1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

laptop kan 4 k video's -mpeg 4- niet afspelen, ontstaan haperingen

Discussie in 'Digitale fotografie en video' gestart door lola, 6 jun 2019.

1. lola

lola Member

Sinds:
    6 jun 2019
    Onlangs nieuwe smartphone galaxy s10 plus gekocht die filmt in 4 k 60 fps, afgelopen dagen video's proberen te bekijken op mijn gaminglaptop, met vlc en windows mediaplayer lukte dit aanvankelijk niet, wat gezocht op internet en wat voorkeuren verandert in vlc en aanvankelijk speelde de video's af, heel vloeiend, na aantal films feilloos te hebben afgespeeld, opeens opnieuw haperingen of slowmotion. Terecht gekomen op tweakers forum waar iemand me de raad gaf om lav filters megamix te downloaden, sindsdien kon ik de video's bekijken met Potplayer, dit verliep enorm goed tot na een aantal video's te hebben bekeken, opnieuw zelfde probleem.
    Mijn Asus Rog is al wel 6 jaar oud, heeft geen 4 k scherm maar wel 32 gb ram en i7, Nvidia Gtx 670mx.
    Zou het niet erg vinden om een betalende mediaplayer te kunnen downloaden maar vind niets terug op internet. Gisterenavond had ik mijn antivirus afgezet en ook wifi en toen speelde de Potplayer de films weer fatsooenlijk af, het duurde wel langer eer de film zich opende dan toen het pas geïnstalleerd was. Nu vandaag weer niet meer, speelt wel maar erg vertraagd en met haperingen. Wie weet raad ?

2. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Weet wel een oplossing.
    Of video's soepel afspelen (of niet),is natuurlijk oa afhankelijk van de resolutie.(in jouw geval 4k)
    Maar behalve de resolutie zijn ook de hoeveelheid zogenaamde i-frames (per seconde), (en B-frames) zeer bepalend.
    Dus,je kunt eens proberen,de films te converteren naar een andere resolutie.en als je de resolutie niet wilt veranderen en wilt blijven kijken in 4K,is het veranderen van het aantal i-frames je enige optie om de video's soepeler af te laten spelen.
    Handbrake is één van de converters waarmee je zelf het aantal i-frame kunt bepalen.
    Hoe meer i-frames per seconde,hoe lager de cpu belasting.
    Dit trucje is minder bij het grote publiek bekend,maar werkt prima,nadeel is dat je video wat groter wordt.(bij behoud van de zelfde kwaliteit),omdat je de compressie gaat verminderen.
    De truc zit hem hierin,dat naarmate er in een video minder I-frames zit de cpu het beeld meer moet voorspellen.
    Doordat je er meer i-frames in stopt,hoeft de cpu minder te voorspellen,en hoeft deze minder werk te doen,en dat is wat jij wilt.
    De mate waarin bovenstaande oplossing uitkomst biedt wordt bepaald door het aantal i-frames dat nu in je bestaande video's zit.
    Er vanuit gaand dat er in je video's het gebruikelijke aantal I-frames zit ,kun je zeker rekenen op winst door deze te verhogen.
    Al met al kun je zelf concluderen:hoe hoger de compressie hoe hogere cpu belasting,en andersom.
    (met enig speurwerk zijn er ook wat gebruiksvriendelijkere converters waarin je de i-frames kunt veranderen vermoed ik).

Laatst bewerkt: 7 jun 2019
  3. Martin A

Martin A Senior Member

Sinds:
    22 nov 2013
    Korte antwoord: De GPU heeft geen ondersteuning voor hardwarematige 4K-(x265)decoding en je processor is niet snel genoeg voor softwarematige 4K-decoding (mijn i7 4770 heeft er ook moeite mee, dus een 6 jaar oude mobiele i7...gaat m niet worden).

Dat sommige filmpjes het wel doen, kan aan heel veel factoren liggen. De hoeveelheid informatie in het beeld, bijvoorbeeld, bepaalt de bitrate (als deze variabel is). Ik had vroeger divx films die ik wél kon afspelen met mijn AMD K6 II-350, en sommigen haperden en liepen niet synchroon. Zat eigenlijk op het randje van wat divx vereiste en dat is met jouw CPU ook aan de hand. En zo zijn er wel meer factoren die invloed kunnen hebben.

4. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Ik heb goede ervaringen met het gebruik van de K-lite codec set, waarin ook Media Player Classic Home Cinema (MPC-HC) zit. Dit kan een oplossing, of verbetering opleveren.
    Maar neemt niet weg, dat wat de voorgaande berichten al aangeven, je tegen de beperkingen van je oude systeem aanloopt.

5. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Ik zou de resolutie en FPS op je telefoon lager instellen. 1080p 60 FPS bij snelle bewegende onderwerpen en 30 FPS bij normale. Film je in hoge kwaliteit omdat je het nodig hebt, of omdat het kan? Wat is je onderwerp?

6. Theodor

Theodor Member

Sinds:
    8 dec 2011
    Op Tweakers heb je al een antwoord gekregen dat je systeem te langzaam was voor 4k.
    En nu begin je hier weer te zeuren pfffffffffffffffff.

Paulus61 vindt dit nuttig.
  7. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Het is aan TS welke berichten men waar plaatst.

Laatst bewerkt: 8 jun 2019
    Gronaldo vindt dit nuttig.
  8. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik zit mij eerlijk gezegd af te vragen waarom je dan die filmpjes op 4K wilt afspelen terwijl je laptop geen 4K scherm heeft. Je kan dan veel beter die 4K filmpjes converteren naar Full HD zodat je laptop ze goed kan afspelen. Opnemen in 4K heeft altijd wel zin omdat de kwaliteit dan bij het converteren niet achteruit gaat.

9. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Als de kwaliteit niet achteruit gaat, was het juist niet zinvol. :)
    Ik zie het nut van 4K wel in, maar niet i.c.m een smartphone en laptop-scherm.

10. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Zo lang je niets hebt om 4k op af te spelen heeft het geen enkele zin om in 4k op te nemen, dus gewoon op FullHD (1080p) opnemen.
    Heeft naast het voordeel dat je het normaal kunt afspelen op jou laptop etc. ook het voordeel dat je filmpje minder geheugen in beslag neemt op je telefoon. (daarnaast dan ook nog sneller van telefoon naar bvb je laptop te kopieeren)

11. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Bij converteren naar een ander formaat gaat de kwaliteit niet achteruit, dus in die zin kan het wel voordelen hebben. Maar oke er hangen ook genoeg nadelen aan zoals grote bestanden, en dat je een snel systeem nodig hebt voor bewerking etc... Vandaar dat ik zelf niets doe met 4K en Full HD 50p al meer dan prima vind.

12. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Niet helemaal, de overweging KAN zijn om nu alles alvast op 4K vast te leggen om in de toekomst op deze resolutie te bekijken. Je bouwt je archief zo alvast op, op de hoogste resolutie, omdat het kan.
    Sommige opnames kan je later niet overdoen, tenslotte.

13. lola

lola Member

Sinds:
    6 jun 2019
    Paar dagen niet op dit forum gekeken en wat ik hier nu lees, daar word ik niet goed van, vooral dan vd reactie van T.
    Eerst en vooral op tweakers gaven ze me de raad om lav filters megamix te installeren en heeft niemand gezegd dat mijne laptop oude rommel was. Ik denk dat ik vrij ben om me op verschillende forums te melden en daar mijn vraag te stellen in de hoop dat er een oplossing uit de bus komt, maar de oplossing heb ik ondertussen zelf gevonden doordat ik ergens las dat de Potplayer niet werkt in combinatie met die lav filter megamix. Heb dus de lav eraf gegooid en dan potplayer gedownload, rechtstreeks vd website en niet via het menu in lav filters. Das nu van vrijdag geleden en sindsdien spelen mijn 4 k films zonder haperingen, niet vertraagd doch heel vloeiend af, voor wat het nog waard is. Bedankt aan de mensen die reageerden en wel nuttige info vertelden en het niet nodig vonden om mij af te breken.