1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

IP Webcam opnemen

Discussie in 'Overige randapparatuur (speakers, webcams)' gestart door Jaap Terlouw, 27 nov 2006.

1. Jaap Terlouw

Jaap Terlouw Hardware.Info Crew alumnus

Sinds:
    17 jun 2006
    Vanwege de lange en donkere winterdagen lopen er weleens wat minder betrouwbare figuren rond in het donker, vooral ’s nachts. Dat resulteerd in inbraak en diefstal. Zodoende is er bij ons, in de loop van 5 jaar terug to nu, het een en ander ontvreemd. Denk aan auto’s, laptops, iPod’s, enz. Zo is er afgelopen weekend een poging geweest tot het openbreken van mijn auto en openbreken van de benzinetank (?) van mijn moeders auto.

Daarom hebben we besloten een webcamera op te hangen onder het garage-afdak. Deze willen we aansluiten op het lokale netwerk zodat de server, die er binnenkort komt, opname’s kan maken van nachtelijkse activiteiten rond het huis.

Maak ik een lang verhaal kort, dan kom ik op het volgende:
    -IP-webcam op UTP bekabeling
    -Is voor buiten
    -Moet op zijn kop kunnen hangen
    -Moet minstens tot de helft van de straat kunnen kijken (5 meter) Meer is beter
    -Moet ook in het donker bruikbaar zijn
    -Het mooiste zou zijn dat deze geschakeld wordt op een (bestaande) bewegingsmelder
    -Onze server moet er tot plusminus 10 uur (of meer) van kunnen opnemen

Hoe kan ik hier een geslaagd project van maken?

2. Spastie

Spastie Senior Member

Sinds:
    20 sep 2006
    Hoe groot is je budget ongeveer, voor een weerbestendige ip webcam ben je namelijk al snel 250 euro kwijt.

3. frafra

frafra Senior Member

Sinds:
    30 mei 2005
    Dit topic heeft mijn interesse, wegens diefstal en vernielingen in mijn tuin had ik ook het idee om iets soortgelijks te ondernemen, maar ik heb er helaas geen verstand van.

Ik zat zelf toen te denken aan een set camera's met bewegingsmelder. Deze wilde ik dan op een pc aansluiten die ik dan in het soutterain zet. Mochten ze immers inbreken dan zou ik iig mijn opnames niet kwijt zijn. Bij de Makro bijvoorbeeld kosten die volgens mij net zoveel als een ip webcam (indien dat klopt dan he).

Anyway, ik houd me weer even stil maar houd het topic goed in de gaten.

4. Jaap Terlouw

Sinds:
    17 jun 2006
    Geld speelt amper een rol aangezien ik liever wat geld investeer dan auto's kwijt ben.

Ik denk dat het grootste probleem wordt dat je moet zorgen dat je nog wat kan zien in het donker. Ik weet niet of een infaroodcamera een optie is?
    En opnemen lijkt me ook wat lastig. Zijn daar speciale programma's voor?

5. Spastie

Spastie Senior Member

Sinds:
    20 sep 2006
    Een oud collega van me heeft een half jaar geleden ook een bewakingscamera aan de buitenmuur bevestigt toen er in zijn straat regelmatig auto’s werden bekrast en spiegels vernield.
    Hij had ongeveer hetzelfde idee als jij, doormiddel van een oudere pc en een webcam de boel ’s nachts in de gaten houden.

Aangezien hij iets minder ruim in de slappe was zit als jij en dus maar over een beperkt budget kon beschikken was een IP buiten-webcam dus een No-Go, hij heeft daarom gekozen voor een draadloos IR camera setje met AV uitgang, de ontvanger van de camera is met een tulpstekker aangesloten op de video-in connector van de videocapture kaart in de pc.
    Zoiets :arrow: http://minicams.tectronic.be/product/infrarood-camera-30leds-setje.php

Om nu te voorkomen dat de relatief kleine HD van de pc in korte tijd vol zou lopen met nutteloze video-opname, heeft hij nu een programmaatje op de pc draaien http://www.gotchanow.com wat de camera beelden eerst analyseert en alleen die gedeelte op de HD opslaat waarin ook echt iets gebeurt/beweegt/verandert, een andere handige optie van dat programma is dat je gedeelte van het beeld kun afdekken met een masker, denk hierbij aan een boomtak die constant in beweging is als het eens flink waait.

