koelpasta voor laptop

EEN NAAM

Member
hallo ik had een vraag welke koelpasta is goed voor een laptop en hoeveel zou er op moeten. Op een normale computer cpu moest het iets als een erwt moet dat ook bij een laptop?

ik weet niet precies welke laptop het is maar ik weet wel dat er een
CPU:intel core i5-4300u
Ram:1X8 gb ddr3(weet niet welke merk)
ssd:170 gb ssd(weet niet welke merk)
(Bewerkt) het is een Elitebook 840/850 volgens mij

waarom ik dit wil weten is omdat ik voel dat hij slomer begint te werken en de fan voor de cpu vaker en harder begint tedraaien. of is het iets anders laat het aub weten.

Forum m8

Senior Member
Ontstoffen helpt vaak ook al.

Soms hebben die dingen een 'thermal pad' er tussen zitten en kun je niet zomaar pasta vervangen.

In mijn Thinkpads heb ik altijd gewoon Artic Silver V gesmeerd. Hieronder zal wel weer een hele stammenstrijd uitbarsten over welk smeersel je de laatste 0,1 graden geeft trouwens...

En oh ja; die -U laptops zijn altijd sloom bij langdurige belasting.

Flipking94

Senior Member
Ook oppassen, omdat vele fabrikanten eindigen de garantie als je de koelpasta in een laptop vervangt. Bij mij zat er iig zo'n garantiestickertje tussen koellichaam en gpu, die je eraf moet halen om de chip te kunnen zien. Ik vond het persoonlijk ook niet gemakkelijk te vervangen eerlijk gezegd. De koelprestaties daalden echter wel aanzienlijk, ik spreek van +-10 graden onder belasting ;).

Koelpasta vervangen bij laptops zou ik enkel doen wanneer je de temperatuur monitort en deze eigenlijk erg heet oploopt. Sneller zal je laptop iig niet worden, behalve als hij nu aan het throttlen is. Een ssd plaatsen doet trouwens al heel veel, deze tip hier op het forum te horen gekregen en je blaast je laptop een nieuw leven in, dat is echt zo ;).

Forum m8

Senior Member
Ook oppassen, omdat vele fabrikanten eindigen de garantie als je de koelpasta
Garantie op een Haswell laptop... juist ja.

Bij mij zat er iig zo'n garantiestickertje tussen koellichaam en gpu, die je eraf moet halen om de chip te kunnen zien.
Ghehe, dat geneuzel heb ik niet met mijn Thinkpads.

De koelprestaties daalden echter wel aanzienlijk
Ik denk dat de temperaturen daalden.

Koelpasta vervangen bij laptops zou ik enkel doen wanneer je de temperatuur monitort en deze eigenlijk erg heet oploopt. Sneller zal je laptop iig niet worden, behalve als hij nu aan het throttlen is. Een ssd plaatsen doet trouwens al heel veel, deze tip hier op het forum te horen gekregen en je blaast je laptop een nieuw leven in, dat is echt zo ;).
Hij heeft al een SSD.

WhiteSnake

Senior Member
Als je koelpasta vervangt voor gewoon een beetje goede maakt het niet zo veel verschil onderling, maar als je een thermal pad vervangt kan het wel heel veel uit maken, let ook op de dikte, altijd iets dikker nemen dan wat er tussen zat aangezien het samengedrukt is. gewoon de juiste dikte (niet te dun of te dik) en zo hoog mogelijke warmte geleiding (W/mK)

KnightIndustries2000

Senior Member
Ontstoffen helpt vaak ook al.

Soms hebben die dingen een 'thermal pad' er tussen zitten en kun je niet zomaar pasta vervangen.

In mijn Thinkpads heb ik altijd gewoon Artic Silver V gesmeerd. Hieronder zal wel weer een hele stammenstrijd uitbarsten over welk smeersel je de laatste 0,1 graden geeft trouwens...

En oh ja; die -U laptops zijn altijd sloom bij langdurige belasting.
AS5? hoe is het daar in 2005
? *lacht in GC-Extreme*

Dat spul is ruk vergeleken met de pasta's anno 2019, 200 uur wachten totdat AS5 "cured" is is niet meer van deze tijd!

