1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Laatste Upgrade... ?

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Cést Moi, 13 nov 2017.

1. Cést Moi

Cést Moi Member

Sinds:
    13 nov 2017
    Hoi,

Ik heb een wat oudere pc, (AM3) die ik nog een upgrade wil geven om nog een paae jaartjes mee te gaan voor ik een nieuwe koop(of laat bouwen). Ik ga harde schijven vervangen, en een nieuwe windows 10 installatie doen, en dit systeem zo schoon mogelijk houden.

Mijn vraag is:

Als ik een geheugen upgrade doe, (van 4 gb naar 8 gb) waar moet ik dan op letten? Ik heb al opgezocht wat de maximale geheugenfrequentie bij mijn cpu is, maar hoe zit dat met cas latency en Row active time? En als er andere dingen overeen moeten komen, hoe zoek ik dat dan op?

Groetjes Moi

2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik denk dat je er goed aan doet dan er een ssd in te zetten als OS disk want daarmee krijgt je systeem best nog wel een tamelijke snelheidsboost. Harddisks zou je eens kunnen scannen met b.v. HD Tune Pro om te kijken hoe de staat ervan is door een oppervlaktescan te doen. Als daar nu geen fouten naar voren komen dan kan je die harddisks nog gewoon normaal naast de ssd blijven gebruiken.

Het beste is als je dezelfde dimms nog kan vinden maar in elk geval zijn timmings wel belangrijk dat die ongeveer gelijk liggen, alleen denk ik dat je beter voor zo'n ouder systeem kan kijken voor 2de hands dimms. Nadeel is namelijk dat als je van plan bent een nieuw systeem te gaan bouwen dat je de dimms niet meer kan meenemen omdat dit nog DDR3 is en tegenwoordig alles DDR4.

Cést Moi, JensTX en Gismo1979 vinden dit nuttig.
  3. Cést Moi

Cést Moi Member

Sinds:
    13 nov 2017
    Ja dat idee van toegeweidde OS disk had ik al, mijn software gescheiden houden, en een clone van mijn windows maken als alles geconfigureerd is, ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik dat precies ga doen, Tips zijn zeker welkom (!) HD-tune gebruik ik ook al. Mijn schijven zijn gewoon niet stabiel, en ik verwacht dat de SSD meer stabiliteit gaat geven.

Ik heb op dit moment 2 paar geheugenbanken op het oog, een set van Corsair, en een set HyperX (kingston) de Cas-Latency komt overeen, maar ik weet niet of de rest van de waarden (zoals Row Active Time, enz) ook klopt met mijn systeem, en waar ik echt op moet letten.

In ieder geval bedankt voor het advies

4. Gismo1979

Gismo1979 Senior Member

Sinds:
    26 okt 2009
    Zoals Roel1966 al aangeeft zou ik eens de harde schijven controleren (ook dat je aangeeft dat deze instabiel zijn). Een SSD zal je meer snelheidswinst geven dan extra geheugen.

Wat geheugen betreft zou ik eens een dag controleren via taakbeheer wat jou systeem daadwerkelijk verbruikt aan RAM. Als je minder dan je 4 GB verbruikt heeft extra geheugen weinig zin (al is de verwachting dat je met Windows 10 wel al meer gaat gebruiken). Indien je namelijk meer verbruikt dan dat je aan RAM geheugen hebt zal windows een deel van de harde schijf als geheugen gaan gebruiken en dit is natuurlijk veel trager dan RAM geheugen.

Ik zou het type geheugen eens opzoeken en hier posten als ik jou was (bijv. met speccy of cpu-z). Dan kunnen wij je beter helpen met wat voor geheugen je het best kunt aanschaffen.

