Kijkafstand TV - grootte scherm

TrueTactiX

Senior Member
User systemen
Hoe groter, hoe beter imho.. Zelf heb ik een 75" tv op 3.5m en als deze er ooit de brui aan geeft (heb 'm al kleine 2.5 jaar en er vliegt hier af en toe wel eens een legoblokje rond) dan ga ik over op 85"..

Mijn vrouw vindt het prima, die was er in het begin fel op tegen. Maar ze is nu helemaal om, qua immersie gaat er niks boven een grote tv.

Zit zelf op 3,5 mtr van een 75 inch, en heel stiekem denk ik dat 85 inch nog mooier was geweest..
Van 75 naar 85 inch is echter relatief duur voor die 10 extra inch, 75 ipv 65 is een stuk beter te verantwoorden.
Als het geld geen probleem is zou ik altijd het grootst mogelijke scherm halen.

Net van 38 naar 50inch gegaan, zit op 3,5m.
Mijn wederhelft heeft ook moeite met grote schermen maar 38 inch op 3,5m was echt niet te doen.
wilde voor 55 gaan maar dit kreeg ik er niet door :(
Moet zeggen dat het prima bevalt, voorlopig vind ik het groot genoeg.

#Vanderberg 55 inch tv-scherm is 68,5 cm hoog

90 cm.. Je bedoelt de onderRand ?! Dat is hoog !!

Als die 90 cm de bovenkant is.. dan is het laag.. Dan zit de onderrand 22,5 cm.. Dat zal niet zijn..

Of je bedoeld.. midden van de tv is op 90 cm.. Dan 90 cm - 34 cm = 56 cm hoogte voor onderrand tv.. Bij plaatsing op meubel heb je minder keuze.. Mijn meubel is 53 cm hoog..

JB56

Senior Member
User systemen
Er zijn lijstjes met de ideale beeldmaat vs. kijkafstand, maar dat zijn slechts richtlijnen.
Uiteindelijk komt het er op neer wat je zelf mooi vindt of wat qua ruimte enz. haalbaar is. De één kan het niet groot genoeg zijn, de ander vindt het "blauwe oog" al snel te dominant aanwezig. Iedereen heeft gelijk......

Bij mij staat het middelpunt van het scherm ongeveer op kijkhoogte. Ik denk dat dat het meest aangenaam is om te kijken, maar dat is een persoonlijke mening.
De TV die ik gekocht heb is ondertussen niet meer leverbaar denk ik. Het was een einde reeks (en daarom wat goedkoper :)). Het was een Sony Kd-65xf8596

Sorry voor het late antwoord

Bovenaan