1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Max ram snelheid ax370 k7 twee sticks in dual channel

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Barbadruif, 17 mrt 2017.

1. Barbadruif

Barbadruif

Sinds:
    5 jan 2017
    Ik heb opgezocht wat de max ram snelheid is van ryzen, maar iedereen heeft een ander, vaag, antwoord. Wat is de daadwerkelijke max ram snelheid in combinatie met een ryzen 7 1700 en gigabyte aorus ax370 k7 (dual channel twee sticks in totaal)?

2. Lambo LP670 SV

Lambo LP670 SV Senior Member

Sinds:
    20 nov 2013
    Vanaf de website:
    1. Support for DDR4 3600(O.C.) / 3400(O.C.) / 3200(O.C.) / 2933(O.C.) / 2667* / 2400 / 2133 MHz memory modules
      * Support for higher than DDR4 2667 MHz may vary by CPU.
    Als je goede latjes koopt heb je dubbele winst aangezien dit ook de CCX snelheid mee bepaald (waarover al veel inkt is gevloeid en die mogelijks ervoor zorgt dat de gameprestaties worden tegengehouden).

Kijk verder ook naar de QVL lijst: http://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-AX370-Gaming-K7-rev-10#support-doc

Habana7 vindt dit nuttig.
  3. Whitey2k

Whitey2k

Sinds:
    10 dec 2013
  4. Barbadruif

Barbadruif

Sinds:
    5 jan 2017
    Die lijst zocht ik al. Bedankt! Er is nog wel een klein probleem: geen enkele van mijn opties staat op die lijst! Zal wel opnieuw kijken naar werkgeheugen, omdat ik blijkbaar nog best hoge snelheid ram kan kopen.

Zijn ranks het aantal sticks trouwens? Wat betekent het als bij een 32gb kit 1Rx8 staat? Werkt het dan slechts voor een stick?

Laatst bewerkt: 17 mrt 2017
  5. Lambo LP670 SV

Lambo LP670 SV Senior Member

Sinds:
    20 nov 2013
    Ranks heeft niets te maken met het aantal sticks, maar eerder met de plaatsing en allocatie van de geheugenchips op de sticks. 1Rx8 geeft aan dat het single Rank is, 2Rx8 is dual rank.

Extra info: https://www.oempcworld.com/support/singlevsdualram.html

6. Barbadruif

Barbadruif

Sinds:
    5 jan 2017
    En dan staat er weer niet bij de specificaties hoeveel ranks mijn opties hebben, en modelnamen helpen me ook niet. Beetje irritant dit gedoe met die lijst. 3200 c14 g.skill is ondersteund, maar over 3200 c16 g.skill is niks te vinden. Ik wil trident z 2x16gb of ripjaws 2x16gb.

7. Detmer Bisschops

Detmer Bisschops Senior Member

Sinds:
    10 mei 2004
  8. Barbadruif

Barbadruif

Sinds:
    5 jan 2017
    Hebben de g.skill 3200mhz c16 2x16gb trident z of ripjaws V b die samsung chips? Heb ik niet gevonden op g.skill's website.

Edit: Trident z rgb 2x8gb 3200mhz c16 schijnt wel samsung b die te gebruiken, maar dat betekent helaas nog niet dat de 2x16gb kits die gebruiken.

9. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    Afaik 2*16GB is B-die.
    Zover ik weet hebben andere fabrikanten als micron en hynix nog geen single sided 8GB modules en kunnen ze dus ook geen 16GB dimms maken.
    Houd er wel rekening mee dat 2*16 gb dezelfde beperking heeft als 4*8 en het nog maar de vraag is of 3200MHz te halen is.

10. Barbadruif

Barbadruif

Sinds:
    5 jan 2017
    Dus ik moet nog even wachten op antwoord van aorus, of g.skill, die beide te druk zijn om mijn vraag te beantwoorden. Grrrrr....

Edit: kingston 4x8gb met skhynix is wel compatibel volgens de lijst van gigabyte. https://tweakers.net/pricewatch/551341/kingston-hyperx-hx432c16pb3k4-32.html Die is helaas wel wat duur, maar als skhynix werkt op 3200mhz, waarom dan niet samsung b die, wat beter hoort te werken met ryzen?

11. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    Ik zeg niet dat het niet werkt, ik zeg dat het niet zeker is dat het werkt.
    Zo ben ik ook niet zeker dat 4*8 op 3200 werkt.
    Er zijn 2 dingen... wat kan het board... wat kan de cpu..
    3200 zal met een processor met een goede mem controller best werken.. maar of je een cpu krijgt met een goede mem controller is een loterij.

