1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Mbp 13+mac mini EN iPad pro het waard/handig?

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door Barbadruif, 8 nov 2018.

?

mac mini+macbook of mac mini+iPad Pro?

1. macbook pro 13" 16gb/512gb i5 of i7

0 stem(men)
    0,0%
  2. iPad pro 11" 256gb met folio toetsenbord en vernieuwde pencil

0 stem(men)
    0,0%
  1. Barbadruif

Barbadruif Member

Sinds:
    5 jan 2017
    Hallo allemaal,

Ik schrijf dit vanaf mijn surface pro 2017, die weggaat, niet omdat ik het geen geweldig apparaat vind, maar omdat ik een beetje klaar ben met windows. Moet wel zeggen dat ik blij verrast ben door hoe lekker een desktop OS mobiel systeem eigenlijk is!

In plaats van een nieuwe windows desktop komt er een Mac Mini i7 met core x en vega 64 op mijn bureau te staan, sowieso.

Vraag is nu, hebben iPads, die me vanaf de 2 zo goed hebben gediend, nog wel nut, en is een Macbook Pro wel zo handig naast de mac mini of kan ik beter een iPad kopen, die minder kost?

Wat wil ik doen:
    1) browsen en films/filmpjes kijken.
    2) gewoon notities nemen, teksten typen, etc onderweg en thuis afmaken.
    3) editen in imovie/lumafusion op iPad of iMovie en wat leuke gratis software op mac. Is dan vooral knip/plakwerk en nogmaals vooral thuis afmaken.
    4) toch een heel klein beetje gamen (dirt 3 bijvoorbeeld), maar dat kan natuurlijk ook op een telefoon best aardig tegenwoordig.

Pluspunten macbook pro:
    1) muis.
    2) het is een echte laptop
    3) groter scherm en voor videos dichter bij optimum van 16:9.
    4) touch bar EN gewoon toetsenbord met heerlijke touch pad.

Pluspunten iPad:
    1) pencil.
    2) lichter en kleiner.
    3) supersnel 4k export.
    4) prijs
    5) touchscreen (mwah, touch bar is ook lekker en een muis helemaal).

Beide IS een optie, maar dan zou ik de ipad of de macbook nauwelijks gebruiken, en door een weg te laten bespaar ik toch een heleboel geld.

Ik hoor graag wat jullie gedachten en ervaringen zijn! Als een macbook beter is, waarom en is een i7 het waard irl?

Alvast bedankt voor de hulp!

2. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Heb zelf een ipad waarmee ik een groot deel van mijn computeren doe. Voor het tikken van grotere teksten en preciezer werken met een muis (heb geen pencil) wil ik een gewoon toetsenbord en muis omdat ik het beeldschermtoetsenbord (en het ontbreken van een muis) voor kleine teksten prima vind, maar er niet aan moet denken om grotere teksten met dat toetsenbord te typen.

Ik kan mij voorstellen dat jij ook tegen deze beperkingen aanloopt, maar dat hoeft natuurlijk niet. Een ipad is natuurlijk wel een stuk prettiger meenemen dan een laptop, in hoeverre je die laptop of ipad echt buiten de deur gebruikt zou bij mij ook een rol spelen.

3. Barbadruif

Barbadruif Member

Sinds:
    5 jan 2017
    Dit is eigenlijk precies mijn ervaring. Gewoon iets doen gaat supermakkelijk en snel op een iPad en voor iMovie is er weinig beter qua snelheid, MAAR een pen, de stiekeme touchpad modus (spatiebalk ingedrukt houden) en met je vinger vegen en tikken op een scherm maken een iPad steeds meer een laptopvervanger, maar een muis en gewoon keyboard zijn wel echt beter.

Buiten dat, als ik echt wil tekenen, kan ik altijd nog zo'n touchpad/pen combo drawpad kopen, wat vergeleken met een macbook of ipad pro haast niks kost.

Eigenlijk ben ik vooral bang om op precies de verkeerde momenten GEEN laptop te hebben en niet zozeer om dat snelle exporten van 4k videos te missen op een laptop, want dan kan ik in de tussentijd altijd iets anders doen (in volledig scherm zelfs), en ik mis soms de surface als ik alleen de iPad mee heb om die muis support, maar ik gebruik momenteel weer geen desktop, dus dat zou sowieso ietsjes beter worden.

4. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik gebruik zelf voor het normale tikwerk en dergelijke mijn Windows zelfbouw desktop systeem, maar daarnaast heb ik een Surface Pro 2017 en nog eens een iPad ( 9,7 inch model 2018 ) met de Apple pen erbij. Alvast hierbij een 1ste tip namelijk de Surface Pro 2017 is heel lastig 2de hands voor een redelijke prijs te verkopen, dus houd dat al in je achterhoofd. Had zelf namelijk best graag een iPad 12,9 inch willen kopen en de Surface Pro 2017 willen verkopen ( nog zo goed als in nieuwstaat ) maar helaas.

Rede van de koop van de iPad was bij mij vooral vanwege het muziek gedeelte en er veel muziek apps te krijgen zijn voor IOS maar weer niet voor Windows of Android. Daarnaast werkt de Apple pen gewoon erg lekker en bijna hetzelfde als dat je een gewoon potlood gebruikt. Bij de Surface Pro 2017 heb ik ook een pen maar toch merk je dat de pen net niet dat heeft wat de Apple pen in combinatie met IOS heeft.

Persoonlijk zou ik als ik jou was geen Macbook Pro pakken en vooral die iPad 9,7 inch 2018 qua prijs gewoon veel bied en ook een heel stuk goedkoper is. Mocht je dan toch iets mobiels met toetsenboard nodig hebben dan kan je nog beter de Surface Pro 2017 houden en dat verlies en extra geld voor een Macbook Pro besparen.

5. Barbadruif

Barbadruif Member

Sinds:
    5 jan 2017
    Ook weer interessante punten. Gelukkig ben ik niet zo van de muziek, en de surface gaat wel echt weg. Scheelt dat ik hem kan (deel)ruilen met een kennis voor andere dingen met dezelfde nieuwwaarde die ik ook wil.

De Apple Pencil ga ik wel echt missen, maarja. Met een iPad zou ik ook een muis missen, en twee apparaten meezeulen is me toch te veel qua prijs en gedoe denk ik.

Lastig allemaal, zeker gezien ik niet héél vaak upgrade.

Als ik eerlijk ben met mezelf, zijn de top drie voordelen van een ipad pro tov een macbook pro voor elk 1/3 de pencil, de prijs en de form factor. Als het mij allen om prijs/prestatie ging was de ipad 2018 zeker de winnaar geweest, of tenminste de ipad pro 11 256gb, maar voor de 50% dat ik niet thuis ben is een macbook pro wel 30% beter denk ik voor mijn workflow. Voor browsen en videos zijn ze aardig aan elkaar gewaagd vind ik, en de tekenen met de pencil is wel fijn, maar dat doe ik wel steeds iets minder nu ik wat serieuzer wordt met videos maken bijvoorbeeld.

Eigenlijk zit ik in een overgangstraject: windows naar MacOS, iPad naar mijn telefoon, iPad Pro naar MacOS. Er worden gewoon gaten geslagen en weer opgevuld door andere apparaten langzaam. Of ik klaar ben om iPads op te geven? Beetje. Of het beter is? Misschien. Wordt hoe dan ook een gok, en daar heb ik wat moeite mee eerlijk gezegd.

Laatst bewerkt: 8 nov 2018
  6. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik heb verschillende Macbook Air's ter reparatie hier gehad maar dat is echt niet leuk meer, apparaten die vaak maar net een paar jaar oud zijn en nagenoeg on-reparabel zijn vanwege de hoge prijs van onderdelen. Let wel, een Macbook Pro is niet zo degelijk als het eruit ziet en gaat vaak sneller kapot dan een vergelijkbare Windows laptop. Voordeel is vaak bij Windows laptops dat als b.v. een scherm kapot gaat dat dit nog voor een schappelijke prijs te vervangen valt. Bij een Macbook, vergeet het maar, alles zit aan mekaar gelijmd en je dan tegen vaak een erg hoge prijs alleen een compleet scherm kan krijgen.

Bij een iPad heb je dan nog het voordeel dat de prijs daarentegen lager ligt met b.v. als voordeeltje bij de iPad 9,7 inch 2018 dat die geen gelamineerd scherm heeft. M.a.w. bij die iPad kan je gelukkig nog alleen het glazen scherm vervangen en hoef je niet meteen ook het lcd te vervangen. Je wist hoop ik ook dat in de iPad 9,7 2018 ongeveer dezelfde cpu in zit als in de Pro serie, de A10, met als verschil dat de A10X ietwat sneller is.

Barbadruif vindt dit nuttig.