Kabel of adsl voor gamen

Op het moment van schrijven heb ik een verbinding van UPC 25/1.5 en ik woon in Amsterdam.

Ik heb helaas overdag en 's avonds last van lichte lag.Niet veel,
maar genoeg om het irritant te vinden als ik aan het gamen ben.In de nacht heb ik hier veel minder last van.
Dit schijnt te komen,omdat je de verbinding naar de hoofdkabel deelt met je buren.
Overigens,als ik speedtests uitvoer heb ik altijd schitterende pings van onder de 10 ms,ook overdag en
in de avond.Dit kan echter niet kloppen,want ik voel wel degelijke een lichte stroop in mijn gameplay.
Dodelijk bij FPS games.

Nu overweeg ik om over te stappen naar ADSL.Glasvezel is niet te krijgen bij mij.Ik woon +- 2 km van de dichtsbijzijnde centrales af,
dus dat lijkt me geen probleem.
Nu is mijn vraag,doe ik hier verstandig aan of schiet ik mij hiermee in mijn eigen voet?
Ik heb uiteraard eerst de forums afgezocht.Kabel vs Adsl kwam ik veel tegen,maar specifiek met betrekking
tot gamen kon ik niets vinden.
Downloadsnelheden zijn voor mij niet zo belangrijk.Zoveel download ik nou ook weer niet.
Bij mij ligt de nadruk op goede en stabiele pings.

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Laatst bewerkt:

ThomasJ

Senior Member
User systemen
Lijkt mij dan eerder dat het ligt aan de verbinding tussen je provider en de server waar je op speelt. Misschien een idee om een traceroute te doen naar de locatie van de server, kijken waar de meeste vertraging zit.

Ik speel de laatste tijd alleen maar op Ps3.Daar speel ik met hosts en niet op een server.
Die servers zijn daar slechts voor match-making.
Ik snap natuurlijk dat lag,bij spelen met hosts,altijd kan optreden.
Er zit echter een duidelijk verschil tussen spelen overdag en in de nacht dus het lijkt me toch ook
iets met mijn eigen verbinding te maken te hebben.

Ik speel de laatste tijd alleen maar op Ps3.Daar speel ik met hosts en niet op een server.
Die servers zijn daar slechts voor match-making.
Ik snap natuurlijk dat lag,bij spelen met hosts,altijd kan optreden.
Er zit echter een duidelijk verschil tussen spelen overdag en in de nacht dus het lijkt me toch ook
iets met mijn eigen verbinding te maken te hebben.
Het ligt er ook aan hoe druk het is op het internet, via ADSL deel je dat met andere gebruikers, ook kan de servers waarop je speelt s'nachts drukker zijn dan overdag

WhiteSnake

Senior Member
User systemen
Kabel is veel beter dan ADSL over het algemeen.

Hoe is je PC met je Modem verbonden? en als je een draadloos modem/router hebt check dat niemand illigaal op je verbinding mee lift.

Doe eens www.speedtest.net en www.pingtest.net en post je resultaten hier.
Na de speedtest klik je op resultaten delen en dan het tabje Forum boven de link, die kopier en plak je dan hier, bij pingtest klik je gewoon op forum link en plak je die hier en dan krijg je zo iets als dit.

En wat Melvintje ook al zegt, als er meer mensen op een server zijn moet die (en zijn verbinding) ook harder werken, dus het zou goed kunnen dat de server (of zijn verbinding) het niet goed trekt, vraag dus aan iemand anders die overdag ook speelt en s'avonds ook of hij ook verschil merkt.

Laatst bewerkt:
Kabel is veel beter dan ADSL over het algemeen.

Hoe is je PC met je Modem verbonden? en als je een draadloos modem/router hebt check dat niemand illigaal op je verbinding mee lift.

Doe eens www.speedtest.net en www.pingtest.net en post je resultaten hier.
Na de speedtest klik je op resultaten delen en dan het tabje Forum boven de link, die kopier en plak je dan hier, bij pingtest klik je gewoon op forum link en plak je die hier en dan krijg je zo iets als dit.

En wat Melvintje ook al zegt, als er meer mensen op een server zijn moet die (en zijn verbinding) ook harder werken, dus het zou goed kunnen dat de server (of zijn verbinding) het niet goed trekt, vraag dus aan iemand anders die overdag ook speelt en s'avonds ook of hij ook verschil merkt.
Inderdaad kabel is het beste voor gamen, ook vooral om de lag, maar dat ligt ook gedeeltelijk aan de server waar je op zit, Je ping met de server speelt daar ook in rol in
Zoals je ziet op het plaatje van whitesnake zie je de ping per Miliseconden gaan, als je zo'n ping heb op een bepaalde server is het perfect, voor zover ik weet is dit bij ADSL ook veel hoger(Ping 40) dan is het nog wel speelbaar

EDIT: ik lees net dat je ook UPC heb, heb ik namelijk ook maar dan wat sneller 120 download/upload 10.

