1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

MBR naar GPT voor Windows 10 installatie

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door MrDJ, 18 apr 2019.

1. MrDJ

MrDJ Member

Sinds:
    18 apr 2019
    Hoi,

Een vraag waar ik al het een en ander over heb gelezen op het forum maar waar mijn antwoordt nog niet helemaal bijstaat.

Mij doel is om van Windows 7 naar Windows 10 te gaan!

Ik heb een Medion pc model H77H2-EM met een BIOS AM
    Ik heb 1 tera HD welke is opgedeeld in 4 partities
    De volgende partities staan erop > systeem / boot / recovery / OEM installer.

Om W10 te installeren zal ik een GPT schijf moeten hebben! en ik heb nu een MBR

Is het juist dat ik pas kan converteren naar de GPT als ik van mijn hele HD alle partities verwijder ( inclu besturing systeem?
    (> De optie van de HD om naar GPT te gaan is nu licht grijs)
    Of volstaat het door alleen de "boot" partitie te verwijderen en opnieuw in GPT aan te maken.

Als alle partities zijn verwijderd kan ik niet meer opstarten?
    Mijn eventuele recovery is ook weg gepoetst waardoor de oude W7 definitief is verdwenen.

Door middel van de installer op de DVD (na herstart en van de DVD opstarten) kan ik een schone W10 installatie uitvoeren!
    Eerst alle partities verwijderen en daarna een Format als zijn de GPT

Nu lees ik ook iets over de BIOS.
    Moet de BIOS vervangen worden door UEFI om zowieso op W10 te kunnen draaien?

Dank jullie bij deze voor de informatie!

Vriendelijke groet,

MrDJ

2. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Welkom op het forum!

Nee dat is niet nodig. Gewoon w10 iso in Google zetten en de Microsoft tool draaien (upgrade). Deze zal alles regelen.
    Je hoeft je partities niet te verwijderen. Of je de recovery wilt behouden is een 2e. Ikzelf zal eerst de upgrade uitvoeren en alles even testen. Werkt alles goed kan je de partitie verwijderen.
    Als je een schone installatie uitvoert kiezen voor geavanceerd en dan minimaal de opstart partities verwijderen (die van enkele mb's en de oude C partitie) of je verwijderd alles. Je hoeft niks aan te maken. Dit zal de installer voor je doen.
    Nee dat is niet nodig.

MrDJ vindt dit nuttig.
  3. MrDJ

MrDJ Member

Sinds:
    18 apr 2019
    Beste Jurrian,
    Bedankt voor jouw reactie.

Ik heb de installer gedraaid en ik krijg melding dat deze niet verder kan gaan omdat er geen GPT schijf aanwezig is.
    Dus heb ik deze vragen gesteld.

Ik zal de installatie nogmaals uitvoeren en kijken of de advanced optie voorbij komt.
    Ik laat het nog weten maar dit zal waarschijnlijk dinsdag worden

Vriendelijke groet,

MrDj

4. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    MrDJ vindt dit nuttig.
  5. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Dan zal ik eens kijken of de link van @Comp User een oplossing biedt.

6. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Als je toch een verse Windows 10 installatie wilt gaan doen zou ik je bijna willen aanraden om meteen een ssd erin te zetten, zeker als ik naar de prijzen kijk van ssd's.

MrDJ, FRtex en JB56 vinden dit nuttig.
  7. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Hier kan je de uitleg vinden - ik zag trouwens dat de vorige link naar een commerciële toepassing verwees.

GParted is een - van origine - Linux tool die ook als livecd / stick functioneert.

Voor wie het liever in text heeft die kan hier terecht.

Die staan - vreemd genoeg - ook standaard op MBR indeling, ik zet normaal gesproken ook de ssd om naar gpt - ik weet het, het is onder de 2 TB niet noodzakelijk, maar het is maar 10 seconden werk en volgens mij - ik ben niet zeker - werkt het niet als je per (interne) schijf een andere indeling gebruikt.

Interessante uitleg.

Laatst bewerkt: 18 apr 2019
    MrDJ vindt dit nuttig.
  8. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Lijkt me een prima advies. Een HD is het traagste deel van de hedendaagse pc, een SSD gaat om die reden veel snelheidswinst brengen én de pc start veel sneller op.

MrDJ vindt dit nuttig.
  9. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Precies, en tja, de prijzen zijn dusdanig gezakt dat je nu al voor pak weg 50 euro een 250 GB ssd kan kopen, soms zelfs voor nog minder. Zou zonde zijn als hij dat niet meteen doet als hij toch bezig is met een nieuwe verse installatie.

MrDJ vindt dit nuttig.
  10. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Voor 70 Eurie heb je al een 500 Gb Sata Crucial MX, ietsje meer voor een Samsung 500 Gb. Een M2 aansluiting (als TS die al op z'n mobo heeft) is duurder en niet echt sneller.

MrDJ vindt dit nuttig.
  11. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Volgens de specs niet.

Zo te zien ook maar 2 S-ata 6 Gb/s.

MrDJ vindt dit nuttig.
  12. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Hmja, volgens de "synthetische" tests zijn ze sneller, maar IRL maakt het erg weinig/niets uit.

MrDJ vindt dit nuttig.
  13. MrDJ

MrDJ Member

Sinds:
    18 apr 2019
    Reactie op Jurrian:
    Ik kom geen advanced opties tegen bij het opstarten van de W10 DVD ( gebrande ISO van microsoft)

Nog even terug komen op mijn laatste vraag over de BIOS:

Ik heb de informatie van Comp User door gelopen over GParted en hier staat stukje over de BIOS:
    Ik citeer:
    "If you are converting MBR boot disk to GPT disk, make sure that your machine supports EFI/UEFI mode. Otherwise, you cannot boot successfully from the disk after conversion."

Als iemand hier duidelijkheid over kan geven of weet waar ik dit kan uitsluiten is ook de optie om een SSD een hele mooie

Vrgrt

14. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Tijdens het opstarten vanaf de DVD krijg je als het goed is de keuze tussen Upgrade en Aangepast. Mijn excuus ik doelde op de Aangepaste installatie.

MrDJ vindt dit nuttig.
  15. MrDJ

MrDJ Member

Sinds:
    18 apr 2019
    Ik ben eruit!

tijdens het zoeken naar een SSD schijf ben ik op een pagina gekomen met een link naar de gratiesch upgrade optie van W7 naar W10. ( ik was in de veronderstelling dat deze optie was verlopen ? )
    deze link heb ik gevolgd en de instructie ook uitgevoerd > de computer is hierdoor geïnstalleerd op W10 Home met een digitale product key
    vervolgens heb ik dit handmatig omgezet naar W10 Pro en mijn product key ingevoerd.
    alles heeft overigens veel tijd in beslag genomen.

wat ik bijzonder vindt is dat er niets is veranderd aan de schijf structuur want deze is nog steeds MBR
    ook zijn dezelfde partities nog actief > er is niets veranderd.

ik ben uitgegaan van de informatie welk ik op het web ben tegen gekomen en zie toch dat het anders is verlopen.

maar ik ben blij en dank jullie voor de ondersteuning, ik heb nog geen SSD maar deze neem ik nog in overweging.

vriendelijke bedankt

MrDJ

PS Jurrian > het maakte niet uit welke optie ik koos want beide gaven dezelfde melding.

16. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Mmh merkwaardig. Wel mooi dat het je gelukt is.

17. MrDJ

MrDJ Member

Sinds:
    18 apr 2019
  18. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    MrDJ vindt dit nuttig.
  19. MrDJ

MrDJ Member

Sinds: