Koophulp monitoren - op zoek naar een nieuw beeldscherm? Kijk hier!

Om te helpen de juiste monitor te kiezen, hebben we een koophulp online gezet op onze overzichtspagina van de productgroep monitoren.

Je kan op dit topic reageren met suggesties voor aanvullingen, maar hou er a.u.b. rekening mee dat de koophulp bedoeld is als startpunt en niet als allesomvattend naslagwerk: dan leest niemand ze meer. Dus zaken als backlight bleeding, IPS glow, frequentie 'overklokken', blauw licht reductie en backlight-aansturing zijn geen dingen die je gaat terugvinden in de koophulp.

Enfin, constructieve feedback is zoals altijd welkom.

Lip

Senior Member
User systemen
Wellicht zou je beknopt iets kunnen toevoegen over de achtergrond verlichting en de verschillen hiervan. Te vaak hoor nog dingen als LED-TV (Led monitor hoor je minder) en is feitelijk onjuist.

Dat lijkt me idd echt iets voor televisies. Een artikel 'hoe werkt een LCD-monitor' zou op zich leuk zijn om eens te doen en dan vanuit de koophulp naar te verwijzen. Maar vooralsnog valt er niets te kiezen (en dus niets te helpen) qua achtergrondverlichting voor monitoren, afgezien PWM of DC helderheidsregeling.

Ik zoek een 27 inch 4k televisie. Deze kan ik niet vinden, maar wel monitoren met 4k. Mijn oog is gevallen op de
LG 27UD68P-B
Nu is mijn vraag, is dit scherm geschikt voor normaal televisie kijken met een 4k satellietontvanger?

h

Roel1966

Senior Member
User systemen
Op zich een prima opgestelde koophulp en zeker voor mensen die niet zo op de hoogte zijn van monitor techniek kan dit een goede stap in de richting zijn qua keuze van monitor. Desondanks kan ik mij toch niet helemaal vinden in het gedeelte resolutie waarbij er vanaf 24 inch aangeraden word een hogere resolutie dan Full HD te nemen. Puur technisch gezien klopt het volledig wat er staat maar in de praktijk valt dit toch heel anders uit binnen vooral Windows zelf alleen al. Nog steeds zelfs binnen Windows 10 heeft Microsoft het nog niet voor elkaar gekregen het scalings probleem op te lossen en dat voor mij een rede is om geen hoge resolutie monitor te gaan gebruiken.

Dat deze monitor geen goede combinatie is met Window 10 kan zijn maar ik wil de monitor alleen gebruiken voor tv kijken.
Ik heb een 4k receiver en dan is het leuk ook een 4k monitor er aan te hangen. Ik gebruik deze combinatie in een kleine ruimte.

Beste Allemaal,

Ik zoek een aardige goede monitor.
Zat te denken aan 24” ivm meer en grotere beeld en diens kwaliteit ivm fotobewerking.

Wij hebben een mac pro desktop pc.
Maar een goede van Apple is onbetaalbaar voor mij.

Een goede 2e hands is ook goed.
Wie kan mij en ons advies geven welk type en merk monitor goed en zeker betaalbaar is.

En graag de waarom redenen.

Wij horen het graag.

Jullie info lees ik altijd met grote aandacht, vooral ook als het om monitoren gaat. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk een goede monitor is. Niet alleen de scherpte, kleurweergave en helderheid enz., maar vooral ook de instelmogelijkheden. Is hij hoog/laag instelbaar, en met een groot genoeg bereik en kantelbaar? Stevig genoeg, of rammelt de voet er na enige keren verstellen al onderuit? Als mij gevraagd wordt om advies voor een monitor, verwijs ik vaak naar jullie site voor de technische info, maar zeg er altijd bij: let ook goed op de instelbaarheid, kies uiteindelijk voor de beste monitor die je budget toelaat, en koop vervolgens de monitor die een stap hoger ligt. Ikzelf ben NIET medisch geschoold, dus neem mijn adviezen in dezen voor wat ze waard zijn. Maar wij hebben vanuit ons bedrijf veel te maken met arbeidsomstandigheden, en werken veel samen met fysiotherapeuten en artsen en dan hoor je wel eens wat. Zo is het verkeerd voor je monitor zitten nog bijna slechter voor je als stratenmaken of zandzakken sjouwen. Raar maar waar. Je gaat je rug buigen en op een verkeerde manier belasten. Het correct instellen van een bureaustoel, bureau en monitor en de daarbij horende zithouding is bijna van levensbelang. Voor je het weet heb je een hernia. En last but not least: ga op tijd naar een goede opticien en laat je ogen deskundig nameten. Je bent voor je het weet toe aan een (computer)bril. Slecht zien gaat geleidelijk en vaak heb je het te laat in de gaten. Just my 2 cents.

Forum m8

Senior Member
User systemen
Instelbaarheid kun je veelal ook bereiken met een eigen monitorarm, mits de monitor VESA heeft.

En tja, de pakken A4 papier zijn in veel bedrijven nog steeds permanent opgeslagen onder menig monitor.

Zo nu en dan vind ik het leuk om op zoek te gaan naar een passende monitor en gebruik daarbij altijd reviews met testresultaten. Uiteraard lees ik de reviews op hardware.info, maar ook van tftcentral welke door een vriend van mij is aanbevolen.

Nu is mij opgevallen dat de testresultaten van dezelfde monitor op tftcentral vaak gunstigere resultaten geeft dan de test die door jullie is uitgevoerd. Nu is het mij even niet bekend welke methode zij toepassen of welke software zij gebruiken, maar wat mij wel bekend is is het feit dat niet iedere monitor het zelfde is. Bij ligt fluctuerende waardes zou ik geloven dat het hieraan zou liggen, maar als ik bijvoorbeeld verschillen zie van zeg 6509k bij tftcentral en 7450k bij Hardware.info, waar komen deze grote verschillen dan vandaan? Ook als ik kijk naar de verschillende presents van de schermen en de waardes die deze hebben vind ik geen gelijkenis tussen de reviews.

Ik vind dit best lastig om een keuze te kunnen maken voor monitor, zeker met alle variabelen die bij monitoren komen kijken en hoe deze testresultaten zo van elkaar afwijken. Hoe komt het dat er zulke verschillen tussen zitten?

Forum m8

Senior Member
User systemen
Nu is mij opgevallen dat de testresultaten van dezelfde monitor op tftcentral vaak gunstigere resultaten geeft dan de test die door jullie is uitgevoerd. Nu is het mij even niet bekend welke methode zij toepassen of welke software zij gebruiken
Staat volgens mij prima omschreven op hun website.

Bij ligt fluctuerende waardes zou ik geloven dat het hieraan zou liggen, maar als ik bijvoorbeeld verschillen zie van zeg 6509k bij tftcentral en 7450k bij Hardware.info,
Hangt o.a. af van gebruikte instellingen. Als je gaat testen 'uit de doos' versus 'even normaal instellen'.

Ik vind dit best lastig om een keuze te kunnen maken voor monitor, zeker met alle variabelen die bij monitoren komen kijken en hoe deze testresultaten zo van elkaar afwijken. Hoe komt het dat er zulke verschillen tussen zitten?

Monitorfabrikanten knoeien maar wat aan. Andere panelen, andere revisie, andere firmware, andere standaard instellingen. Los daarvan nog de variatie tussen exemplaren...

• Like
Waarderingen: Lip
Bovenaan