Vertel ook eens meer over je netwerk situatie

Ik heb regelmatig speed-tests en ping-tests uitgevoerd,maar die zijn eigenlijk altijd goed.
Zo ook nu.

Dat heb ik nooit begrepen,want met dit soort waardes zou ik volgens mij geen lag moeten ondervinden.
Ik speel overigens ook wel eens bij iemand met precies dezelfde verbinding als mij en hij voelt die lag ook.
Ik voel um daar trouwens ook.
Ik heb zelf altijd gedacht dat het met de drukte op het Amsterdamse netwerk te maken heeft of dus met
dat gedeelde stuk netwerk met je buren tot de hoofdkabel.
Daarom was ik benieuwd of dat met adsl minder zou kunnen wezen.
Ik weet dat adsl een iets hogere ping heeft,maar 10 of 40 ms is volgens mij niet te merken.
Die lichte lag die ik voel bij UPC moet andere oorzaken hebben dan een paar ms meer of minder.
Het heeft volgens mij met het drukke Amsterdamse netwerk van UPC te maken,maar je leest
dan ook wel weer van mensen die er helemaal geen last van hebben dus blijf het vreemd vinden.

Laatst bewerkt:
Ik heb regelmatig speed-tests en ping-tests uitgevoerd,maar die zijn eigenlijk altijd goed.
Zo ook nu.

Dat heb ik nooit begrepen,want met dit soort waardes zou ik volgens mij geen lag moeten ondervinden.
Ik speel overigens ook wel eens bij iemand met precies dezelfde verbinding als mij en hij voelt die lag ook.
Ik voel um daar trouwens ook.
Ik heb zelf altijd gedacht dat het met de drukte op het Amsterdamse netwerk te maken heeft of dus met
dat gedeelde stuk netwerk met je buren tot de hoofdkabel.
Daarom was ik benieuwd of dat met adsl minder zou kunnen wezen.
Ik weet dat adsl een iets hogere ping heeft,maar 10 of 40 ms is volgens mij niet te merken.
Die lichte lag die ik voel bij UPC moet andere oorzaken hebben dan een paar ms meer of minder.
Het moet volgens mij met het Amsterdamse netwerk van UPC te maken hebben.
Ik kom dat soort klachten regelmatig tegen op internet,maar je leest dan ook wel weer van mensen die
er helemaal geen last van hebben dus blijf het vreemd vinden.
ADSL ga je het juist merken die lag(ping) en je gaat er achteruit op, gebruik eens een andere server om om te spelen en kijk dan hoe het gaat, welke modem hebben jullie beide

Standaard modems van UPC.Die van mij heeft als merk Arris.
Ik heb overigens in de nacht er minder last van dan overdag.
Zou dus verwachten dat het met het netwerk te maken heeft of
zou het dan toch ook met de modem te maken kunnen hebben?
Ik speel op de PS3.Daar gebruik je een server alleen voor match-making.
Daarna word 1 van de spelers host dus daar is weinig aan te veranderen,maar
dat is ook niet echt het probleem.

Laatst bewerkt:
Standaard modems van UPC.Die van mij heeft als merk Arris.
Ik heb overigens in de nacht er minder last van dan overdag.
Zou dus verwachten dat het met het netwerk te maken heeft of
zou het dan toch ook met de modem te maken kunnen hebben?
Ik speel op de PS3.Daar gebruik je een server alleen voor match-making.
Daarna word 1 van de spelers hosts dus daar is weinig aan te veranderen,maar
dat is ook niet echt het probleem.
De modem zou inderdaad het probleem kunnen zijn, maar ook het wan ip(publieke ip) die je van UPC krijgt die capaciteit problemen heb.
Wat ik zou doen het aan UPC voorleggen en vragen of ze een nieuwe kunnen sturen(nieuwere modem)

Heel af en toe zet ik een simpel routertje ertussen als het zo uitkomt,maar over het algemeen gebruik ik geen router.
Ik verbind de PS3 rechtstreeks met de modem.

Laatst bewerkt:

WhiteSnake

Senior Member
User systemen
Heel af en toe zet ik een simpel routertje ertussen als het zo uitkomt,maar over het algemeen gebruik ik geen router.
Ik verbind de PS3 rechtstreeks met de modem.
Ik zou maar een Routerje gaan gebruiken, Die modems kunnen een beetje raar gaan doen als je een kabel er uit trekt en een andere er in doet, dan zou je hem eigenlijk moeten resetten.

Dat je op een PS3 speelt zou juist het probleem kunnen zijn omdat hij iemand anders zijn PS3 gebruikt als host, als zijn upload verbinding niet heel hoog is dan krijg je dus al snel een vertraging tussen de host en de client.
En als er iemand in de game zit met een hoge ping, dan kan dat ook problemen veroorzaken, dus het hoeft niet eens aan de host zelf te liggen.

Je verbinding is niks mis mee, ping van 10ms van Amsterdam naar Capelle aan de Ijsel, dat is echt super goed, je verbindings snelheid is ook gewoon dik in orde.

Bovenaan