Laptop met dedicated gpu blijft op Microsoft basic display driver staan

DefendR

Member
Hallo, ik heb sinds kort een nieuwe laptop:

https://www.bol.com/nl/p/asus-tuf-fx505ge-bq149t-gaming-laptop-15-6-inch/9200000103007403/?Referrer=ADVNLPPcefc3300cdbf92970065bba51d010001665&utm_source=1665&utm_medium=Affiliates&utm_campaign=CPS&utm_content=pdl

Het zou een top laptop moeten zijn, maar om een of andere reden willen de drivers niet updaten naar de nvidia drivers. geforce experience stond al op de laptop, met alle recente drivers, maar het scherm bleef op de GPU steeds naar de Microsoft basic display driver gaan. hierdoor kan ik geen gebruik maken van de 144hz en andere nvidia dingen. weet iemand wat het probleem hierbij is? ik wil er graag volledig gebruik van gaan maken, maar op deze manier gaat dat niet lukken.

Alvast bedankt!
- defendR

xzandr

Senior Member

xzandr

Senior Member
Ik krijg bij de driver deze melding, terwijl het wel de goede driver bij de 1050ti is.
Dan staat Asus de installatie van de NVIDIA drivers niet toe, je bent dan verplicht om de door Asus uitgegeven drivers te gebruiken.
Er staat bij NVIDIA op de website ook bij dat dit bij sommige OEM uitgaven het geval kan zijn.

Edit, dan blijft het hele verhaal hetzelfde, alleen dan met de Asus VGA driver: https://www.asus.com/us/Laptops/ASUS-TUF-Gaming-FX505/HelpDesk_Download/

xzandr

Senior Member
Ik weet niet of je vertrouwd bent instellingen in het bios, maar misschien is het mogelijk om de Intel graphics daar uit te schakelen.

DefendR

Member
Ik weet niet of je vertrouwd bent instellingen in het bios, maar misschien is het mogelijk om de Intel graphics daar uit te schakelen.
Dit heb ik al geprobeerd, maar de asus bios laat het niet toe. Ik kan niks in de graphics options aanpassen en de chipset options laat hij niet eens zien

xzandr

Senior Member
Dit heb ik al geprobeerd, maar de asus bios laat het niet toe. Ik kan niks in de graphics options aanpassen en de chipset options laat hij niet eens zien
Tja, dan moet Asus het probleem oplossen denk ik, hun VGA pakket bevat waarschijnlijk de drivers van zowel Intel als NVIDIA, alleen NVIDIA installeren is dan geen optie.
Aangezien ik niet bekend ben met de geleverde Asus software, kan ik naar de instellingen hooguit wat gaan zitten gissen.
Ik weet uit eigen ervaring met een Windows tablet, moederborden en m'n huidige grafische kaart dat Asus prima hardware maakt, maar met de meegeleverde software zijn ze niet bepaald een hoogvlieger.

Laatst bewerkt:

Gronaldo

Senior Member
Met een dual videokaart op een laptop kan je vaak per applicatie de videokaart toewijzen. Sommige applicaties worden automatisch goed herkend. Voorbeeld hiervoor is vaak Photoshop.
Het is even zoeken waar je deze keuze/instelling kan doen, ik kan het even niet checken zo voor je. Of in de configuraties van de Nvidia software, of onder performance instellingen van de applicaties oid. Even goed zoeken of Googlen.

Paulus61

Senior Member
Ik krijg bij de driver deze melding, terwijl het wel de goede driver bij de 1050ti is.
Ik lees dat de drivers voor een andere Windows-versie zijn. Dus je moet eerst andere drivers downloaden. Goed letten op windows versie
7/8/10
32/64 bit
home/pro
enz.

En natuurlijk ook alle Windows-updates installeren.

DefendR

Member
Ik lees dat de drivers voor een andere Windows-versie zijn. Dus je moet eerst andere drivers downloaden. Goed letten op windows versie
7/8/10
32/64 bit
home/pro
enz.

En natuurlijk ook alle Windows-updates installeren.
Heb ik allemaal al nagekeken, dus het zou gewoon moeten werken

Forum m8

Senior Member
Ja, dat driver verhaal gaat nog steeds niet helemaal lekker met de optimus combo. Meestal moet je dan gewoon de drivers van de site van de laptopfabrikant halen.

xzandr

Senior Member
Ja, dat driver verhaal gaat nog steeds niet helemaal lekker met de optimus combo. Meestal moet je dan gewoon de drivers van de site van de laptopfabrikant halen.
Er zal niets mis zijn met de drivers, de laptop draait waarschijnlijk op de accu met Intel graphics, en schakelt de 1050ti in op netstroom.
Staat op de Asus site, check de Asus support link hierboven.

DefendR

Member
ik heb nu ingesteld dat hij standaard op de 1050ti loopt als ik een programma opstart. ben er ook achter gekomen dat de versie die ik heb geen 144hz heeft, waarschijnlijk gewoon copy-paste van de pagina van de duurste versie door bol.com.
bedankt voor de hulp allen!

Bovenaan