maximale lengte telefoonkabel vanaf de adsl-splitter?

is er een maximum aan de lengte van een (gewone) telefoonkabel die je gebruikt om een adsl-splitter (van de 'pots' poort) aan te sluiten op bijv je usb modem?

situatie is nl dat de telefoonaansluiting beneden zit en de pc op zolder ;).

en wat is beter: de platte kabel of juist die ronde?

Ik zelf had ooit een ADSL-verbinding. De splitter lag beneden dicht bij de telefoonaansluiting, daarna heb ik ongeveer een telefoonkabel naar boven getrokken voor de ADSL-verbinding van dacht ik 13 m.
Dit omdat ik de modem op mijn pc wou hebben, zodat ik kon zien wat er gebeurde.
De verbinding van een telefoonlijn mag dacht ik iets van 20m maximaal zijn, maar correct me if i am wrong.
De UTP kabel mag je zekers niet zo lang maken als je wilt, deze mag maximaal iets minder 100m zijn. Ga je daarboven zitten dan heb je geen verbinding !
Moet je een afstand van meer dan 100m overbruggen dan heb je een switch nodig om het signaal te versterken.

phantom090371 zei:
Ik zelf had ooit een ADSL-verbinding. De splitter lag beneden dicht bij de telefoonaansluiting, daarna heb ik ongeveer een telefoonkabel naar boven getrokken voor de ADSL-verbinding van dacht ik 13 m.
Dit omdat ik de modem op mijn pc wou hebben, zodat ik kon zien wat er gebeurde.
De verbinding van een telefoonlijn mag dacht ik iets van 20m maximaal zijn, maar correct me if i am wrong.
Volgens mij hebben wij een vergelijkbare situatie. Door de plafonds heen denk ik niet veel meer nodig te hebben dan 10-12 meter..

Maar wat bedoel je met je opmerking over dat je je modem bij de de pc wilde? Dat is met een usb modem toch niet anders te doen?

NoobiDoo zei:
Maar wat bedoel je met je opmerking over dat je je modem bij de de pc wilde? Dat is met een usb modem toch niet anders te doen?
Ik heb geen USB-modem, maar een ethernetmodem.
Dus kan ik zelf kiezen, mijn ethernetmodem dicht bij de telefoonaansluiting of dicht bij mijn pc (of eventueel ergens middenin).
Als je een USB modem hebt mag de afstand tussen je pc en de modem niet te groot zijn.
Dit mag maximaal 5m zijn: http://www.alfazet.nl/kabels/theorie/usb.html .

Succes !

Surcouf

Senior Member
User systemen
NoobiDoo;
Van splitter naar modem loopt een telefoonkabel (smal RJ11 stekkertje). Die mag niet te lang zijn. Volgens de KPN-techneut die mijn zwager adviseerde is een kabel tot 5 a 7 m de maximale lengte. Daarboven moet je afwachten of het modem goed reageert. Meestal gaat het goed, maar het kan net die ene keer verkeerd gaan en dan reageert het modem dus niet. Mijn zwager doet het met 12 meter en dat gaat ook nog steeds goed. Het is dus een klein beetje gokken.
Van modem naar pc loopt een netwerkkabel (UTP met brede RJ45 stekker). Deze mag (zo uit mijn hoofd zeggend) tot 150m lang zijn (maar dat kan ook de eerder genoemde 100m zijn). Hoe langer hij is hoe meer kans op storingen uiteraard, maar de praktijk wijst uit dat je met een UTP kabel een flinke lengte kan overbruggen voordat er storingen optreden.

Bedankt hoor voor alle (uiteenlopende lol) reacties.

Op eentje heb ik toch nog niet 'voldoende' antwoord.. wat kan ik het beste nemen: van die standaard platte kabel of de ronde variant?

Ik krijg trouwens gewoon zin om vanaf de splitter eens 100 meter telefoonkabel te leggen.. puur om te zien of het werkt :).

De best afgeschermde en dikste kabel zal waarschijnlijk het beste presteren. Maar over een afstand van enkele meters maakt het echt helemaal niets uit. Mijn 8 mbit verbinding heeft niets te lijden onder een 15 meter lange standaard (platte) telefoonkabel die ik op de markt gekocht heb voor € 3,-.

8088 zei:
De best afgeschermde en dikste kabel zal waarschijnlijk het beste presteren. Maar over een afstand van enkele meters maakt het echt helemaal niets uit. Mijn 8 mbit verbinding heeft niets te lijden onder een 15 meter lange standaard (platte) telefoonkabel die ik op de markt gekocht heb voor € 3,-.
Voor de statistieken: welke markt?

Ik heb tussen de splitter en de modemrouter een normale (rond, maar niet getwist of afgeschermd) vieraderige telefoonkabel van de HEMA gebruikt, en er zelf RJ11 stekkertjes op gekrompen. Van die aders heb je er trouwens maar twee nodig (de rode en blauwe). De kabel is een dikke 10 meter lang, en loopt zelfs naast een bestaande telefoonkabel (analoog), en gedeeltelijk langs coax (kabel-tv) en netwerkkabels. Ik heb een prima signaal, en heb altijd de maximale down/upload van 768/128 die mijn Basic ADSL abonnement biedt.

Hier ook gewoon platte kabel, maar PC1 staat dan ook gewoon beneden, een meter of vier van de telefoonaansluiting af. Kabel loopt trouwens ook bij mij langs allerhande andere kabelzooi: speakersnoeren, coaxkabels voor kabel tv-deling en utp kabels voor het netwerk.

Dat laatste lijkt me trouwens stug, Robert...die 768/128 haal je nooit.

Dat is natuurlijk een beetje naar de bekende weg vragen he Rieske.
Dat is uiteraard zonder overhead. Elke verbinding heeft Overhead.

Maar als jij tussen de 80-85 Kb/sec. zit met je KPN Basic abbo is dat de volle snelheid wat mogelijk is. En kan je dus zeggen dat je het max. uit je abbo haalt.

Bovenaan