Cést Moi vindt dit nuttig.
  5. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Ik zou geen clone vn Windows maken. Je HDD is instabiel zeg je dus kans op overnemen fouten is erg groot.

eismc2 vindt dit nuttig.
  6. JVRadeon

JVRadeon Member

Sinds:
    4 nov 2015
    Het is belangrijk om te weten waar je de pc voor wilt gebruiken om de best mogelijk upgrade te kunnen aanraden (al is een SSD altijd handig zoals hierboven genoemd). Als je de pc alleen voor internetten en andere lichte taken gebruikt, kan het bijvoorbeeld zomaar zijn dat je niets gaat merken als je van 4GB naar 8GB ram.

Welke CPU heb je precies? Als je een single-core Sempron 145 ofzo gebruikt, gaat vanzelfsprekend een 2e hands quadcoretje al een hele verbetering geven, ook bij internetten. Het is hierbij wel van belang om te weten welk moederbord je hebt, omdat niet van elk moederbord de stroomvoorziening voldoende is voor iedere quad of zelfs hexa core.

7. Cést Moi

Cést Moi Member

Sinds:
    13 nov 2017
    In principe is het gewoon een media pc, maar ik wil eventueel weer een beetje met muziekprogramma's experimenteren.
    Voordat ik een nieuwe pc ga kopen, wil uitgezocht hebben hoe ik beter mijn windows kan configureren en opslaan zodat ik niet teveel tijd met herinstallaties bezig ben.

Ik heb zowiezo meer opslagruimte nodig, en ik merkte al met een schone installatie van win 10 dat mijn systeem lekkerder draaide. Dit wil ik nog verbeteren, zodat ik nog een paar jaartjes vooruit kan. Dus een sdd heeftt nut, en een clone zou ook op een (of 2) usb-sticks kunnen.

Welke info hebben jullie nodig voor een juist advies? en waar zoek ik de juiste info op? ik heb speccy, maar nog geen cpu-z

Laatst bewerkt: 14 nov 2017
  8. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    ..en het voltage van de dimms overeen komen met de spec van je moederbord ;)
    ja, Speccy laat wel wat van je systeem zien.. kan je met 'print screen' hier posten.

9. Cést Moi

Cést Moi Member

Sinds:
    13 nov 2017
    Ook heb ik gezien dat mijn cpu en moederbord allebei op 1333mhz geheugen kunnen draaien, maar nu draaien mijn geheugenbanken op 667mhz. De geheugenbanken die ik erin wil zetten kunnen op 1333mhz, en de cas-latency komt overeen, maar ik weet niet waar ik verder naar moet kijken of ze wel echt compatible zijn.

Mijn moederbord is een Asus M4a78-lt m le, en mijn cpu is een Amd Athlon II x4 630, verder zit er een GT640 in en een Creative-z (pci-e) en een paar schijven, maar die ga ik bijna allemaal vervangen.

10. Cést Moi

Cést Moi Member

Sinds:
    13 nov 2017
  11. Cést Moi

Cést Moi Member

Sinds:
    13 nov 2017
  12. Cést Moi

Cést Moi Member

Sinds:
    13 nov 2017
    k heb inmiddels gevonden dat er een verschil is tussen geheugen kloksnelheid en effectieve kloksnelheid, waar mijn originele banken 667mhz hebben, is de effectieve snelheid 1333mhz, dus dat komt ook overeen met de Corsair en HyperX banken die ik gevonden heb, dus de snelheid zal hetzelfde blijven, maar in ieder geval zal ik dan niet snel tegen een tekort aan geheugen aanlopen. Maar ik weet nog niet zeker (!) dat ze echt goed op de rest aansluiten

13. Cést Moi

Cést Moi Member

Sinds:
    13 nov 2017
    Het verschil wat ik zelf tussen de Corsair en HyperX banken gevonden heb, was de Row-Active-Time. Bij de Corsair is dat 24, en bij de HyperX is dat 36. Wat betekend dat verschil? en wat is dan beter?

14. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    https://en.wikipedia.org/wiki/Memory_timings
    Was niet zo moeilijk te vinden, eerste hit op google.

