Lenovo Yoga Book: met Android of Windows?

Belangrijkste specs beide versies: Scherm 10,1" (IPS, 1920x1200 (WUXGA), 224dpi), CPU Intel Atom x5-Z8550 (4 cores, klokfreq. 1,44GHz, max. 2,4GHz), werkgeheugen 4GB RAM, Opslag 64GB SSD/flash, Accu 8.500mAh, 1x Micro-HDMI en 1x Micro-USB.

Te gebruiken voor:
Zakelijk: Notities tijdens vergaderingen, zowel typen (ik typ niet blind) als schrijven. Onderweg (mee in werktas) en extern: Email en internet. Diverse Office taken via apps van Office365.
Privé: Is niet primaire pc, maar voor erbij. Mee op vakantie, onderweg. E-mail, internet, YouTube, social media. Muziek streamen naar bluetooth box. (Niet gamen).

Mijn primaire vraag is dus welke versie Lenovo Yoga Book het "beste" is, met Android of Windows en waarom? Graag argumenten. Alternatieve laptop/tablet van een ander merk mag ook, mits 10,1" met stylus (penfunctie) en toetsenbord.

Enigma147

Senior Member
User systemen
Ik zou de Windows versie nemen. Sterker nog, ik heb een 10' Windows 2in1, en ik vind het veel handiger dan een Android tablet. Gewoon Microsoft Office en de meeste andere software draait zonder problemen. Wat niet zo vlekkeloos werkt zijn dingen als zwaar Photoshop en 3D applicaties, maar dat kan je van een Atom niet verwachten. Maar Paint.net is voor even een fotootje aanpassen geen probleem.
Een detail, ik gebruik een 2in1 met maar 2 GB ram, wat voor pure tekst documenten in Word geen probleem is. Zou ik er nu weer een kopen zou ik ook voor een 4 GB model gaan.

Opslag: 64 GB is niet veel. Ik heb er in die van mij een MicroSD zitten van 128GB en en een Sandisk Ultra Fit van 128 GB met voornamelijk muziek en wat films., die ultra fit is even groot als een Logitech ontvangertje en kan permanent in je computer zitten.

Belangrijkste specs beide versies: Scherm 10,1" (IPS, 1920x1200 (WUXGA), 224dpi), CPU Intel Atom x5-Z8550 (4 cores, klokfreq. 1,44GHz, max. 2,4GHz), werkgeheugen 4GB RAM, Opslag 64GB SSD/flash, Accu 8.500mAh, 1x Micro-HDMI en 1x Micro-USB.
Een computer met een Atom processor raad ik af. Voor zakelijk gebruik wil je een apparaat dat soepel werkt. Daarvoor is de processor te traag.
Als je iets meer geld uitgeeft aan een betere laptop, zul je dit snel terugverdienen (wachttijd en gebruiksgemak).

Een computer met een Atom processor raad ik af. Voor zakelijk gebruik wil je een apparaat dat soepel werkt. Daarvoor is de processor te traag.
Als je iets meer geld uitgeeft aan een betere laptop, zul je dit snel terugverdienen (wachttijd en gebruiksgemak).
Dank voor je reactie. Ik snap wat je bedoelt. Ik heb sowieso een goede 15" laptop voor alle gebruikelijke doeleinden.
Ik wil er een kleine 10/11" (max 12") laptop/tablet bij voor hierboven beschreven werkzaamheden.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Mijn primaire vraag is dus welke versie Lenovo Yoga Book het "beste" is, met Android of Windows en waarom?
Toevallig ben ik ook bezig ermee geweest en wat reviews bekeken van die Lenovo Yoga book maar de Windows versie schijnt toch trager te werken dan de Android versie. Lenovo heeft ook wel een aardige schil bovenop Android gelegd en het lijkt best wel een beetje op Windows met een heuse taakbalk onderin. Maar Android heeft als voordeel dat het qua OS een stuk minder zwaar weegt dan een volledige Windows 10 versie en dat is hoofdzakelijk de rede dat een Android versie sneller werkt.

Puur voor Office taken hoef je tegenwoordig ook niet meer persé alleen Windows te gebruiken want de Android Office apps werken op zich ook best prima. Evenzogoed is mijn persoonlijke keuze uiteindelijk toch niet op de Yoga book gevallen maar op een Acer Switch 3 vooral vanwege het schermformaat. Maar puur voor notities te maken zou voor jou die Yoga book op zich qua formaat prima kunnen voldoen met wel een paar maars erbij.

Let er namelijk op dat alleen het toetsenboard gedeelte met pen werkt, althans dan met de druk gevoelige punt, en het scherm geen digitizer erin heeft. Je kan wel op het scherm schrijven maar dan krijg je hetzelfde effect als bij elk ander tablet, en dan nog een 2de punt. Het toetsenboard is dus niet zoals een "normaal" toetsenboard en helemaal vlak, dus hetzelfde als dat je op het scherm zelf zou typen. Voor pen functionaliteit vervalt het toetsengedeelte en kan je dus in principe alleen gebruik maken van het onscreen toetsenboard.

Dus dat zijn toch punten waar je rekening mee moet houden en dit deels voor mij ook wel een rede was om toch voor een Acer Switch 3 te gaan. Die Acer heeft dus wel een digitizer in het scherm ingebouwd en je dus gewoon met de pen op het scherm zelf schrijft. Daarbij zit er dus een gewoon normaal toetsenboardje bij wat dan onafhankelijk werkt van de pen functionaliteit, waarbij trouwens die pen al erbij zit.

Enigste puntje is wel dat die Acer ongeveer 150 euro duurder is maar in vergelijk met b.v. een Surface Pro dan wel weer een stuk gunstiger qua prijs ligt.

Bovenaan