laptop voeding aansluiting kapot

wexzor

Senior Member
Hey allemaal,

Ik heb een laptop (Compaq/HP Presario R3000)die buiten de garantie valt. Deze wou niet meer opladen namelijk.Naar een PC bedrijf gebracht, en deze wouden er niet aan beginnen. Dus volgende poging zelf nakijken( wel enige ervaring qua laptops reparatie) en vervolgens geconstateerd dat de aansluiting waar de adapter snoer binnenkomt niet meer werkt( of deels wanneer flinke kracht uitgeoefend) Dus hierbij mijn vraag, wat voor andere manieren zijn er om de laptop alsnog op te laden. Bijv. een verloop stukje van Adapter aansluiting naar USB of iets dergelijks?

alvast bedankt!

Wessel

GENETX

Member
Zou je iets specifieker kunnen zijn over het volgende deel:

"en vervolgens geconstateerd dat de aansluiting waar de adapter snoer binnenkomt niet meer werkt( of deels wanneer flinke kracht uitgeoefend)"

Bedoel je dat de adapterplug niet goed in je notebook past? Of zit je adaptersocket (waar je de adapter in steekt) los in de notebook en maakt deze slecht contact met het PCB (moederbord)?

wexzor

Senior Member
hij past er wel in. maar maak geen goed contact. wanneer ik met flink kracht er tegen aan duw en beetje wrum wel. dus of de adapter socket zit los of is deels kapot

andre@home

Senior Member
Vaak zijn de soldeerpunten op het moederbord los geraakt. Opnieuw solderen helpt.... wel een hele scherpe soldeerbout gebruiken om te voorkomen dat je iets anders raakt....
Typisch een HP/Compaq probleem.....

wexzor

Senior Member
nee dat begrijp ik, maar had ook zoiets gelezen als via de usb poorten opladen. of dat er een verloop stekkertje tussen zo een oplader stekker en usb is ofzo?

andre@home

Senior Member
Neen, de interne accu kun je nooit via een USB poort v/d laptop opladen (dat wil je dus?)
Logisch: de accu heeft een eigen ingang die daar vor geschikt is en die zit bij jou blijkbaar los. Dat ze het niet willen doen is vervelend, maar het is ook een rotklus, vaak moet het hele moederbord eruit, een klus van uren.... dus reken maar op een gepeperde rekening (orde 200 euro...)

Laatst bewerkt:

Arnoud Onnink

Senior Member
Ik heb ook een keer gezien dat het aan de adapter lag, niet aan de laptop. In zo'n geval is het probleem op te lossen door een universele notebook adapter aan te schaffen. Kosten ca. 50 euro, zorg dat de adapter de juiste plug, spanning en voldoende vermogen heeft.

andre@home

Senior Member
Ik heb ook een keer gezien dat het aan de adapter lag, niet aan de laptop. In zo'n geval is het probleem op te lossen door een universele notebook adapter aan te schaffen. Kosten ca. 50 euro, zorg dat de adapter de juiste plug, spanning en voldoende vermogen heeft.
Ik hoop toch dat ie wel de juiste test gedaan heeft....
Mijn vervangende Yanec koste idd ca 49 euro, een zwaardere kost ca 64 euro.
http://www.yanec.com/nl/product/?id=yna03

andre@home

Senior Member
http://www.lenmar.com/Uploads/File/Manuals/PPU1619.pdf
Wel effe de gebruiksaanwijzing lezen..... op p5
Zo te zien gaat het voor een laptop niet via de USB maar gewoon via de DC-poort van jouw laptop...... en die .... is nu net rot bij jou..........
Neen, alleen repareren zal helpen, of je moet de accu telkens extern op een of andere manier opladen....

Step6:
Make sure the battery pack is fully charged, connect the selected
output tip and output cable together, then insert one terminal of
output cable into DC OUT port of battery pack, and the other
terminal with output tip into DC IN port of your notebook
(you can
not insert into in opposite port). Thus, the battery pack is ready for
power supply of your notebook computer.

Hey allemaal,

Ik heb een laptop (Compaq/HP Presario R3000)die buiten de garantie valt. Deze wou niet meer opladen namelijk.Naar een PC bedrijf gebracht, en deze wouden er niet aan beginnen. Dus volgende poging zelf nakijken( wel enige ervaring qua laptops reparatie) en vervolgens geconstateerd dat de aansluiting waar de adapter snoer binnenkomt niet meer werkt( of deels wanneer flinke kracht uitgeoefend) Dus hierbij mijn vraag, wat voor andere manieren zijn er om de laptop alsnog op te laden. Bijv. een verloop stukje van Adapter aansluiting naar USB of iets dergelijks?

alvast bedankt!

Wessel
Je kunt bij de aansluiting van de voedings plug de plus en de min opzoeken.
Op die plaatsen soldeer je een rode en zwarte draad, waarvan de rode de plus van de
voeding is. Meet bij de voeding welke de plus draad is...ter controle.
In de contra voeding stekker van de laptop zit ook een verbreek contakt, die moet je
ook naar buiten de laptop brengen....vraag een bekende die ervaring heeft met meten en verbreek en maak contacten om hulp.
Voer de rode en zwarte draad en de naar buiten de Laptop en monteer daar een contra stekker aan welke past op de voeding.....bedenk dat de dikte van de middelste pinnetje moet passen. Zo heb dit op een laptop ook gedaan.

andre@home

Senior Member
Jij ook al....... die tip had ik achterwege gelaten.... hij leek niet van plan om zijn laptop open te maken.... en dat zal toch echt moeten, dan wel om de moederbordconnector opnieuw vast te solderen dan wel deze oplossing uit te voeren....
PS: mijn Asus heeft ook zo'n kuur ondergaan en werkt nog steeds prima.....

Om een voeding stekker op het moederbord van een laptop te vervangen,
moet men dezelfde stekker hebben. Daarbij komt het voor dat bij uitsolderen van een voeding contra stekker dat de printbaantjes los laten. Zoals ik al schreef...moet men om hulp vragen bij een bekende persoon welke meten en solderen kan. Zie wat men zelf kan maken > Google: Spacerman > overzicht.... ( Zie de 3 Spaces met 42.000 bezoekers)

http://fotoalbum.seniorennet.be/Spacerman/aparte_computer_onderdelen/miniatuur_alle_fotos

Laatst bewerkt:

GENETX

Member
Over: http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...usb_power.html

Die USB accu is dus niet voor je notebook. Het is een accu die je kan opladen vanaf een USB poort op je laptop of pc. Je kan echter niet je notebook op die accu laten draaien. Hij is bedoeld om onderweg andere apparaten op te kunnen laden die dat normaal ook via USB doen (wat een notebook dus niet kan) zoals een telefoon, camera of mp3-speler. De tekst is idd aardig vaag.

andre@home

Senior Member
Over: http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...usb_power.html

Die USB accu is dus niet voor je notebook. Het is een accu die je kan opladen vanaf een USB poort op je laptop of pc. Je kan echter niet je notebook op die accu laten draaien. Hij is bedoeld om onderweg andere apparaten op te kunnen laden die dat normaal ook via USB doen (wat een notebook dus niet kan) zoals een telefoon, camera of mp3-speler. De tekst is idd aardig vaag.
Daarom moet je ook de handleiding van dat soort zaken op zoeken, de tekst/combi plaatjes maakt duidelijk dat het niet zo simpel is.... effe een externe accu aan de usb poort hangen... noppes dus....

Bovenaan