6. Jaap Terlouw

Sinds:
    17 jun 2006
    Ik denk dat het deze wordt. Staat hier te koop. Enige nadeel is dat hij erg duur is.
    Of zou zoiets ook al kunnen volstaan?
    Weet alleen niet of de onderste geschikt is voor buiten. Ook al komt hij onder een afdak te hangen.
    Als iemand nog iets goedkopers weet, dan hoor ik het graag.

7. SJ-online

SJ-online Senior Member

Sinds:
    4 sep 2005
    Let wel op de wetgeving op dit gebied. Wanneer je de camera richt op openbare ruimte mag dit volgens mij niet als bewijsmateriaal dienen... Dan heb je de dader dadelijk mooi op de HD staan en dan kan je er nog niets mee :(

Bij conrad hebben ze trouwens ook van dit soort camera's.

8. Jaap Terlouw

Sinds:
    17 jun 2006
    Ok, je mag inderdaad geen camera's richten op openbaar terrein. Wel op je eigen terrein. Is er niet een manier om toch mijn eigen spullen in de gaten te houden?

9. Constant

Constant Senior Member

Sinds:
    24 apr 2004
    Is dat zo? Je begaat welliswaar een overtreding door de openbare weg te filmen zonder dat het goed staat aangegeven, maar dan mag het nog steeds als bewijs dienen.

Het grootste juridische probleem met beveiligingscamera's is dat de resolutie vaak te laag is waardoor de verdachte niet te herkennen is.

10. Jaap Terlouw

Sinds:
    17 jun 2006
    Maar als het goed aangegeven staat, mag het dan wel?

11. Constant

Constant Senior Member

Sinds:
    24 apr 2004
    ja, mits goed aangegeven en zolang je niet bij de buren naar binnen kijkt.

Overigens staat heel Nederland vol met particuliere camera's die de openbare weg filmen zonder de verplichte aanduiding.

12. frafra

frafra Senior Member

Sinds:
    30 mei 2005
    Kickje ...

Ben je al verder gevordert Majorglory ?

13. Jaap Terlouw

Sinds:
    17 jun 2006
    Het onderwerp is even een tijdje blijven liggen. Maar het gaat zeker nog komen. Ik ben eerst nog bezig met de rest van mijn server in te stellen (email, printer, remote desktop, enz.)
    Maar ik zal je op de hoogte houden. ;)

14. frafra

frafra Senior Member

Sinds:
    30 mei 2005
    Wederom onschuldig kickje...

Gisteren de 5e poging tot inbraak meegemaakt in een korte periode en ik ben het nu echt aardig beu. Ze stonden een paar weken terug gewoon aan de keukendeur te rommelen terwijl mijn vriendin de afwas aan het doen was! En dan niet eens wegrennen toen ze in de gaten hadden dat er iemand thuis was, nog gewoon rustig weg lopen ook.

Ik hoop dat je inmiddels wat verder gevordert bent [JT] met een goed werkende opstelling?

Het liefst zou ik zien dat de daders (die overigens gewoon overdag komen hier, als iedereen aan het werk is) ook daadwerkelijk gepakt worden bij de inbraak. We zijn (inmiddels) goed verzekerd maar ik gun het ze gewoon niet om er met spullen vandoor te gaan waar we hard voor hebben gewerkt.

Misschien dat een camera setup enigzins afschrikt en zoniet dan hoop ik wel beelden te hebben.

Alvast bedankt voor de input!

15. Jaap Terlouw

Sinds:
    17 jun 2006
    Zo, da's lang geleden. :shock:

Maar nee, de camera hangt er nog (steeds) niet. Onderwerp is eigenlijk een beetje blijven liggen. Probleem was een beetje de investering die je maakt tov wat je ervoor terugkrijgt. Zoals Constant aangeeft is het lastig om dit videomateriaal te gebruiken als bewijsmateriaal.

Mijn pa is helemaal gek, hij heeft een tijdje terug een idee gekregen met knipperende LED lampjes. Sinds kort heeft hij dat idee ook in de praktijk toegepast. Wat dus zijn redenering is: Als een inbreker een rood lampje ziet knipperen zal hij afgeschrikt worden door de gedachte dat het weleens een beveiligingssysteem zou kunnen zijn. :?

Maarja, of zoiets (camera of LED lichtje) echt gaat werken zul je waarschijnlijk niet snel te weten komen. Tenzij er echt weer een keer ingebroken word, dan weet je dat het niet werkt. :razz:

16. frafra

frafra Senior Member

Sinds:
    30 mei 2005
    Ja de tijd gaat snel, dacht zelf dat dit topic nog niet zo heeeeel oud was.

