Kijkafstand TV - grootte scherm

Beste mensen,
Natuurlijk is er hierover op het internet heel veel te vinden maar steeds kom je weer terecht bij heel andere resultaten.
Heel concreet gesproken : Ik zit op een kijkafstand van ongeveer 3,4 meter, en ben van plan om een QLED van Samsung (UHD 4K HDR) te kopen, maar ik ben niet zeker welke schermgrootte best geschikt is.
Ik ben aan het twijfelen tussen een 55" en en 65" diameter. Ik wil graag een groot beeld maar vrees dat 65" iets te groot is op die afstand (alhoewel diverse constructeurs/verkopers op het internet het tegengestelde beweren - maar mogelijk zijn dit verkoperspraatjes.

Ik vraag het liever aan mensen die spreken uit ervaring.
Dus kijkafstand van 3,4 meter ongeveer : Welke grootte van scherm zouden jullie me aanraden ?
Dank bij voorbaat voor uw opmerkingen.

Vriendelijke groeten,
Andre

seb83

Senior Member
User systemen
Ik vraag het liever aan mensen die spreken uit ervaring.
Dus kijkafstand van 3,4 meter ongeveer : Welke grootte van scherm zouden jullie me aanraden ?
Ik zit zelf op ongeveer 3,3 meter en heb een 46" tv. Als deze kapot gaat (daar zit ik eigenlijk een beetje op te wachten, helaas is er nog geen enkele indicatie dat ie het loodje gaat leggen...) stap ik over op 65". Je went ontzettend snel aan een groter formaat en het gevoel van immersie dat een écht groot scherm biedt is heerlijk.

Is je google stuk?
Mr. not-super-nice :D

Hallo Mr. Nice,
Bedankt voor de info, en de ietwat ironische opmerking, die ik wel kan smaken hoor, maar ik had inderdaad al wel eens op google gekeken.

Maar de info op Google loopt wel wat uiteen. Dit zou de schermgrootte op 3,4meter afstand zijn (eventueel na berekening)

Samsung : 65 ”
Televisiewinkel : Varierend van 55” tot 65“ (65” wordt opgegeven van 3,30 t/m 4,13)
Televisies.nl : 75”
Fwdmagazine : 50”
Consumentenbond : 55”
En toen heb ik het opgegeven.

Voor UHD TV zal het zeker beter zijn dat je vrij kort tegen de TV zit, maar je moet ook nog het overzicht behouden op het ganse beeld van de TV. Ik vind het vervelend om steeds van links naar rechts te kijken om alles te zien.
Om die reden had ik eigenlijk gevraagd of er iemand praktische ervaring had met een van deze combinaties.

Laatst bewerkt:
Ik zit zelf op ongeveer 3,3 meter en heb een 46" tv. Als deze kapot gaat (daar zit ik eigenlijk een beetje op te wachten, helaas is er nog geen enkele indicatie dat ie het loodje gaat leggen...) stap ik over op 65". Je went ontzettend snel aan een groter formaat en het gevoel van immersie dat een écht groot scherm biedt is heerlijk.

Mr. not-super-nice
En jij ook natuurlijk hartelijk bedankt "Seb" Inderdaad hoor, dat groot scherm, ik had ook al gehoord dat je er heel snel aan went.
Maar als je 65 jaar bent dan ben ik toch bang om mijn nek te forceren door steeds van links naar rechts te kijken. :)

seb83

Senior Member
User systemen
Tja, dat moet je ervaren. Feit is dat de gemiddelde mens een horizontaal gezichtsveld van zo'n 140 graden heeft. Op een afstand van 3,4 meter is er bij een 65" tv (breedte = 144 cm) sprake van een kijkhoek van 24 graden. Fors kleiner dan je gezichtsveld dus, en je hoofd draaien is dan ook niet nodig. Vergelijk het maar met de bioscoop waar het scherm in de regel een veel groter deel van je gezichtsveld inneemt. Dat is een veel intensere ervaring maar ook daar hoef je niet je hoofd te draaien.

Maar goed, dat is de theorie. Eigenlijk kan ik je alleen aanraden om eens bij iemand met een 65" tv een paar uurtjes op bezoek te gaan.

Tja, dat moet je ervaren. Feit is dat de gemiddelde mens een horizontaal gezichtsveld van zo'n 140 graden heeft. Op een afstand van 3,4 meter is er bij een 65" tv (breedte = 144 cm) sprake van een kijkhoek van 24 graden. Fors kleiner dan je gezichtsveld dus, en je hoofd draaien is dan ook niet nodig. Vergelijk het maar met de bioscoop waar het scherm in de regel een veel groter deel van je gezichtsveld inneemt. Dat is een veel intensere ervaring maar ook daar hoef je niet je hoofd te draaien.

Maar goed, dat is de theorie. Eigenlijk kan ik je alleen aanraden om eens bij iemand met een 65" tv een paar uurtjes op bezoek te gaan.
Inderdaad. Ik denk dat dat de beste oplossing zal zijn. Gewoon uittesten bij wat je je het meest comfortabel voelt.

Enne.... zo technisch (ivm kijkhoek) had ik het nog niet bekeken. Bedankt !!!

Even een ervaring hier: ik had een 55" 4K met ambilight staan op nouwelijks 2 meter (voeteinde bed, hangend aan plafond)
Eerste instantie denk je wat groot, maar als je eenmaal kijkt valt dit niet meer op.

