge clocksnelheid, maar garantie daarop heb je niet.

Wanneer de hogere snelheid niet wordt ondersteunt dan clockt deze normaal gewoon terug naar lagere wel ondersteunde snelheid.

4. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Dat zeg ik, alleen in veel minder woorden :)

5. Panzio

Panzio Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2017
    Haha inderdaad. Mijn typevingers jeukten :D

Overigens. Clockt hij bij verschillende snelheden ook niet gewoon terug naar 1 snelheid, de laagste?

6. PredCaliber

Sinds:
    11 jun 2013
    Bedankt voor jullie antwoorden, en bedankt @Panzio voor jouw uitgebreide links. Ik had al wel wat gelezen dat je dan met XMP profielen aan de gang moet, maar om eerlijk te zijn vind ik het wel prima als de DDR3-1600 zal worden overgenomen. Ik had al wat benchmarks gezien, en het verschil met DDR3-1600 vs hogere snelheden was enigszins te verwaarlozen voor hetgeen wat ik doe.

7. Panzio

Panzio Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2017
    Ok mooi zo. Als je de nieuwe set installeert zet in BIOS dan inderdaad XMP aan. Doet hij het dan is het mooi meegenomen, doet hij het niet dan clockt hij weer terug.

8. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Als je praktisch gezien het nog een jaartje uit wilt zingen met deze setup, zou je er wellicht niet meer in willen investeren met meer of sneller RAM.
    Ondanks dat de CPU (K versie) als moederbord (schreeuwt OC) en geheugen (XMP) zich uitstekend lenen voor overklokken.
    De voordelen van geheugen overklokken geeft, zoals je zelf al aangeeft, weinig meerwaarde binnen de toepassing waarvoor je het gebruikt.

9. PredCaliber

Sinds:
    11 jun 2013
    @eismc2 Klopt, ik begrijp je gedachtengang hoor.
    Ik overclock alleen niet omdat ik echt stabiliteit nodig heb in mijn systeem vanwege video editing en het (zwaar) modificeren van games. Hierdoor komen heel af en toe wel eens her en der wat crashes of zelfs BSOD's voor , en ik kan er niet nog meer instabiliteit bij hebben door OC waardoor ik wel/niet weet of het door de OC komt of niet. Gebeurd gelukkig niet vaak, maar als het wel gebeurd wil ik graag hebben dat het door het modden komt en niet een eventuele OC ;) Waarom had ik destijds dan toch voor de i7 4790k gekozen? Om eerlijk te zijn simpelweg omdat het destijds de snelste i7 was met de hoogste kloksnelheden.

Maar met het geheugen is het anders. 3 modules is klote vanwege de dual channel. Hierdoor moet ik of 2 of 4 modules gebruiken, en 8GB lijkt me dan weer erg karig als ik 1 module weg haal. 32GB voor een prikkie lijkt me dan geen slechte deal om nog een jaartje van te genieten. :)

10. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Gewoon uit interesse.. wat versta je onder zwaar modden van games?
    Ik las daar al iets over in een eerder topic.. praat je dan over hardware tweaken of iets als in-game mapmodding of driver optimalisaties?

Dus de nieuwe 32GB kit bestaat uit 4x 8GB sticks die op dual channel gaan werken. Hoeveel is een prikkie als ik vragen mag..pm mag ook ;)

11. PredCaliber

Sinds:
    11 jun 2013
    @eismc2

vwb het geheugen verhaal... Tsja.. Niets zo veranderlijk als een mens zullen we maar zeggen.. :) Ik heb inderdaad na zitten denken of het wel verstandig is om te investeren in 32GB DDR3 geheugen. Conclusie is inderdaad een beetje zonde.

