1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Meerwaarde plaatsen videokaart naast A10-5800K

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door Roelof_, 19 mrt 2017.

1. Roelof_

Roelof_ Member

Sinds:
    24 apr 2013
    4 Jaar geleden heb ik voor het eerst een systeem in elkaar geschroefd zonder aparte videokaart, met als gedachte dat ik later een videokaart bij zou kunnen plaatsen als performance een issue wordt. Bij het spelen van recentere spellen merk ik nu dat ik wel erg diep moet dalen in resolutie en kwaliteit om het speelbaar te houden, dus wellicht dat winst te behalen is door een videokaart bij te plaatsen. Mijn systeem is te vinden onder mijn user systemen: https://nl.hardware.info/usersystemen/19427/square-silence (samengevat: 8GB geheugen met een A10-5800K processor en flink wat ruimte in de kast en voeding).

Ik heb geen idee of er veel winst te behalen is door een videokaart bij te plaatsen en ook niet wat dan een goede zou zijn. Een recent instapmodel (GTX 1050 lijkt populair), of is wellicht een tweedehands model handiger vanwege aansluiting op mogelijk verouderde onderdelen?

2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Je gaat daarmee in elk geval er op vooruit en eventueel zou ook b.v. een AMD RX470 een optie kunnen zijn, maar snellere videokaarten dan dat soort kaarten zou ik niet doen. Probleem wat dan kan ontstaan is dat de cpu de videokaart gaat bottlenecken omdat die oudere AMD cpu's niet de snelsten waren.

3. suijkerbuijk

suijkerbuijk Senior Member

Sinds:
    21 dec 2016
    zit zelf ook te kijken en ik gebruike een amd fm 3870k
    ik zelf kijk naar de ati rx460 of ati r7 360
    voor de nvidia kijk ik gtx750ti of 1050ti
    je kan ook een nvidia gtx950 vinden
    de nvidia zijn het duurste van wat ik op geef
    prijs zit tussen de 80-160euro budget

denk dat ik zelf voor de rx460 gaat 99euro

https://tweakers.net/reviews/5265/3...henom-tot-ryzen-klok-voor-klokprestaties.html

en zo slecht waren de ouwe cpu niet
    dus je kan echt wel een duren vga kaart halen
    alleen je heb een beetje prestatie verlies
    jouw cpu gaat sneller draaien als je de onbourd vga gaat uit zetten dan kan de cpu beter met zijn geheugen omgaan en gaat de prestatie nog iets omhoog

http://www.techspot.com/article/1313-intel-q6600-ten-years-later/

https://nl.hardware.info/reviews/32...esktop-apus-benchmarks-cpu-3dmark-vantage-cpu

jouw cpu is duidelijk sterker dan die q6600
    beetje een idee wat jouw cpu kan
    mijn conclusie maak je niet druk
    kan je een sneller ouwe kaart kopen voor een midde classe new dan zal ik dat gewoon doen

kijk wat mensen vergeet is dat
    aaf en all anderen opties om de beeld te verbeteren van de vga af komt en niet van de cpu
    dus als je met een zwaarder ouwe kaart 8xaa aan kan zetten is de beeld mooier dan een middel kaart die dat niet kan halen
    ik zal wel voor een directx 12 kaart gaan

oke even verder kijken
    jouw cpu is vergelijkbaar als de g3470 intel
    kijk de ouwe amd 4 core zijn gewoon niet zo sterk
    persoonlijk vind ik die amd meer een deul core met ht techniek

http://www.cpu-world.com/Compare/331/AMD_A10-Series_A10-5800K_vs_Intel_Pentium_Dual-Core_G3470.html

Laatst bewerkt: 20 mrt 2017
  4. Er Ha

Er Ha Member

Sinds:
    20 mrt 2017
    Roelof_ onder een tijdelijk account: en toen baadde ik ineens in een ozonlucht... direct de computer uitgezet, wat hij netjes zonder klagen deed. De sterkste stank komt van de voeding af, dus die lijkt de boosdoener te zijn. Wat is nu wijsheid, een nieuwe PSU (en grafische kaart) bestellen, of concluderen dat na vier jaar intensief gebruik het tijd is een nieuw systeem op te bouwen?

5. suijkerbuijk

Sinds:
    21 dec 2016
    voeding heb je toch nodig
    verder even kijken wat er door gebrand is
    iets is gaan smeulen of fikken

6. Er Ha

Er Ha Member

Sinds:
    20 mrt 2017
    De voeding heb ik volledig losgekoppeld en stinkt momenteel het sterkst, al kan ik er van buitenaf niets aan zien. Of de rest van het systeem het nog doet weet ik niet, maar gefaseerd aanschaffen is inderdaad ook een idee. Voeding en grafische kaart kan ik in een moderner systeem natuurlijk ook gebruiken.

7. suijkerbuijk

Sinds:
    21 dec 2016
  8. FRtex

FRtex Senior Member

Sinds:
    7 feb 2013
    Hopelijk is alleen je voeding doorgebrand en heeft je moederbord geen ernstige klap gehad. Verder was het (toch) sowieso veiliger geweest om een nieuwe voeding aan te schaffen bij een nieuwe videokaart vanwege het slijtage van de voeding.
    Stel het moederbord doet het nog, dan kun je dus een 'goedkope' videokaart (of tweedehands) + voeding gaan halen.
    Als het moederbord stuk is dan kun je ook voor een systeem gaan dat in zijn geheel beter is. Als je dan niet de nieuwste processor neemt kun je nog wel je ram overplaatsen/behouden net als een hoop andere componenten. Dat hoeft natuurlijk niet maar het hangt er wel vanaf hoeveel je overhebt voor een nieuwe pc.