1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

ledjes op fan controller

Discussie in 'Casemodding & worklogs' gestart door jenz miltenburg, 9 mei 2012.

1. jenz miltenburg

jenz miltenburg

Sinds:
    9 mei 2012
    hallo, ik ben van plan om ledjes te kopen voor in mijn kast. ik wil deze ledjes aansluiten op een fan controller en ze dan eventueel feller of minder fel te laten branden dmv de controller. is dit mogelijk of zeg ik nu iets heel raars?

2. bleeb

bleeb Senior Member

Sinds:
    5 feb 2012
    Licht eraan welke led's natuurlijk. De meeste zijn alleen geschikt om met 1 voltage te werken.

3. jenz miltenburg

jenz miltenburg

Sinds:
    9 mei 2012
  4. The_Andrieske

The_Andrieske Senior Member

Sinds:
    20 jun 2008
    Weet je wel wat een led is?
    Weet je hoe je berekent welke voorschakelweerstand je moet gebruiken?

Leds dimmen ze meestal met pwm en ik denk niet dat een fancontroller dat kan.

5. jenz miltenburg

jenz miltenburg

Sinds:
    9 mei 2012
    nou ik dacht dat een fan controller meestal wel pwm ondersteund. want je ziet aan een fan/led of die pwm ondersteund door de 4e pin toch?
    nogmaals, dit is de eerste keer dat ik met fan controllers en ledjes werk dus heb er totaal geen verstand van

6. The_Andrieske

Sinds:
    20 jun 2008
    Je hebt gelijk de 4 pin fans zijn inderaad pwm gestuurd, ik dacht dat computer fans altijd via een variable voltage werden geregeld. Dan moet het wel lukken.

7. Cybr

Cybr Senior Member

Sinds:
    17 aug 2011
    De 'leds' die je voorstelt zijn CCFL's, miniatuur buizenlampen (ook wel TL genoemd). Deze werken op wisselstroom en kan je dus niet met een fancontroller/PWM aansturen.

Een echte LED strip daarentegen kan je enkel aansturen met variabel voltage, aangezien de commerciële LED strips geen PWM circuit hebben. (In theorie is het wel mogelijk om leds met behulp van het PWM principe te dimmen)

Je moet dus zoeken naar producten zoals dit:
    http://www.xoxide.com/logisys-12-led-strip-white.html

8. The_Andrieske

Sinds:
    20 jun 2008
    daarom dat ik vroeg of hij wist wat een led is.

Waarom zou je een ledstrip via een variabel voltage dimmen. Een ledstrip zijn gewoon een paar leds in serie/parrallel met de weerstanden. Dit moet je alsnog met PWM dimmen. Kan je eens een linkje geven waar dit met variabel voltage word gedaan?

9. Cybr

Cybr Senior Member

Sinds:
    17 aug 2011
    Ik wou het wat genuanceerder zeggen.

Neem bijvoorbeeld deze kit: Bekijk bijlage 15986 (NZXT sleeved led kit), waar je duidelijk de verschillende voorschakelweerstanden kan zien die gebruikt worden in de drie intensiteitsniveau's. Zelf heb ik ook al eens een schakeling gemaakt met variabele weerstanden (dus traploos). PWM werkt wel sowieso beter omdat de leds steeds hun volledige nominale voltage krijgen.

10. jenz miltenburg

jenz miltenburg

Sinds:
    9 mei 2012
    aahh okee, dus eigenlijk kan ik elke echte led strip gebruiken als het die CCFL's zijn?
    dus als ik die led strip koop die jij stuurde en een omvormer kan ik hem in principe op bijna elke willekeurige fan controller aansluiten?

11. The_Andrieske

Sinds:
    20 jun 2008
    Cybr i got your point !

TS als je het nog altijd niet door hebt een CCFL heeft niets met leds te maken.

Zoek een ledstrip die op 5V of 12V werkt, koop een fancontroller die PWM sturing heeft, zoek de pinnummers op die je nodig hebt en soldeer dat aan elkaar of zet een stekker op de ledstrip.

Als je denkt dat je de kennis hiervoor niet hebt kan je ook een ledstrip zoeken en een dimmodule die daarbij hoort en dan ben je gelijk klaar.

Hier is genoeg keuze aan ledstrips en kan je ook uit verschillende controllers kiezen

Laatst bewerkt: 10 mei 2012
  12. jenz miltenburg

jenz miltenburg

Sinds:
    9 mei 2012
    oja, nu is het wel duidelijk. alleen wat ik me afvraag is waarom deze fancontroller: http://www.sunbeamtech.com/PRODUCTS/RHK/Rheobus.html ook als CCFL controller kan worden gebruikt want dat zou het allemaal een stuk makkelijker maken denk ik.

ook zie ik voor de rest alleen maar controllers die pwm ondersteunen maar elke keer maar 3 pins hebben

Laatst bewerkt: 11 mei 2012
  13. Cybr

Cybr Senior Member

Sinds:
    17 aug 2011
    3 pin =/= pwm, deze leveren enkel ground, +12v en rpm signaal. Voor PWM heb je een extra 4e pin nodig. Ik heb geen ervaring met het aansturen van CCFL's via een fancontroller met variabel voltage (= Rheobus) dus ik kan niet met zekerheid zeggen of CCFL's ook dimbaar zijn via variabel voltage (hangt van de inverter af?)

14. jenz miltenburg

jenz miltenburg

Sinds:
    9 mei 2012
    Aah okee, nouja heel erg bedankt voor jullie hulp! Ik ga maar is wat proberen te knutsellen denk ik!

15. golden brown

golden brown Senior Member

Sinds:
    30 mei 2011