1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Intel vs AMD

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door jeppekroezen, 16 feb 2019.

1. jeppekroezen

jeppekroezen Member

Sinds:
    23 sep 2015
    Hallo mensen.

ik zit met een dilemma, ik wil graag weer eens upgraden. want mijn huidige systeem is:
    i7-4790K 4.7 GHZ
    Asus Z97 Pro-Gamer
    32GB 1800 RAM wat draait op 2133. weet de exacte soort niet.

alleen nu zit ik dus met de afweging.
    Intel i7 97/9900K OF AMD Ryzen 2700X OF wachten op de nieuwe serie AMD ryzen.

ik heb al heel wat rond gekeken. maar het overclockbare is er bij beiden niet omdat bij intel ze nog op 14nm zitten en daar is het maximale al uitgetrokken.

Amd ziet er goed uit voor een beter budget. alleen singlecore performance is nog steeds aanzienlijk minder.

Nu ben ik niet goed op de hoogte hoe games tegenwoordig omgaan met de CPU en of de singlecore performance nog echt heel belangrijk is.

kan iemand mij inzicht geven welk kamp nu beter af is.

De functie die de onderdelen moeten bekleden is hoofdzakelijk gamen.
    oude games niet echt. meer de games van nu BFV AC: Odessey FarCry 5 op de resolutie 4K

2. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Welke videokaart heb je, en welke voeding?

Kan mij niet voorstellen dat je met je 4790K tekort komt op 4K gaming. Dan wordt het upgraden omdat het kan, niet omdat het moet.

3. jeppekroezen

jeppekroezen Member

Sinds:
    23 sep 2015
    het is indd upgraden omdat het kan. alhoewel ik met de 4790K bij de meeste games al wel in hoog cpugebruik kom. zoals BFV en AC: Odessey. beide CPU vragend. hierdoor kan ik ook niet normaal streamen dus ik denk dan ik kan wel eens upgraden.

Voeding corsair 850RM volgens mij, en de Gigabyte Aorus 1080TI Wb edition

4. Van

Van Senior Member

Sinds:
    27 okt 2009
    Op 4k maakt de single core performance niet veel uit (misschien 1 of 2 fps). Als je ook wilt streamen tegelijk (dan helpt meer cores zeker) dan is amd wel een betere optie, vooral ook omdat je goedkoper uit bent.

Maar zou zelf wachten op de nieuwe amd cpu's, vooral ook omdat je huidige cpu nog wel ok is.

5. jeppekroezen

jeppekroezen Member

Sinds:
    23 sep 2015
    ja indd ik zat daar ook al mee.
    dan wacht ik nog even wat de nieuwe amd gaat doen

6. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Hoezo? Omdat de GPU dan eerder aan z'n limiet zit? Met en 2080(Ti) zal de single core alsnog uitmaken ook op 4K. Alleen een aantal jaar terug was het zo dat de GPU 4K niet aan kon, dat is vandaag de dag anders. Dus hoe dan ook is de single core heel belangrijk, met name in DX11 en lager.

CriticalHit_NL vindt dit nuttig.
  7. Crewz

Crewz Senior Member

Sinds:
    19 sep 2018
    Hoe zit dat nou met single core en multi core, wat is het verschil? Heeft iemand misshien een uitleg daarover :p

8. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    Er zijn oudere games die maar een core gebruiken en het is dan leuk als je 8 cores hebt maar de prestatie is van een van de 8 afhankelijk als die een snelle hoog bostende core is ben je dan beter af.. we praten hier dan wel over first gen I processro tijd, beide kampen zijn veel sneller dan de cpu's van die tijd. in mijn ogen ook niet meer belangrijk.
    As for now days gaming, ik zou een 8 core cpu kiezen zonder HT (wordt toch niet gebruikt) icm met een 1080TI om de kosten onder controle te houden. 2K monitor er bij en je kan lekker gamen

9. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Kan ik in komen. Al heb ik bij Kingdome Come Deliverance wel zo dat mn CPU met HT aan het veel beter doet dan HT uit met een hogere klok op de core. Ik heb zonder HT toch meet drops dan met. Die game komt met gemak aan 80% (6 core met HT aan). Dus een 12 core zonder HT zal wel fijn zijn. Dan ook een die relatief hoge kloks heeft van Intel.

