1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

koptelefoon doet het niet

Discussie in 'Beginnersvragen' gestart door Anja1802, 9 mei 2019.

1. Anja1802

Anja1802 Member

Sinds:
    9 mei 2019
    Sinds kort doet als ik de PC aanzet, mijn koptelefoon het niet meer. Hij staat ook niet bij configuratiescherm en ook niet bij HD Audio configuratie staat hij niet. Ik kan hem nergens vinden. Als ik dan de PC voor de tweede keer opstart gaat het geluid weer over de koptelefoon, maar bij eerste keer niet. Vind het vervelend telkens twee keer te moeten opstarten. Weet iemand een oplossing?

2. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Welkom op HWI!

Dit lijkt op een driver probleem. Kan je misschien een aantal screenshots sturen? Is het een hoofdtelefoon die de 3.5 mm stekker heeft of is het een die via USB.

3. Anja1802

Anja1802 Member

Sinds:
    9 mei 2019
    geluid.png [/ATTACH] geluid1.png Bedank Jurrian, sorry voor mijn late antwoord, maar moest even uitzoeken hoe ik screenshots kon krijgen. De eerste screenshot is als ik de PC aanzet en er dus geluid uit het beeldscherm kom. Als ik dan opnieuw opstart komt het wel uit de koptelefoon. De koptelefoon is aangesloten met een stekkertje. Ik zie geen verschil tussen de screenshots?

4. Enterprise1701

Enterprise1701 Senior Member

Sinds:
    5 dec 2010
    Welke koptelefoon, en hoe aangesloten, je geeft aan stekertje, ja dat is nogal een generieke term, USB of 3,5mm(Groen)

5. Anja1802

Anja1802 Member

Sinds:
    9 mei 2019
    Is geen USB, maar ook niet groen. Denk wel dat het dan die 3,5 mm. is. Koptelefoon is van Pulse.

6. Enterprise1701

Enterprise1701 Senior Member

Sinds:
    5 dec 2010
    Pulse, ook nog een model?

7. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    En als je in het scherm (de linker) rechtermuis doet op het grote witte vlak. Zie je dan dat uitgeschakelde apparaten en niet aangesloten apparaten uit gevinkt zijn?

8. sdk

sdk Senior Member

Sinds:
    24 sep 2008
    Rechtermuis op het volume toetertje in windows, tweede optie: open geluidsinstellingen. Vervolgens direct bovenaan bij het 'output device' in het keuze menu de headset kiezen in plaats van de monitor.

9. Anja1802

Anja1802 Member

Sinds:
    9 mei 2019
    Geen idee welk model koptelefoon. Bij apparaten staan zowel uitgeschakelde apparaten en niet aangesloten apparaten aangevinkt en bij output device staat alleen Speakers Realtek Audio. Zoals in de printscreens hierboven. Maar het vreemde is als ik eerste keer opstart komt het geluid uit het beeldscherm en als ik dan opnieuw opstarten doe komt het geluid wel uit de koptelefoon. Alleen aan de instellingen is dan niets veranderd.

10. Van

Van Senior Member

Sinds:
    27 okt 2009
    Als je naar Apparaatbeheer gaat en dan naar ''besturing voor geluid,video en spelletjes'' zie je je geluidsapparaten.

Heb je aan AMD videokaart? Je zal dan zien staan: AMD high difinition audio device. Klik dan met de rechtermuisknop op AMD high difinition audio device en kies: apparaat uitschakelen.

Hierna computer opnieuw opstarten en dan zou je probleem opgelost moeten zijn.

Als je weer een driver update doet van je amd kaart moet je weer hetzelfde doen als hierboven (tenmiste als je een amd kaart/chip hebt).

11. sdk

sdk Senior Member

Sinds:
    24 sep 2008
    Feitelijk is het probleem dus eigenlijk dat OS geluid naar een output device stuurt dat niet in de lijst staat aangemeld en dat dus ook niet is gekozen als standaard apparaat. Dat is raar en dat is ook geen defect van de headset. Daarmee is het merk etc van de headset ook niet zo relevant. Zo lang het een analoge headset is wordt het speaker icoontje van de realtek chip gewoon een headset icoontje.

Wellicht helpt de optie van Van hierboven mbt de AMD audio driver, die kan via HDMI een audio signaal naar een beeldscherm sturen. Nvidia heeft een vergelijkbare driver.

(Ik zou eigenlijk überhaupt overwegen om naar Windows 10 te updaten. Op basis van de screenshots lijkt het op Windows 7 of Vistsa)

12. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    nVidia heeft dit ook hoor. Dit heb je bij DP en HDMI.

13. Anja1802

Anja1802 Member

Sinds:
    9 mei 2019
    Ik heb Windows 10 en probleem is denk ik ontstaan na een update op 28 april 2019. Bij apparaatbeheer, besturing voor geluid, video en spelletjes staat Intel(R) Display Audio en Realtek(R) Audio. Heb ze beiden uitgezet en opnieuw opgestart en ja, nu komt het geluid weer uit de koptelefoon, maar dat deed het sowieso als ik opnieuw ging opstarten, dus of het morgen nog steeds zo is?

14. Anja1802

Anja1802 Member

Sinds:
    9 mei 2019
    Niet geholpen, vanochtend bij opstarten geluid weer uit speakers van beeldscherm.

15. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
  16. sdk

sdk Senior Member

Sinds:
    24 sep 2008
    Ik ging uit van geen Windows 10 omdat menu waar ik naar verwees er zo uit ziet:
    win10-sound.png
    Persoonlijk zou ik als doel stellen om te zorgen dat het output device dat je niet wenst te gebruiken daar verschijnt. Dan heb je daarna in ieder geval een keuze.

Je hebt het over Intel Audio, dus geen Nvidia, geen AMD maar een IGP. Daar zijn ook losse drivers voor te downloaden; https://downloadcenter.intel.com/

Mocht je er helemaal niet uitkomen: ouderwetse DVI kabels (brede witte) en de nog oudere VGA kabels (blauw) sturen overigens uberhaupt geen geluid door naar je beeldscherm.

17. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Als je speccy installeert en de screenshots daarvan hier dropt, dan word het waarschijnlijk een stuk duidelijker.

18. Anja1802

Anja1802 Member

Sinds:
    9 mei 2019
    Heb maar één stekker waar koptelefoon in kan. Microfoon zit in beeldscherm.

Ook via dat andere menu, staat alleen Realtek

geluid2.png

19. Van

Van Senior Member

Sinds:
    27 okt 2009
    Maak eens een foto van waar je je koptelefoon insteekt? snap niet dat je je mic in je beeldscherm steekt en niet in je computer/moederbord kan? Grote kans dat daar je probleem ligt.. als je je mic nergens insteekt dan nog steeds problemen?

20. Anja1802

Anja1802 Member

Sinds:
    9 mei 2019
    Ik heb een all in one. Dus alles zit in beeldscherm. Hierbij een foto. Is niet heel duidelijk, maar hoop dat u het kan zien. Wel vreemd dat het gekomen is na een update van Windows op 28 april 2019, daarvoor geen problemen met geluid en op dit moment kom geluid dus ook uit beeldscherm, maar als ik opnieuw opstart komt het uit de koptelefoon, dit terwijl er aan de instellingen bij geluid niks veranderd. aansluiting.png