@TOPiC: undervolten kan ook geen kwaad bij Haswell, bij een U CPU kan je ook nog een beetje prestatie winnen omdat die TDP-begrenst zijn op 15W.

Laatst bewerkt:

Forum m8

Senior Member
AS5? hoe is het daar in 2005
? *lacht in GC-Extreme*
Prima. Ietsje kouder, goede beschikbaarheid 16:10 monitoren, CRT's met 100 Hz en nul inputlag op 1600x1200 nog leverbaar, laptops met goede toetsenborden nog in productie, nog geen DENK in de TK, etc.

Dat spul is ruk vergeleken met de pasta's anno 2019, 200 uur wachten totdat AS5 "cured" is is niet meer van deze tijd!
Die 200 uur hoef je helemaal niet te wachten. Dat het zijn eindstatus bereikt na 50-200 maakt verder niet uit. Het is geen betonnen vloer waar je x uur moet wachten voordat je verder kunt.

Huidige obsessie voor koelpasta's is achterlijk. De grote winsten zijn ~15 jaar geleden al wel behaald, de huidige pasta's zijn slechts marginale verbeteringen tegen maximale kosten. De tijd dat er standaard tandpasta werd gebruikt en er 10 graden te winnen viel liggen lang achter ons.

Maargoed, dat postte ik dus twee maanden geleden al;
Hieronder zal wel weer een hele stammenstrijd uitbarsten over welk smeersel je de laatste 0,1 graden geeft trouwens...

WhiteSnake

Senior Member
Een goede koelpasta/thermal pads kunnen wel degelijk een hoop schelen tegen over het spul wat standaard in de fabriek er op word gedaan, dat is vaak maar nauwelijks 3W/mK (ga je daar boven, vooral bij de thermal pads, loopt de prijs in eens heel hard op)

Arctic Silver 5 (gebruik zelf Akasa 450 nu) of gewoon een andere pasta van een beetje goed merk is gewoon ruim voldoende tenzij je een hardcore overklokker bent,
En als je de Thermal pads vervangt voor 6W/mK van de juiste dikt (altijd kijken of er een stuk thermal pad niet geplet is en dat meten, en anders minimaal 0.5mm bij de dikte van het geplette op tellen) gaat het een hoop schelen.

division

Senior Member
Wat hier boven word vernoemt.. ik gebruik ook altijd artic silver 5, voor zowel de desktops, laptops als GPU's

wailingwimmy

Senior Member
Wat hier boven word vernoemt.. ik gebruik ook altijd artic silver 5, voor zowel de desktops, laptops als GPU's
Ik was dan weer niet zo onder de indruk van de AC silver, was wel lekker makkelijk aan te brengen en te verwijderen maar bij OCén schoot hij te kort tov. de MX4 die ik nu gebruik.

Roel1966

Senior Member
De grote winsten zijn ~15 jaar geleden al wel behaald, de huidige pasta's zijn slechts marginale verbeteringen tegen maximale kosten
Mee eens en is ook door verschillenden al vaker getest dat dit verbeteringen echt gering zijn en vaak maar enkele grades verschil oplevert. Alleen is het vaak wel zo dat bij laptops giga hoeveelheden pasta gebruikt zijn en die pasta toch vaak wel van lagere kwaliteit is en meestal totaal uitgedroogd is.

waarom ik dit wil weten is omdat ik voel dat hij slomer begint te werken en de fan voor de cpu vaker en harder begint tedraaien. of is het iets anders laat het aub weten.
Meestal verzamelt zich een flinke dot stof vlak voor het radiatortje wat veelal aan de zijkant of achterkant van de laptop zit en waar de warme lucht naar buiten toe blaast. Schoonblazen heeft dan weinig zin omdat die stof vaak aangekoekt zit en je echt hiervoor het beste dat hele koellichaam eruit kan pakken. Veelal moet je dan de fan zelf eruit halen en pas dan kan je aan de achterkant komen van dat radiatortje.

Enterprise1701

Senior Member
Normaal gesproken gebruik ik ook Arctic silver 5, maar gebruik ook weleens Koelpasta die bij CPU koelers meegeleverd word

Van der berg

Senior Member
Ik gebruik altijd Arctic silver Premium 5 dit is de beste hoor ik en sinds mijn eerste build gebruik ik hem. Kan ook gebruikt worden voor notebook processors

Bovenaan