10. jeppekroezen

jeppekroezen Member

Sinds:
    23 sep 2015
    ik heb al een 4k monitor dus helaas wil ik die voorlopig nog niet vervangen.. al begint het wel te kriebelen met de mooie schermpjes van vandaag.
    maargoed. AMD 2700X - I79900K - I79700K - wachten op de nieuwe AMD.
    ik heb zelf het idee dat de 14nm bij intel wel aan hun max zitten.. dus het overclock plezier zal hier minder zijn

11. Van

Van Senior Member

Sinds:
    27 okt 2009
    Ok kan best maar heb je nog benchmarks dat het verschil op 4k (op ultra settings) laat zien?

Had deze nog wel gevonden met een 2080 kaart:
    https://tweakers.net/reviews/6717/2...aming-waar-zit-de-bottleneck-testmethode.html

En daar zie je erg weinig verschil. Met de nieuwe Ryzen waar de single core als het goed is een stuk sneller is dan nog kleiner verschil en als je dan een stuk goedkoper uit bent...
    Ik zei ook niet dat er geen verschil was, nl. een paar fps (met sommige games, veel games 0,0 verschil).

Flipking94 en schurk vinden dit nuttig.
  12. Van der berg

Van der berg Senior Member

Sinds:
    18 apr 2005
    Binnenkort kort ben ik van plan om mijn 6700K een upgraden te geven, omdat het kan en ik vind het leuk om na bijna 4 jaar weer iets nieuws te nemen. Ik neem alleen een nieuwe moederbord + een nieuwe processor en de rest gaat mee. De 6700K + mijn huidige moederbord met 16GB RAM DDR4 2666MHz ga ik door verkopen. Ik doe alles op 4k en merk dat alles goed loopt maar toch wil ik graag nog een keer upgraden :)

AMD komt op korte termijn met de Ryzen 2 en ik twijfel tussen Ryzen 2 en i9-9900K en dit jaar komt het als het goed is Ice Lake van Intel uit. i9-9900K is momenteel de snelste processor als het op gamen aan komt en staat deze processor vaak boven aan. Ik zelf heb besloten om te wachten tot eind Mei/Juni als de Ryzen 2 er is kan ik een betere vergelijking maken.

13. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    @Van der berg : Maak er maar eind juni - eind juli van (om ongeduld te voorkomen evenals domme rush rush beslissingen) - btw aub niet opnieuw zoals vier jaar geleden gedurende maanden eindeloze berichten dat je gaat upgraden. Das voor onnozel van te worden.

Badaware en Enterprise1701 vinden dit nuttig.
  14. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Tot dan!

15. jeppekroezen

jeppekroezen Member

Sinds:
    23 sep 2015
    oke......

16. Death

Death Geband

Sinds:
    13 feb 2019
    Kopen wat nu beschikbaar is.
    Verschil tussen Intel en AMD is nihil tegenwoordig dus dan is de prijs doorslaggevend.

9900k is €525 en de 2700x is €325.

17. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Als je nu wilt kopen, koop dan de Ryzen 7 2700x.
    Scheelt je zo'n 200 euro die je ook weer kunt steken in andere onderdelen die een groter verschil gaan maken!
    Bijvoorbeeld een snellere SSD, sneller werkgeheugen, betere koeling waardoor je beter kunt overclocken, beter moederbord etc etc.

Onlangs een 2700x systeem voor een maat van mij in elkaar gezet, wat een monster is het geworden :D
    Lekker stil met een Mugen 5 en echt heel snel. Konden een heel goede deal krijgen op een Sapphire Nitro+ Vega 64 (pc is in december in elkaar gezet dus toen was de RTX serie nauwelijks verkrijgbaar) en elk spel draait super smooth tot nu toe :)

18. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Van i7-6700K naar R7-2700X is een downgrade qua SC prestaties.

jurrian120 vindt dit nuttig.
  19. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    De TS heeft een i7 4790k en geen i7 6700k (dat is Van der Berg;) )

20. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006