1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Laptop voor TU Eindhoven / werktuigbouwkunde

Discussie in 'Notebooks en tablets' gestart door TommetjeVE, 15 mei 2017.

1. TommetjeVE

TommetjeVE Member

Sinds:
    15 mei 2017
    Hallo,

Mijn naam is Tom en zit momenteel in 5 atheneum natuur en techniek. Zoals ik er nu over denk wil ik na mijn examens volgend jaar een technische studie gaan doen, wellicht werktuigbouwkunde. Ondanks dat ik best wat van computers/laptops af weet, weet ik nog niet zo veel van de programma's af die je nodig hebt op de TU. Er was over dit onderwerp al een soortgelijk topic alleen heb ik nog niet echt mijn antwoord gekregen.

Ik heb gelezen dat de TU een goede laptop met de programma's die je nodig hebt aanbied voor een speciale prijs. Echter is mijn huidige laptop al bijna 4 jaar oud en heeft hij al een tijdje kuren zoals erg warm worden. Ik was dus van plan om dit jaar al een nieuwe aan te schaffen. Omdat ik ook redelijk wat game op mijn laptop heb ik al naar nieuwe laptops gezocht van het merk MSI (heb ik nu ook, alleen is het geen gaming laptop). Ik had de MSI GL72 6QF-407NL, 17.3" (https://www.alternate.nl/MSI/GL72-6QF-407NL-17-3-notebook/html/product/1280147?) notebook gevonden die me redelijk goed leek omdat er volgens mij ook een goede videokaart in zit die belangrijk is voor de opleiding. Hierover heb ik nog wel een aantal vragen:

1. Zal deze laptop goed genoeg zijn om de programma's die je nodig hebt op de TU zonder problemen te runnen? En zal de laptop niet sloom worden doordat ik er ook mee game?
    2. Als ik een eigen laptop aanschaf lijkt het me logisch dat ik ook de programma's zelf aan moet schaffen. Zijn de programma's voor de TU erg duur, of krijg je ze als student wel gewoon altijd gratis ongeacht te laptop die je hebt?
    3. Is een 17 inch laptop niet te zwaar/ te groot om elke dag mee te nemen in de trein? Zelf denk ik eigenlijk van niet, scheelt volgens mij maar 700 gram, maar ben tot slot nog geen student.

Alvast bedankt voor de reacties en als jullie mij iets anders aanbevelen hoor ik het ook graag!

Laatst bewerkt: 15 mei 2017
  2. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Koop lekker een game-desktop en volgende jaar gewoon de TU/e laptop.

De laptops die de 3 TU's aanbieden zijn een prima deal (*). On-site garantie en enorm goedkoop. Voor grofweg 1000 euro heb je dan een laptop die normaliter ~1700 euro kost (~2000 als je de onsite garantie meerekend) mét Quadro kaart.

(*) UT 2012 uitgezonderd...

Het telt op he. Calculus boek; ruime kilo. Tas; voor 17" ook zeker 1,5+ kg. Fles water; 0,5 kg. Als je de voeding ook nog moet meezeulen op een lange dag...

En in de trein; hangt er een beetje vanaf welk type trein. Sommige kun je geen eens je benen fatsoenlijk kwijt.

Die MSI heeft geen Quadro. Dan snijd je dus jezelf in de vingers qua Solidworks. Geen Solidworks Realview met je GeForce.

Dat laatste, lijkt me.

TommetjeVE vindt dit nuttig.
  3. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Dit is een vraag die je beter aan de school kan vragen. Zij kunnen dat het beste beantwoorden.

4. TommetjeVE

TommetjeVE Member

Sinds:
    15 mei 2017
    Bedankt voor de snelle reactie.

Ik ben helaas bang dat mijn budget niet genoeg zal zijn om dit jaar én volgend jaar een (goede ) desktop/laptop te kopen. Mijn ouders willen namelijk meebetalen voor een laptop voor mijn studie en dan is het budget zo rond de €1000,-. Zonder de steun van mijn ouders zal dat de helft worden en daar denk ik niet echt een goede gaming desktop/laptop van te kunnen kopen.

