laptop merken top 10

hallo hwi,
mijn vriend zou graag een laptop kopen en weet niet echt welk merk hij moet nemen.
dus ik zou eens een top 3 willen opstellen van laptopmerken en kan dan ook voor andere user die een laptop zoeken kunnen helpen.

dus hierbij:

TOP 3

Laatst bewerkt:
Definieer 'slecht' en 'goed' eens? Met andere woorden: wat zijn je criteria?

Ik weet dat SquareTrade een keer een onderzoek heeft gedaan naar de failure rates van laptops van diverse fabrikanten. De resultaten daarvan kun je hier lezen, maar houd er rekening mee dat ze uit eind 2009 stammen. Ik kon zo 1-2-3 geen meer up-to-date gegevens vinden. ASUS bleek wat dit criterium betreft in ieder geval het 'best', HP het 'slechtst'. Ook houden netbooks en instap-laptops het over het algemeen wat sneller voor gezien dan de wat duurdere modellen.

Een andere ranglijst, op basis van design, reviews, ondersteuning, prijs-prestatie, software etc, kun je hier vinden. Dit zijn echter meer subjectieve maatstaven dan harde, meetbare cijfers.

Verder zal iedereen zo z'n goede en slechte ervaringen alsmede voorkeur hebben. :) Zo ben ik zelf wel gecharmeerd van Toshiba laptops.

WhiteSnake

Senior Member
User systemen
Packard Bell is echt het slechts met de ondersteuning, driver updates van de suport pagina kloppen niet eens, een systeem van 3 jaar oud kun je nu al niet eens meer ondersteuning voor vinden, en als je klaagt dat de drivers niet kloppen zeggen ze dat ze al op de hoogte waren en dat ze het zo snel mogelijk zullen bijwereken (dat was 6 maanden geleden en de verkeerde drivers staan er nog steeds voor de Easynote TJ71 (32bit drivers terwijl hij word gelevert met 64bit)
Gelukig stonden bij de Gateway NV versie wel alle drivers gewoon in 64bit.
Verder heb ik met andere Packard Bell notebooks ook ellende gehad omdat van uit de fabriek de verkeerde versie software/drivers er op waren gezet waardoor ze voledig vastsloegen tijdens de eerste instalatie.

Hoe dan ook bij de Acer groep: Acer, Packard Bell, eMachines en Gateway, is de ondersteuning niet goed.

Gevonden op het net wie is hier mee akkoord? Graag reacties met aanpassingen!!!

Toshiba
Asus
Sony Vaio
Apple
MSI
HP
IBM/Lenovo
Acer
Gateway
Packard Bell
medion
Dell

Ik heb de lijst niet samengesteld of aangepast!
Dus gewoon ongeveer met die merken doorgaan en de top veranderen om een goed resultaat te bekomen

Quercus

Senior Member
User systemen
Definieer 'slecht' en 'goed' eens? Met andere woorden: wat zijn je criteria?

Ik weet dat SquareTrade een keer een onderzoek heeft gedaan naar de failure rates van laptops van diverse fabrikanten. De resultaten daarvan kun je hier lezen, maar houd er rekening mee dat ze uit eind 2009 stammen. Ik kon zo 1-2-3 geen meer up-to-date gegevens vinden. ASUS bleek wat dit criterium betreft in ieder geval het 'best', HP het 'slechtst'.
Het is maar net waarvoor je een laptop gebruikt en wie de gebruiker is. Dell en HP zijn vooral op de zakelijke markt gericht, ik denk Asus veel minder.
Komt ook nog eens bij dat deze zakelijke laptops in veel gevallen niet echt een gemakkelijk leven hebben, achterin de auto over (Drentse) klinkerwegen, in stoffige bouwketen en ook nog vaak minder ervaren gebruikers.
Dat is heel wat anders dan de Asus die het huis bijna niet verlaat.
Mijn ervaring vanaf 1996 is wisselend. Compaq veel storingen aan het beeldscherm (aansluiting) en HDD's met klic of death, Dell geen enkele defecte gehad, met mijn huidige Dell en HP tot nu toe geen storing gehad. (Dell E6410 een half jaar in gebruik).

Tsja wat al gezegdt is hier: Het verschilt gewoon heel erg per model en prijsklasse. Zo vind ik de Acer Travelmate series [meer zakelijke variant] aanzienelijk beter dan de gehele Aspire serie [de meer budget, huis tuin en keuken gebruik laptop]. Dit is ook enorm te merken aan de kwaliteit van oa de behuizingen. Travelmate series voelen -in my opinion- velen malen solider aan.
Blijft alleen het ENORME minpunt van de standaard 1 jaar garantie en niet al te denderende service.

Maargoed, al zou ik een nieuwe latop kopen zou het sowieso van een van deze merken zijn:

- Toshiba, [verschilt per model, dit kan 1, 2 of zelfs 3 jaar zijn]
- Asus, [standaard 2 jaar garantie!]
- Sony Vaio [Alhoewel ik deze net iets te duur vindt qua prijs / prestatie, tevens standaard 2 jaar garantie],

PS: Bovenstaand lijstje is niet zozeer qua favoriet ingedeeld. Het ligt er maar net aan welk model de -op dat moment- beste prijs / prestatie verhouding heeft.

WhiteSnake

Senior Member
User systemen
Dell zou mischien onder IBM/Lenovo boven Acer moeten staan en dan klopt het, maar dat komt dan enkelt en alleen omdat de Acer groep zo een slechte ondersteuning/service heeft.

Verder ben ik het wel met dat lijstje eens.

h4ck3r

Senior Member
User systemen
puur qua bouwkwaliteit staat apple bovenaan, qua customer support dell en hp. slechtste bouwkwaliteit zijn packard bell, emachines, medion en acer. deze staan ook qua customer support onderaan, moet je eens packard bell bellen dat een laptop kapot is. als ze al 2 woorden nederlands spreken is het veel, en in zeer gebrekkig engels kan je ze min of meer verstaan. er is een reden dat die dingen zo goedkoop zijn...

EDIT: en bepaalde modellen uit de vaio reeks, uit mn hoofd de Z, zijn zeer irritant uit elkaar te halen, dat zijn net de wat oudere netbooks, dan moet de hele laptop uit elkaar om de harde schijf eruit te halen ipv een handig luikje, is ook bij de powerbooks van apple zo.

Laatst bewerkt:
Hier kun je ook wel een mooi lijstje zien, oa gebaseerd op reviews , service level, innovatie etc.

Apple
Lenovo
Sony
Toshiba
ASUS
HP
Dell
Samsung
Acer
Gateway
MSI
Fujitsu
Waarbij de laatste als enige goede punt de tech support heeft.

Persoonlijk mis ik echt Lenovo in de 2 lijstjes boven mij.. Verder niet echt veel laptops zelf onder handen gehad, maar van de reviews die ik heb gelezen is de top 5 voor mij zoiets:

Lenovo
Asus
Toshiba
HP
Dell

Dan heb ik dus meer gekeken naar hun beschikbare modellen die ikzelf interessant vond (ik kijk opzich alleen naar 12.5" ~ 14" laptops met een mat scherm, dus dan valt er al heel veel af :p) Verder vind ik Apple te overpriced, daarom staat die niet in m'n lijstje.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je beter een top 3 of hooguit top 5 kan maken. Ik denk dat er dan ook meer mensen reageren.

Mijn top3.
1. Asus (indien mogelijk een apple, bij windows een asus)
2. HP (eigen ervaring)
3. Acer (prijs)

Bovenaan