Koeling goed genoeg?

Cry Raven

Senior Member
User systemen
Goedenavond,

Momenteel ben ik in het bezit van een i7 8700k i.c.m. een scythe mugen 5 rev. b.
Ik heb hem even onderworpen aan een stress test met prime95, en daar haalde hij een maximum temperatuur van 82 graden.
Idle schommelt de temperatuur rond de 36 a 39 graden.

Nu is mijn vraag, zijn dit goede temperaturen voor een i7 8700k zonder overklok?

Alvast bedankt.

Cry Raven

Senior Member
User systemen
Lijkt mij persoonlijk wel aan de warme kant, onder load. Ben je zeker dat de koeler goed gemonteerd is, niet teveel/te weinig koelpasta aangebracht?
Ligt eraan in welke behuizing je de boel hebt ingebouwd. In een cheapass dingetje met slechte airflow is 82 graden een prima prestatie.
Behuizing betreft een Fracal design focus g met 2 intake fans en 1 outake.

Koeler is goed gemonteerd met een een rijstkorrel pasta, temperaturen zijn altijd zo geweest.

Nu heb ik mij laten vertellen dat Prime95 onrealistisch is, omdat hij de cpu veel meer belast dan gewone programma's of games gaan doen, klopt dat?

Tijdens gamen is de max temperatuur ongeveer 63 graden, tijdens renderen ongeveer 70.

Flipking94

Senior Member
User systemen
Nu heb ik mij laten vertellen dat Prime95 onrealistisch is, omdat hij de cpu veel meer belast dan gewone programma's of games gaan doen, klopt dat?

Tijdens gamen is de max temperatuur ongeveer 63 graden, tijdens renderen ongeveer 70.
Klopt, omdat er geen scenario denkbaar is waarbij alle cores 100% voor lange tijd worden belast, behalve als je een processor hebt die natuurlijk zijn beste tijd wel heeft gehad. temperatuur rond gamen en renderen lijkt me dan weer vrij normaal, geen idee waarom prime95 er 20°C bovenop doet.

Klopt, omdat er geen scenario denkbaar is waarbij alle cores 100% voor lange tijd worden belast, behalve als je een processor hebt die natuurlijk zijn beste tijd wel heeft gehad. temperatuur rond gamen en renderen lijkt me dan weer vrij normaal, geen idee waarom prime95 er 20°C bovenop doet.
Hangt ook af welke prime95 instelling je gebruikt, de 1 is zwaarder dan de ander.
Vind Aida64 realistischer.
Maar de 8700k is gewoon een heethoofd, deze temps zijn volkomen normaal.

LaCrimosa

Senior Member
User systemen
Hoe is de koelpasta aangebracht ? Als eigenaar van 2 Scythe koelers, heb ik het gevoel dat deze een lichte verbetering in koeling hebben als men de koelpasta spreidt met spatel/bankkaart ipv de erwt, rijstkorrel, kruismethode. Bij andere koelers die een crossbar methode gebruiken voor het bevestingen van de koeler op het montageframe, raakt de basisplaat reeds de processor waardoor de koelpasta reeds een spreiding krijgt alvorens men deze worden vastgedraaid. De Scythe koelers daarentegen raken basisplaat niet de processor als deze op het montageframe wordt gezet. Bij aanspannen van de eenheid wordt hierdoor, mijn persoonlijke mening, de koelpasta weggedrukt naar een zijde van de processor, meestal weg van de zijde waar men de eerste schroef aandraait. Plus, moet ik toegeven, het ontwerp van de Mugen 5 Rev. B (ongeacht welke versie) en de huidige Fuma 2 leent er toe dat het zwaartepunt van deze naar achteren ligt door hun off-center ontwerp, welke een oneffen spreiding van de pasta in de hand kan werken. Verwacht geen wonderen met het uitspreiden van de koelpasta alvorens de koeler te monteren, 1 tot 2 graadjes, maar je hebt toch een gerust hart dat de pasta goed verdeelt is.

Cry Raven

Senior Member
User systemen
Small fft's? Dan vind ik 82C nog een nette score.
Inderdaad de small FFT's.

Hoe is de koelpasta aangebracht ? Als eigenaar van 2 Scythe koelers, heb ik het gevoel dat deze een lichte verbetering in koeling hebben als men de koelpasta spreidt met spatel/bankkaart ipv de erwt, rijstkorrel, kruismethode. Bij andere koelers die een crossbar methode gebruiken voor het bevestingen van de koeler op het montageframe, raakt de basisplaat reeds de processor waardoor de koelpasta reeds een spreiding krijgt alvorens men deze worden vastgedraaid. De Scythe koelers daarentegen raken basisplaat niet de processor als deze op het montageframe wordt gezet. Bij aanspannen van de eenheid wordt hierdoor, mijn persoonlijke mening, de koelpasta weggedrukt naar een zijde van de processor, meestal weg van de zijde waar men de eerste schroef aandraait. Plus, moet ik toegeven, het ontwerp van de Mugen 5 Rev. B (ongeacht welke versie) en de huidige Fuma 2 leent er toe dat het zwaartepunt van deze naar achteren ligt door hun off-center ontwerp, welke een oneffen spreiding van de pasta in de hand kan werken. Verwacht geen wonderen met het uitspreiden van de koelpasta alvorens de koeler te monteren, 1 tot 2 graadjes, maar je hebt toch een gerust hart dat de pasta goed verdeelt is.
Ik doe altijd een rijstkorrel of een erwt, en als ik de koelpasta ververs is de pasta altijd netjes verspreid, dus dat lijkt mij in orde.

dnlffn

Senior Member
User systemen
Dezelfde test weer gedraaid,nu met Core temp.
Ik zie ook dat je bij de buren vorig jaar het zelfde hebt gevraagd:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1848469
Het zijn idd heethoofden, volgens mij was het ook met deze cpu's zo dat je deze moesten gedaan delliden? miss weten andere dit te bevestigen.
De temps zijn dan ook voor deze cpu normaal, als je niet te vreden bent met de uitslagen, zou je kunnen overwegen een goede AIO koeler te nemen.
Wat je ook nog zou kunnen doen is je voltage verlagen, deze op een manuel waarde instellen ipv auto.

Bovenaan