Heb net ook wat gelezen ja dat een GeForce videokaart Solidworks niet ondersteunt. Betekend dit dan dat Solidworks het helemaal niet gaat doen, of dat het laden van bepaalde dingen lang gaat duren? En hoe essentieel is Solidworks bij verschillende opleidingen?

Alvast bedankt voor de reactie.

5. TommetjeVE

TommetjeVE Member

Sinds:
    15 mei 2017
    Bedankt voor deze tip, ga ik zeker doen!

6. Gekko12482

Gekko12482 Senior Member

Sinds:
    8 sep 2008
    Ik heb m'n bachelor wtb afgerond op de tu/e, nu bezig met een master automotive. Mijn ervaring is dat je de dure quadro/firepro kaarten eigenlijk geen moment nodig hebt.Ik en enkele vrienden met mij hebben intussen een game-pc gekocht met een beetje extra ram om "zware dingen" (ingewikkelde matlab scripts, Ansys modellen) lekker makkelijk op een desktop te kunnen doen en als onze laptops kapot gaan zijn we het er allemaal wel over eens dat we gewoon een licht, portable modelletje willen hebben. Solidworks wordt nauwelijks gebruikt, Siemens NX wordt in plaats daarvan gebruikt maar de modellen die je daar in maakt zijn dusdanig simpel dat je met een midrange laptop (i5,8GB ram, iGPU) prima uit de voeten kan. Er zijn zelfs mensen die een macbook air gebruiken zonder echt noemenswaardige problemen. Niks tegen de notebook actie, want het zijn echt luxe laptops voor een leuk prijsje. Tis alleen jammer dat er maar een minimale kans is dat je het ergens ook echt nodig gaat hebben.

7. TommetjeVE

TommetjeVE Member

Sinds:
    15 mei 2017
    Bedankt voor de nuttige reactie!

Je zegt dat je de zware programma's zoals matlab scripts en Ansys modellen op je eigen game-pc doet. Krijg je deze programma's dan gratis van de TU, ongeacht dat het je eigen pc is, of moet je ze zelf betalen? En zou je de MSI laptop die ik had gevonden goed genoeg bevinden voor de opleiding?

8. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    'Nodig hebben' is een vluchtig begrip. Met een GeForce ziet alles er veel fletser uit in SW. Met een Quadro zie je meer diepte.

9. Gekko12482

Gekko12482 Senior Member

Sinds:
    8 sep 2008
    Ja, ie kunt een VPN connectie maken met de TU, waardoor je gewoon gebruik kan maken van de licenties van de TU. Zodra je inschrijving voltooid is krijg je wel instructies en toegang tot pagina's hoe je dat precies moet doen, tis niet super ingewikkeld. Dus ja, je krijgt die programma's gratis en kunt ze ook gewoon op andere systemen draaien. Die MSI is prima, maar als je een grote snelle laptop wilt dan kun je eigenlijk net zo goed de TU regeling doen.

10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Die Quadro M1000 (of het equivalent van komend jaar) is geen feest om op te gamen.

Maar bedenk ook dat de garantie op de TU/e laptop gewoon fantastisch is. Bij die MSI moet je hem opsturen. En dan krijg je hem ... een keer ... terug. Bij die TU/e laptop zal het wel max. 30 minuten zijn.

Laatst bewerkt: 16 mei 2017
    jurrian120 en TommetjeVE vinden dit nuttig.
  11. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Goh, dan maar eens een tegengeluid van een ouwe lul.

Als je gaat studeren is het misschien een goed moment om de spelletjestijd achter je te laten? Gewoon een goede laptop voor de studie lijkt me prio 1. Eén waar je je studie mee kunt afronden. Als de TU een goede aanbieding heeft zou ik die overwegen.

Heb je toch nog wat moeite met volwassen worden :p dan een baantje nemen en zelf een game desktop in elkaar sleutelen zoals @Forum m8 al noemde.

12. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ieder z'n hobby. Genoeg (te veel) studenten die de ganse donderdagavond bezig zijn hun gehoor en hersenen te beschadigen. Kun je beter een avondje gamen.