12. Barbadruif

Barbadruif

Sinds:
    5 jan 2017
    Board is onduidelijk en ryzen 7 1700 kan best hoge snelheid ram aan met juiste bios(?!). Ik weet dat g.skill flare x 4x16gb ver boven 3200mhz kan werken, maar zelfs 4x8 of 2x16 wordt een duur setje denk ik, en is nog niet beschikbaar. 400 voor 2 16gb kits kan wel, maar is me toch iets te veel voor werkgeheugen.

13. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Voor wat ik zo gehoord en gelezen heb schijnt dit inderdaad nog allemaal erg onduidelijk te zijn en b.v. Tony van OC3D tv niet hoger kwam dan rond 2800 Mhz. Wat ik begrepen heb schijnt dus hoger geclocked geheugen niet echt te werken in combinatie met Ryzen en het ook heel strikt is welk soort merk en type dimms je gebruikt. Denk dat je je dan ook het beste kan houden aan de meest actuele QVL lijst en goed opletten op bios updates.

Punt is namelijk dat bepaalde dimms op zich wel met Ryzen zouden kunnen werken maar dat er eerst nog bepaalde codes in het bios toegevoegd moeten worden, althans voor zover ik het dan begrepen heb. Dit is dus weer dan afhankelijk van de fabrikant hoe snel die daarmee is en dimms zullen dan ook eerst getest moeten worden.

14. Barbadruif

Barbadruif

Sinds:
    5 jan 2017
    Als een set in QVL staat, werkt die op in QVL aangegeven snelheid, toch? Heb geen zin om een duurder 3200 setje te kopen om er dan achter te komen dat hij nog steeds maar op 2666 of 2400 werkt.

15. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ook daarin is onduidelijkheid en voor zover ik dan vanuit diverse reviews gelezen heb schijnt het tot nu toe nog niet echt zinvol te zijn om sneller geheugen te pakken omdat de kans bestaat dat dit niet werkt op de max snelheid. Denk dat je er verstandig aan doet de gulden middenweg te kiezen en het te houden op rond 2800 Mhz en dan vanuit de QVL lijst. Voor zover ik althans van Tony van OC3D tv begrepen heb werkten op die snelheid de meeste setjes wel die hij getest heeft.

Andere optie kan ook zijn dat als je nog even geduld kan opbrengen om nog een tijdje af te wachten totdat er meer boarden op de markt zijn en fabrikanten hun biossen goed op orde hebben. Het is en blijft uiteindelijk een volledig nieuw platform en het dan wel normaal is dat in het begin er nog veel aangepast moet worden.

quiller vindt dit nuttig.
  16. Barbadruif

Barbadruif

Sinds:
    5 jan 2017
    Uiteindelijk weten we het dus niet. Denk dat ik gewoon die 32gb 3200mhz set uit de QVL lijst ga proberen en dan zie ik wel of het iets wordt. Ik wacht nog even op 1080 ti AIB's, en het zou kunnen dat er dan een grotere geüpdate QVL lijst is. Ik zie het wel. Hopelijk hoef ik niet mesr dan een week of twee te wachten op goede 1080 ti AIB kaarten, want zelfs in een goed voor geluid geïsoleerde behuizing is een nvidia FE met max fan speed veel te luid volgens mij, en ik wil toch de max overklok kunnen behalen.

17. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Persoonlijk zou ik dat niet doen en toch gewoon bij 2800 Mhz blijven, want tja in de praktijk is dat verschil toch niet zo heel gigantisch. Zou persoonlijk dat geld dan besparen en ik b.v. uiteindelijk ook voor 3 GHz dimms gekozen heb ondanks dat mijn board gemakkelijk tot 3866 Mhz kan. Eerst had ik er 2133 Mhz in zitten maar dat was wel net wat te langzaam vooral bij een OC van mijn i5 7600 K maar ik heb de kerk in het midden gehouden door dan voor 3 GHz te gaan.

18. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    Heb je voldoende kennis om evt problemen op te lossen als xmp niet werkt.

19. Barbadruif

Barbadruif

Sinds:
    5 jan 2017
    Nee, maar als het niet lukt kan ik eerst het internet raadplegen, en als het dan nog niet lukt ken ik iemand die het wel weet.

20. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik zou me al die extra moeite besparen voor die beperkte winst wat je maar haalt en kiezen voor het zekere en dan 2800 Mhz dimms pakken die op de QVL lijst van het moederboard staan. Beter een stabiel werkend systeem dan dat je van allerlei toestanden moet gaan uithalen of weer tig keer dimms gaan terug sturen.