Wat dan wel?
    Aangezien een i9 9900k nu 650-700 euro is, heb ik eens serieus zitten overwegen of ik niet kamp rood (AMD) eens ga proberen. Altijd Intel builds gehad, maar voor de huidige prijs van een i9 9900k heb je namelijk een Ryzen 7 2700x ,een high end moederbord, en 16GB DDR4 RAM.
    8 cores 16 threads, leuke kloksnelheden, een redelijk goede stock cooler bij de Ryzen 7. Mocht het bevallen, dan verkoop ik mijn huidige 4790k setup waardoor de upgrade me maar een paar 100 eur kost. Tuurlijk, de 9900k is sneller, maar aangezien ik alles op 1440p doe is de CPU minder van belang dan de GPU.

vwb je vraag over zwaar modden:
    Zwaar modden is in mijn geval TES V Skyrim:SE rond de 300 mods en bestanden. Zelfde voor TES IV - Oblivion. ik heb een Youtube kanaal, dat dat draait voornamelijk over modden. Ook games zoals Kingdom Come Deliverance en GTA V zijn met HD texture packs, reshades, en ENB's enorm veeleisend. Mijn i7 4790k en GTX 1080ti zijn daarom op dit moment op 1440p echt geen overbodige luxe.

12. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Als je die nog niet besteld hebt is het mss toch beter om op zen 2 te wachten … (of je vervangt achteraf de cpu natuurlijk...)

division vindt dit nuttig.
  13. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Juist zo heb ik dat ook gedaan. Nu de 2600x gekocht.. Mocht zen 2 uit komen en "mocht deze veel beter doen" neem ik die weer. Zal waarschijnlijk wel een bios update van je moederbord nodig zijn tegen die tijd. Ook 1 van de redenen waarom ik gelijk een bordje heb genomen met goede VRM levering.

quiller vindt dit nuttig.
  14. Panzio

Panzio Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2017
    :confused::confused:
    Waaat! Heb ik dat hele verhaal voor niets zitten tikken !:confused::D

15. TrueTactiX

TrueTactiX Senior Member

Sinds:
    11 mei 2016
    Als je maar van die vreselijke jeuk af bent... ;-)

16. PredCaliber

Sinds:
    11 jun 2013
    Nog niet besteld. Ik wacht even de release dates af. Volgens mij horen we vandaag meer toch? :)

haha nee hoor! Het was vrij leerzaam :)

17. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    + het is goed voor je vinger conditie :p

18. PredCaliber

Sinds:
    11 jun 2013
    Nou oke... het final verdict is het volgende geworden: :oops:

Geen 9th gen Intel CPU
    Geen Ryzen 2700x
    Geen 32GB RAM

maar.. 100eur geinvesteerd in een setje G.Skill TridentX F3-2400C10D-16GTX.
    2 snelle reepjes zodat ik na 3 jaar alsnog een fatsoenlijke snelle dual channel set RAM kan draaien.:p

Voor de rest eigenlijk nog prima tevreden met deze setup. Gisteren nog wat gaming benchmarks zitten kijken 4790k vs 9700k, en op 1440p en 4k is het FPS verschil bijna te verwaarlozen soms.. Bizar!

19. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Meeste komt neer op je gpu met 1440p en 4k. Theoretisch zou je zelfs een g4560 kunnen gebruiken als je op 4k gaat spelen. Niet dat iemand een gtx 1080ti met g4560 gebruikt...

20. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Nog bedankt voor de recente feedback. Ik snap het veel beter sinds ik me eens in je activiteiten heb verdiept. Leuke bezigheid en verrassend besluit deze aankoop! Al is het maar voor de heb en de looks zullen we maar denken.
    Nu schreeuwt het systeem nog harder voor een overklok..met Samsung DDR3 B-die :D (shhh)
    Kan me ook wel weer voorstellen dat je nu een fatsoenlijke DC kit hebt en je pctje nog prima meekan binnen de toepassing.

In het overklok-verhaal ga ik ervan uit dat je een stabiele 24/7 overklok draait..dus niet extreem, gewoon omdat het kan, dan komt dat nieuwe kitje ook wat beter tot z'n recht i.p.v. z'n resterende dagen te slijten op 1600MHz CL7 wat ook mogelijk is.

D'r zijn nog heel wat mensen die gratis performance laten liggen. Overklokken is leuk als je er wat tijd voor vrijmaakt en interesse in hebt. Zeker met een systeem wat tegen het eind van 'n evt. toepassingsgebied loopt. Maar dat had ik al gezegd..dus hush now..
    Veel plezier ermee !