13. TommetjeVE

TommetjeVE Member

Sinds:
    15 mei 2017
    @Gekko12482 , en anderen die mij zouden kunnen helpen

Ik had nog even verder gekeken naar wat laptops omdat ik een 17" inch laptop toch als te groot beschouw. Ben bij de ACER Aspire VX5-591G-54PD uitgekomen (http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_acer-aspire-vx5-591g-54pd-1484229.html). Deze heeft meer grafisch geheugen dan de MSI maar wel een i5 processor in plaats van een i7. Denk je dat alle programma's hier goed (genoeg) op zullen werken, of is de processor belangrijker dan de grafische kaart bij de studie?

14. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Zelf raad ik elke laptop van Acer af. Dingen zijn goedkoop maar daar is de kwaliteit ook na.

Heb zelf deze sinds een week en bevalt mij uitstekend: http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_lenovo-legion-y520-15ikbn-80wk004tmh-1499523.html

Deze is gehaald voor virtualisatie dus er zit een i7 7700HQ en 16 GB aan RAM in. Maar deze is ook te koop met een i5 7300HQ en een 1050 4GB met 8 GB aan RAM voor €999,-

Hij is iets minder "gaming" ogend tevend zit er een uitstekende netwerkkaart in. Enige minpunt is het scherm het is IPS maar de kleur rood lijkt vreemd als u er een ander scherm naast heeft staan.

15. TommetjeVE

TommetjeVE Member

Sinds:
    15 mei 2017
    De Lenova met een i5 en 8GB RAM had ik ook al gezien en sprak mij ook wel aan, de betere variant valt helaas buiten mijn budget. Qua specificaties lijken de ACER en Lenova me hetzelfde als ik me niet vergis, maar dan heb ik nog steeds de vraag of een i5 processor niet te 'zwak' is voor de opleiding die ik wellicht ga doen.

16. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Heel toevallig teken ik in mijn vrije tijd wel eens wat in SolidWorks of in Inventor en dat gaat echt goed. Zelfs op de iGPU dus de videokaart die in de CPU zit. Maar zoals hierboven al vermeld mist u wel enige schaduw effecten omdat het geen Quadro GPU is. En die programma's draaien uitstekend met 8GB aan RAM.

Het meeste zit hem bij mij met de laadtijden. Dus het opstarten en het inladen van alle tools/parts. Daar gaat de meeste ergernis in zitten. Dit zal wel weg zijn op moment het op een SSD geïnstalleerd word. (die Lenovo heeft een 128 GB NVMe SSD die best wel snel is).

Laatst bewerkt: 18 mei 2017
  17. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    En nog veel sneller vol is. Echt hoor; 128 GB zou ik nu niet meer kopen.

18. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Ben ik het mee eens minimaal 512 GB (niet dat een 960 Pro kleiner te koop is). Maar het zit er nu standaard in en dan kan u beter die houden. Verrassend genoeg is de HDD rap voor laptop begrippen. En een 1050 is nu ook niet de snelste GPU dus de nieuwste AAA tittels zijn ook niet echt op ultra te spelen. En de games waarbij dat wel kan is een HDD snel zat. Bijv Mafia 2 is ultra e spelen op de HDD zonder laadtijden alleen. De filmpjes die verplicht moet kijken zit u dus op te wachten. Tis een voorbeeld aangezien ik nog niet meer op de laptop geïnstalleerd heb.

19. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Tja, bij het opstarten van Solidworks of Matlab zijn er geen filmpjes om te kijken, en dat zijn toch redelijk lompe (qua schijfruimte) programma's. Zeker Solidworks start veel trager van HDD op.

20. TommetjeVE

TommetjeVE Member

Sinds:
    15 mei 2017
    Momenteel aan het twijfelen tussen de HP Omen 15-AX025ND (https://www.laptopshop.nl/product/716773/category-185390/hp-omen-15-ax025nd.html) en de Lenovo Legion y520-15 (https://www.laptopshop.nl/product/771640/category-185390/lenovo-legion-y520-15-ikbn-80wk005qmh.html). Mijn grootste twijfel is: is het het waard is om de i7-7700 te krijgen en een GTX 1050 voor €150 meer, wat dus eigenlijk buiten mijn budget komt. Ik heb ze al veel vergeleken met elkaar maar de verschillen zijn klein. Is het zo dat de ni