Niet een belangrijke waarde van timings, als je dat ff leest, want is gelijk aan Trcd + CL.
    Als we het over dergelijke timings gaan hebben heb je het eigenlijk toch wel een beetje over alleen maar meetbare performance verschillen, in dagelijks gebruik merk je er geen klap van, dus ik zou me er niet te druk om maken.
    Daarnaast, als je het toch belangrijk vindt, geld de vuistregel lager is beter als het om memory timings gaat (maar dat had je ook gewoon op de Wiki kunnen lezen).

Kijk naar de QVL van je mobo, zie hier;
    https://www.asus.com/Motherboards/M4A78LTM_LE/HelpDesk_QVL/

Die zijn werkend getest op je mobo.

Laatst bewerkt: 14 nov 2017
    eismc2 en Cést Moi vinden dit nuttig.
  15. Cést Moi

Cést Moi Member

Sinds:
    13 nov 2017
    tthanks, daar kan ik wel wat mee! ik ga ff kijken

16. Cést Moi

Cést Moi Member

Sinds:
    13 nov 2017
    Dan moeten het dus deze worden, en niet de HyperX

upload_2017-11-14_14-35-47.png

17. Cést Moi

Cést Moi Member

Sinds:
    13 nov 2017
    Hoe zit het verschil van bandbreedte tussen 1 of 2 geheugenbanken? is het aan te raden om dual channel te blijven? of naar single, zodat ik eventueel (als het echt nodig mocht zijn) er nog een bank bij kan zetten?

18. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Als je een videokaart in je pc hebt maakt dual of single bijna niks uit,alleen dual nemen als het niet noemenswaardig verschilt qua prijs.
    En niet te moeilijk doen met timings etc,de nieuwe past zich automatisch aan aan de oude bankjes.
    Ddr3 doet op een uitzondering na niet moeilijk

19. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Dat is een misverstand. Die 667mHz is hoe speccy dit aangeeft, en houdt daarmee de Jedec standaard (SPD tabel) van het geheugen aan. Dus 667 x 2 = 1333mHz is waar de geheugen controller van je cpu/moederbord mee overweg kan.
    Als je ff met CPU-z kijkt wordt dat wat duidleijker onder de SPD-tab.

Je geheugen kan wss nog veel sneller draaien bijv. 1600/1866. dat zijn overklokte waarden. Geheugen overklokken bij oudere cpu/chipset heeft weinig zin en zal je nagenoeg geen verschil zien. Ook kan de instabiliteit toenemen, als je gaat lopen klooien met de timings enz. Dus gewoon op 1333 laten draaien. Een lichte overklok tot 1600 (800mHz) kan geen kwaad op timings 9-9-9-24 of hoger.

Jouw moederbord kan het volgende aan:
    DDR3 is dat inderdaad niet. Als je vier dimm sloten had gehad, was het makkelijker om wat kingston value ram erbij te prikken.

Op dit moment heb je 2 x 2GB erin zitten. Om die te verruilen voor 2 x 4GB vraag ik ook af zoals @JVRadeon waarvoor je de pc gebruikt en of je het zelf ook nog wijs vindt om daar 72 euro in te gaan investeren. Zou dat geld mss beter gebruiken voor je upgrade. ;)

20. Cést Moi

Cést Moi Member

Sinds:
    13 nov 2017
    Ik heb ook mijn cpu opgezocht, en daar staat bij dat hij tot 1333mhz kan, dus hoger durf ik nu niet te gaan tenzij iemand mij precies (!) uit kan leggen hoe (en waarom) dat dan wel kan. Ik wil nog een paar jaartjes op deze pc draaien, en ga nog een nieuwe windows op een nieuwe toegewijdde ssd zetten (die toch niet zn max haalt, maar wss daar wel stabieler door draait), en wil eventueel toch met muzieksoftware experimenteren. kan ik ook later mijn geheugen upgraden?