Ik neem aan dat je vader dan ledjes ergens in zijn auto heeft aangebracht?
    Op zich wel een goede redenatie natuurlijk, maar ik heb ook een modem met rode ledjes al tegen het raam geplakt zo onderhand maar dat mocht niet baten. Je ziet wel eens mensen hun huis extreem beveiligen, de redenatie daarachter voor een inbreker is dat er vast veel te halen valt ;)

Ik ga dan denk ik toch maar het idee van Spastie proberen (althans, het idee van zijn collega).
    Ik heb er echt de ballen verstand van, hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Ideale gedachte:
    1 a 2 camera's die binnen hangen. Alle twee gericht op een gedeelte van de achtertuin maar beide hangen binnen (of wellicht buiten indien dat sneller opvalt en dus afschrikt?).

Een draadloze verbinding (kan dat?) naar een oud servertje wat ik in het soutterain stop. Op deze manier is de data veilig indien ze inbreken. Stel je voor dat ze de pc meenemen waarop de recordings staan ..

Als ik het goed begrijp moet ik dan een videocapture card in de server stoppen?
    Iemand enige voorbeelden?

Ik installeer de software zoals geadviseerd door Spastie en ik ben klaar.

17. Jaap Terlouw

Sinds:
    17 jun 2006
    Nee, hangen binnenshuis voor het keukenraam en voor de deur bij de achtertuin. Zijn auto is niet goedkoop dus wel redelijk beveiligd.

Ik ben toevallig een tijdje terug bezig geweest met een draadloze IP camera te installeren op mijn werk. Voor dit alles had ik nodig: IP camera, Server met FTP service geinstalleerd en een draadloos access point.

Bij die betreffende camera zat software om de camera te configureren. Eenmaal alles ingesteld heb ik de camera verbonden met het acces point en de video opnames werden weggeschreven naar de FTP server.

Ik weet dus hoe het moet, maar nu de uitvoering nog. ;)

18. frafra

frafra Senior Member

Sinds:
    30 mei 2005
    Mijn vorige post klopte niet helemaal begrijp ik nu.

In de post van Spastie staat al een draadloze camera. In dat pakket zit meteen een draadloze ontvanger. bereik van 10 tot 15 meter is meer dan genoeg.

Eigenlijk heb ik dus alleen nog maar een videocapture kaart nodig en ik ben redelijk klaar?
    Deze bijvoorbeeld? http://minicams.tectronic.be/product/pc-video-capture-card.php
    Op dezelfde site dus zou wel handig zijn met bestellen :)

19. Vcore

Vcore Senior Member

Sinds:
    4 sep 2007
    Wist jij ook dat:
    Elk opzettelijk filmen of fotograferen van personen met een aangebrachte camera in de openbare ruimte is verboden, tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd (art. 441b Wetboek van Strafrecht: maximaal twee maanden cel). Je mag dus wel op straat fotograferen of filmen, maar geen vaste camera ophangen zonder meteen ook een bordje op te hangen dat deze er hangt. Een webcam permanent voor het raam zetten zodat iedereen op straat gefilmd wordt, valt ook onder dit verbod. Als je de camera op voldoende afstand plaatst, zodat mensen niet herkenbaar in beeld kunnen komen, is de webcam wel toegestaan.

Aankondigen dat opnames gemaakt worden
    Cameratoezicht en andere vormen van fotograferen of filmen van mensen in het openbaar mag dus alleen als dat aangekondigd is. Heimelijk cameratoezicht, zoals de wet dat noemt, is dus verboden. Een bezoeker of passant moet dus op een of andere manier weten dat hij gefotografeerd of gefilmd kan worden. Vaak gebeurt dit door een bordje bij de ingang op te hangen. Ook een mededeling op de uitnodiging of het ticket wordt wel gebruikt.

20. frafra

frafra Senior Member

Sinds:
    30 mei 2005
    Hoi Vcore, bedankt voor de input.

Het is boven in het draadje al kort besproken. Aan de ene kant hoop ik juist dat de inbrekers de camera zien, maar een bordje ophangen gaat me misschien iets te ver.

Ik ga overigens mijn achtertuin filmen, dus iemand die niet gefilmd wenst te worden moet daar maar lekker weg blijven ;)