Het tegenovergestelde gaat niet op, een 32" op 3 meter is echt te klein voor primair gebruik en went niet kan ik je vertellen.
Inmiddels staat dezelfde 55" 4K tv op 4 a 5 meter en is dit ook goed.

Het enige wat nadelig was aan de TV zo dicht op je gezicht is dat het vermoeiend kan zijn voor je ogen en een hele bak licht is van dichtbij. (Al is dit met ambilight minder intens). M.a.w. 3,4 meter zou ik gewoon 55" aanraden en als je graag een groot scherm wilt.. kijken of 65" te doen is.

Martin A

Senior Member
User systemen
Inches
Afstand tussen bank en tv Schermgrootte
200 cm
32 - 43 inch
250 cm
40 - 50 inch
300 cm
43 - 55 inch
350 cm
48 - 65 inch

Ik heb ff dit tabelletje gekopieerd, dank aan mijn collega hierboven...

De linker getallen zijn prima voor HD en hoger is op HD niet aan te raden. Voor UHD kun je makkelijk tot de rechtergetallen gaan. Dan is het verder jouw keuze. Ik zit op 4,20 en ik heb een 55", prima voor mij, maar 65" had ik ook niet erg gevonden (vrouw wel...en we kwamen van 40", dus ik zie het als tussenstap).

Martin A

Senior Member
User systemen
Het enige wat nadelig was aan de TV zo dicht op je gezicht is dat het vermoeiend kan zijn voor je ogen en een hele bak licht is van dichtbij.
Dit kun je oplossen door de TV voor de avond in te stellen (ik heb de avondinstellingen bij "film" gekalibreerd, de daginstellingen onder "standaard"). De dagstand is te fel voor de avond, en de avondstand te donker voor de dag, maar ze zijn ideaal voor hun toepassing. beter dan een 'onesie'-stand.

Zoek met je TV-type even rond op AV-forums naar aanbevolen instellingen. Het is niet hetzelfde als professioneel kalibreren, maar het helpt al wel een hoop.

Ik zit op de rond en nabij de 3 meter in mijn woonkamer en vond 55 inch te groot maar nu wil ik echt een 65 inch. Neem gewoon wat je het liefst wil en kies dan een maatje groter want eenmaal thuis wil je groter hebben.

Mensen, jullie zijn fantastisch. Dank u wel. Allemaal !!
Ik denk dat ik ga voor de 65". Eigenlijk was dat ook mijn eerste idee, maar dan begin je weer te twijfelen en je af te vragen : Zou dat ding niet te groot zijn.
Maar, van zodra ik dat in huis heb (ik weet niet juist wanneer) dan weet ik zeker nog te zeggen of het (volgens mij) een goede keuze geweest is. Wie weet krijg ik geen spijt dat ik geen 82" genomen heb, maar dat verwacht ik echt niet. Ook al voor de portefeuille natuurlijk.....
Thanks again. :)

Even een ervaring hier: ik had een 55" 4K met ambilight staan op nouwelijks 2 meter (voeteinde bed, hangend aan plafond)
Eerste instantie denk je wat groot, maar als je eenmaal kijkt valt dit niet meer op.

Het tegenovergestelde gaat niet op, een 32" op 3 meter is echt te klein voor primair gebruik en went niet kan ik je vertellen.
Inmiddels staat dezelfde 55" 4K tv op 4 a 5 meter en is dit ook goed.

Het enige wat nadelig was aan de TV zo dicht op je gezicht is dat het vermoeiend kan zijn voor je ogen en een hele bak licht is van dichtbij. (Al is dit met ambilight minder intens). M.a.w. 3,4 meter zou ik gewoon 55" aanraden en als je graag een groot scherm wilt.. kijken of 65" te doen is.
Dat van die 32" kan ik dadelijk beamen. Ik heb nu ook een 32 " met Ambilight en die is echt te klein.
Een andere zaak is dat het een Philips was (Ambilight natuurlijk, ze zullen daar wel een patent op hebben), een heel dure TV destijds, en die Smart TV is niet lang "Smart" gebleven.
Ik heb verdorie 2 update's in de software gehad op 8 jaar. En de nieuwe API's voor Youtube werden na ongeveer 2 jaar al niet meer bijgewerkt. Dus dag Youtube. En wat mij betreft.... dag Philips.
Ik heb het toen maar opgelost met een Chromecast, maar zo'n dure TV zonder de minste softwareonderhoud. :(
Maar dat is een ander verhaal, dat heeft niet veel met inches te maken.

Ik had beloofd om jullie op de hoogte te houden van mijn ervaringen ivm een 65" scherm op een kijkafstand van 3,3 meter.

Wel.... Ik ben heel tevreden dat ik geen 55" scherm genomen heb. Een 65" is echt perfect. Naar mijn gevoelen denk ik wel dat ik een grotere TV (voor die kijkafstand) te groot zou gevonden hebben, maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening. Iedereen staat daar anders tegenover.
En de eerstvolgende jaren ben ik niet van plan meer om dat uit te testen - ttz dat hoop ik toch.:D

Ik wil jullie allemaal nog eens hartelijk danken voor jullie advies.

Op wat voor hoogte moet zo'n tv staan.. Ik zie wel eens dat mensen hem hoger hebben staan of lager..
Sony oleds en die van philips staan direct op het meubel..

Welk merk/type heb je gekocht.. ?

Bovenaan