Koelpasta op moederboord gekomen...

LaurensGaming

Senior Member
Hai iedereen, ik heb vandaag/gisteren mijn koeler de ander kant omgedraait omdat hij de verkeerde kant op stond, dus heb ik het koelpasta met ArctiClean eraf gehaald. Het lukte me om het erop te krijgen (het duurde super lang, want de koeler die ik gebruikt had, Arctic Freezer 33 is als moeilijk te monteren als een IKEA-meubel, voor mijn moederboord dan). Maar ik heb een beetje koelpasta op het moederboord laten vallen (op zo'n ijzeren stukje), en dat heb ik met ArctiClean eraf gehaald. Er bleef nog steeds een piep klein veegje koelpasta over (je kan het nauwelijks zien). En toen klikte ik op de aan-knop, en toen ging ie niet aan. Dus 10 minuten later doe ik het zelfde, en dit keer doet ie het wel. Zou het kleine veegje koelpasta later nog problemen kunnen veroorzaken? De computer doet het tot nu toe gewoon perfect, en de temperaturen zijn ook fantastisch. Alvast bedankt.

WhiteSnake

Senior Member
Zonder foto is dat niet te beoordelen, maar aangezien hij het de eerste keer niet deed en even later wel denk ik niet dat de pasta een probleem was, maar de arcticlean die nog niet volledig verdampt was.

Gronaldo

Senior Member
Sommige pc starten niet direct door, na spanningloos te zijn geweest.
Dit kan je zelf simpel nogmaals testen, door weer even de 230v netspanning los te halen.
Doet hij hetzelfde, weet je wat het is.

JB56

Senior Member
Volgens mij wel. Je probleem heeft mogelijk gelegen aan het spanningsloos zijn geweest of een restje schoonmaakvloeistof. Als ie nu wel draait, dan is er m.i. niets meer aan de hand.

LaurensGaming

Senior Member
(Dit heeft niks met deze thread te maken), maar vandaag is zomaar de elektriciteit in mijn huis uitgegaan. Zou mijn computer dit kunnen veroorzaken?

Gronaldo

Senior Member
Zou mijn computer dit kunnen veroorzaken?
Alles kan natuurlijk, zolang apparatuur is aangesloten, maar dit heeft idd weinig te maken met je eerste vraagstelling.
Was de aardlekschakelaar uitgeslagen, of de (automatische)zekering? Kon je deze gewoon weer inschakelen, of moest je eerst stekkers lostrekken?

Forum m8

Senior Member
(Dit heeft niks met deze thread te maken), maar vandaag is zomaar de elektriciteit in mijn huis uitgegaan. Zou mijn computer dit kunnen veroorzaken?
Kan, zou niet moeten. Voeding zelf is als het goed is aan AC zijde afgezekerd. Maar als je als een half versleten 16A smeltzekering hebt kan die eerder gaan.

Als je de PC op een ongeaard stopcontact hebt en je hebt het chassis plotsklaps verbonden met een geaard object (bijv. verwarming) waar het pad < 3,5-7 kOhm was gaat de (30 mA) aardlekschakelaar uit. Als je die verbinding in stand houdt kun je wel weer inschakelen.

Wat is er precies uitgevallen? De kortsluit / overstroombeveiliging of de aardlekschakelaar? Foto's altijd welkom.

eismc2

Senior Member
@LaurensGaming Wordt tijd dat je de voeding eens vervangt met een nieuwer exemplaar. Grote kans dat je pceetje dan gewoon weer lekker loopt. Spul slijt en op=op.
Mocht het een Gold versie betreffen zit je nog steeds buiten de 7 jaar garantie maar sinds Bronze versie is dat met 5 jaar al beslecht (vanaf pakweg 2011) zie plaatje heronder bron: Corsair UK.

upload_2019-5-13_11-10-51.png

Bovenaan